Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Betekenis van diverse metaallagen in een inductiepan ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Betekenis van diverse metaallagen in een inductiepan ?

    Ja, we zijn toe aan een nieuw fornuis en het wordt inductie. De oude keramische doet het niet meer en is niet meer te vinden in de vorm en opdeling die wij willen...
    Maar natuurlijk moeten we nu ook voorzien in andere pannen en potten, niet veel, maar wel een paar.
    Bij bv Demeyere heb je keuzes zat maar daar wordt onderscheid gemaakt tussen diverse lagen in de bodem ?
    Bij een reeks (de goedkoopste) hebben ze het over slechts 3 lagen, terwijl ze het bij de duurste (hoe kan het anders verklaard worden) hebben ze het over 7 lagen.

    Iemand enig idee wat ik met daar moet bij voor stellen ? Vormgeving is mooi, maar dat verbetert je kookkunsten niet en laat het eten ook niet beter smaken. Maw, indien ik, we opteren voor duurdere potten en pannen moet het verschil wel te verantwoorden zijn door de kwaliteit van de pot, pan.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

  • #2
    Re: Betekenis van diverse metaallagen in een inductiepan ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Ja, we zijn toe aan een nieuw fornuis en het wordt inductie. De oude keramische doet het niet meer en is niet meer te vinden in de vorm en opdeling die wij willen...
    Maar natuurlijk moeten we nu ook voorzien in andere pannen en potten, niet veel, maar wel een paar.
    Bij bv Demeyere heb je keuzes zat maar daar wordt onderscheid gemaakt tussen diverse lagen in de bodem ?
    Bij een reeks (de goedkoopste) hebben ze het over slechts 3 lagen, terwijl ze het bij de duurste (hoe kan het anders verklaard worden) hebben ze het over 7 lagen.

    Iemand enig idee wat ik met daar moet bij voor stellen ? Vormgeving is mooi, maar dat verbetert je kookkunsten niet en laat het eten ook niet beter smaken. Maw, indien ik, we opteren voor duurdere potten en pannen moet het verschil wel te verantwoorden zijn door de kwaliteit van de pot, pan.
    Bij goedkope pannen met eenvoudige bodems zal er vrij snel vervorming optreden (door de grote temperatuursverschillen) en is de bodem vrij snel niet meer vlak hetgeen de warmte verdeling zeker niet ten goede komt.
    http://www.smuttynose.nl

    Comment


    • #3
      Re: Betekenis van diverse metaallagen in een inductiepan ?

      Wim, ik heb een inductie kookplaat en Demeyere pannen (met 7 lagen).
      Goedkope pannen durven nogal eens lawaai maken op inductie -> tikken en dat tikken kan behoorlijk storend zijn. Eenmaal de pan warm stopt het tikken meestal wel.
      Zelf vind ik dat kwaliteitspannen beter zijn om te koken: sneller warm, egaler opwarmen, minder aanplakken,... maar da's mijn persoonlijke ervaring.
      Voor inductie zijn pannen/potten in gietijzer ook top, hier enkele Le Creuset, nadeel: mag niet in de vaatwasmachine en zwaar.

      Persoonlijke ervaring: inductie is prachtige uitvinding, zeer snelle opwarming, zeer snelle afkoeling, geen inbranden kookplaat bij overkoken.

      Senn.
      Last edited by Sennheiser; 15 maart 2016, 07:35.

      Comment


      • #4
        Re: Betekenis van diverse metaallagen in een inductiepan ?

        Misschien eens iets "lezen" over het fenomeen inductie ?

        aboutinduction

        Comment


        • #5
          Re: Betekenis van diverse metaallagen in een inductiepan ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
          Maar natuurlijk moeten we nu ook voorzien in andere pannen en potten, niet veel, maar wel een paar.
          Ga je er standaard van uit dat uw huidige pannen niet zullen werken?
          Het is niet omdat een pan oud is, dat ze daarom niet OK is voor inductie.
          Zelfs een stalen kookpot zoals een goedkope mosselcasserole van 6€ is OK.
          De ene is inderdaad wat beter dan de andere, maar het moet ook het overwegen waard zijn voor de juiste reden.
          Veel mensen gaan er standaard van uit dat de overstap naar inductie een verplichte aankoop van kookpotten met zich meebrengt, dat is echter in vele gevallen niet zo.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Betekenis van diverse metaallagen in een inductiepan ?

            Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
            Bij goedkope pannen met eenvoudige bodems zal er vrij snel vervorming optreden (door de grote temperatuursverschillen) en is de bodem vrij snel niet meer vlak hetgeen de warmte verdeling zeker niet ten goede komt.
            Laat dit laatste nu net bij inductie geen probleem zijn.
            Inductie werkt met magnetisme en daar speelt een mm speling tussen pot en kookplaat helemaal geen rol mits de kookplaat niet warm wordt en een goed contact geen noodzaak is voor warmtegeleiding.

            De vervorming kan hoogstens wel invloed hebben op uw boter die dan naar 1 kant in uw pan vloeit of bepaalde delen niet dekt.
            Maar een kookpot vol soep zal daar geen last van hebben. ☺
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Betekenis van diverse metaallagen in een inductiepan ?

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Laat dit laatste nu net bij inductie geen probleem zijn.
              Inductie werkt met magnetisme en daar speelt een mm speling tussen pot en kookplaat helemaal geen rol mits de kookplaat niet warm wordt en een goed contact geen noodzaak is voor warmtegeleiding.

              De vervorming kan hoogstens wel invloed hebben op uw boter die dan naar 1 kant in uw pan vloeit of bepaalde delen niet dekt.
              Maar een kookpot vol soep zal daar geen last van hebben. ☺

              Inductie is een goed ding,maar niet goedkoop.
              Daarom,voor je alles nieuw koopt en je een magneet hebt,controleer welke pot of pan aangetrokken wordt door de magneet.
              Alles wat aangetrokken wordt, kun je gebruiken op inductie.Ook je oude potten en pannen.
              Soms heb je een pieptoon of tikken,maar als de je dampkamp draait en de radio speelt zal dit niet direct hinderlijk overkomen.
              Een deksel dat niet goed op de pot ligt geeft dit ook.Een geluidloze keuken ben ik nog niet tegengekomen.
              Wij hebben hier demeyere drielagen denk ik,is al duur genoeg,en nog geen klagen gehad over wat ik te eten krijg.Ook oudere potten doen het nog goed.
              Boter naar één kant??Ligt het geheel wel waterpas ??Practisch hier nog geen probleem gehad bij bakken van eieren.Het enige waar ik kan van meespreken,want andere zaken doe ik niet.
              Mijn vrouw klaagt wel op vakantie als ze daar een elektrisch vuur heeft,en geen inductie.Verschil is blijkbaar groot en zeker een vooruitgang.
              Zou zeggen,kijk wat er gaat,en koop bij wat je nodig hebt,zonder al te zotte dingen te doen.

              Comment


              • #8
                Re: Betekenis van diverse metaallagen in een inductiepan ?

                Bedankt de de uitleg.
                1) Ik weet wel wat inductie betekent.
                2) Ik weet ook dat ook oude potten kunnen gebruikt worden, mits er metaal in steekt dat magnetische eigenschappen heeft. Puur aluminium, koper, vergeet die maar.

                Ik wou eigenlijk vatten wat de betekenis is en de reden waarom de ene pan, pot slechts 3 lagen heeft en de andere 7. Welke verschillen brengt dat op en is dat te verantwoorden met de meerprijs ?

                De potten en pannen die wij hebben zijn helaas niet bruikbaar op een inductieplaat. Gelukkig hebben we een afnemer in de familie die maar al te graag die potten en pannen bij haar in de keuken ziet aan komen.
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

                Comment


                • #9
                  Re: Betekenis van diverse metaallagen in een inductiepan ?

                  7 laags vind ik niet zo direct, 5 laags wel

                  Tri-Ply samengevat

                  * Tri-Ply is meerlaags RVS - met een aluminium laag tussen 2 lagen rvs
                  * Daarmee bent u verzekerd van een uitstekende warmtegeleiding, van de bodem tot de randen
                  * De hitte wordt gelijkmatig verdeeld en bevordert hiermee het zachtjes koken, met weinig water of vet
                  * Bij deze inductie pannen hoeft u veel minder in uw inductie pannen te roeren, en bespaart u met de Tri-Ply inductie pannen kooktijd en energie.

                  Five-Ply (5-Ply) Relance
                  Van Relance40 heeft de wokpan met steel een zogenaamde 5-ply bodem: Buitenbody in rvs / Tussenfolie
                  in zilver voor optimale geleiding / Tussenbody in aluminium / Tussenfolie in zilver voor optimale geleiding / Binnenbody in rvs. http://www.kookhof.nl/wok-bk-wok-tef...elance-40.html

                  Sandwichbodem
                  Pannen met een sandwichbodem zijn eigenlijk hetzelfde als Tri-Ply. Een sandwichbodem is een pannenbodem opgebouwd uit 3 lagen. Body van RVS van de pan + een aluminium plaat + rvs bodemplaat aan de buitenzijde. De sandwichbodem zit ingekapseld maar het geleidt de warmte ook perfect en is daarmee ook uitermate geschikt voor inductie.
                  Het nut van 5 lagen lijkt me te liggen in het feit dat de warmte sneller wordt doorgegeven, voor een wok lijkt dat nuttig.
                  Wat ik niet goed snap is dat ze enerzijds aanraden om met een magneet de bruikbaarheid van een pan te testen en ergens verder lees ik dat ze RVS 18/10 gebruiken, die legering is toch niet zo erg ferromagnetisch dacht ik ????
                  Last edited by Moderator; 15 maart 2016, 18:25. Reden: Rode kleur vervangen door quote

                  Comment


                  • #10
                    Re: Betekenis van diverse metaallagen in een inductiepan ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                    Bedankt de de uitleg.
                    1) Ik weet wel wat inductie betekent.
                    2) Ik weet ook dat ook oude potten kunnen gebruikt worden, mits er metaal in steekt dat magnetische eigenschappen heeft. Puur aluminium, koper, vergeet die maar.
                    Volgens mij moeten door de wervelstromen alle metalen warm worden maar niet zo snel als de ferromagnetische waar ze ook met de magneculen kunnen "rammelen"

                    Comment


                    • #11
                      Re: Betekenis van diverse metaallagen in een inductiepan ?

                      De duurdere versies zijn voorzien van een weekijzeren ring, de bodems met soms niet gewoon aan elkaar te lassen materialen
                      worden aan elkaar gehecht door frictie lassen, vandaar soms tot zeven lagen, gewoon om een degelijke hechting te bekomen.
                      Inox aan ijzer lassen is geen enkel probleem, maar inox of ijzer aan aluminium is een ander verhaal, maar ieder materiaal
                      heeft zijn eigen kenmerken, zo is weekijzer perfect magnetisch maar een minder goede warmtegeleider, koper daarentegen
                      is net het tegenovergestelde.
                      Last edited by Guest42; 15 maart 2016, 15:23.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Betekenis van diverse metaallagen in een inductiepan ?

                        Wij hebben al redelijk wat pannen geprobeerd op inductie en zijn momenteel het meest content van de pannen van Ikea.
                        Prijs/kwaliteit niet te kloppen op inductie.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • #13
                          Betekenis van diverse metaallagen in een inductiepan ?

                          We gebruiken voor potten het huismerk van makro (Tarrington House) en voor de pannen tefal op onze 2 inductiekookplaten. We gebruiken ook een inductieschijf van wpro, waarmee we ook de vroegere potten en pannen kunnen gebruiken op de inductiekookplaat.

                          Groeten

                          Peter


                          Sent from my iPad using Tapatalk
                          Last edited by Heembeek; 15 maart 2016, 19:10.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Betekenis van diverse metaallagen in een inductiepan ?

                            Wim, in jouw geval is het m.i. simpel : probeert het eens uit. Koop de pot die je normaal het minst gebruikt met 3 lagen, en de duurdere voor een pot die je meer gebruikt.
                            In mijn geval is goedkoop beterkoop, maar misschien is voor culinaire experten het verschil wel merkbaar.

                            Peter



                            Sent from my iPad using Tapatalk

                            Comment


                            • #15
                              Re: Betekenis van diverse metaallagen in een inductiepan ?

                              Het verschil tussen goedkope en dure pannen is dadelijk merkbaar als je ze samen gebruikt, de dure types gaan veel sneller en gelijkmatiger opwarmen. Maar ook ná het koken is er een opmerkelijk verschil tussen de dure Demeyere en de (iets) goedkopere type van hetzelfde merk, met name in de vaatwasser. Bij de dure types hoef je niet meer na te drogen met een vaatdoek, die komen er droog uit. De sub-top modellen hebben holle handvatten en een andere rand in de deksels waardoor er steeds water blijft nadruppelen. Geen drama, hoogstens irritant, maar de extra prijs te overwegen imho.
                              Hombre

                              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                              Comment

                              Working...
                              X