Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

statiefgondel Tamron 70-300 VC USD

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • statiefgondel Tamron 70-300 VC USD

    Hallo,

    Ik ben opzoek naar een manier om een statiefgondel op mijn tamron te plaatsen. Wanneer ik heb op statief gebruikt, durft het balhoofd wel eens een paar millimeter naar voren te kantelen. ik hoop dit tegen te gaan door mijn objectief met mijn statief te verbinden ipv de body.

    Nu vind ik geen specifieke gondel voor mijn lens. Bestaat er zoiets als universele statiefgondels? Mijn zoektocht levert alsnog niets op...

    Alvast bedankt!
    In de tas: Canon 70D - Canon 50mm f1.8 - Sigma 17-50mm f2.8 - Tamron 70-300 VC USD

  • #2
    Re: statiefgondel Tamron 70-300 VC USD

    Ik weet niet hoe je op die lens stabiel een statiefgondel zou kunnen bevestigen.
    Het lijkt mij op die lens ook helemaal overbodig. Met dat geringe gewicht belast je de lensmount niet echt, en een statiefkop zou daar ook geen last mee mogen hebben.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: statiefgondel Tamron 70-300 VC USD

      Als het bij die lens niet mogelijk is om er een statiefgondel op te bevestigen, dan zal het ook niet zo'n heel zware lens zijn.
      Dan is het de bedoeling om de camera op een statief te zetten zoals jij dat nu ook al doet, maar als de camera dan zakt is het teken dat het balhoofd niet stevig genoeg is.
      Als het een statief is met een verwisselbare kop, dan kan je daar eventueel een betere op zetten, als de kop vast zit (meestal bij goedkope statieven), dan zal je een nieuw statief + balhoofd moeten kopen om het probleem op te lossen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: statiefgondel Tamron 70-300 VC USD

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Als het bij die lens niet mogelijk is om er een statiefgondel op te bevestigen, dan zal het ook niet zo'n heel zware lens zijn.
        Officieel 765g maar ze voelt eigenlijk nog lichter aan dan dat.
        Ik kan mij wel voorstellen dat de balans een beetje zoek is als de lens op 300mm uitgeschoven is, maar mijn statief heeft er in elk geval geen last mee.
        Op mijn gorillapod, met een balhoofdje waarvan de koppelplaat niet al te veel grip heeft, valt dat soms al wel wat tegen...

        Ook volgens mij ligt het probleem dus bij de statiefkop in dit geval.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: statiefgondel Tamron 70-300 VC USD

          je meet de diameter van de lens op de plaats waar een statiefgondel kan gemonteerd worden.

          je zoekt dan een statiefgondel met die diameter.

          Alles kan, je moet zoeken natuurlijk.

          Deze zou moeten passen : http://www.amazon.com/General-RTN-Me.../dp/B00E0Y10DS

          Zie voor meer foto's : http://nl.aliexpress.com/store/produ...storeId=100107

          De statiefgondel van de Canon 70-300 zou ook bruikbaar zijn : http://4.static.img-dpreview.com/fil...2f4a6171192793

          Community Fotografica Canon dedicata ai Canonisti, la casa del Canonista per eccellenza che ama la Fotografia a 360 gradi
          Last edited by Empe; 14 maart 2016, 21:20.

          Comment


          • #6
            Re: statiefgondel Tamron 70-300 VC USD

            Zoals Empe aangeeft: het is dus mogelijk. Stel jezelf alleen wel de vraag of dit daadwerkelijk een oplossing is.

            Ik heb even met mijn exemplaar getest, en rond de 200mm stand is mijn D7100 mooi inbalans op het punt waar je de statiefgondel wil gaan monteren. Bij 300mm neigt het geheel een beetje naar voor, maar beneden de 135mm heeft de body sterk de neiging om het geheel achterover te trekken. Als je de balans zou uittesten op de plaats waar het schroefgat in de voet van de gondel zit, dan ben ik er zeker van dat de lens nooit voorover zou neigen.

            Dit is niet te vergelijken met bv. een 70-200/2.8 of een 70-300L, die het echt nodig hebben om het evenwichtspunt te verplaatsen. De bedoeling daarvan is niet zozeer de balans op statief te verbeteren maar wel de lensmount te beschermen tegen al te grote trekkrachten als gevolg van het gewicht van het objectief.

            Mijn grootste "bezwaar" tegen het gebruik zoals het wordt voorgesteld, is dat de lens geen enkele opstaande rand heeft die de gondel op zijn plaats kan houden. Je klemt in dit geval de beugel rond het vrije gedeelte net achter de scherpstelring, exact op de plaats waar de afstandsschaal zichtbaar is (was). Dat plastic is bovendien vrij glad. Ben je zeker dat de lens niet uit de gondel gaat schuiven als je een beetje naar beneden richt? En als je dat wil vermijden, riskeer je dan niet de beugel zo hard vast te draaien dat je de behuizing van de lens doet barsten?

            Over welk type statiefkop spreken we hier eigenlijk? Een rijstzak kan ook wonderen doen, en is misschien interessanter dan een nieuwe statiefkop (en statief)...
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: statiefgondel Tamron 70-300 VC USD

              De stilstaande delen van een Tamron 70-300 zijn heel smal en zitten ook niet op het balanspunt, ook afhankelijk van de camera.

              Echte oplossing: beter balhoofd.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: statiefgondel Tamron 70-300 VC USD

                Bedankt voor de reacties! Het zal een nieuw balhoofd worden
                In de tas: Canon 70D - Canon 50mm f1.8 - Sigma 17-50mm f2.8 - Tamron 70-300 VC USD

                Comment


                • #9
                  Re: statiefgondel Tamron 70-300 VC USD

                  Oorspronkelijk geplaatst door jiggyland Bekijk bericht
                  Bedankt voor de reacties! Het zal een nieuw balhoofd worden
                  Als je er geld aan uitgeeft, dan koop je best een degelijk balhoofd.
                  De meeste hobbyfotografen kopen eerst een heel goedkoop statief, dat net voldoet voor een lichte camera met een kitlensje.
                  Maar als ze dan later een wat grotere lens kopen (bijvoorbeeld de 70-300 die jij nu hebt gekocht), dan zien ze dat de camera wegzakt terwijl de foto gemaakt wordt.
                  En dan kopen ze hun tweede statief, dat al wat degelijker is.
                  Maar als hun interesse in fotografie dan nog verder groeit, kopen ze meestal een zwaardere camera met zwaardere lenzen (bijvoorbeeld een 70-200 f2,8), en dan kunnen ze terug naar de winkel voor een nog degelijker statief + balhoofd.
                  Eigenlijk is het dan beter om meteen stap twee over te slaan, en wat meer geld uit te geven aan een degelijk statief waar je jaren mee verder kan.

                  Dat komt toch overeen met meer dan 90% van de hobbyfotografen die uiteindelijk toch investeren in een heel degelijk statief, de meesten hebben er voordien al twee minder degelijke gehad...
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment

                  Working...
                  X