Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

plots middenin een shoot "card not initialized" ?!?!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • plots middenin een shoot "card not initialized" ?!?!

    Hoi,
    Vandaag, zomaar midden in een shoot met mijn (2dehandse) X-T1, krijg ik plots het deksel op de neus.... "card not initialized", vlak nadat ik de batterij vervangen heb. Aan de kaart was ik helemaal niet geweest! De kaart is Kingston SDHC 16GB, klasse 10 die al jaaaaren trouw dienst doet in mijn Nikon D5100. Hier thuis kan ik de foto's gewoon zien op mijn pc, ongeveer 2,5GB aan RAW+F.
    Ik versta er niks van.
    Mijn NIkon herkent ze gewoon en schrijft er rustig foto's op weg....
    Ook een format in de camera hielp niet !
    Iemand een idee wat hier aan de hand is?

    Ik wil even aangeven dat ik normaal gezien wel weet hoe ik moet omgaan met SD-cards, ook doordat ik in de IT werk ben ik niet onbekend met termen als "format" en dergelijke. Dus waarom deze kaart géén problemen geeft in de ene camera en wél in de andere, en dan nog zo plots is me echt een raadsel ! Ik zou al gaan denken dat het aan de camera ligt!
    Know what you know, and don't know what you don't know.

  • #2
    Re: plots middenin een shoot "card not initialized" ?!?!

    Als het geheugenkaartje na het formatteren in de camera nog niet werkt, en het werkt wel in een andere camera, dan zou het probleem in de X-T1 kunnen zitten.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: plots middenin een shoot "card not initialized" ?!?!

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Als het geheugenkaartje na het formatteren in de camera nog niet werkt, en het werkt wel in een andere camera, dan zou het probleem in de X-T1 kunnen zitten.
      mja, ik weet het, maar als ik er dan een gewoon "traag" sdkaartje in steek, dan werkt dat meteen en goed. :-/
      Know what you know, and don't know what you don't know.

      Comment


      • #4
        Re: plots middenin een shoot "card not initialized" ?!?!

        Ik gok toch op een kaartprobleempje - kan een FAT probleem zijn maar er kunnen ook corrupte sectoren op zitten.
        Als je met linux een beetje vertrouwd bent, probeer ze via die weg eens opnieuw te formatteren. Ik heb onlangs een usb stick gered, maar ik weet niet meer exact wat ik heb gedaan Waarschijnlijk met parted alles eraf gegooid en een nieuwe partitie en bestandssysteem gemaakt. Daarna terug in windows formatteren, en daarna weer in de camera formatteren.

        Als je denkt dat er kans is op beschadigde sectoren, laat dan eens een disk tool erop los...
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: plots middenin een shoot "card not initialized" ?!?!

          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
          Ik gok toch op een kaartprobleempje - kan een FAT probleem zijn maar er kunnen ook corrupte sectoren op zitten.
          Als je met linux een beetje vertrouwd bent, probeer ze via die weg eens opnieuw te formatteren. Ik heb onlangs een usb stick gered, maar ik weet niet meer exact wat ik heb gedaan Waarschijnlijk met parted alles eraf gegooid en een nieuwe partitie en bestandssysteem gemaakt. Daarna terug in windows formatteren, en daarna weer in de camera formatteren.

          Als je denkt dat er kans is op beschadigde sectoren, laat dan eens een disk tool erop los...
          Om linux te gebruiken heb je een linux-pc nodig :-) En dat heb ik niet.
          Al twee disk tools gebruikt ook

          Nu, ik was toch van plan om twee UHS II-kaarten te bestellen, dat maar meteen gedaan, binnen een paar dagen weten we meer.
          Know what you know, and don't know what you don't know.

          Comment


          • #6
            Re: plots middenin een shoot "card not initialized" ?!?!

            Linux kan je van dvd-opstarten zonder dat die aan uw schijf raakt, er zijn ook tools om een usb-stick mee te bakken. Nu dat op zich maakt niet zo uit.
            Wat ik zou doen is een image maken van die kaart - als ze nog benaderbaar is - en deze dumpen op een lege usb-stick - om dan de recovery op die stick te laten lopen.
            PS. voor ddrescue is er tegenwoordig een gui-tool blijkbaar.
            Dit zijn details - er bestaan ook raw-copiers voor windows - Unstoppable Copier vb. - mogelijks helpt die u verder.

            Comment


            • #7
              Re: plots middenin een shoot "card not initialized" ?!?!

              Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
              Linux kan je van dvd-opstarten zonder dat die aan uw schijf raakt, er zijn ook tools om een usb-stick mee te bakken. Nu dat op zich maakt niet zo uit.
              Wat ik zou doen is een image maken van die kaart - als ze nog benaderbaar is - en deze dumpen op een lege usb-stick - om dan de recovery op die stick te laten lopen.
              PS. voor ddrescue is er tegenwoordig een gui-tool blijkbaar.
              Dit zijn details - er bestaan ook raw-copiers voor windows - Unstoppable Copier vb. - mogelijks helpt die u verder.
              jamaar ik moet gene rescue doen eh ! Ik steek die gewoon in mijn pc en zet de files over. Die SD-card is perfect bruikbaar. Enkel die X-T1 doet er moeilijk over :-(
              Know what you know, and don't know what you don't know.

              Comment


              • #8
                Re: plots middenin een shoot "card not initialized" ?!?!

                Als ik het goed begrijp heb je de X-T1 nog maar pas en werkt je oude vertrouwde kaartje er niet in daar waar het op ander toestellen wel goed werkt?

                Ik vermoed een probleem tussen kaartje en X-T1 door protocol dat ze niet 100% overeen komen.

                Je bent uit de IT sector. Dan weet je ook wel dat er gelijkaardige problemen zijn tussen bv USB apparaten. Op het een werkt het wel en op het ander niet.
                Aan de bron ligt dan meestal een van de twee dat de standaard niet goed implementeert.

                Koop gewoon een ander kaartje voor die X-T1, problem solved toch?

                Comment


                • #9
                  Re: plots middenin een shoot "card not initialized" ?!?!

                  Ik kan trouwens bevestigen dat UHS-II kaartjes best wel handig zijn.
                  De X-T1 presteert niet noodzakelijk sneller - of toch niet met de bufferdiepte die ik (maar) gebruik - maar het is wel zo handig bij het overzetten naar je pc. Mijn Lexar 150MB/s haalt toch vlotjes 125-130MB met de fuji raws.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: plots middenin een shoot "card not initialized" ?!?!

                    Gewoon een nieuw kopen. Kost bijna niets meer tegen woordig
                    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                    Comment


                    • #11
                      Re: plots middenin een shoot "card not initialized" ?!?!

                      Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
                      Gewoon een nieuw kopen. Kost bijna niets meer tegen woordig
                      Heb je de prijs al gezien van een Lexar Professional 2000x UHS 2 ?! https://www.bol.com/nl/p/lexar-profe...0000035370398/
                      Is niet echt "bijna niets meer"...
                      maar ik heb inderdaad twee kaartjes besteld (niet deze!) en hoop dat die problemen van de baan zijn. Anders ga ik de garantie proberen gebruiken.
                      Know what you know, and don't know what you don't know.

                      Comment


                      • #12
                        Re: plots middenin een shoot "card not initialized" ?!?!

                        Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
                        Heb je de prijs al gezien van een Lexar Professional 2000x UHS 2 ?! https://www.bol.com/nl/p/lexar-profe...0000035370398/
                        Is niet echt "bijna niets meer"...
                        maar ik heb inderdaad twee kaartjes besteld (niet deze!) en hoop dat die problemen van de baan zijn. Anders ga ik de garantie proberen gebruiken.
                        Garantie gebruiken van de kaartjes indien het probleem niet van de baan is, dan ligt de fout bij je toestel en niet bij de kaartjes toch ?

                        grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: plots middenin een shoot "card not initialized" ?!?!

                          De snelste (nieuwste) geheugenkaartjes zijn altijd het duurst, maar voor de meeste camera's zijn de geheugenkaartjes van een eerdere generatie (die al goedkoper geworden zijn) net zo goed.
                          Bij de allernieuwste camera's die héél veel foto's per seconde kunnen maken, en die in 4K kunnen filmen zal je wel snelle geheugenkaartjes moeten gebruiken.
                          Voor de foto's valt dat meestal nog wel mee, want die camera's hebben gewoonlijk ook een vrij grote interne buffer, maar tijdens het filmen in de hoogste resolutie en de best mogelijke kwaliteit zal het geheugenkaartje de datastroom wel continu moeten kunnen verwerken.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: plots middenin een shoot "card not initialized" ?!?!

                            Kaartje een een volledige trage format geven op je pc en dan nog eens in de XT-1

                            je bent niet de eerste die zoiets voorheeft met kaartjes die reeds in andere toestellen zijn gebruikt.

                            Comment


                            • #15
                              Re: plots middenin een shoot "card not initialized" ?!?!

                              De manier waarop een computer een kaart formatteert is niet altijd dezelfde als de body. Het kan misschien helpen om op een computer (geen voorkeur) te formatteren, en zelfs te initialiseren (niet alle programma's kunnen dat) of te vullen met 1 of 0, soms doet dat wonderen.
                              Maar soms ook niet, maar wie niet waagt.
                              ...leeg...

                              Comment

                              Working...
                              X