Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Striplight met grid voor gebruik met smallflash

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Striplight met grid voor gebruik met smallflash

    Ik word er een beetje zot van, maar ik ben op zoek naar een striplight met grid die je kan gebruiken op een gewone smallflash (bv SB-910, Yongnuo's, ...) en dit voor een betaalbare prijs (sub €100).

    Tot nu toe heb ik eigenlijk alleen nog maar zulke setjes gevonden voor €200+ en dat vind ik persoonlijk te veel voor wat het is. Idealiter eentje met een paraplu systeem zodat die makkelijk aan te sluiten zijn op gewone lichtstatieven, maar als het echt niet anders kan eventueel icm een adapater die rechtstreeks op de flits gezet word, ook al ben ik hier geen voorstander van).

    Liefst iets wat ik in België of buurlanden kan kopen, dus niet uit China ofzo
    Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
    Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
    Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

  • #2
    Re: Striplight met grid voor gebruik met smallflash

    Een stripbox en daar ga je een speedlite in stoppen als lichtbron???? Wil ik nog wel eens zien gebeuren. Ik denk dat je een heel klein beetje veel flitskracht te kort komt.

    Comment


    • #3
      Re: Striplight met grid voor gebruik met smallflash

      Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
      Een stripbox en daar ga je een speedlite in stoppen als lichtbron???? Wil ik nog wel eens zien gebeuren. Ik denk dat je een heel klein beetje veel flitskracht te kort komt.
      Is dat zo erg dan? Het moet geen gigantisch grote striplight zijn.
      Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
      Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
      Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

      Comment


      • #4
        Re: Striplight met grid voor gebruik met smallflash

        Goedkoopste dat ik kon vinden : http://www.amazon.com/ePhoto-Portrai.../dp/B002UZX2Q2

        Westcott heeft ook een strobist stip softbox maar zonder grid : http://www.cameranu.nl/nl/p247804/we...nch-40-x-75-cm

        Lastolite heeft de Hotrod, daar kun je de grid apart voor kopen https://www.artencraft.be/nl/lastoli...FewW0wod7iMNFA
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: Striplight met grid voor gebruik met smallflash

          Ik gebruik de Lastolite Strip Softbox 30x120 met grid. Zeer tevreden van.

          Comment


          • #6
            Re: Striplight met grid voor gebruik met smallflash

            Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
            Goedkoopste dat ik kon vinden : http://www.amazon.com/ePhoto-Portrai.../dp/B002UZX2Q2

            Westcott heeft ook een strobist stip softbox maar zonder grid : http://www.cameranu.nl/nl/p247804/we...nch-40-x-75-cm

            Lastolite heeft de Hotrod, daar kun je de grid apart voor kopen https://www.artencraft.be/nl/lastoli...FewW0wod7iMNFA
            Die eerste ziet er wel ça va uit om eens te testen of er een smallflash echt te zwak is of niet (want voor de rest ziet ie er maar cheap uit :P )
            Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
            Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
            Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

            Comment


            • #7
              Re: Striplight met grid voor gebruik met smallflash

              Het vermogen van een speedlite is ergens rond de 50 a 60 W/s. Dat is voldoende om te werken zonder lichtomvormers.
              Het probleem is dat lichtomvormers behoorlijk wat licht tegenhouden. Dat is afhankelijk van omvormer tot omvormer maar dat gaat ergens van een verlies van 1 stop tot een verlies van 2 stops.
              De betere softbox heeft intern 2 defussers zitten voor een goede lichtspreiding maar dat maakt wel dat je maar 15W/s nog over hebt aan de oppervlakte en dat is niet veel meer.
              Tenzij je gaat werken met diafragmas van F1.2 of zo is dat zeker ok. Maar wil je bv je softbox op 1,5 meter plaatsten van je model en schieten op F8 dan zit je zeker in de problemen of uw iso zal zwaar omhoog moeten wat niet zo wenselijk is.

              Een ander punt is ook de afstralingshoek van een speedlite. Dat is maar 45 graden of zo +- Zeker onvoldoende om een stripbox volledig in te vullen met licht.
              Die dingen zijn gewoon niet compatibel met elkaar.
              Bij de goedkope tripboxen zal je dus in het centrum een lichte vlek hebben en donker aan de zijkanten. En dan is de vraag of je wel een stripbox nodig hebt.

              Zelf stop ik er een flitskop in van 500W/s in wat ruim voldoende is.

              Comment


              • #8
                Re: Striplight met grid voor gebruik met smallflash

                Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                Het vermogen van een speedlite is ergens rond de 50 a 60 W/s. Dat is voldoende om te werken zonder lichtomvormers.
                Het probleem is dat lichtomvormers behoorlijk wat licht tegenhouden. Dat is afhankelijk van omvormer tot omvormer maar dat gaat ergens van een verlies van 1 stop tot een verlies van 2 stops.
                De betere softbox heeft intern 2 defussers zitten voor een goede lichtspreiding maar dat maakt wel dat je maar 15W/s nog over hebt aan de oppervlakte en dat is niet veel meer.
                Tenzij je gaat werken met diafragmas van F1.2 of zo is dat zeker ok. Maar wil je bv je softbox op 1,5 meter plaatsten van je model en schieten op F8 dan zit je zeker in de problemen of uw iso zal zwaar omhoog moeten wat niet zo wenselijk is.

                Een ander punt is ook de afstralingshoek van een speedlite. Dat is maar 45 graden of zo +- Zeker onvoldoende om een stripbox volledig in te vullen met licht.


                Die dingen zijn gewoon niet compatibel met elkaar.
                Bij de goedkope tripboxen zal je dus in het centrum een lichte vlek hebben en donker aan de zijkanten. En dan is de vraag of je wel een stripbox nodig hebt.

                Zelf stop ik er een flitskop in van 500W/s in wat ruim voldoende is.
                ik vul met 1 speedlight en octa van 80 cm en vul daar een kamer van 6x4 mee op f8. ok het is maar f8 maar normaal gebruik kan ik alle fstops gebruiken. 1 flash niet genoeg power, wat buiten in hss wel kan gebeuren? dan steken we gewoon een flash bij.
                A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                Comment


                • #9
                  Re: Striplight met grid voor gebruik met smallflash

                  Ik zet de groothoekdiffusor op de flits als ik hem in een stripbox steek, dan krijg je een nog betere lichtspreiding. Ja, je verliest daardoor nog eens een stop licht, maar dat wil gelukkig niet zeggen dat je F1.2 lenzen nodig hebt, bij wat ik doe (product en portret) zit ik meestal rond f/8. Nee, je gaat daar geen groep mee uitlichten vanop 5 meter afstand op F16 maar dat is ook niet de verwachting van de TS denk ik

                  Comment


                  • #10
                    Re: Striplight met grid voor gebruik met smallflash

                    Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                    Het probleem is dat lichtomvormers behoorlijk wat licht tegenhouden. Dat is afhankelijk van omvormer tot omvormer maar dat gaat ergens van een verlies van 1 stop tot een verlies van 2 stops.
                    De betere softbox heeft intern 2 defussers zitten voor een goede lichtspreiding maar dat maakt wel dat je maar 15W/s nog over hebt aan de oppervlakte en dat is niet veel meer.
                    Tenzij je gaat werken met diafragmas van F1.2 of zo is dat zeker ok. Maar wil je bv je softbox op 1,5 meter plaatsten van je model en schieten op F8 dan zit je zeker in de problemen of uw iso zal zwaar omhoog moeten wat niet zo wenselijk is.
                    De ervaring toont me wat anders. 1 speedlight in een octabox van 120cm op 1/128 kracht, iso 200, f11, model op 1,5m. Dat was de opstelling van een strobist-levitation shoot van vorige week (staat op mijn facebook page). Erger nog, ik heb nog nooit de volle kracht van mijn speedlights moeten gebruiken ism een softbox/octabox. 't Is gewoon teveel licht.


                    V.
                    http://www.catchlight.be
                    Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                    https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

                    Comment


                    • #11
                      Re: Striplight met grid voor gebruik met smallflash

                      Ok bedankt voor de alternatieve invalshoek.
                      Ik zal een en ander hier eens proberen maar dan met een speedlite. Normaal zet ik er altijd een kop in van 500W/s Zal eens zien hoe ik dat zal doen om daar een speedlite op te monteren.

                      Comment

                      Working...
                      X