Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF-S 17-55 F2.8 erbij of is dat teveel van het goede.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF-S 17-55 F2.8 erbij of is dat teveel van het goede.

    hallo allemaal.
    Ik zit al een hele tijd met de vraag of het verstandig zou zijn om een lens erbij aan te kopen.
    De lens in kwestie is de Canon EF-S 17-55 mm F2.8.
    Zelf heb ik op dit moment de 25-105 mm F 4.0 L er ongeveer als standaard lens op mijn camera(40 D en nu de 7 D II ) zitten,maar daar heb ik zo af en toe mijn twijfels over.
    Op hele rare momenten lijkt de lens niet scherp te zijn terwijl er geen reden is waarom hij het niet zou zijn.
    Ik heb er aan zitten denken om hem eens helemaal te laten calibreren, misschien dat daar winst in zit.
    Maar ik lees steeds hele goede dingen over de EF-S 17-55 mm F 2.8 dat ik me toch ga afvragen of ik hier veel voordeel mee ga krijgen.
    Minpunt van deze lens is natuurlijk het niet zo'n groot bereik maar dan wel weer de F.2,8.
    Zou het verstandig zijn om die EF-S 17 -55 F2,8 erbij te hebben of is dat toch overkill.
    Ben benieuwd naar uw reacties.

  • #2
    Re: Canon EF-S 17-55 F2.8 erbij of is dat teveel van het goede.

    Het extra bereik naar de groothoekzijde is anders ook niet mis. Hangt af van wat je zoal fotografeert uiteraard. F2.8 is ook niet te versmaden. Je verliest natuurlijk aan de telezijde. Dergelijke lens is de eerste die ik bij mijn set bijkocht, OWV de lichtsterkte en de scherpte. Anders even checken welke brandpuntsafstand je het meeste gebruikt!

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF-S 17-55 F2.8 erbij of is dat teveel van het goede.

      17-55 f/2.8 zit ongeveer vastgeroest op mijn 7D. Is na vele jaren trouwe dienst nog steeds een heel goede investering. Ik heb die trouwens indertijd binnen gehaald als vervanging van een 24-105 f/4 (die ook op mijn toenmalig croptoestel goed resultaat gaf).

      Als je niet zoveel wilt uitgeven kun je gerust uitkijken naar een tweedehands exemplaar of een alternatief (Tamron of Sigma, wel 17-50 f/2.8).
      Zelf vond ik de 24-105 een heel scherp objectief. Heb er nooit scherpstel issues mee gehad. Misschien is er toch iets verkeerd? Had je dat vroeger reeds, of is dat sinds je het gebruikt op je 7D II?
      Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF-S 17-55 F2.8 erbij of is dat teveel van het goede.

        Ik weet dat de 24-105 nou niet de allerscherpste lens in het Canon gamma is maar hij zit er soms goed naast.
        Het bereik aan de groot hoek kant vang ik wel op met mijn 10-22 mm lens.
        Maar ik vind de 24-105 mm een lens met de meest gangbare brandpunt afstanden .
        Als geld nou net niet de spelbreker was dan zou ik graag naar de 24-70 mm F 2.8 II gaan.
        Het probleem met de scherpstelling kan ik niet verklaren, omdat het niet constant voorkomt.
        Het gebeurd ook gewoon tijdens dezelfde reeks opnames.
        Met de 7 D II weet ik het niet omdat hij daar nog niet op heeft gezeten, nog net binnen.
        Mischien toch maar eens laten calibreren mocht het op de 7 D II ook voorkomen.
        Voor een tweedehands versie vragen ze ook nog zoveel dat een nieuwe nog niet eens veel duurder is en met volle garantie, dus dat is het probleem nog niet.
        Maar het waarom van die onscherpte is onduidelijk.

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF-S 17-55 F2.8 erbij of is dat teveel van het goede.

          Ik zat tot drie weken geleden met de zelfde vraag en heb er de sigma 17-70 F2.8 - 4 "C" bij gekregen op mijn 40D.
          Ben er nog aan het wennen, maar kan wel zeggen dat de maten elkaar redelijk goed aan vullen.
          met de 24-105 eigenlijk geen opvallende problemen gehad.
          zou dat wel het geval zijn geweest dan geef ik mezelf meestal de schuld in plaats van de lens en denk dat dat in mijn geval ook wel zo zal zijn.
          M

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF-S 17-55 F2.8 erbij of is dat teveel van het goede.

            Ik heb soms foto's kort bij elkaar in de reeks die ongeveer op dezelfde manier en gefocused enorm verschil .
            Andere mogelijkheid kan ook nog in de 40 D body zitten.
            Maar ik wil de lens nog niet afstellen met de 7D II omdat ik hem ook nog wil gebruiken op de 40 D.

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF-S 17-55 F2.8 erbij of is dat teveel van het goede.

              Als de reeks zo kort opeen zit dan kan het probleem niet in de vinger zitten.
              Dan blijft de vraag waar dan wel?
              om op eerste vraag terug te komen.
              Ik denk niet echt aan overkill voor die 40D. dat idee heb ik voor de mijne niet.
              Rest hoogstens de vraag wat je nog meer wil en wat de prioriteit heeft.
              M

              Comment

              Working...
              X