Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonsondergang tenhaagdoornheide +UPDATE

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Zonsondergang tenhaagdoornheide +UPDATE



    DMC FZ62 41mm 1/25sec f30 ISO100 HDR



    Update ivm zandkleur rand blue-100%
    scherpte niets gewijzigd
    Last edited by dacale; 10 maart 2016, 11:35.
    Groeten Leon
    http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
    Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

  • #2
    Re: Zonsondergang tenhaagdoornheide

    Doet me wat denken aan een plek op de kalmhoutse heide, mooie compo en fraaie sunset. Met de kleuren van het zand is er echter iets misgelopen, ziet er op mijn scherm bijna cyaan uit. Ik vermoed dat je de schaduwen wat te sterk hebt opgetrokken.
    Meer van mijn fotootjes te zien op Flickr http://www.flickr.com/photos/64612467@N04/
    Groeten
    Kurt

    Comment


    • #3
      Re: Zonsondergang tenhaagdoornheide

      Oorspronkelijk geplaatst door K.photo Bekijk bericht
      Doet me wat denken aan een plek op de kalmhoutse heide, mooie compo en fraaie sunset. Met de kleuren van het zand is er echter iets misgelopen, ziet er op mijn scherm bijna cyaan uit. Ik vermoed dat je de schaduwen wat te sterk hebt opgetrokken.
      Bedankt voor de reaktie , even nagekeken waar het aan lag , kleur blauw naar beneden gebracht (stond nogthans op nul) , ik zal een update plaatsen.
      Groeten Leon
      http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
      Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

      Comment


      • #4
        Re: Zonsondergang tenhaagdoornheide

        Ik durf hier slechts af en toe eens een reactie schrijven op een foto omdat ik nog niet onderlegd genoeg ben, maar van deze vraag ik me toch af, of het de bedoeling is/was om nergens scherpte te hebben ?
        Het kan zijn hé, maar ik snap het alvast niet .

        Comment


        • #5
          Re: Zonsondergang tenhaagdoornheide

          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
          Ik durf hier slechts af en toe eens een reactie schrijven op een foto omdat ik nog niet onderlegd genoeg ben, maar van deze vraag ik me toch af, of het de bedoeling is/was om nergens scherpte te hebben ?
          Het kan zijn hé, maar ik snap het alvast niet .
          Jammer genoeg volg ik hier. Mis ook heel erg veel detail, bv op het pad... lijkt helemaal uitgebrand. Compo kan ik wel smaken!
          "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

          Comment


          • #6
            Re: Zonsondergang tenhaagdoornheide

            Ik denk dat je hier wat teveel met de schuivertjes gespeeld hebt Leon
            De kleuren komen onnatuurlijk over (is je scherm eigenlijk gekalibreerd ?), we zien dit regelmatig terug bij jouw opnames
            Tevens denk ik dat je vergeten bent de opname te verscherpen na het verkleinen

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Zonsondergang tenhaagdoornheide

              Update foto in verband randkleur pad geplaatst bij startfoto.
              Groeten Leon
              http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
              Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

              Comment


              • #8
                Re: Zonsondergang tenhaagdoornheide

                Er is nog steeds iets mis...Komt heel onnatuurlijk over. Het lijkt of je een enorm heuvellandschap getekend hebt in de curven. In het groen en het wegje is heel wat van de informatie gewoon verdwenen met grijze vlakken als gevolg.
                Kan je eens de originele plaatsen? Dan zien we van waar je komt.

                Voor de rest is de compositie niet helemaal top. De lucht is hier het mooiste maar die ligt precies achter het heuveltje, ik heb steeds de neiging over het heuveltje te kijken naar wat daar ligt. Wat meer uitgezoomd en iets meer lucht had misschien beter gewerkt.

                Groeten
                Jelle
                Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Zonsondergang tenhaagdoornheide

                  De kleur van de "hemelbrand" is wel goed getroffen. De draden rechts storen een beetje. Die zou je weg kunnen werken.
                  Is de kleine diafragma-opening i.c.m. de lage sluitertijd, misschien de reden van de onscherpte ?
                  Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                  Vriendelijke groeten, Johan

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zonsondergang tenhaagdoornheide

                    raar te duiden wat er juist verkeerd gaat. precies of in het midden van het pad de pixels uitgebrand zijn, maar daar is het donkerder dan de hemel ?

                    best gewoon eens opnieuw proberen, hoe erger het fout is, hoe makkelijker om het de volgende keer beter te doen !!!
                    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zonsondergang tenhaagdoornheide

                      Johan 1956 , thanks voor de reaktie , de onscherpte heeft inderdaad te maken met sluitertijd , hoge bomen vangen veel wind en het zijn 3 beelden die samengevoegd zijn.
                      Qua diafragma moet een groot f getal juist een grote scherpte diepte geven.
                      T'is de eerste keer dat ik met Photoschop CC een HDR maak ( foto's zijn nog van 2013).
                      Ik moet nog zoeken achter de juiste settings.
                      Ik heb nu opnieuw de PS handeling voor verscherpen volgens ESR (dec 2012 ingegeven),Layer mask Smart Scharpen)
                      Maar die is niet van toepassing bij HDR opname's met beweging in de takken van de bomen.

                      Sieg , wat betreft Kalibreren van het scherm , de foto's van de andere forumleden zien er bij mij normaal uit , mooi en juist van kleur.
                      Verscherpen pas ik meestal toe in ACR en ook gebruik makend masker afscherming (Lijkt veel op de methode van ESR)

                      Iegienie , zeer goede opmerking in verband met het donker pad.
                      Op de voorgrond van de originele opname's is bijna niets te zien , alleen de lucht is zichtbaar.
                      Groeten Leon
                      http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
                      Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zonsondergang tenhaagdoornheide

                        Ik dacht zo even dat het probleem ook bij je camera kan liggen, als die beelden met de panasonic zijn getrokken kan die misschien niet zo een grote dynamiek aan waardoor je in de donkere delen nagenoeg nooit veel detail krijgt....misschien weten de experts hier op het forum er meer over ??
                        Meer van mijn fotootjes te zien op Flickr http://www.flickr.com/photos/64612467@N04/
                        Groeten
                        Kurt

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zonsondergang tenhaagdoornheide

                          Oorspronkelijk geplaatst door dacale Bekijk bericht
                          Iegienie , zeer goede opmerking in verband met het donker pad.
                          Op de voorgrond van de originele opname's is bijna niets te zien , alleen de lucht is zichtbaar.
                          Oorspronkelijk geplaatst door K.photo Bekijk bericht
                          Ik dacht zo even dat het probleem ook bij je camera kan liggen, als die beelden met de panasonic zijn getrokken kan die misschien niet zo een grote dynamiek aan waardoor je in de donkere delen nagenoeg nooit veel detail krijgt....misschien weten de experts hier op het forum er meer over ??
                          Paar ideekes van tijdens de CVO cursus die in me opkomen (zonder nu de wijsneus te willen uithangen) :

                          Elke kamera heeft een dynamisch bereik.


                          Hier komt het zonesysteem van Ansel Adams op de proppen. Dat zonesysteem gaat van 0 tot 10, van ultra donker tot ultra helder : https://nl.wikipedia.org/wiki/Zone-systeem
                          Maar een moderne camera kan die range helemaal niet aan.


                          Een grijskaart zit pal in zone vijf, huid in zone zes.
                          Elke zone komt overéén met één stop.

                          Een stop = helft of dubbel belichtingsduur = 1/100ste is één stop verschil van 1/200ste
                          Een stop = een diafragma stop verschil = f1.4 en f2 (twee stops : vermenigvuldig de f met 2 : 1.4 -> 2.8 -> 5.6, etc...)
                          Een stop = helft of dubbel ISO = 100ISO is één stop verschil van 200 ISO.

                          Heel interessante oefening is een foto te maken van een vrij éénduidig belicht tafereel (bijvoorbeeld gras, of een muur van bakstenen), en dat van correct belicht, stop per stop naar boven, en stop per stop naar beneden. Laat ISO en diafragma gelijk, en verander belichting. Gebruik desnoods een statief.
                          (Tip : probeer je witbalans zo goed mogelijk te krijgen, anders krijg je nog andere effecten in je testje)

                          Je kan dan in LR alles terug brengen naar zone vijf : bij de foto met twee stops overbelicht schuif je 2 stops er terug af met het schuifje belichting. Je krijgt dan een serie foto's die wel verschillend belicht zijn, maar door LR terug in dezelfde zone geplaatst zijn.
                          En dan die fotos vergelijken.

                          Je zal zien dat de "overbelichte" foto's op een bepaald moment (ferm) beginnen te verschillen met de zone vijf belichtte foto, en dat de "onderbelichte" foto's snel vol ruis en artefacten komen. Bij textuur-elementen gaat het iets sneller verkeerd dan bij vlakkere elementen.

                          Op mijn D7100 kan ik zo ongeveer van zone drie tot zone zeven acceptabele resultaten krijgen. (de marketingboys spreken dat tegen, maar ...)

                          Aldus : als het helderste gedeelte van een foto meer dan vijf (à zes) zones/stops verschilt van de donkerste gedeeltes, dan krijg ik het niet meer goed in LR. Uitgebrandde delen zijn "not done", te donkere gedeeltes kunnen soms uitgespeeld worden als silhouetten.


                          Nu we toch bezig zijn : om maximaal gebruik te maken van het dynamische bereik van je camera meet je dus met de spotmeter van je camera de herlderste delen op. En je past de belichting van je foto aan zodat die in de bovenste zone komen die de sensor van je camera nog goed aan kan. Achteraf in LR kan je dan via belichting, witte en zwarte tinten, hooglichten en schaduwen en eventueel wat met de kleurtintcurve het maximale halen uit je foto.

                          Wil je nog meer zone's overbruggen : meerdere foto's en HDR.


                          Deze foto is in feite een mooi voorbeeld waar het dynamisch bereik van de camera overschreden wordt...
                          mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zonsondergang tenhaagdoornheide

                            Oorspronkelijk geplaatst door Iegienie Bekijk bericht
                            .................................................. ..

                            Nu we toch bezig zijn : om maximaal gebruik te maken van het dynamische bereik van je camera meet je dus met de spotmeter van je camera de herlderste delen op. En je past de belichting van je foto aan zodat die in de bovenste zone komen die de sensor van je camera nog goed aan kan. Achteraf in LR kan je dan via belichting, witte en zwarte tinten, hooglichten en schaduwen en eventueel wat met de kleurtintcurve het maximale halen uit je foto.

                            Wil je nog meer zone's overbruggen : meerdere foto's en HDR.

                            ..................................
                            Verhelderende mooi uitleg, maar in deze 'Nu we toch bezig zijn' is waar het op slaat kort,bondig en uitstekend samengevat .
                            En dat laatste 'meerdere foto's en HDR is hetgeen ik dan relatief vlug toepas.
                            Niks vermelden bij de foto en geen kat die een HDR herkent wanneer die uitgevoerd werd zoals het moet.
                            Voor mij is een goede HDR er eentje waar je het hoegenaamd niet ziet, begin je te twijfelen, dan is hij al niet goed meer.
                            Je hebt dan natuurlijk ook nog de, zoals ik noem 'doelbewust zichtbare en/of overdreven HDR', maar dat ik persoonlijk nauwelijks smaken tenzij in zééér specifiek omstandigheden eens... maar elk zijn mening daarover.
                            Last edited by Guest17; 11 maart 2016, 08:42.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zonsondergang tenhaagdoornheide

                              Oorspronkelijk geplaatst door K.photo Bekijk bericht
                              Ik dacht zo even dat het probleem ook bij je camera kan liggen, als die beelden met de panasonic zijn getrokken kan die misschien niet zo een grote dynamiek aan waardoor je in de donkere delen nagenoeg nooit veel detail krijgt....misschien weten de experts hier op het forum er meer over ??
                              klopt , mijn canon Powerschot in RAW doet het beter , ik heb nu een andere Panasonic die ook RAW aankan met een lichtsterkere lens en hogere snelheid , t'is nog af te wachten of die het beter doet.
                              Ik heb hier nog geen HDR testen mee gedaan.(vorige foto's zijn gemaakt in JPEG met DMC FZ62 de volgende in RAW DMC FZ200)

                              K photo en Iegienie bedankt voor de zeer deskundige uitleg.
                              Last edited by dacale; 11 maart 2016, 11:44.
                              Groeten Leon
                              http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
                              Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

                              Comment

                              Working...
                              X