Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 24-70 f2.8 vs Tamron 24-70 f2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 24-70 f2.8 vs Tamron 24-70 f2.8

    Vraagje ivm met deze 2 lenzen... welke van de 2 is een aanrader... wat ik al heb gelezen is dat de tamron een stabilisator heeft en de canon niet, de canon zou zwaarder zijn. en de meningen over welke van de 2 het scherpste is wisselt precies nogal wat. het grootste verschil in de 2 is wel overduidelijk de prijs met een 1000 euro. wat niet weinig is uiteraard. Voor de mensen die ervaring hebben met deze 2 lenzen. Is die 1000 euro voor de canonlens een meerwaarde of niet?

  • #2
    Re: Canon 24-70 f2.8 vs Tamron 24-70 f2.8

    Het is natuurlijk niet heiligmaken maar volgende link geeft een vergelijking tussen de twee :
    View the image quality delivered by the Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM Lens using ISO 12233 Resolution Chart lab test results. Compare the image quality of this lens with other lenses.


    (maar er zijn meerdere sites waar je de vergelijking kan maken)
    Veel hangt ook af van de kwaliteit die je zoekt, wat je gaat fotograferen en over welk budget je beschikt.
    Die Canon lens zal wellicht stof(/water?)dicht zijn, "beter" gebouwd, ..., maar of dat 1000 euro waard is... Ongetwijfeld zijn hier mensen op het forum die hier wel ervaring mee hebben.
    "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

    Comment


    • #3
      Re: Canon 24-70 f2.8 vs Tamron 24-70 f2.8

      Het is algemeen geweten dat de Tamron 24-70 2.8 even scherp is als de Canon tegenhanger.
      De Tamron heeft IS en de Canon niet.
      Maar de Tamron heeft een tragere focus ook al heeft die een "professionele" ring motor.

      Persoonlijk vind ik de 1000 euro verschil pleiten in het voordeel van de Tamron vooral omdat je er IS bij krijgt. Vooral in lowlight met lange sluiters is dat een meerwaarde.
      Maar als het voor sport is dan ben je beter af met de Canon.
      De Canon is mijn inziens ook iets meer gebouwd als een tank.
      Zo kan je bij de Tamron aan de achterkant met je vingers zo aan de electronica als je wil ook al is de Tamron ook spatwaterdicht.
      De Tamron is verder wel mooi afgewerkt en voelt zeer degelijk aan.

      Dus het is vooral een afwegen tussen:
      - snelheid AF
      - IS nodig of niet?
      - prijs

      En er is nog een angeltje:
      De Canon zal altijd compatibel zijn met Canon bodys. Ik heb Canon lenzen nog uit mijn analoge tijdperk en die werken de dag van vandaag nog steeds op mijn moderne Canon body.
      Bij Tamron kunnen ze dat niet garanderen. Dus pakweg binnen 5 jaar koop je een nieuwe Canon body en evengoed werkt de Tamron lens er niet meer op.
      Zo heb ik een Sigma lens gehad die ik mocht degraderen tot papiergewicht.

      Comment


      • #4
        Re: Canon 24-70 f2.8 vs Tamron 24-70 f2.8

        Hoi,

        deze vraag is op menig forum (tot bijna vervelens toe) reeds veelvuldig gesteld.
        Deze ontaard meestal in oeverloos en zinloos gezeur en weergave van persoonlijke meningen.
        Prijsverschillen zijn groot, bij Nikon €1000,- in vergelijk met de niet VR versie en zelfs €1600,- met de VR versie.
        Onderzoek harde testgegevens die er voldoende op het Internet staan en interpreteer die naar eigen wens.
        Bij mij zouden de kosten belangrijker zijn dan het uiterlijk vertoon.

        Adrie

        Comment


        • #5
          Re: Canon 24-70 f2.8 vs Tamron 24-70 f2.8

          Ik moet Adrie bijtreden.
          Dit is een keuze die niet meer gaat over prestaties: ze zijn beide uitmuntend en in alle omstandigheden perfect bruikbaar wijd open.
          Wil je verschillen zoeken, dan zal dat eerder in secundaire eigenschappen zijn: kleine verschillen in autofocus, bepaalde contrast- en kleurweergaven, karakter van het bokeh in specifieke situaties... In principe is er niets dat het prijsverschil rechtvaardigt, en kom je dus in hetzelfde soort discussie terecht als bijvoorbeeld die tussen BMW, Audi en Mercedes chauffeurs...

          De enige kwestie waarin de Canon er echt bovenuit steekt, is compatibiliteit: als de lens op je body niet naar behoren presteert, moet Canon het voor jou oplossen. Zit je met een Tamron op een Canon of Nikon body, dan kan het vingerwijzen tussen de fabrikanten beginnen. Voor garantie hoef je ook al niet de kant van Canon te kiezen, want Tamron geeft bij registratie binnen een bepaalde periode na aankoop gewoon 5 jaar waarborg.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Canon 24-70 f2.8 vs Tamron 24-70 f2.8

            Ik zit met dezelfde vraag en ondertussen heb ik al tal van reviews gelezen en filmpjes gezien. Ik ga voor de Tamron gaan. Het grote prijsverschil zit daar zeker voor iets tussen maar voor wat ik het wil gebruiken (portret, reportage,...)voldoet die zeker. En de stabilisator werkt blijkbaar wel zeer goed dus dat is leuk meegenomen.
            - A Point Of View -

            Comment


            • #7
              Re: Canon 24-70 f2.8 vs Tamron 24-70 f2.8

              ik heb ze alle twee gehad en als je de canon kan betalen is het echt wel de betere. de focus is een pak sneller. Belangrijker de focus is accurater en zeker in low light. De canon is net iets scherper, zeker in de de hoeken. En ja ik ben een pixelpeeper Anderzijds de VC op de tamron is een echte topper. de bouwkwaliteit is ook niet vergelijkbaar.
              A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

              Comment

              Working...
              X