Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nachtfoto lichtspoor: altijd wazig en geel, wat doe ik verkeerd?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nachtfoto lichtspoor: altijd wazig en geel, wat doe ik verkeerd?

    Hallo,

    Recentelijk hebben we ons een D3200 aangeschaft en ik probeer nu een mooie foto te maken van een lichtspoor.

    Bij een trein lukt me dit redelijk:
    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.

    Is wat Photoshop maar zelfs de originele is mooi donker en vrij scherp.

    Maar bij autosnelweg loopt het volledig verkeerd. Alle foto's zijn wazig.
    Ik gebruik een tripod (zoals bij de trein) dus moet het aan mijn instellingen liggen.
    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.

    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.




    Zou iemand mij wat uitleg kunnen geven aub?
    Instellingen zijn ISO100, Bulb modus (~10sec) en F8 - F11
    Maar wat doe ik verkeerd dat mijn foto's altijd zo wazig zijn.

    En als ik nog eventjes mag gebruik maken van jullie kennis, hoe komt het dat de lichtvervuiling zo hard zichtbaar is op mijn foto's?
    In het echt, is het mooi wit, met de sterren erboven. Gelijdelijk en het zou echt een mooie foto kunnen zijn. Maar als ik dat op de foto zie, is het vuil en geelachtig.
    Het is ook wazig, totaal geen sterren te zien. Het gelijdelijke dat ik zie, is ook totaal niet te zien op de foto.
    Op deze foto is het echt duidelijk zichtbaar (die ook zo wazig is btw):
    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.


    Niets is frustrerender dan het nachtlandschap met eigen ogen te zien, foto's in je gedachten te hebben en dan is de realisatie (foto's) totaal verkeerd.
    Maar ik ben echt super benieuwd naar jullie reacties en kijk er naar uit om betere foto's te kunnen trekken.

    Alvast bedankt,
    Ben

  • #2
    Re: Nachtfoto lichtspoor: altijd wazig en geel, wat doe ik verkeerd?

    bovenop een brug kan je al eens last krijgen van wind...
    Meestal verzwaar ik mijn statief met mijn tas.
    Gebruik je autofocus? Ja zet deze af en focus manueel.
    Staat er iets van stabilisatie aan? zet deze af want dat kan ook zorgen voor onscherpe beelden.

    Ivm met licht vervuiling er is zeer veel lichtvervuiling...
    En als je sterren wilt in je beeld moet je niet naast een verlichtingspaal gaan staan ;-)
    Bij sterren mag je ook geen te lange sluiters gebruiken want dan krijg je bewegingsonscherpte.
    þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
    Freelance bedrijfsfotograaf
    klikerdeklik hier voor mijn website!

    Comment


    • #3
      Re: Nachtfoto lichtspoor: altijd wazig en geel, wat doe ik verkeerd?

      Dus:
      - Statief verzwaren
      - Ik gebruik autofocus, heb ooit eens geprobeerd om dat met de D3200 te doen, maar het lukte mij niet om zelf te focusen.
      - Stabilisatie staat aan. Kan ik idd eens afzetten.
      - Nog een donkerdere plek gaan opzoeken. Maar wat met de lichtvervuiling op de achtergrond die zo geel/oranje uitslaagt? Waarom is die niet wit geleidelijk naar zwart/blauw met sterretjes zoals ik ze met het oog zie :-)

      Dit kan er ook iets mee te maken hebben. Als ik een foto met de viewer wil nemen blijft die rood (geen focus) en wilt hij de foto niet nemen. Met de liveview blijf hij ook rood, maar neemt hij de foto toch.
      Met als resultaat dat de foto wazig is. Dus misschien is het zelfs geen installing, maar gewoon hoe ik mijn focus gebruik (of liever verkeerd gebruik).

      Ben benieuwd !
      Last edited by benwake; 8 maart 2016, 10:33.

      Comment


      • #4
        Re: Nachtfoto lichtspoor: altijd wazig en geel, wat doe ik verkeerd?

        Oorspronkelijk geplaatst door benwake Bekijk bericht
        Dus:
        - Statief verzwaren
        - Ik gebruik autofocus, heb ooit eens geprobeerd om dat met de D3200 te doen, maar het lukte mij niet om zelf te focusen.
        - Stabilisatie staat aan. Kan ik idd eens afzetten.
        - Nog een donkerdere plek gaan opzoeken. Maar wat met de lichtvervuiling op de achtergrond die zo geel/oranje uitslaagt? Waarom is die niet wit geleidelijk naar zwart/blauw met sterretjes zoals ik ze met het oog zie :-)

        Dit kan er ook iets mee te maken hebben. Als ik een foto met de viewer wil nemen blijft die rood (geen focus) en wilt hij de foto niet nemen. Met de liveview blijf hij ook rood, maar neemt hij de foto toch.
        Met als resultaat dat de foto wazig is. Dus misschien is het zelfs geen installing, maar gewoon hoe ik mijn focus gebruik (of liever verkeerd gebruik).

        Ben benieuwd !
        Je oog heeft een hoger dynamisch bereik.
        je mag niet vergeten dat je een bepaald senario zeer lang belicht. Straat verlichting is geel/oranje (meestal) je kan proberen door een je witbalans aan te passen om deze wit te krijgen.
        Een donkere plek bestaat maar in de vlaanders dicht bij steden heb je altijd een zekere vervuiling.
        þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
        Freelance bedrijfsfotograaf
        klikerdeklik hier voor mijn website!

        Comment


        • #5
          Re: Nachtfoto lichtspoor: altijd wazig en geel, wat doe ik verkeerd?

          Zeker manueel focussen en best beeldstabilistatie ook afzetten.
          Bij de eerste foto van de trein blijft het punt waarop werd scherpgesteld staan, in het geval van auto's op de snelweg zal het punt waarop je scherpstelt zich mogelijks verplaatsen (want er komt een wagen voorbij die je AF probeert te volgen). Mogelijks is dat een uitleg waarom de eerste nog scherp is en de andere niet.
          Ik begrijp niet waarom je manueel niet zou kunnen focussen, kan je makkelijk uittesten vanuit je luie zetel, zorg wel dat je AF zeker af staat.
          Bij nachtopnames zal je zoals appelboom aangeeft, zeker je witbalans moeten aanpassen. Op het net kun je daar ook e.e.a. over vinden, als je niet in raw schiet, moet je meen ik, je witbalans zelfs op tungsten of zoiets instellen! Als je in raw werkt heb je dat probleem natuurlijk niet en kun je dat makkelijk aanpassen in LR of PS.
          "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

          Comment


          • #6
            Re: Nachtfoto lichtspoor: altijd wazig en geel, wat doe ik verkeerd?

            Oorspronkelijk geplaatst door benwake Bekijk bericht

            Dit kan er ook iets mee te maken hebben. Als ik een foto met de viewer wil nemen blijft die rood (geen focus) en wilt hij de foto niet nemen. Met de liveview blijf hij ook rood, maar neemt hij de foto toch.
            Met als resultaat dat de foto wazig is. Dus misschien is het zelfs geen installing, maar gewoon hoe ik mijn focus gebruik (of liever verkeerd gebruik).

            Als hij de foto niet wil nemen dan is het omdat hij ingesteld is op scherpstelprioriteit. Dus die wazigheid als hij de foto toch maakt, is gewoon niet scherp gesteld. Waarschijnlijk was het te donker om een punt te vinden om op scherp te stellen. Dat punt moet voldoende licht en contrast hebben om de autofocus goed te laten werken. En natuurlijk moet je dan niet op het verkeer gaan scherpstellen. Manueel scherpstellen zal helpen of scherpstellen op een verlichtingspaal.

            Comment


            • #7
              Re: Nachtfoto lichtspoor: altijd wazig en geel, wat doe ik verkeerd?

              Die 4 fotos van de snelweg zijn gewoon verkeerd gefocussed. Probeer eerst te focusen op bvb een lamp van de verlichting ofzo,
              of in ieder geval op iets dat genoeg contrast geeft voor je camera. Zet daarna de autofocus uit zodat de lens niet per ongeluk weer gaat herfocussen.

              De kleuren moet je achteraf corrigeren: 's nachts is er geen daglicht, je hebt dus enkel het licht van de straatlampen, en dat is meestal nogal geel.
              Als je werkt in raw, is dat makkelijk te fixen.
              David Leemans
              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Nachtfoto lichtspoor: altijd wazig en geel, wat doe ik verkeerd?

                Inzender staat op een viaduct, beweegt dat van zichzelf niet door overrijdend verkeer of zo? Dan kun je een betonnen statief gebruiken maar is er toch nog beweging...
                Kijken en zien zijn verschillende dingen. Als je iets ziet, laat maar weten via hatsekideesjingboemtralalalala@gmail.com of tararaboemsidee@gmail.com
                (BD1383NL)

                Comment


                • #9
                  Re: Nachtfoto lichtspoor: altijd wazig en geel, wat doe ik verkeerd?

                  Oorspronkelijk geplaatst door benwake Bekijk bericht
                  Hallo,

                  Zou iemand mij wat uitleg kunnen geven aub?
                  Instellingen zijn ISO100, Bulb modus (~10sec) en F8 - F11
                  Maar wat doe ik verkeerd dat mijn foto's altijd zo wazig zijn.

                  Ben
                  Je spreekt van bulb modus,
                  dus de sluiter blijft open zolang je op de ontspanknop drukt.

                  gebruik je een afstandbediening?
                  Anders kan de camera gemakkelijk bewegen terwijl je de ontspanknop ingedrukt houd.

                  Ik zou eerder kiezen voor een instelling zodat je sluiter de gewenste tijd open blijft en vanzelf sluit.
                  En met een vertraging van een 2 seconden voor het opklappen van je spiegel (zeker als je geen afstandbediening gebruikt)

                  En dan natuurlijk zoals de anderen al zeiden, het scherpstellen niet vergeten.
                  Met een beetje afstand kun je scherpstellen op oneindig.

                  mvg. Mlap.
                  Last edited by mlap; 16 april 2016, 21:08. Reden: type fout :(

                  Comment

                  Working...
                  X