Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom 4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom 4

    Voor de bewerking van mijn foto's heb ik tot dusver enkel gebruik gemaakt van de software in iPhoto op mijn Macbook Pro Retina. Aangezien de bewerkingsmogelijkheden mij eerder beperkt lijken, sinds de aanschaf van een UWA, kijk ik thans uit naar Lightroom. Ik heb de mogelijkheid om LR 4 in het Nederlands aan te kopen voor 95 EUR., een DVD voor 1 gebruiker. Is dit een goede keuze? Is deze software niet een beetje 'passé', aangezien wij momenteel reeds aan versie 6 toe zijn. Ik wens echter niet een abonnement te nemen voor deze recentere versie. Graag jullie mening.

  • #2
    Re: Lightroom 4

    de vraag die je moet stellen is...
    als je bv. raw trekt... Zijn mijn raws compatibel in LR4? nieuwere modellen hebben daar soms moeite mee...
    ţú söngst til mín, svo hljótt... "ég ţakka ţér ţá von sem ţú gafst mér"
    Freelance bedrijfsfotograaf
    klikerdeklik hier voor mijn website!

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom 4

      Nee, enkel JPEG formaat.

      Comment


      • #4
        Re: Lightroom 4

        Met de oudere versies kŕn je niet meer in raw werken dan... ikzelf had lr5.2 maar met nieuw foto materiaal was het al prijs....
        Dus ben ik adobe cc gegaan
        100€ voor een toch vrij oude versie vind ik toch duur....

        Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Lightroom 4

          Je hoeft nog steeds geen abonnement te nemen op Adobe CC want Lightroom 6 kun je nog steeds los aankopen. Het enige minpunt is dat de niet-CC-versie geen toegang geeft tot Lightroom Mobile.

          Comment


          • #6
            Re: Lightroom 4

            Ik gebruik nog de 4 zonder problemen, maar dat is niet met de RAW's van de nieuwste camera's. Om hier 2 versies later nog 95 euro voor te vragen vind ik wel wat veel geld. Moest ik hem nu nieuw moeten kopen zou ik uitkijken naar een studenteversie van Lightroom 6. Let wel dat je beter zal kunnen bewerken in RAW dan in JPEG.

            Comment


            • #7
              Re: Lightroom 4

              ik kan maar één tip geven : skip LR4 en ga direct naar LR6 ! Het zijn zogezegd maar kleine verschillen, maar het maakt wel veel verschil.

              bijvoorbeeld de vlekkenverwijderaar : je kan het beeld in negatief zetten, en dan springen de stofjes op je sensor er zo uit.
              ook bij andere selecties heb je veel meer mogelijkheden. niet twijfelen.

              (ik heb lang in LR4 gewerkt en nu sedert een half jaar in LR6)
              mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

              Comment


              • #8
                Re: Lightroom 4

                Met vorige posters eens: als je OSX up to date is (en je MBP krachtig genoeg), zou ik meteen voor LR6 gaan, niet voor LR4 dat toch alweer enkele jaartjes oud is. Als je vorige versies hebt (ik heb me "ingekocht" vanaf LR3), dan betaal je telkens de upgrade; als je geen vorige officiële versie hebt, betaal je uiteraard de volle prijs. Let op: Adobe maakt geen reclame meer voor de losstaande versie, en je zult een beetje moeten zoeken, maar het is te vinden. Mocht je het toch niet vinden op de Adobe site, dan horen we het hier wel, en kunnen we eventueel wat "wegaanduidingen" geven.
                Je spreekt ook van Lightroom nederlandstalig. Weet dat de taal bij Lightroom instelbaar is. Hoewel NL voor jou alleszins makkelijker zal zijn, weet dat de meeste LR tutorials op het net in het Engels te vinden zijn.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Lightroom 4

                  Bedankt voor jullie reacties. Globaal gezien blijkt de aankoop van LR4 aan deze prijs dus geen goede keuze en schrap ik deze bijgevolg van het menu. Van de losstaande versie (DVD) van LR6 vind ik op de site van Adobe geen enkel spoor. De keuze blijft beperkt tot CC of de download-versie, maar ik verkies enkel een kopie op drager. Deze is blijkbaar wel verkrijgbaar bij Coolblue en overweeg wellicht daar eens verder te informeren.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lightroom 4

                    Ik denk dat ik vanaf v.5 voor de downloadversie gekozen heb. In principe is er geen reden om nog op DVD aan te schaffen.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lightroom 4

                      bij het konijn 126.95 euro, en zo te gaan halen...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lightroom 4

                        Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                        bij het konijn 126.95 euro, en zo te gaan halen...
                        Inderdaad, en bij Konijn zijn ze zelfs goedkoper dan de studenten versie van Academic Shop.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment

                        Working...
                        X