Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

overbelicht raam in interieurfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • overbelicht raam in interieurfotografie

    hallo,
    wie kan mij helpen met het volgende bekende probleem :
    interieur fotograferen, interieur ok , maar detailverlies in overbelichte ramen.
    HDR liever niet, dit zou te tijdrovend zijn bij mensen thuis.
    ik heb al verschillende zaken geprobeerd : zonder flits op av op statief, flits naar plafond gericht, alle lichten aan in ruimte (kleuzweem...)
    bij de nabewerking lukt het ook niet zo goed.
    ik las vandaag een foto nemen met en zonder flits en dan samenvoegen...
    er moet toch iets zijn wat kan door de juiste instellingen bij 1 opname ???
    dank je wel !

  • #2
    Re: overbelicht raam in interieurfotografie

    Als uw camera "in camera" HDR ondersteunt valt daar toch mee te werken ? Nu ja, dit soort fotos is water en vuur verenigen als men zonder "exposure blending" wil werken.

    Comment


    • #3
      Re: overbelicht raam in interieurfotografie

      je kan een correcte belichting nemen op het raam en de donkere partijen oplichten in nabewerking. of volgens hetzelfde principe nog wat meer belichten en dan zowel de hooglichten terugschroeven als de schaduwen oplichten.

      niet optimaal (bv. ruis)

      dit principe gaat het beste resultaat leveren bij schemerlicht (minder contrast tussen binnen en buiten).

      exposure blending toch te verkiezen. kan met statief toch geen moeilijkheid of tijdverspilling zijn?

      je kan ook het standpunt zodanig kiezen dat er door het raam geen lucht zichtbaar is, maar enkel struiken, bomen,... alles om het contrast te beperken.
      Voor de lol.

      Comment


      • #4
        Re: overbelicht raam in interieurfotografie

        Ik doe mijn interieurs met ramen altijd met hdr en soms komt er ook een flits aan te pas.
        maar dat is dan om hoeken of bepaalde stukken muur extra te belichten.
        Het enige probleem is een goed hdr maken vraagt wat skills ;-)
        þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
        Freelance bedrijfsfotograaf
        klikerdeklik hier voor mijn website!

        Comment


        • #5
          Re: overbelicht raam in interieurfotografie

          Het probleem is dynamisch bereik en is een beperking van uw camera. Maak je geen zorgen, tot op heden hebben ALLE cameras dat probleem.

          Buiten is er zoveel licht en binnen te weinig dat het verschil tussen beiden (contrast) te groot wordt om nog gevangen te kunnen worden in 1 opname.
          De tip om te belichten op buiten en dan de schaduwen (binnen) terug halen in nabewerking is een optie maar dat zal je veel kosten in kwaliteit van de opname.

          Alternatieven:
          - wachten tot het buiten bijna donker wordt. En dus het dynamisch bereik kleiner mag zijn.
          - binnen heel veel licht voorzien (krachtige flitsen)
          - HDR

          Een ander mogelijkheid kan ik zo niet bedenken.

          Comment


          • #6
            Re: overbelicht raam in interieurfotografie

            goeiemorgen,
            ja , ik weet dat hdr een mogelijkheid is en ik heb photomatix, dus dat blijft een mogelijkheid.
            het raam juist belichten, heb ik al geprobeerd, maar dan moet je te veel de muren( en plafond) oplichten, voor interieurfotografie moeten wit ook wit zijn, toch ?
            terugkeren op een ander moment ,is niet mogelijk. Die persoon maakt de afspraak, niet ik. en meestal is dit overdag met fel licht.De vastgoedstyliste die mee gaat, wil ook dat alle glasgordijnen geopend worden, om maximaal licht binnen te halen.
            bedankt om te reageren, ik ga meteen nog eens wat uitproberen.
            gr

            Comment


            • #7
              Re: overbelicht raam in interieurfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door katie449 Bekijk bericht
              goeiemorgen,
              ja , ik weet dat hdr een mogelijkheid is en ik heb photomatix, dus dat blijft een mogelijkheid.
              het raam juist belichten, heb ik al geprobeerd, maar dan moet je te veel de muren( en plafond) oplichten, voor interieurfotografie moeten wit ook wit zijn, toch ?
              terugkeren op een ander moment ,is niet mogelijk. Die persoon maakt de afspraak, niet ik. en meestal is dit overdag met fel licht.De vastgoedstyliste die mee gaat, wil ook dat alle glasgordijnen geopend worden, om maximaal licht binnen te halen.
              bedankt om te reageren, ik ga meteen nog eens wat uitproberen.
              gr
              Dat is de moeilijkheid van het fotograferen voor centen... Snel en goed is de boodschap.
              Als ik 1 tip mag geven...
              Dump photomatix.
              Gebruik de HDR tool van adobe zelf ;-)
              En overdrijf niet, het moet realistisch blijven.

              Deze is bv. een HDR


              Eens je ermee weg bent speel je hier mee op locatie. Wat wel een feit is je bent iets langer bezig om alles erdoor te draaien...
              þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
              Freelance bedrijfsfotograaf
              klikerdeklik hier voor mijn website!

              Comment


              • #8
                Re: overbelicht raam in interieurfotografie

                Gewoon flitsen, ik heb foto's binnen gemaakt tegen de ondergaande zon in en binnen en buiten goed belicht.

                Camera op M, belichten op het raam iets in de min, flits op TTL en eerst even de flitscompensatie bepalen. Resultaat niet beoordelen op het scherm, maar het histogram. Je ogen gaan behoorlijk van slag door kijken in het licht en donker kijken.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: overbelicht raam in interieurfotografie

                  gewoon flitsen ? vooruit of naar plafond ? vooruit zal ergens wel een reflectie geven op raam allicht.
                  ik test het uit, dank je

                  Comment


                  • #10
                    Re: overbelicht raam in interieurfotografie

                    doen zoals hjanssens zegt. Camera op M en licht meten op de ramen, ik plaats dan een flits in een grote paraplu boven mij maar zover mogelijk naar achter, zodat er zacht licht wordt geprojecteerd vanaf camera standpunt (dit verhinderd slagschaduwen, wat de camera ziet is belicht).
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                    Comment


                    • #11
                      Re: overbelicht raam in interieurfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                      doen zoals hjanssens zegt. Camera op M en licht meten op de ramen, ik plaats dan een flits in een grote paraplu boven mij maar zover mogelijk naar achter, zodat er zacht licht wordt geprojecteerd vanaf camera standpunt (dit verhinderd slagschaduwen, wat de camera ziet is belicht).
                      Technisch gezien niet echt correct. Hoe verder de flits naar achter, hoe kleiner de lichtbron en hoe harder het licht: maw, juist méér slagschaduw.
                      Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                      Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                      Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                      Comment


                      • #12
                        Re: overbelicht raam in interieurfotografie

                        Wat is er lastig aan HDR? Ik doe bij interieurfotografie én urbex automatisch altijd HDR, waarmee ik bedoel dat ik altijd exposure bracketing toepas: 3 foto's met één stop verschil. Voor mij maar één keer in te stellen in de camera en met afstandsbediening neemt de camera de 3 foto's direct na elkaar...
                        Nadien doe je er in nabewerking mee wat je wil. Heb je ze 2 extra foto's niet nodig, gebruik je ze niet... En je moet niet per se HDR gebruiken, gebruik de foto waarin het raam correct is belicht enkel in Photoshop om het raam van de andere foto (interieur) te overlappen...

                        En ook dit, wat is er verkeerd met wat 'exposure blending'? Niet mee overdrijven, maar soms wil je gewoon wat meer dynamisch bereik dan wat je camera aankan.
                        Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                        Mijn fotoalbums

                        Comment


                        • #13
                          Re: overbelicht raam in interieurfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
                          Technisch gezien niet echt correct. Hoe verder de flits naar achter, hoe kleiner de lichtbron en hoe harder het licht: maw, juist méér slagschaduw.
                          Aangezien de flits kort op de camera axis staat gaat alles wat de camera ziet licht krijgen.
                          De paraplu geeft een groter vlak dan de lens dus "ziet" de camera de slagschaduwen niet.
                          Je moet de flits zover mogelijk achteruit zetten omdat anders (gezien de omgekeerde kwadratenwet) er een te grote luminantieverschil is tussen objecten kortbij of verder weg.
                          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                          Comment


                          • #14
                            Re: overbelicht raam in interieurfotografie

                            Katie, je moet je sluitertijd zo kort mogelijk nemen (synchronisatiesnelheid), en het diafragma regelen naar eigen goeddunken. Een beetje overbelichting vanuit de vensters kan geen kwaad; 't is buiten immers altijd mooi weer.

                            Comment


                            • #15
                              Re: overbelicht raam in interieurfotografie

                              Natuurlijk heeft iedereen hier last van, maar als je in RAW fotografeert en je schuift in de raw-editor de hooglichten zover mogelijk naar links (min) krijg ik nog een alleszins redelijk resultaat. Desgewenst de schaduwen nog wat naar rechts (plus) en met de belichtingsschuif de meest optimale stand vinden.
                              Kijken en zien zijn verschillende dingen. Als je iets ziet, laat maar weten via hatsekideesjingboemtralalalala@gmail.com of tararaboemsidee@gmail.com
                              (BD1383NL)

                              Comment

                              Working...
                              X