Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Materiaal voor outdoor shoots

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Materiaal voor outdoor shoots

    Hallo allen,

    Enkele weken geleden heb ik in een park een fotoshoot gedaan voor communiefoto's. Omdat ik eerder een landschaps-/architectuurfotograaf ben, had ik hier echter niet al het juiste materiaal voor, enkel één Speedlite 580EXII die ik tot nu toe enkel gebruikt had vanop mijn camera zelf voor familie- en eventfoto's indoor. Ik vond de shoot in het park eigenlijk wel een aangename ervaring, dus ben ik wat beginnen rondkijken om materiaal aan te kopen om mijn outdoor foto's degelijker en professioneler te krijgen.

    Eerst had ik het idee om gewoon een paar reflectie- en diffusorschermen te kopen. Ik heb dan de (overigens uitstekende) tutorialreeks van Fstoppers bekeken rond Commercial Wedding Photography, en daar maken ze eigenlijk voor het merendeel gebruik van Speedlites in (meestal twee) portable softboxes voor outdoor shoots. Ik ben ook eens door de tutorials Lighting 101 van de blog Strobist gegaan waarin ze technieken aanhalen bij het gebruik van off-camera flash en light modifiers (umbrella's, softboxes...), en het kriebelt nu wel om met die zaken aan de slag te gaan.

    Welke zaken zou ik zeker moeten aankopen voor mijn (toekomstige) outdoor shoots? En welke zaken gebruik je dan in welke situaties? Ik heb de indruk dat sommige fotografen zweren bij die reflectieschermen om bijvoorbeeld schaduwen in te vullen, terwijl anderen daar dan weer een diffuus licht op zouden zetten... Of is dat eerder een kwestie van gewoonte/smaak?

    Alvast bedankt!
    Cedric

  • #2
    Re: Materiaal voor outdoor shoots

    Kwestie van wat beschikbaar is. Als er geen licht is of niet genoeg om te reflecteren, moet je er maken.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Materiaal voor outdoor shoots

      Het is een andere aanpak met elk zo zijn voor en nadelen.

      Met een reflector kan je niet veel fout doen, de kracht van het licht kan nooit sterker zijn dan je omgeving. Dus dat werkt snel en handig.
      Nadeel is bij volle zon dat je model de ogen gaat dichtknijpen van het felle licht uit de reflector en dat zie je in de beelden.

      Je kan ook gaan flitsen. Dan heb je die nadelen van dchtgeknepen ogen niet. Nadeel is dat je licht moeilijker instelbaar is en dus enige ervaring vraagt.
      Buiten kan je ook geen pilootlicht gebruiken.

      Ik gebruik beide technieken door elkaar naar gelang welk weer het is en wat ik wil bereiken.

      Hou er wel rekening mee dat een softbox al snel 2 stops verlies maakt. Dus bij volle zon kan je het wel schudden met je speedlite omdat die geen kracht genoeg heeft.
      Professionals halen dan een studioflits boven van 1000W/s maar dan is dan weer veel gesleur.

      Comment


      • #4
        Re: Materiaal voor outdoor shoots

        Met een reflector kan je behoorlijk foute dingen doen hoor.
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: Materiaal voor outdoor shoots

          Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
          Met een reflector kan je behoorlijk foute dingen doen hoor.
          Straffer nog, de meeste mensen die werken met een reflectiescherm (behoudens de meer ervaren en geoefende fotografen) gebruiken een reflectiescherm totaal verkeerd.


          Ik zie er heel veel het scherm op buikhoogte of zelfs nog lager houden en dus iemand van onderuit gaan belichten, wat resulteert in onflatterend ghostlight.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: Materiaal voor outdoor shoots

            Het hangt er echt van af wat je wil maken van foto.

            Met een reflectiescherm kan je de schaduwen wat oplichten of eventueel hard zonlicht wat diffuser maken (als je er lichtdoorlatende hebt tenminste), maar je bent ook beperkt in de mogelijkheden. Bovendien heb je ook assistenten nodig die hun armen lang boven hun hoofd kunnen houden :P . Je kan evt. beginnen met de goedkopere 5-in-1 opvouwbare reflectieschermen, maar voor het betere werk ben je best af met eentje van Sunbounce (al zijn die duurder en kost het wat tijd om ze te monteren, maar je hebt wel een mooie egale reflectie zonder hotspots).

            Als je flitsers pakt heb je ineens een heel pak extra mogelijkheden, zelfs met gewoon speedlights. In de volle zon heb je niet persé 1000W/s nodig, een flitser met HSS (High Speed Sync) kan hier ook al wonderen doen. Hier heb je best ook een assistent bij, want een soft-box in de wind gaat nogal snel tegen de grond. Qua materiaal heb je best een flitsstatief, een light shaper en een flitser met ingebouwde draadloze ontvanger (bv. Yongnuo) of een gewone flitser met een losse draadloze trigger (bv. Cactus). Als je off-camera gaat flitsen, investeer dan geen €250 in een flitser met TTL want daar heb je toch niets aan. Je kan beter €200 investeren in een goede lichtmeter en die gebruiken.
            Qua light shapers heb je trouwens ook een hele resem keuzes zoals striplight, softbox, octa, snoots, flashbender... Om te beginnen ben je denk ik best af met een simpele softbox paraplu, niet zo duur en makkelijk op te zetten.
            Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
            Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
            Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

            Comment

            Working...
            X