Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Samyang 12mm f2.8 of f2.0 voor Sony A7 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Samyang 12mm f2.8 of f2.0 voor Sony A7 ?

    Ik wil me in de toekomst één van de twee aanschaffen voor landschappen en vooral voor s'nachts mooie lucht foto's te maken.
    Ze zijn allebei in de mediamarkt te koop met die 21% btw voordeel actie.
    Ik heb al vanalles erover opgezocht maar ik begrijp niet waarom die f2.8 duurder is als de f2.
    Welke van de twee zouden jullie me aanraden en waarom?
    Ik gebruik een Sony A7.

    f2.8


    f2


    Alvast bedankt
    Mijn Flickr: https://www.flickr.com/photos/138701916@N06/

  • #2
    Re: Samyang 12mm f2.8 of f2.0 voor Sony A7 ?

    De f/2 versie is bedoeld voor crop-camera's en daarom goedkoper, niet echt ideaal voor op de A7 dus (desnoods bruikbaar in crop modus, maar dat lijkt me weggegooid geld)
    De f/2.8 versie kende ik niet, maar die is blijkbaar wel degelijk geschikt voor de A7, maar het is wel een diagonale fish-eye, dus geen gewone breedhoek, wel leuk voor even, maar of je daarmee al je landschapsfoto's wil maken is een andere zaak. De beelden vallen evt wel de de-fishen en het is blijkbaar wel een uitstekende lens: https://luminous-landscape.com/rokin...heye-defished/
    Maar ik denk dat je mss beter uitkijkt naar de 14mm f/2.8, die bestaat al langer en is zeker een goeie lens als je kunt leven met wat 'snorvormige' vertekening, en een goed exemplaar te pakken krijgt (nogal wat problemen geweest met kwaliteitscontrole in het begin, ondertussen mss wel beter?), google maar eens, hier zijn zeker genoeg reviews van te vinden.
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

    Comment


    • #3
      Re: Samyang 12mm f2.8 of f2.0 voor Sony A7 ?

      geen idee
      nog nooit in mij n pollen gehad
      misschien heeft oermens het wel juist

      gr
      frans
      bedankt om te kijken of te reageren, frans !

      Comment


      • #4
        Re: Samyang 12mm f2.8 of f2.0 voor Sony A7 ?

        Oh goed dat je dat zegt!
        Dus neem ik aan dat foto's van die 14mm beter te corrigeren zijn dan die met de 12mm fisheye. Met het minste kwaliteit verlies.
        In ieder geval ik denk dat die snorvormige vertekeningen niet echt zichtbaar gaan zijn als ik de sterrenhemel fotografeer wat wel een plus punt is dan.
        Dan maar de 14mm op mijn koop lijstje zetten voor deze zomer
        Ik dacht eerst een Sony 28mm F2.0 FE op mijn lijstje te zetten omdat die autofocus heeft en voor een e-mount best wel een goede prijs heeft.
        Ik kan er ook wel mooie landschappen/lucht foto's mee maken.
        Maar ik wil best wel breed gaan!
        Dus voorlopig staat de 14mm dan op nummer één.

        Bedankt voor de hulp

        Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
        De f/2 versie is bedoeld voor crop-camera's en daarom goedkoper, niet echt ideaal voor op de A7 dus (desnoods bruikbaar in crop modus, maar dat lijkt me weggegooid geld)
        De f/2.8 versie kende ik niet, maar die is blijkbaar wel degelijk geschikt voor de A7, maar het is wel een diagonale fish-eye, dus geen gewone breedhoek, wel leuk voor even, maar of je daarmee al je landschapsfoto's wil maken is een andere zaak. De beelden vallen evt wel de de-fishen en het is blijkbaar wel een uitstekende lens: https://luminous-landscape.com/rokin...heye-defished/
        Maar ik denk dat je mss beter uitkijkt naar de 14mm f/2.8, die bestaat al langer en is zeker een goeie lens als je kunt leven met wat 'snorvormige' vertekening, en een goed exemplaar te pakken krijgt (nogal wat problemen geweest met kwaliteitscontrole in het begin, ondertussen mss wel beter?), google maar eens, hier zijn zeker genoeg reviews van te vinden.
        Last edited by FrankeeG; 7 maart 2016, 15:57.
        Mijn Flickr: https://www.flickr.com/photos/138701916@N06/

        Comment


        • #5
          Re: Samyang 12mm f2.8 of f2.0 voor Sony A7 ?

          Voor de sterrenhemel ga je best zo breed mogelijk. De samyang 14/2.8 op een full frame vind ik ideaal.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #6
            Re: Samyang 12mm f2.8 of f2.0 voor Sony A7 ?

            Ik merk net dat ik weer iets over het oog zie, overal op webshops staan ze te koop met E-mount.
            Maar een sony a7 heeft een full frame sensor, dus moet het FE (Full E-mount) zijn anders is het toch een zonde maar een deel van de sensor te gebruiken. Een E-mount lens focust zich over een oppervlakte gelijk aan een APS-C sensor. Terwijl een FE lens de hele full frame sensor gebruikt. Dit klopt toch?
            Dus verder op zoek naar een goede wijde FE lens.
            Sugesties?
            Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
            Voor de sterrenhemel ga je best zo breed mogelijk. De samyang 14/2.8 op een full frame vind ik ideaal.
            Last edited by FrankeeG; 7 maart 2016, 18:51.
            Mijn Flickr: https://www.flickr.com/photos/138701916@N06/

            Comment


            • #7
              Re: Samyang 12mm f2.8 of f2.0 voor Sony A7 ?

              Dat is niet juist. Die lens is gemaakt voor full frame en kan ook op een crop camera gebruikt worden. Kijk maar op eglobalcentral, daar staat het in de info.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

              Comment


              • #8
                Re: Samyang 12mm f2.8 of f2.0 voor Sony A7 ?

                Oke, maar wat is dan het verschil tussen een E en een EF ?

                Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                Dat is niet juist. Die lens is gemaakt voor full frame en kan ook op een crop camera gebruikt worden. Kijk maar op eglobalcentral, daar staat het in de info.
                Mijn Flickr: https://www.flickr.com/photos/138701916@N06/

                Comment


                • #9
                  Re: Samyang 12mm f2.8 of f2.0 voor Sony A7 ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door FrankeeG Bekijk bericht
                  Oke, maar wat is dan het verschil tussen een E en een EF ?
                  EF is Canon vatting en E is Sony.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Samyang 12mm f2.8 of f2.0 voor Sony A7 ?

                    Een E lens is een apsc lens,voor bv A6000 enz.Een Fe lens is een ff lens voor op de A7 serie.J e kan Fe lens pro bleemloos op een apsc toestel zetten.Een E lens op een ff zetten is niet aan te raden,je maakt dan feitelijk van uw ff toestel een apsc toestel.Hierdoor grbruik je dus slechts een deel van de ff sensor.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Samyang 12mm f2.8 of f2.0 voor Sony A7 ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
                      Een E lens is een apsc lens,voor bv A6000 enz.Een Fe lens is een ff lens voor op de A7 serie.J e kan Fe lens pro bleemloos op een apsc toestel zetten.Een E lens op een ff zetten is niet aan te raden,je maakt dan feitelijk van uw ff toestel een apsc toestel.Hierdoor grbruik je dus slechts een deel van de ff sensor.
                      Dus had ik toch gelijk?

                      Welke FE lenzen zijn aan te raden voor de Sony a7 (onder de 1000 euro) ? voor Astrofotografie en landschappen
                      Last edited by FrankeeG; 7 maart 2016, 18:54.
                      Mijn Flickr: https://www.flickr.com/photos/138701916@N06/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Samyang 12mm f2.8 of f2.0 voor Sony A7 ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door FrankeeG Bekijk bericht
                        Dus had ik toch gelijk?

                        Welke EF lenzen zijn aan te raden voor de Sony a7 (onder de 1000 euro) ? voor Astrofotografie en landschappen?
                        Wat is het nu eigenlijk? EF of FE ??? Blijkbaar verwar je hier een en ander.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Samyang 12mm f2.8 of f2.0 voor Sony A7 ?

                          Even vermelden dat die naamgeving enkel consequent geldt voor lenzen van Sony zelf.
                          Mss volgen sommige andere merken deze benamingen wel ongeveer, maar volgens mij is het een even grote soep als bij canon waar je idd EF en EF-s lenzen hebt waarbij EF de full frame lenzen zijn die op alle toestellen passen en de EF-s enkel op cropcamera's, maar wanneer je bvb een Sigma, Tamron of Samyang koopt moet je even uitzoeken welke afkortingen zij gebruiken om dit aan te duiden, maar best is gewoon de specifieke lens even googelen + "full frame Sony A7" oid, dan kom je al een heel eind
                          Zoek maar eens op "samyang 14mm f/2.8 astrophotography" dan kom je o.a. hierop uit: http://www.lonelyspeck.com/rokinon-14mm-f2-8-review/
                          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Samyang 12mm f2.8 of f2.0 voor Sony A7 ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Wat is het nu eigenlijk? EF of FE ??? Blijkbaar verwar je hier een en ander.
                            Sorry ik bedoelde FE lens (Full E-mount), had te snel getypt lol, ik pas het even aan
                            Mijn Flickr: https://www.flickr.com/photos/138701916@N06/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Samyang 12mm f2.8 of f2.0 voor Sony A7 ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                              Even vermelden dat die naamgeving enkel consequent geldt voor lenzen van Sony zelf.
                              Mss volgen sommige andere merken deze benamingen wel ongeveer, maar volgens mij is het een even grote soep als bij canon waar je idd EF en EF-s lenzen hebt waarbij EF de full frame lenzen zijn die op alle toestellen passen en de EF-s enkel op cropcamera's, maar wanneer je bvb een Sigma, Tamron of Samyang koopt moet je even uitzoeken welke afkortingen zij gebruiken om dit aan te duiden, maar best is gewoon de specifieke lens even googelen + "full frame Sony A7" oid, dan kom je al een heel eind
                              Zoek maar eens op "samyang 14mm f/2.8 astrophotography" dan kom je o.a. hierop uit: http://www.lonelyspeck.com/rokinon-14mm-f2-8-review/
                              Ah nu snap ik het haha, het kan wat verwarrend zijn he.
                              Dat alleen sony die 'FE' vermeld in hun lenzen wist ik niet. Ik leer bij!
                              Dus zolang de lens een E-mount heeft en er Full frame bij staat geschreven, Dan gebruikt die lens de complete full frame sensor in mijn camera.
                              Dus is die Samyang 14mm f2.8 perfect. Thanks voor jullie hulp
                              Mijn Flickr: https://www.flickr.com/photos/138701916@N06/

                              Comment

                              Working...
                              X