Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lightroom of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lightroom of niet?

    Hallo,

    Ik volg nu de cursus 'ruimte' en voor mijn opdrachten moeten ik verschillende gebouwen fotograferen. Bij het maken van de foto's heb ik gebruik gemaakt van waterpas en statief. Op dit moment gebruik ik photoshop 6 maar eigenlijk ben ik niet zo tevreden over het rechtzetten van mijn foto's.

    Ik vroeg me af of lightroom een betere uitkomst zou brengen. Heeft iemand ervaring hiermee?

    Grtjes
    Lady Hawk

  • #2
    Re: lightroom of niet?

    Dag Lady Hawk,

    de motor achter beide programma's is eigenlijk dezelfde, de interface wel wat verschillend.
    Rechtzetten is dikwijls wel nodig, ondanks een waterpas en statief, dat is dikwijls door lensvertekening, en ook hier zijn ze alle twee even sterk. CS6 is dus niet sterker dan LR.
    Maar ik ben wel fan val LR. :-)
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: lightroom of niet?

      Je krijgt praktisch altijd verticale vervorming als je gebouwen fotografeert vanop de grond. Om dit te vermijden zijn de zogenaamde tilt-shift lenzen ontwikkeld.
      Indien je die lenzen niet hebt moet correctie SW-matig gebeuren. Beste tool waar ik al mee gewerkt heb is de keystone tool in capture one.
      The powerful keystone correction tool in Capture One Pro 7 can transform warped captures into natural looking images quickly and easily. This tool is particu...

      Bruikbaar zowel voor horizontale als verticale correctie.
      DXO heeft een gelijkaardige tool maar daar heb ik geen ervaring mee.
      Capture one heeft nog verschillende andere voordelen toz LR.

      Comment


      • #4
        Re: lightroom of niet?

        Voor het 'rechtzetten' van gebouwen vind ik persoonlijk DxO het beste: de camera+lenscombo is meestal terug te vinden in DxO Optics Pro, terwijl zij specifiek voor perspectiefcorrecties en dergelijke een tool als Viewpoint hebben.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: lightroom of niet?

          Oorspronkelijk geplaatst door Lady Hawk Bekijk bericht
          Op dit moment gebruik ik photoshop 6 maar eigenlijk ben ik niet zo tevreden over het rechtzetten van mijn foto's.
          Je waterpas nauwkeuriger gebruiken en je hoeft niks recht te zetten.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: lightroom of niet?

            Oorspronkelijk geplaatst door Lady Hawk Bekijk bericht
            Bij het maken van de foto's heb ik gebruik gemaakt van waterpas en statief. Op dit moment gebruik ik photoshop 6 maar eigenlijk ben ik niet zo tevreden over het rechtzetten van mijn foto's.
            Je waterpas beter instellen en je hoeft niks recht te zetten in PS.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: lightroom of niet?

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Je waterpas beter instellen en je hoeft niks recht te zetten in PS.
              tot je een lichtjes hellende horizon fotografeert. en dan begint het dilemma : volgens de waterpas werken, of volgens de zichtbare horizon op de foto ? in landschapjes dik vervelende vraag bij momenten.
              mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

              Comment


              • #8
                Re: lightroom of niet?

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Je waterpas beter instellen en je hoeft niks recht te zetten in PS.
                als je met een gewone lens werkt en je zet alles waterpas dan durven hoge gebouwen de neiging te hebben om achterover te vallen...
                En dan moet je in PS wel gaan rechtzetten...

                OT:
                Lightroom gebruik ik persoonlijk voor bulk bewerking. (trouwpartijen, events etc.)
                Photoshop word gebruikt voor kleinere opdrachten die meer aandacht nodig hebben.
                þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
                Freelance bedrijfsfotograaf
                klikerdeklik hier voor mijn website!

                Comment


                • #9
                  Re: lightroom of niet?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Iegienie Bekijk bericht
                  tot je een lichtjes hellende horizon fotografeert. en dan begint het dilemma : volgens de waterpas werken, of volgens de zichtbare horizon op de foto ? in landschapjes dik vervelende vraag bij momenten.
                  Volgens je waterpas werken. Er is toch niets verkeerd met een glooiend landschap. Zie dit constant vanuit mijn raam.
                  Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                  Comment


                  • #10
                    Re: lightroom of niet?

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Je waterpas nauwkeuriger gebruiken en je hoeft niks recht te zetten.
                    Is dat voor te lachen of meen je dat nu echt ?
                    Perspectief vervorming krijg je toch altijd als je hogere gebouwen van op relatief korte afstand fotografeert.

                    Comment


                    • #11
                      Re: lightroom of niet?

                      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      Is dat voor te lachen of meen je dat nu echt ?
                      Perspectief vervorming krijg je toch altijd als je hogere gebouwen van op relatief korte afstand fotografeert.
                      Of hij fotografeert alleen maar gebouwen die 2x zo groot zijn als hijzelf en dan staat zijn camera mooi in het midden zodat hij geen perspectief vervorming heeft :P . Bovendien is de wereld niet perfect waterpas, zijn niet alle hoeken recht en ow .. de wereld is een bol.Besides, waterpassen zijn echt vaag.
                      Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                      Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                      Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                      Comment


                      • #12
                        Re: lightroom of niet?

                        Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
                        Volgens je waterpas werken. Er is toch niets verkeerd met een glooiend landschap. Zie dit constant vanuit mijn raam.

                        ik ook Heylo, maar sommigen op BD zien dat hier wel anders...
                        mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: lightroom of niet?

                          vertel dit maar aan mijn leraars ;-)

                          Comment


                          • #14
                            Re: lightroom of niet?

                            Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                            Je krijgt praktisch altijd verticale vervorming als je gebouwen fotografeert vanop de grond. Om dit te vermijden zijn de zogenaamde tilt-shift lenzen ontwikkeld.
                            Indien je die lenzen niet hebt moet correctie SW-matig gebeuren.
                            Deze Kipon tilt/shift adapter lijkt mij alleszins een interessant alternatief. Heeft iemand ervaring hiermee?

                            Blog by a leading professional photographer providing hands on review of camera equipment: Nikon, Leica, Fuji, Sony, plus instructional sample images.

                            Comment


                            • #15
                              Re: lightroom of niet?

                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Je waterpas beter instellen en je hoeft niks recht te zetten in PS.
                              Het raster in je zoeker aanzetten en je hebt geen waterpas nodig en werkt ook nog sneller. Vertekeningen van gebouwen hef je daar niet mee op, daar zijn ander middelen voor.

                              Comment

                              Working...
                              X