Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

overstap full frame of niet ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • overstap full frame of niet ?

    Hallo iedereen,

    Waarschijnlijk al heel veel aan bod gekomen maar ik geraak er niet uit.

    Momenteel ben ik in het bezit van een canon 70D met een 18-200 mm kit lens.
    Mijn interesse gaat vooral uit naar landschapsfotografie en zat te overwegen om mij de nieuwe Tokina AT-X 11-20 F2.8 PRO DX hiervoor aan te schaffen.
    Voor het gewone werk volstaat voorlopig de kit lens maar daar kan later verandering in komen.

    Toeval wil nu lukken dat ik vorige week met iemand gepraat heb en die wist me te vertellen dat ik beter zou overwegen om overstappen naar een FF ipv deze lens aan te kopen.
    De reden hiervoor was dat ik waarschijnlijk vroeg of laat toch zou overstappen op FF.
    Dit heeft me aan het denken gezet en ben eens gaan kijken wat er op de markt is.

    Nikon of Canon maakt in principe niet veel uit omdat ik nog niks van glas heb gekocht (buiten de kitlens).
    De Canon zou qua bediening meer aansluiten op mijn 70D dus dat zou handig meegenomen zijn maar het is geen must.

    Na heel wat reviews te hebben gelezen kom uit op de volgende modellen:

    - Canon EOS 6D met 24-105 S DFIN f3.5-5.6
    - Canon EOS 5D Mark III Kit met EF 24-105mm f/4L IS Lens
    - Nikon D750 Kit met AF-S 24-120mm VR Lens

    Op het eerste gezicht lijkt me de Nikon D750 het meest interessant en zou gelijkaardig presteren als de 5DmkIII die vrij prijzig is.
    De 6D lijkt qua prestaties in het niets te verdwijnen tov van de D750 en de 5D .Heeft wel wifi en gps maar is voor mij niet van belang .
    De prestaties en beeldkwaliteit primeren.

    Maar wellke lensen raden jullie me dan aan op fullframe ?
    ik dacht aan de AT-X 16-28 F2.8 PRO FX van Tokina ?
    andere ?

    Wat heel belangrijk is , is dat ik mijn Hitech 100mm ND filters kan blijven gebruiken.

    Uiteindelijk zie ik door het bos de bomen niet meer.
    Huidig toestel verkopen en overstappen naar FF ? zoja welk toestel met bijhorende lenzen voor zowel algemeen gebruik in de range van 24-100 en groothoek 16 ...
    Bij mijn 70D blijven en toch de Tokina lens kopen ? Dit zou op korte termijn de goedkoopste oplossing zijn maar is dit ook zo op lange termijn?


    graag jullie advies want ik kom er voorlopig niet uit ...

    grt,
    Luc

  • #2
    Re: overstap full frame of niet ?

    Een vraag, ben je tevreden over uw 70D?
    Zo ja, hou dat toestel en koop een Tokina 11- 16
    Zo nee, koop u dan een Canon 5D + Canon EF 16-35mm F4 L IS USM (alternatief is een Canon 17 - 40mm).
    Die 24-105 heeft op 24mm met een FF toestel een afgrijselijke vertekening (is wel uitstekend op een APS-C).
    Maak een rekensommetje en u zult zelf een wijselijk besluit trekken.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: overstap full frame of niet ?

      Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
      Een vraag, ben je tevreden over uw 70D?
      Zo ja, hou dat toestel en koop een Tokina 11- 16
      Zo nee, koop u dan een Canon 5D + Canon EF 16-35mm F4 L IS USM (alternatief is een Canon 17 - 40mm).
      helemaal mee eens.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: overstap full frame of niet ?

        Je kan ook de Canon EF-S 10-18 IS STM kopen, die is heel goed geschikt voor landschapsfotografie, een f2,8 lens heb je daar niet voor nodig.
        De beeldstabilisatie kan dan weer wel van pas komen als er iets minder licht is (als er te weinig licht is, dan heb je toch een statief nodig, en als je met verloopfilters werkt dan kan je ook niet zonder statief).

        Het grootste verschil tussen een 5D MKIII en een 6D is het autofocussysteem dat bij de 6D minder mogelijkheden biedt.
        Als je de beeldkwaliteit gaat vergelijken, dan zal je echt met een vergrootglas naar de pixeltjes moeten kijken om een verschil te zien, zelfs op een grote afdruk.
        Voor landschapsfotografie is een 6D + 16-35 f4 L IS dus ook heel geschikt als je heel breed wil gaan (je zal er toch nog een andere lens bij willen hebben, want 16-35 is op een full-frame camera te breed als "standaardlens").
        Als het budget beperkt is, dan heeft Canon ook de recentere 24-105 f3,5-5,6 IS STM die volgens de reviews zeker niet slechter presteert dan de 24-105 f4 L IS.
        Dat kan ook een goede standaardlens zijn op een full-frame Canon camera.
        De 24-70 f2,8 L is een flink stuk duurder, maar voor landschappen heb je die f2,8 ook weer niet nodig.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: overstap full frame of niet ?

          Ik was geruime tijd aan het twijfelen voor een full frame aan te schaffen, (heb momenteel een d7100 nikon),

          lenzen in mijn bezit; 50 mm 1.8; 70-200 f4; 105 f2.8 sigma; 18-35 f1.8 sigma, juist de 18 35 is niet FX compatibel.

          vooral omdat ik binnenshuis veel foto's neem en toch nood heb/had aan betere ISO prestaties.

          ik wou nog niet direct upgraden (ging langzaam aan sparen), maar met de huidige mediamarkt 21% btw actie heb ik mij dan toch een D750 gekocht voor de prijs van een D610. Dat kon ik niet laten liggen imo.

          eerste indrukken tov de D7100 is dat deze belachelijk goed Autofocust, zelfs in het donker en ja ISO 12800 is zelfs geen taboe, tov bv de d7100 waarbij je al matige resultaten krijgt na iso 2000.


          bij goede lichtomstandigheden is FX en DX vrijwel gelijkwaardig (tenzij je een pixelmonster zoals de d810 koopt ofzo).

          Heb je nood aan snelle AF, betere ISO prestaties?

          voor zover ik het uitmaak denk ik dat je met DX en de tokina genoeg materiaal hebt.
          Nikon Powah

          Comment


          • #6
            Re: overstap full frame of niet ?

            Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
            Een vraag, ben je tevreden over uw 70D?
            Zo ja, hou dat toestel en koop een Tokina 11- 16
            Zo nee, koop u dan een Canon 5D + Canon EF 16-35mm F4 L IS USM (alternatief is een Canon 17 - 40mm).
            Die 24-105 heeft op 24mm met een FF toestel een afgrijselijke vertekening (is wel uitstekend op een APS-C).
            Maak een rekensommetje en u zult zelf een wijselijk besluit trekken.
            Ja in feite ben ik wel tevreden met de 70D . Ik vind hem heel gebruiksvriendelijk . Het scherm dat kan bewegen in combinatie met de touch mogelijkheden zijn wel handig.
            De enigste beperking die ik heb is de lens maar dat was te verwachten met een kit lens. De aanschaf van de Tokina zou hier een oplossing kunnen bieden . Dus dit is zeker de goedkoopste oplossing .

            Maar vroeg of laat zal ik toch willen overstappen (ik ken mezelf) en dan is het de vraag of ik dat dan niet beter nu doe.
            Mijn huidige 70D is nog in garantie en zou er dan waarschijnlijk nog een mooie prijs voor kunnen krijgen.

            Tegelijkertijd is er inderdaad de media markt actie waardoor de 21 % BTW wegvalt de investering wordt dan wel groter.

            Comment


            • #7
              Re: overstap full frame of niet ?

              Oorspronkelijk geplaatst door lucvdb Bekijk bericht
              Ja in feite ben ik wel tevreden met de 70D . Ik vind hem heel gebruiksvriendelijk . Het scherm dat kan bewegen in combinatie met de touch mogelijkheden zijn wel handig.
              De enigste beperking die ik heb is de lens maar dat was te verwachten met een kit lens. De aanschaf van de Tokina zou hier een oplossing kunnen bieden . Dus dit is zeker de goedkoopste oplossing .

              Maar vroeg of laat zal ik toch willen overstappen (ik ken mezelf) en dan is het de vraag of ik dat dan niet beter nu doe.
              Mijn huidige 70D is nog in garantie en zou er dan waarschijnlijk nog een mooie prijs voor kunnen krijgen.

              Tegelijkertijd is er inderdaad de media markt actie waardoor de 21 % BTW wegvalt de investering wordt dan wel groter.
              1) Die FX Tokina lens heeft een vaste zonnekap, je zal dan al problemen krijgen met je ND filter systeem. Op een full frame zal je dus een andere lens moeten zoeken met aparte zonnekap.

              2) Een mooie prijs voor je 70D ? Elke paar honderd euro is mooi, maar de 70D staat nu NIEUW in de winkel aan 800 euro en heeft sterke concurrentie van bv. een 760D (meer pixels) en die kost nog minder (nu bv. tijdelijk 601 euro bij MM)

              3) Er is geen speciale interessante actie bij Mediamarkt voor een full frame Canon, wel een aanbieding met een Nikon D750 of D600

              4) Puur voor landschappen heb je geen nood aan 2.8, je kan net zo goed een 10-18 STM ( 250 euro ) op je 70D zetten. Tenzij je indoor gaat werken zonder statief of met bewegende onderwerpen (sterren bv.) dan komt die 2.8 van pas.

              5) Naar die innerlijke stem die je naar Full frame wil sturen moet je enkel toegeven als het echt nodig is (slecht licht situaties bij indoor sporten, huwelijken met recepties binnenhuis, enz.) ttz. enkel en alleen als het MOET en tot nu niet met een crop camera kan gehaald worden.

              Soit, een mix van feiten en meningen.
              Last edited by Empe; 5 maart 2016, 11:45.

              Comment


              • #8
                Re: overstap full frame of niet ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                1)
                3) Er is geen speciale interessante actie bij Mediamarkt voor een full frame Canon, wel een aanbieding met een Nikon D750 of D600
                Er is momenteel een 17% directe korting op het gehele assortiment van media markt, ik heb mij woensdag een D750 gekocht voor 1600 EUR, dit was ook van toepassing op de CANON's en daar was denkik nog een cashback bij van canon zelf.
                Nikon Powah

                Comment


                • #9
                  Re: overstap full frame of niet ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door lucvdb Bekijk bericht
                  Maar vroeg of laat zal ik toch willen overstappen (ik ken mezelf) en dan is het de vraag of ik dat dan niet beter nu doe.
                  Mijn huidige 70D is nog in garantie en zou er dan waarschijnlijk nog een mooie prijs voor kunnen krijgen.
                  Als je weet dat je uiteindelijk toch richting FF wil gaan, dan kan je dat even goed meteen doen en aan een set bijhorend glas beginnen denken.
                  Over de restwaarde van een camera moet je je niet al te veel illusies maken. Die verminderen veel sneller in prijs dan een lens, maar dat je nog garantie hebt kan natuurlijk helpen.

                  FF vind ik zelf heel leuk om mee te werken. Beeldkwaliteit is meer dan alleen pixels tellen en scherpte gaan meten. Dynamisch bereik, kleurweergave, edm gaan ook anders zijn t.o.v. aps-c.

                  Je zou echter ook gewoon de Tokina kunnen kopen (voorlopig), of een Sigma 8-16 (vond ik zelf een héél leuke lens) en deze ook houden als tweede body wanneer je later een keer naar FF gaat...
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment


                  • #10
                    Re: overstap full frame of niet ?

                    Van Canon ken ik echt niks maar ik werk al bijna 40 jaar met de uiterste toplaag van Nikon. Toch zou ik zeggen : blijf bij je merk.
                    Ik heb geen idee hoe snel de aanpassing gaat maar iemand stak me ooit een Canon in handen en al wat ik nog kon doen was knopke duwen (en afwachten).

                    Betreft FF : na mijn overstap naar FX jaren geleden krijg ik claustrofobie als ik door een DX zoeker kijk. Ik ken niemand die zich de stap heeft beklaagd.
                    Maar het kost geld, dat klopt, temeer dat je ook geen banale lens schroeft op een FF.
                    Trouwens, als je eens in de mond wil geblazen zijn : zet eens een oculairmagnifier lensje (kost bijna niks) op een FF. Je weet niet wat je ziet.
                    Zelf heb ik me altijd het nut afgevraagd van de DOF controle knop bij een DX zoeker, zelf haalde ik daar geen sikkepit aan extra info uit.
                    Ik stel voor om je een idee te vormen betreft het zoekerformaat van een FF door zo'n zoekerlensje te kopen op Ebay of zo (kost amper 25 €) en haal dat daar binnen een paar weken terug af, je keuze zal al veel eenvoudiger zijn. Het is geen echt 24-36 formaat maar het geeft toch een aardig beeld. Dit is het eerste accessoire dat ik destijds kocht voor mijn D1/D2X en die zit nu op mijn huidige FF's.

                    Enfin, in jouw plaats zou ik het weten.
                    Maar wie ben ik om de wijsneus uit te hangen ?????

                    Comment


                    • #11
                      Re: overstap full frame of niet ?

                      Empe Woensdag stond de Canon EOS 5D mark III body aan 2249 euro en de CANON EF 70-200mm F2.8L IS II USM aan 1627 euro . Dat is toch een pak minder dan de normale prijs De actie op de lenzen was enkel on line . De Body deed wel mee aan de actie in de winkel .

                      Comment


                      • #12
                        Re: overstap full frame of niet ?

                        Zoals hier al enkele malen is opgemerkt, bezint eer je begint.
                        Met het risico de volle laag te krijgen: op deze site is het bon ton om crop (DX, APS-C, ...) - toestellen als niet echt serieus voor te stellen.
                        Niets is minder waar, maar als je, zoals veel consumenten, pas gelukkig bent als je het beste van het beste hebt gekocht, doe gerust.

                        Comment


                        • #13
                          Re: overstap full frame of niet ?

                          Denk dat ik bij mijn 70D ga blijven en ga uitkijken naar lenzen met een EF mount type die zijn dan ook nog te gebruiken op een FF mocht ik later willen overstappen.
                          nu nog uitvissen welke lenzen maar dat is een ander verhaal. Ik bekijk al vast deze die hier zijn aangehaald.


                          Iedereen bedankt voor de reacties.

                          Comment


                          • #14
                            Re: overstap full frame of niet ?

                            70D is een heel goed toestel en ik denk eerlijk gezegd niet dat je aan het uiterste van zijn kunnen zal zitten (volgens ik zie heb je het toestel nog maar een jaartje ?)
                            Het beste is het toestel te houden en te investeren in goede lenzen.
                            neem dan direct ook lenzen die zowel passen op crop als op FF, is in je eigen voordeel als je later dan toch de overstap wil maken
                            Als je dan echt nog een breedhoek wil bij hebben is de Canon 10-22 een mooi bereik en nadien met zeer weinig verlies terug te verkopen

                            grts
                            Sieg
                            Last edited by Sieg; 6 maart 2016, 01:46.
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: overstap full frame of niet ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                              70D is een heel goed toestel en ik denk eerlijk gezegd niet dat je aan het uiterste van zijn kunnen zal zitten (volgens ik zie heb je het toestel nog maar een jaartje ?)
                              Het beste is het toestel te houden en te investeren in goede lenzen.
                              neem dan direct ook lenzen die zowel passen op crop als op FF, is in je eigen voordeel als je later dan toch de overstap wil maken
                              Als je dan echt nog een breedhoek wil bij hebben is de Canon 10-22 een mooi bereik en nadien met zeer weinig verlies terug te verkopen

                              grts
                              Sieg
                              Hier een Nikon gebruiker sinds vele jaren maar volg Sieg en enkele anderen hier in hun advies. Blijf bij Canon en investeer in glas. Ik ben enkele jaren terug volledig naar FX gegaan voor wildlife en met de release van de D500 denk ik eraan me tegen juni deze aan te kopen als de beschikbaarheid er is. Waarom? Mijn laatste DX toestel was een D300 en alhoewel het nog een prima toestel is kan het niet meer mee met de nieuwere toestellen en werd het op rust gezet. Ik hoop dat de D500 dezelfde gebruikerseigenschappen heeft als destijds de D300 die ik zeer vergeeflijk vond naar de gebruiker toe.
                              Zo heeft elk van ons een reden om voor deze of gene te kiezen natuurlijk

                              Comment

                              Working...
                              X