Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goede fotoprinter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Goede fotoprinter

    Ben op zoek naar een goede fotoprinter ,maximum 150 euro.
    Wat raden jullie aan.

    mvg
    Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
    schitterende maltwhisky op de kast

  • #2
    Re: Goede fotoprinter

    Mss eens tweedehands gaan kijken,150€ daar ga je geen goede fotoprinter voor vinden denk ik.

    Comment


    • #3
      Re: Goede fotoprinter

      Zelf printen is nooit goedkoop.

      Op A4 formaat met dye (kleurstof) inkt heb je keuze genoeg voor dat budget.
      Originele inkt is duur, en vooral compatiebele patronen en hervulinkt hebben de neiging om sneller te verkleuren onder invloed van UV en ozon.
      Je kan natuurlijk de foto opnieuw drukken, er zijn goede inkten voor een fractie van de originele, en het fotopapier van Aldi en Lidl (50 A4 voor € 5.99 is zeer goed).
      De kleuren zijn wel zeer helder en perfect glanzend.
      Als je een no-nonsense oplossing wil is dit de weg.

      Pigmentinkten verkleuren niet, maar kunnen glansverschillen geven, je print best op luster of pearl papier, of uiteraard mat (nieuwere modellen gebruiken ook glansverbeteraar wat nog eens extra kost).
      Een A3 pigment printer vind je vanaf 150-200 bv een tweedehands Canon PRO 9500 II (dit is al een ouder model).
      Reken dat een set cartridges € 100 kost (in totaal 140ml inkt), als je regelmatig afdrukt kan je investeren in een resetter ( € 60) en goede hervulinkt (€ 100-200/l volgens hoeveelheid).
      Een nieuwe printkop komt ook op € 140.
      Als je als een "pro" wil werken moet je dus een stuk meer investeren, maar er staan veel van die printers ongebruikt.
      Last edited by palombian; 5 maart 2016, 17:21.

      Comment


      • #4
        Re: Goede fotoprinter

        Wij zijn zéér tevreden over de fotokwaliteit van onze Canon PIXMA iP-4950.
        Gekalibreerd met de Colormunki Photo en altijd voorzien van 5 originele inktpatronen.
        Fotopapier: Canon SG-201 (semi-gloss → satijnglans)

        Kwaliteit heeft z'n prijs.
        Vriendelijke groet,

        Jos

        Comment


        • #5
          Re: Goede fotoprinter

          Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
          Wij zijn zéér tevreden over de fotokwaliteit van onze Canon PIXMA iP-4950.
          Gekalibreerd met de Colormunki Photo en altijd voorzien van 5 originele inktpatronen.
          Fotopapier: Canon SG-201 (semi-gloss → satijnglans)

          Kwaliteit heeft z'n prijs.
          Dit is een Canon printer met kleurstof inkt.
          De kwaliteit is inderdaad zeer goed.

          Het huidige model dat er het meest op lijkt is de IP7250.
          De IP8750 is een A3, bovendien met grijs als 6e inkt. Hierdoor zouden de gradaties beter worden en ook zwart-wit foto's, maar in de praktijk merk ik weinig verschil met een model met 5 inkten.

          Je kan ook een model nemen met scanner/copier, de fotokwaliteiten zijn even goed.

          Comment


          • #6
            Re: Goede fotoprinter

            ik ben zeer tevreden over mijn Canon pixma pro 9500 mk II maar ga hem binnenkort vervangen door de nieuwe A2 printer van Canon. Mocht je interesse hebben de 9500 mag op dat moment de deur uit tegen de prijs van de inktcartridges. Eventueel kan Palombian je later wel vertellen hoe je zelf cartridges vult maar dat heb ik nooit gedaan omdat ik daar te onhandig en te weinig gedisiplineerd voor ben.
            Albums
            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

            Comment


            • #7
              Re: Goede fotoprinter

              Ben voor de canon MG5750 gegaan.
              Voor die prijs kon ik het niet laten.

              mvg
              Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
              schitterende maltwhisky op de kast

              Comment


              • #8
                Re: Goede fotoprinter

                Heb ff een test gedaan,kleurenfoto met een redelijk vlak zwart,dit geeft wel wat strepen(valt niet heel hard op maar toch)
                Komt dit door de (goedkope) printer of kan dit ingesteld worden?

                mvg
                Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
                schitterende maltwhisky op de kast

                Comment


                • #9
                  Re: Goede fotoprinter

                  Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk bericht
                  Heb ff een test gedaan,kleurenfoto met een redelijk vlak zwart,dit geeft wel wat strepen(valt niet heel hard op maar toch)
                  Komt dit door de (goedkope) printer of kan dit ingesteld worden?

                  mvg
                  Heb je het juiste papier gekozen en de hoogste kwaliteit afdruk ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Goede fotoprinter

                    Ik print af vanuit Lightroom.Misschien instellingen nog eens goed controleren.

                    mvg
                    Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
                    schitterende maltwhisky op de kast

                    Comment


                    • #11
                      Re: Goede fotoprinter

                      Ik heb op de imaging days rondgelopen en geďnformeerd naar printers... En de meeste zeiden dat Epson de beste printers zijn voor fotografie. (Uiteraard zegt Canon dat niet).

                      Ze informeerden me ook dat het redelijk normaal is dat hoe goedkoper de printer, hoe meer inkt die verbruikt... Hoe duurder de printer, hoe zuiniger hij is. (niet altijd zo, maar wel heel vaak).

                      Persoonlijk ben ik wel meer voor de zuinige printer dan de goedkope printer (inkt is nu eenmaal duur).

                      Hopelijk helpt je dit een beetje verder om een (persoonlijk) goeie keuze te maken
                      "Time isn't money... Time is precious"

                      Comment


                      • #12
                        Re: Goede fotoprinter

                        Oorspronkelijk geplaatst door Ruben606 Bekijk bericht
                        Ik heb op de imaging days rondgelopen en geďnformeerd naar printers... En de meeste zeiden dat Epson de beste printers zijn voor fotografie. (Uiteraard zegt Canon dat niet).

                        Ze informeerden me ook dat het redelijk normaal is dat hoe goedkoper de printer, hoe meer inkt die verbruikt... Hoe duurder de printer, hoe zuiniger hij is. (niet altijd zo, maar wel heel vaak).

                        Persoonlijk ben ik wel meer voor de zuinige printer dan de goedkope printer (inkt is nu eenmaal duur).

                        Hopelijk helpt je dit een beetje verder om een (persoonlijk) goeie keuze te maken
                        Ik heb Epson gehad, nooit meer. Was altijd iets (verstopte spuitgaatjes, software perikelen, papier niet goed uitgelijnd...)
                        Sedert een aantal jaren Canon en bovenstaande problemen zijn geschiedenis.
                        Het Canon fotopapier is bovendien zeer goed.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Goede fotoprinter

                          ik heb een canon MG7150 die heeft 6 verschillende kleuren. en geeft zeer mooie zwart-wit foto's.
                          Je moet wel zeer goed zien naar je instellingen. Ik heb gemerkt als je print via het programma van canon zelf (image garden) dat dit het beste resultaat geeft.
                          De inkt is niet goedkoop maar je hebt wel grotere versies die voordeliger zijn.
                          Het papier ga ik in colruyt gaan halen. 100 pagina's voor 9,99 euro van HP.
                          ţú söngst til mín, svo hljótt... "ég ţakka ţér ţá von sem ţú gafst mér"
                          Freelance bedrijfsfotograaf
                          klikerdeklik hier voor mijn website!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Goede fotoprinter

                            Oorspronkelijk geplaatst door Ruben606 Bekijk bericht
                            Ik heb op de imaging days rondgelopen en geďnformeerd naar printers... En de meeste zeiden dat Epson de beste printers zijn voor fotografie. (Uiteraard zegt Canon dat niet).

                            Ze informeerden me ook dat het redelijk normaal is dat hoe goedkoper de printer, hoe meer inkt die verbruikt... Hoe duurder de printer, hoe zuiniger hij is. (niet altijd zo, maar wel heel vaak).

                            Persoonlijk ben ik wel meer voor de zuinige printer dan de goedkope printer (inkt is nu eenmaal duur).

                            Hopelijk helpt je dit een beetje verder om een (persoonlijk) goeie keuze te maken
                            10-15 jaar geleden was Epson de beste, maar Canon heeft die achterstand al een tijdje ingehaald.

                            Ik heb een behoorlijke verzameling Canon printers, zowel met kleurstof als met pigmentinkt, en die drukken allemaal zeer goed.

                            De problemen met verstoppingen bij Epson zijn nu waarschijnlijk grotendeels van de baan, maar het voordeel van Canon is dat je een verstopte printkop er zelf kan uithalen, een nachtje laten weken en terugplaatsen.
                            Je kan ook een nieuwe kopen, alhoewel die voor de goedkope modellen meer kost dan de printer zelf.

                            Epson beweert dat hun koppen langer meegaan, maar kop kapot=printer kapot.

                            Als je een printer van 1000 EUR koopt kan daar inderdaad voor 500 EUR inkt inzitten, maar als je er 2 jaar over doet om die leeg te printen wordt het meeste toch gebruikt om de koppen te spoelen.

                            Een printer (zeker een oudere Epson) moet om de paar dagen gebruikt worden of je krijgt problemen.
                            Mijn Canon's kan ik een maand stil laten staan.
                            Maar in alle gevallen wordt er meer inkt verspild naarmate hij minder regelmatig gebruikt wordt.

                            In theorie gaat er op een A4 foto 1 ml inkt.
                            Als je dus een basic Canon 5 kleurenprinter, waarvan er 4 patronen van elk 11 ml (XP) voor fotodruk gebruikt worden, met nieuwe inkt laadt, wordt er eerst minstens 1-2 ml gebruikt om te spoelen.
                            Je kan dus nog maximum 42 A4 foto's afdrukken, als je dat direct daarna doet tenminste, de week daarna wordt er eerst weer enkele ml doorgespoeld.
                            Zo'n Canon patroon kost je op een webwinkel € 12, dus minimum € 48 zonder verzending voor 42 A4's, en dan nog het papier.
                            Reken in de praktijk het dubbele.
                            Originele inkt voor goedkope printers kost meer dan € 1000 per liter, bij duurdere printers gaat daar tot de helft af, bij heel dure nog meer.
                            Last edited by palombian; 8 maart 2016, 18:17.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Goede fotoprinter

                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              Als je een printer van 1000 EUR koopt kan daar inderdaad voor 500 EUR inkt inzitten, maar als je er 2 jaar over doet om die leeg te printen wordt het meeste toch gebruikt om de koppen te spoelen.

                              Een printer (zeker een oudere Epson) moet om de paar dagen gebruikt worden of je krijgt problemen.
                              Mijn Canon's kan ik een maand stil laten staan.
                              Maar in alle gevallen wordt er meer inkt verspild naarmate hij minder regelmatig gebruikt wordt.

                              In theorie gaat er op een A4 foto 1 ml inkt.
                              Als je dus een basic Canon 5 kleurenprinter, waarvan er 4 patronen van elk 11 ml (XP) voor fotodruk gebruikt worden, met nieuwe inkt laadt, wordt er eerst minstens 1-2 ml gebruikt om te spoelen.
                              Je kan dus nog maximum 42 A4 foto's afdrukken, als je dat direct daarna doet tenminste, de week daarna wordt er eerst weer enkele ml doorgespoeld.
                              Zo'n Canon patroon kost je op een webwinkel € 12, dus minimum € 48 zonder verzending voor 42 A4's, en dan nog het papier.
                              Reken in de praktijk het dubbele.
                              Originele inkt voor goedkope printers kost meer dan € 1000 per liter, bij duurdere printers gaat daar tot de helft af, bij heel dure nog meer.
                              Zeer interessant. Bedankt Palombian!
                              "Time isn't money... Time is precious"

                              Comment

                              Working...
                              X