Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Laadprestatie LP-E6 in 5D MKIII

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Laadprestatie LP-E6 in 5D MKIII

    Vorig weekend zag ik dat de "laadprestatie" van de originele Canon LP-E6 heel laag stond (die zat bij de 5D MKIII die ik op 5/7/12 heb gekocht).

    Belangrijke update, omdat de capaciteit van de originele Canon accu volgens de meting hoger was dan wat ze nieuw zou moeten leveren heb ik de meetgegevens van de hobbycharger gecontroleerd.
    Ik heb de stroom gemeten met een DC stroommeettang (UNI-T UT210E die volgens de reviews vrij correct is), als er bij de hobbycharger 0,9A op het display staat, dan is dat volgens de UT-210E maar 6,7A.
    Dat maakt dat de capaciteitsberekening in de hobbycharger 1,34 keer te hoog is.
    Daarmee rekening houdend is de werkelijke capaciteit van de 5 jaar oude LP-E6 nog 1382mAh in plaats van 1852mAh.
    Dat is ongeveer 25% minder dan wat een nieuwe accu zou moeten leveren.
    De "laadprestatie" van de Canon accu is dan volgens Canon minimaal als de capaciteit ongeveer 25% verminderd is.
    Zo'n accu is nog wel bruikbaar, je hebt nog 75% over, dan moet je niet meteen naar de winkel, zeker niet als je nog een tweede accu hebt, want dan kom je wel toe voor de meeste fotoshoots.


    Bij alles wat hier onder staat moet je dus rekening houden met de flinke meetfout van de hobbycharger.





    Met zo'n lage aanduiding zou je denken dat je de accu eigenlijk best zo snel mogelijk zou vervangen.
    Maar volgens een capaciteitstest is die accu nog in heel goede staat.
    Ik heb ze ontladen met de hobbycharger (0,9A ontlaadstroom).





    De werkelijke capaciteit van die accu is nog 1852mAh (volgens de correctie 1382mAh).
    Dan vraag ik mij af op welke parameters die "laadprestatie" gebaseerd is?
    Hopelijk valt die accu binnenkort niet plots uit omdat de ingebouwde chip zegt dat het tijd is om naar de winkel te gaan voor een nieuwe accu.
    Aan de accu zelf mankeert niets, het is de chip (software) die bepaalt dat de accu versleten is, ook al werkt ze nog altijd perfect.
    Als die binnenkort toch dienst weigert, dan ga ik proberen om meer uitleg te krijgen van Canon zelf, want ik vervang niet graag een accu die niet versleten is.

    Wat nog eigenaardig is, is dat de capaciteit van diezelfde accu 2 jaar geleden iets lager was.
    Maar dat kan ook aan de verbinding liggen (geďmproviseerd verbindingsstrookje en de testsnoeren, nu heb ik dikkere draad gebruikt, en voor de aansluiting aan de accu heb ik een betere oplossing gevonden).
    Met een slechtere verbinding zakt de spanning onder belasting verder, en zal de ingestelde spanning van 3V per cel (waarbij het ontladen wordt gestopt) eerder bereikt worden.
    Dit zijn de gegevens van die accu twee jaar geleden, toen heb ik met dezelfde hobbycharger een capaciteit van 1798mAh gemeten.




    Ik ben nu ook de goedkope compatibele accu aan het testen (geen merk, opgegeven capaciteit is 1800mAh, werkelijke capaciteit 2 jaar geleden was maar 1245mAh).
    Die had twee jaar geleden een veel lagere capaciteit (1372mAh, maar dat is niet zo heel veel lager dan de opgegeven waarde), maar met die accu staat de laadprestatie op de maximale waarde in de 5D MKIII.
    Het eigenaardige is dat de resterende capaciteit bij die accu maar op 76% staat als de accu net uit de lader komt.
    De spanning is dan ook te laag, 7,96V wijst op een onbalans in het accupack (de ene cel heeft een hogere spanning dan de andere), en dat zal de totale capaciteit een flink stuk lager maken.

    Dit komt er op de 5D MKIII met de merkloze accu die pas uit de lader komt (volgens de lader is ze 100% geladen, het groene ledje brandt).



    Volgens de hobbycharger is de capaciteit van de goedkope "merkloze" accu nog maar 949mAh (708mAh met correctie voor de meetfout van de hobbycharger), ongeveer de helft van wat er op de behuizing staat.
    Daarom zal ik deze accu uit elkaar halen om te zien wat er allemaal in zit, en of de cellen ook werkelijk in onbalans zijn.



    In de accu zitten twee 18490 lithium-ion cellen en een beveiligingscircuit met een verbinding tussen de twee accu's (zodat elke cel apart beveiligd wordt tegen overspanning en te diep ontladen).
    Als die beveiliging werkt zoals het hoort, dan is de kans dat zo'n accu plots in brand vliegt erg klein (die beveiliging testen is niet zo simpel).
    De cellen hebben wel ongeveer dezelfde spanning (3,499V en 3,489V na het ontladen), onbalans kan niet de oorzaak zijn van de te lage spanning die ik gemeten heb na het laden.





    De Pisen LP-E6 ("1500mAh" die twee jaar geleden 1372mAh haalde in de test) zal ik ook nog testen.
    Last edited by Black B@ndit; 3 maart 2016, 17:37.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

  • #2
    Re: Laadprestatie LP-E6 in 5D MKIII

    dat zou kunnen verklaren waarom mijn originele maar 2 blokjes meer heeft en mijn jupio en lenmar versies die even oud zijn nog steeds de volle 3.
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: Laadprestatie LP-E6 in 5D MKIII

      Mijn 6 jaar oude Canon LP-E6 accu's geven ook maar één blokje, maar altijd 100%.
      Ik kan er nog altijd rond de 1000 foto's mee maken op een 7D, het is dus niet zo dat de accu's bijna dood zijn.
      Misschien gewoon een truc om nieuwe accu's te verkopen.

      Comment


      • #4
        Re: Laadprestatie LP-E6 in 5D MKIII

        De 100% wordt bepaald aan de hand van de spanning van de accu, dat heb ik nu gezien met de goedkope accu die een te lage spanning had.
        Maar die slechte accu heeft wel nog de maximale laadprestatie in de 5D MKIII, ook al heeft ze een veel te lage capaciteit.
        Waarschijnlijk zit er in die accu's een "dummy circuit" om de camera wijs te maken dat de accu altijd goed is.
        De twee zichtbare contactjes zijn verbonden met een chip, de + en - (die zitten wat verborgen) zijn verbonden met het beveiligingscircuit van de twee cellen.

        Maar dan weet ik nog altijd niet welke parameters Canon zelf gebruikt om aan te geven dat de accu goed of slecht is.
        Want de Canon accu die ik getest heb, die is eigenlijk nog heel erg goed na zoveel jaren, maar toch geeft de camera aan dat ze slecht is.
        Ik heb ook nog niet gemerkt dat ze sneller leeg is (dat kan ook niet, anders had ik dat tijdens de ontlaadtest ook wel gezien aan een te lage capaciteit).
        Ze werkt dus nog perfect, maar als je dat zo ziet in de cameramenu's, dan ben je wel geneigd om meteen naar de winkel te rijden om een nieuwe te halen...

        Het is dus inderdaad de bedoeling dat je de accu vervangt door een nieuwe als er een rood blokje op het laadprestatie menu te zien is:
        pagina 2 onderaan: http://www.learn.usa.canon.com/resou..._article.shtml

        Je moet een nieuwe kopen, ook al is de huidige nog prima in orde .
        Zolang je er nog voldoende foto's mee kan maken kan je ze volgens mij beter blijven gebruiken, dat is goedkoper...
        Last edited by Black B@ndit; 2 maart 2016, 21:52.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Laadprestatie LP-E6 in 5D MKIII

          Lees hier boven eerst de belangrijke aanpassing over de meetfout van de hobbycharger, de stroommeting wijkt heel sterk af (9A op de hobbycharger = 6,7A op een DC stroommeettang die veel betrouwbaarder is).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Laadprestatie LP-E6 in 5D MKIII

            Waarschijnlijk zit er in de accu een teller voor het aantal ladingen.
            Het is wel nuttig te weten dat je met een oudere accu bezig bent (en dat je best een backup bij hebt).
            Er wordt ook keurig aangegeven hoeveel % je nog over hebt, en dat lijkt me met de werkelijkheid overeen te komen.
            Ik heb nog nooit een Canon accu moeten wegdoen omdat ze versleten was.

            Comment

            Working...
            X