Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Carbon statief en zand/zout water, goed idee?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Carbon statief en zand/zout water, goed idee?

    Ik ga volgende week een weekje op vliegvakantie, en wil ook graag een statief meenemen. Nu vind ik mijn Manfrotto 055XPROB met Feisol ballhead wat lomp om dan mee te nemen, en aangezien ik eigenlijk al een tijdje wat anders zou willen, ben ik nu op zoek naar iets anders (compacter, lichter en ook flexibeler in het gebruik).

    Mijn oog is oa. op een Gitzo explorer GT2541EX gevallen, dit is een carbon statief. Nu ben ik nogal van de landschappen en wil ik graag mijn statief kunnen gebruiken in zand en zoutwater. Ik heb gemerkt dat mijn alu Manfrotto daar best onder te lijden heeft (m.n. moeizaam inschuivende poten, afbladderen van lak), dus vroeg ik mij af of het wel slim is om een carbon statief van 500euro aan te schaffen en vervolgens aan dit soort omstandigheden bloot te stellen...

    Dus mijn belangrijkste vraag: wat is jullie ervaring met carbon statieven en zand en/of zout water?
    WEBSITE | WORKSHOPS | FACEBOOK

  • #2
    Re: Carbon statief en zand/zout water, goed idee?

    Het carbon zal daar zonder twijfel tegen kunnen, dus daar moet je niet mee inzitten. Waar je meer zorgen over moet hebben is dat dat zand in de scharnieren en in de schuifbare stukken zal komen te zitten. Dat zal dan net als bij je Manfrotto voor de nodige wrijving en zo zorgen (tenzij die op de een of andere manier zijn afgeschermd natuurlijk, wat mss wel zou mogen voor die prijs)..

    Comment


    • #3
      Re: Carbon statief en zand/zout water, goed idee?

      Mijn Gitzo .3541 staat eigenlijk wel heel veel in het zoute water en zeezand om opnames te maken
      Ik reinig die eigenlijk maar een twee- a drietal keer per jaar.
      Volledig uit elkaar halen, reinigen met gewoon warm water en inspuiten met siliconespray
      Tot nu toe nog geen enkel probleem gehad en het is er niet aan te zien, lijkt nog als nieuw en is toch al enkele jaren in gebruik

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: Carbon statief en zand/zout water, goed idee?

        Wat ik aan de zee al gedaan heb tegen het zand is gewoon met kleine plastiekzakjes en een rekkertje 'schoentjes' gemaakt voor de poten.
        Geen gedoe met erna zand vantussen de elementen te halen.

        Comment


        • #5
          Re: Carbon statief en zand/zout water, goed idee?

          Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
          Wat ik aan de zee al gedaan heb tegen het zand is gewoon met kleine plastiekzakjes en een rekkertje 'schoentjes' gemaakt voor de poten.
          Geen gedoe met erna zand vantussen de elementen te halen.
          uitstekend idee, probeer ik uit eind maart.
          Sony RX10 Mark IV
          nog een fijne dag verder!
          Guido

          Comment


          • #6
            Re: Carbon statief en zand/zout water, goed idee?

            Hoi,
            Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
            Wat ik aan de zee al gedaan heb tegen het zand is gewoon met kleine plastiekzakjes en een rekkertje 'schoentjes' gemaakt voor de poten.
            Geen gedoe met erna zand vantussen de elementen te halen.

            Beschermen of schoonmaken.
            Één van die twee.
            Zoals Stefan, inpakken en beschermen.
            Anders een doekje meenemen en goed schoonvegen vóórdat u 'm weer inschuift.
            (of gewoon met je vingers om de pootjes schoonvegen, dat doe ik als ik viezigheid ontdek...).

            Comment


            • #7
              Re: Carbon statief en zand/zout water, goed idee?

              Omdat ik toch wat beter wil kijken wat ik precies wil (voor ik 800euro ga uitgeven.....!) heb ik nu een wat lichter en compacter alu driepoot met balhoofd van Siriu aangeschaft voor iets onder de 150euro. Op vakantie al gebruikt en tot dusver niet ontevreden.

              Bedankt voor de reacties nog! Overigens, tijdens het gebruik schuiven bij mij de poten ook veel in en uit, gehannes met zakjes en doekjes zie ik wat dat betreft toch niet helemaal zitten....
              WEBSITE | WORKSHOPS | FACEBOOK

              Comment


              • #8
                Re: Carbon statief en zand/zout water, goed idee?

                Als er ergens zand tussen zit, dan krijg je altijd krassen als bewegende delen over elkaar schuiven.
                Het maakt dan niet uit op de statiefbenen gemaakt zijn van carbon of aluminium, je zal het zand er toch af moeten vegen voor je de statiefbenen terug in elkaar duwt, anders krijg je beschadigingen (de boel kan ook blokkeren bij sommige systemen).
                Aluminium kan niet tegen zout water, zolang de anodisatie intact blijft is er geen probleem, maar op plaatsen waar de buizen doorgezaagd zijn zit er gewoonlijk geen anodisatie.
                Daardoor krijg je corrosie op die plaatsen, zeker als er zout water ergens tussen een koppeling of in de buis terecht komt.
                Ik weet niet in welke mate carbon gevoelig is aan zout water, maar ik denk dat dat minder problemen oplevert dan aluminium.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Carbon statief en zand/zout water, goed idee?

                  De reactie van Sieg (6e bericht hierboven) is volledig correct.
                  Mijn carbon Gitzo van nu zo'n 6 jaar oud, is als nieuw. Oók na veelvuldig gebruikt in zout water/zand.
                  Groet
                  Rinus

                  Comment


                  • #10
                    Re: Carbon statief en zand/zout water, goed idee?

                    Geen probleem met men carbon Gitzo. Pfff als die kon praten

                    Johan

                    Comment

                    Working...
                    X