Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom werkt niet meer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom werkt niet meer

    Goedenavond,

    Een tweetal jaren geleden kocht ik een EPSON printer R3000, als promotie kreeg ik er gratis het fotobewerkingsprogramma ADOBE LIGHTROOM5 bij.
    Ik heb er mijn foto's mee bewerkt zonder problemen.
    Verleden week startte ik het programma opnieuw op, maar er kwam een ander scherm tevoorschijn.
    Men vroeg mij mijn gegevens zoals naam en adres, alsook de code, die ik destijds gekregen had.
    Na alles ingegeven te hebben, wilde ik LR opstarten, dat lukte, maar voor ik ermee kon werken verscheen er een klein scherm met de volgende tekst,ik citeer

    lightroom heeft een fout aangetroffen tijdens het lezen van de voorvertoningscache en moet worden afgesloten.
    lightroom probeert dit probleem op te lossen als het de volgende keer wordt opgestart.

    onder deze tekst verschijnt een OK knop.
    Als ik op deze knop druk wordt het programma afgesloten.
    Telkens ik het herhaal, gebeurt hetzelfde.

    Kan er mij iemand raad geven, om dit probleem op te lossen?
    Dank bij voorbaat.

  • #2
    Re: Lightroom werkt niet meer

    Als je op deze fout googelt wordt als oplossing voorgesteld om de preview cache te deleten (LET OP: de *.lrdta, NIET de catalog.lrcat file - ik veronderstel trouwens dat deze laatste elke dag wordt gebackupt !!!).
    Is je schijf in orde ?
    Je kan deze voorvertoning later opnieuw aanmaken, ze dienen enkel om sneller een beeld op het scherm te krijgen.
    Last edited by palombian; 1 maart 2016, 09:18. Reden: LET OP aangepast

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom werkt niet meer

      Best misschien meegeven welk platform (Windows of Mac) je gebruikt en welke versie. Ik vermoed dat LR5 (welke versie precies? Mijn LR5 -intussen is er ook LR6) is 5.7- en mijn Mac OSX is 10.11.3) toch nog compatibel is, of althans zou moeten zijn.
      Het is ook altijd beter om de schermen die je te zien krijgt vast te leggen en die hier te laten zien. Je werkt blijkbaar met nederlandstalige versies.

      Dit is een beschrijving van en een oplossing voor het probleem, maar 't is wel in het Engels: https://forums.adobe.com/thread/1308...art=0&tstart=0

      PS: ik zie dat palombian intussen dezelfde oplossing gegeven heeft, het zou gaan om dit bestand, waarvan de naam eindigt op: Previews.LRDATA en zeker niet de .lrcat file
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Lightroom werkt niet meer

        Ik werk met windows 10 en mijn lightroom versie is 5.7 .1 64-bits.
        Daar ik een leek ben in Engels en PC ga ik ook mijn buurman aanspreken om samen tot een oplossing te komen.
        Ik houd jullie op de hoogte.

        Comment


        • #5
          Re: Lightroom werkt niet meer

          Ik heb dezelfde configuratie en het probleem nog niet voorgehad.
          Zolang je foto's zelf en de catalog file onaangetast zijn mag je in principe alle preview gegevens verwijderen.
          Succes ermee.

          PS: de taal van LR is op elk moment aan te passen, er zijn geen aparte versies
          ik zet hem in het Engels omdat het dan veel gemakkelijker is tutorials ed te volgen

          Comment


          • #6
            Re: Lightroom werkt niet meer

            Iedereen bedankt die tips aangebracht heeft.
            Via mijn buurman is het probleem opgelost.

            Comment


            • #7
              Re: Lightroom werkt niet meer

              Oorspronkelijk geplaatst door guido1948 Bekijk bericht
              Iedereen bedankt die tips aangebracht heeft.
              Via mijn buurman is het probleem opgelost.
              Leve de buurman!
              Maar het kan iemand anders helpen door de oplossing te delen.
              ...leeg...

              Comment

              Working...
              X