Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude Nikkors

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oude Nikkors

    Zijn hier ook nog mensen die oude Nikon lenzen gebruiken , ik heb nu de AF Nikkor 35-70mm 1:2.8 erop zitten, prima lens er zit ook macro op , dus alrond op mijn D700

  • #2
    Re: Oude Nikkors

    Mijn Nikon spul is allemaal recent, maar ik vraag mij nu wel af hoe je erin slaagt om die oude lenzen correct scherp te stellen.
    Welke hulpmiddelen gebruik je om het focusvlak heel precies te bepalen? Ik weet zeer goed dat ik er niet in slaag om goed scherpe foto's te maken met manuele focus. Mijn zoeker is weliswaar kleiner omdat ik een D7100 heb, maar dan nog. Je hebt geen split screen of speciaal matglas voor MF, en je kunt geen focus peaking, vergroting of ander elektronisch hulpmiddel gebruiken (zoals bij een mirrorless) in je optische zoeker. Hoe slaag je er dan in om precies genoeg te werken?
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Oude Nikkors

      Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
      Zijn hier ook nog mensen die oude Nikon lenzen gebruiken , ik heb nu de AF Nikkor 35-70mm 1:2.8 erop zitten, prima lens er zit ook macro op , dus alrond op mijn D700
      Ik gebruik op mijn Df oa een 180/2.8 AI en een 50/1,4 AIS
      Maar gebruik ze niet veel...

      YMMV
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Oude Nikkors

        Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
        Mijn Nikon spul is allemaal recent, maar ik vraag mij nu wel af hoe je erin slaagt om die oude lenzen correct scherp te stellen.
        Welke hulpmiddelen gebruik je om het focusvlak heel precies te bepalen? Ik weet zeer goed dat ik er niet in slaag om goed scherpe foto's te maken met manuele focus. Mijn zoeker is weliswaar kleiner omdat ik een D7100 heb, maar dan nog. Je hebt geen split screen of speciaal matglas voor MF, en je kunt geen focus peaking, vergroting of ander elektronisch hulpmiddel gebruiken (zoals bij een mirrorless) in je optische zoeker. Hoe slaag je er dan in om precies genoeg te werken?
        1. Scherptedieptetabel op de lens
        2. In-focus stipje in de zoeker.


        YMMV
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Oude Nikkors

          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
          1. Scherptedieptetabel op de lens
          2. In-focus stipje in de zoeker.
          Dus het lukt je ook niet met je ogen...?
          Ik vind het heel omslachtig allemaal, maar als je goeie oude lenzen hebt, of ze voor een prikje op de kop kan tikken, kan ik het wel begrijpen.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Oude Nikkors

            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
            Dus het lukt je ook niet met je ogen...?
            Ik vind het heel omslachtig allemaal, maar als je goeie oude lenzen hebt, of ze voor een prikje op de kop kan tikken, kan ik het wel begrijpen.
            Een Katz-Eye matglass laten zetten was me toch een beetje overkill.
            YMMV

            Alhoewel ik Nikon officieel heb laten weten dat voor een Df verwisselbare matglazen toch een optie had mogen zijn.
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #7
              Re: Oude Nikkors

              Als het MF is dan werk ik met het groene bolleke van Nikon die je in je zoeker ziet maar mijn voorgestelde lens is AF

              foto genomen met AF nikkor 35-70mm 1:2.8 Productie intro top 1987-1992
              Last edited by koen1950; 29 februari 2016, 16:56.

              Comment


              • #8
                Re: Oude Nikkors

                Je moet niet ongerust zijn, Pieter.
                Ik heb slechts één kit-zoomlens met AF en de andere zijn D-objectieven die alleen manueel scherp te stellen zijn, daar mijn camera geen AF-motor heeft. Dat valt heel goed mee moet ik zeggen. Ik heb in het analoog tijdperk niet anders gekend dan manuele scherpstelling. Trouwens, splitscreen sloeg ook heel vaak dicht bij weinig licht.
                Alleen voor langere brandpuntsafstanden zou ik nog AF overwegen, vanwege de kleinere scherptediepte (en ook omdat er vaak geen alternatief is natuurlijk). Voor groothoeken gebruikt men toch vaak een maximale scherptediepte. Ook met een scherptediepteschaal op de lens komt men een heel eind. En dat is met die objectieven helemaal geen probleem.
                Op sommige moderne objectieven staat er niet eens een afstandsschaal. Waar stel je dan scherp als je een bepaald gebied scherp wilt?
                Maar ze zijn (relatief) goedkoop, dat ook natuurlijk.

                Comment


                • #9
                  Re: Oude Nikkors

                  als je de nieuwe samyang lenzen koopt , die moet je ook zelf scherpstellen en dat lukt ook prima

                  Comment


                  • #10
                    Re: Oude Nikkors

                    Ik gebruik zo nu en dan mijn geweldige Nikkor 105mm f/1.8, geen enkel probleem om te focussen op de Sony
                    Maar ik gebruik ze eigenlijk amper omdat ik niet gewend kan raken aan de richting van de focusring.
                    Als iemand toevallig wil wisselen tegen wat pro- Canon FD spul laat maar iets weten (ik denk dan aan 100mm f/2 + 24 f/2 ofzo)
                    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Oude Nikkors

                      Oorspronkelijk geplaatst door nesten Bekijk bericht
                      Je moet niet ongerust zijn, Pieter.
                      Ik heb slechts één kit-zoomlens met AF en de andere zijn D-objectieven die alleen manueel scherp te stellen zijn, daar mijn camera geen AF-motor heeft. Dat valt heel goed mee moet ik zeggen. Ik heb in het analoog tijdperk niet anders gekend dan manuele scherpstelling. Trouwens, splitscreen sloeg ook heel vaak dicht bij weinig licht.
                      Alleen voor langere brandpuntsafstanden zou ik nog AF overwegen, vanwege de kleinere scherptediepte (en ook omdat er vaak geen alternatief is natuurlijk). Voor groothoeken gebruikt men toch vaak een maximale scherptediepte. Ook met een scherptediepteschaal op de lens komt men een heel eind. En dat is met die objectieven helemaal geen probleem.
                      Op sommige moderne objectieven staat er niet eens een afstandsschaal. Waar stel je dan scherp als je een bepaald gebied scherp wilt?
                      Maar ze zijn (relatief) goedkoop, dat ook natuurlijk.
                      Maar de Nikons hebben toch zo een hulpmiddel in hun camera's dat groene bolletje tussen die twee pijltjes als het groene lampje oplicht is het scherp zo simpel als wat

                      Comment


                      • #12
                        Re: Oude Nikkors

                        Geen idee hoe dat op een Nikon body werkt, maar dat lichtje dat zegt wanneer het scherp is werkte op Canon even goed/slecht als gewoon autofocussen, altijd ongeveer dus, maar zelden 'er boenk op', met AF had ik gemiddeld maximum 50% foto's met echt optimale focus; nu ongeveer 90 à 95% sinds ik enkel nog lichtsterke manuele lenzen gebruik op mijn Sony
                        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Oude Nikkors

                          Inderdaad Koen, maar bij mijn camera staat het groene bolletje linksonder in de zoeker. Het bolletje tussen de twee pijltjes (met een rij streepjes langs weerszijden) is bij mijn camera eigenlijk een nul en staat onderaan in het midden van de zoeker. Maar goed, twee indicaties dus.
                          Bij mij werkt dat prima, al kan dat natuurlijk bij anderen anders zijn.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Oude Nikkors

                            Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                            Maar de Nikons hebben toch zo een hulpmiddel in hun camera's dat groene bolletje tussen die twee pijltjes als het groene lampje oplicht is het scherp zo simpel als wat
                            Het zou inderdaad zo simpel kunnen zijn, maar ik vind dat bolletje zeer onbetrouwbaar en alles behalve exact.
                            Toegegeven, het is een stuk beter met oude lenzen, zeker als ze voor MF bedoeld zijn, omdat de rotatie van de focusring een veel grotere hoek maakt en dus preciezere afregeling toelaat.

                            Oorspronkelijk geplaatst door nesten Bekijk bericht
                            Inderdaad Koen, maar bij mijn camera staat het groene bolletje linksonder in de zoeker. Het bolletje tussen de twee pijltjes (met een rij streepjes langs weerszijden) is bij mijn camera eigenlijk een nul en staat onderaan in het midden van de zoeker. Maar goed, twee indicaties dus.
                            Bij mij werkt dat prima, al kan dat natuurlijk bij anderen anders zijn.
                            Zoals jij het omschrijft, wordt de aanduiding van de lichtmeter hier gebruikt om in MF de positie van het scherpstelvlak te tonen. Dat lijkt mij dan een heel stuk handiger en preciezer dan het bolletje met de twee pijltjes ernaast.
                            Maar als je gaat vergelijken met materiaal dat gemaakt is voor manuele focus, dan is het frustrerend om hetzelfde te proberen met moderne bodies en lenzen. Het werkt in theorie maar ze zijn er gewoon niet voor ontworpen...

                            Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                            Geen idee hoe dat op een Nikon body werkt, maar dat lichtje dat zegt wanneer het scherp is werkte op Canon even goed/slecht als gewoon autofocussen, altijd ongeveer dus, maar zelden 'er boenk op', met AF had ik gemiddeld maximum 50% foto's met echt optimale focus; nu ongeveer 90 à 95% sinds ik enkel nog lichtsterke manuele lenzen gebruik op mijn Sony
                            Bij Canon is het nog erger (of dat was toch zo met mijn toestellen destijds): je hebt enkel een bolletje en een pieptoontje om focus aan te geven.
                            De Nikon is nog zo vriendelijk om er een pijltje naast te zetten dat aangeeft in welke richting je moet draaien voor correcte scherpstelling.
                            Maar dit is dus wat ik bedoelde: de elektronische hulpmiddelen van een mirrorless zijn eindeloos veel preciezer om manueel scherp te stellen.
                            (De autofocus met contrastdetectie op de sensor neemt trouwens ook een loopje met alle SLRs behalve de topreeksen...)

                            Voor de duidelijkheid: ik hou geen pleidooi tegen oude manuele lenzen en het gebruik ervan op moderne toestellen. Mijn eigen ervaring is beperkt (op hedendaagse toestellen - vroeger deed ik het ook met een Pentax uit de jaren '70) en ik heb het snel opgegeven omdat ik manueel, en met goeie ogen, nooit de autofocus kon evenaren. Met mijn Fuji-X daarentegen kan ik met MF (met focus peaking en 'loupe'-functie) dingen doen die ik met mijn manuele toestel 25 jaar geleden niet kon, ondanks dat ik toen wel over een geschikt matglas, prisma, schaalaanduidingen en precieze focusringen beschikte. Dus, als je het met een hedendaagse SLR kan, dan worden je resultaten waarschijnlijk nog een pak beter als je met een mirrorless gaat werken.
                            Pieter
                            --
                            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Oude Nikkors

                              Ik gebruik weleens mijn oude Nikkor 35 f2.8 shift objectief op een D700 en dan altijd op statief.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X