Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Statief

    Hallo iedereen,

    Klein vraagje, welk statief gebruiken jullie en waarom (merk?, met clippen of draaipoten?)
    En mijn bijkomede vraag wat voor statiefkop gebruiken jullie en waarom?

    Groetjes en bedankt.
    http://www.marjanpolleyphotography.be/
    https://www.facebook.com/MarBexexploring

  • #2
    Re: Statief

    Oorspronkelijk geplaatst door Miss_Picture81 Bekijk bericht
    Hallo iedereen,

    Klein vraagje, welk statief gebruiken jullie en waarom (merk?, met clippen of draaipoten?)
    En mijn bijkomede vraag wat voor statiefkop gebruiken jullie en waarom?

    Groetjes en bedankt.
    Ik gebruik een Gitzo Carbon statief met een Arca-Swiss Z1 kop

    Reden:
    • Statief moet licht zijn
    • Statief moet trillingsvrij zijn
    • Statief moet zware cameras en lens kunnen dragen
    • Een balhoofd licht en rotsvast zijn zonder te wringen
    • Een statief mag niet onder het gewicht inzakken (clips hebben daat last van)
    • Statief moet snel opgezet en opgeruimd kunnen worden


    YMMV
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Statief

      een statief is zoals ondergoed...
      Wat goed is is voor iedereen verschillend, als het maar gemakkelijk zit naar uw normen.

      Ik heb een Benro Flex Tripod C2980T en een Manfrotto 322RC2 Grip Balhoofd

      draaipoten omdat clips kracht verliezen
      En de benro flex omdat ik hem kan klikken in een hoek van 90° (handig voor kleinere ruimtes/trappen etc)
      de gripbalhoofd omdat ik het gedoe niet meer wilde van 3 schroeven
      ţú söngst til mín, svo hljótt... "ég ţakka ţér ţá von sem ţú gafst mér"
      Freelance bedrijfsfotograaf
      klikerdeklik hier voor mijn website!

      Comment


      • #4
        Re: Statief

        Neem zeker eens een kijkje in het grote statieven en statiefkoppen topic bovenaan dit forumonderdeel.

        Ik heb altijd al Manfrotto gebruikt omdat die voor mij de beste prijs/kwaliteitverhouding bieden. Ik ben ook voorstander van een 3-weg kop, maar daarin ben ik in de minderheid.
        Manfrotto heeft pas sinds kort quick release systemen die arca-swiss compatibel zijn: de koppen met "Q6". Dat zijn doorgaans ook niet hun goedkoopste koppen, maar het zijn vooral mensen met zwaardere apparatuur die daarnaar kijken. Je kan uiteraard ook een Manfrotto statief combineren met een arca-swiss compatibele kop van een ander merk.

        Waarom een 3-weg? Ik hou er niet van dat een balhoofd alle kanten op wiebelt als je de spanning lost. Met een 3-weg kan ik enkel de as ontgrendelen waarrond ik wil draaien. Dat geeft bijvoorbeeld wat minder gedoe als je de horizon mooi horizontaal wil zetten en houden. De hele goeie balhoofden hebben wel uitstekende friction control waar je secuur mee kan werken, maar die kosten een stuk meer dan mijn X-Pro 3-way. Deze kop heeft ook inschuivende hendels waardoor hij zeer compact wegvouwt in de tas. (Bij sommige modellen moet je de hendels eruit draaien als je een wat smallere tas gebruikt.)

        Met het kliksysteem van de poten heb ik geen probleem. Als ze wat te los zitten, kan je een schroefje aandraaien zodat er meer spanning op de klem komt. Het zou kunnen dat klikken iets sneller is dan draaien, maar ik denk dat het vooral neerkomt op persoonlijke voorkeur. Mijn statief is een type 055 met 3 secties. Die is iets groter dan de versie met 4 secties maar naar mijn gevoel wel stabieler als er wat gewicht op staat en als je verder dan een metertje van de grond wil werken. Mijn middenzuil kan ook horizontaal worden geplaatst, wat heel handig kan zijn voor bepaalde lage standpunten of andere moeilijkere posities.

        Zoals hierboven gezegd: een statief en de features die je belangrijk vindt, dat is een heel persoonlijke keuze. De essentie is stabiliteit, soepele beweging en een betrouwbaar quick release systeem. Je kan je oor te luisteren leggen bij anderen maar je keuze zal toch afhangen van de omstandigheden waarin je fotografeert, waar je voorkeuren liggen qua toeters en bellen, en hoeveel je eraan wil besteden. Trouwens, van budget gesproken: misschien vind je wel wat je zoekt bij Velbon of Vanguard... die maken zeer degelijke spullen voor vaak een zeer kleine prijs.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Statief

          Ik weet dat dit hier een gevoelig onderwerp is, maar eerlijk gezegd gebruik ik zelden of nooit een statief.
          En voor de keren dat je het nodig hebt, er liggen er genoeg ongebruikt stof te vergaren (en met een eenvoudige Manfrotto, Velbon enz ben je goed en goedkoop gesteld).

          Comment


          • #6
            Re: Statief

            Ik zal ook even schetsen waarom ik deze vraag stelde. Mijn eerste statief was een hama, ja om te lachen dus, maar was goed om te beginnen vond ik, na een tijdje mij laten adviseren om een statief met draaipoten te gebruiken van het merk Sirui en een balhoofd, dat heb ik mij snel beklaagd, ik vind de kop echt rot om mee te werken, draaipoten nog iets waar ik niet goed mee overweg kan, het heeft mij al 3 bloedbleinen gekost . Voor de moment overweeg ik sterk een Manfrotto statief: Manfrotto MT190CXPRO4 Carbon Statief en van kop: Manfrotto MHXPRO-3W 3 Weg Pro Head. Voor mij is toch een statief belangrijk, omdat ik mij naar de toekomst toe wil toespitsen op landschapsfotografie en ook vaak foto's maak met meerdere of lange belichtingen.
            http://www.marjanpolleyphotography.be/
            https://www.facebook.com/MarBexexploring

            Comment


            • #7
              Re: Statief

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Ik weet dat dit hier een gevoelig onderwerp is, maar eerlijk gezegd gebruik ik zelden of nooit een statief.
              En voor de keren dat je het nodig hebt, er liggen er genoeg ongebruikt stof te vergaren (en met een eenvoudige Manfrotto, Velbon enz ben je goed en goedkoop gesteld).
              Er wordt al snel gezegd dat een statief een van de eerste dingen is waar je wat centen aan moet spenderen. Het hangt er inderdaad sterk vanaf wat je allemaal doet. Aangezien jij met zware en lange lenzen bezig bent, is het wel enigszins opmerkelijk dat je zo weinig belang hecht aan een statief, maar het is in veel situaties natuurlijk een beperking van je bewegingsvrijheid. En voor bepaalde situaties, zeker met tele bij daglicht, kunnen dingen als rijstzakken gewoon veel handiger zijn.

              Ik heb aan mijn statief 300 euro uitgegeven, dacht ik. Ik vind dat al genoeg. En zo heel veel gebruik ik het ook niet, maar ik doe wel af en toe graag lange belichtingstijden, en voor panorama en sommige macrofoto's is het ook zeer nuttig. Ik moet ook zeggen dat het nu met mijn Fuji met kantelscherm veel prettiger werken is op statief dan vroeger, aangezien je toch vrij makkelijk, met zicht op het schermpje, je toestel op statief ergens kan zetten waar je je oog er nooit achter zou krijgen
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: Statief

                Oorspronkelijk geplaatst door Miss_Picture81 Bekijk bericht
                Voor de moment overweeg ik sterk een Manfrotto statief: Manfrotto MT190CXPRO4 Carbon Statief en van kop: Manfrotto MHXPRO-3W 3 Weg Pro Head. Voor mij is toch een statief belangrijk, omdat ik mij naar de toekomst toe wil toespitsen op landschapsfotografie en ook vaak foto's maak met meerdere of lange belichtingen.
                Ik gebruik dus die kop, maar op een 3-sectie 055 statief in aluminium.
                Als je de prijs van een carbon statief wil betalen, dan begrijp ik dat. Het dempt trillingen beter dan metaal en is een stukje lichter. Over de 3 vs 4 secties heb ik mijn idee hierboven al gegeven

                Ik geloof niet dat je hier al had verteld welk materiaal je op het statief wil plaatsen, maar als je een iets zwaardere telelens hebt op een SLR, dan zou ik je toch aanbevelen om ook de 055 te overwegen in plaats van de 190. Er is een redelijk verschil in omvang (en ik vermoed ook gewicht) maar als het echt stil moet staan (bv. sluitertijden tussen 1/2 en 2 seconden zijn heel kritisch) dan helpt het robuustere ontwerp met dikkere poten bij de 055 wel degelijk.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: Statief

                  Ik gebruik vaak tot zeer vaak mijn statief! Ga vaak op urbex ook dus dan is het sowieso praktisch statief, voor landschappen is het ook aangewezen :-), het is wel degelijk een investering maar wil me weer geen tweede miskoop begaan omdat ik het advies van een fotowinkel heb gevolgd ivm met draaipoten e.d. Van camera gebruik ik de canon 70D en meestal van mijn 10-18 lensje, weegt bijna niets, maar op termijn wil ik ook investeren in kwalitatievere lensen en ook overstappen naar een vermoederlijk canon 5D III :-) maar dan spreek ik wel over een jaren plan



                  Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                  Ik gebruik dus die kop, maar op een 3-sectie 055 statief in aluminium.
                  Als je de prijs van een carbon statief wil betalen, dan begrijp ik dat. Het dempt trillingen beter dan metaal en is een stukje lichter. Over de 3 vs 4 secties heb ik mijn idee hierboven al gegeven

                  Ik geloof niet dat je hier al had verteld welk materiaal je op het statief wil plaatsen, maar als je een iets zwaardere telelens hebt op een SLR, dan zou ik je toch aanbevelen om ook de 055 te overwegen in plaats van de 190. Er is een redelijk verschil in omvang (en ik vermoed ook gewicht) maar als het echt stil moet staan (bv. sluitertijden tussen 1/2 en 2 seconden zijn heel kritisch) dan helpt het robuustere ontwerp met dikkere poten bij de 055 wel degelijk.
                  http://www.marjanpolleyphotography.be/
                  https://www.facebook.com/MarBexexploring

                  Comment


                  • #10
                    Re: Statief

                    Ik heb de hama traveller compact pro met balhoofd. Heb nu wel een gimbalhead gekocht voor mijn telelens dus zal van statief moeten veranderen. Maar voor een eerste statief is de hama zeker aan te raden.
                    Last edited by jan610; 3 maart 2016, 16:25.
                    Canon 7D Mk II - Canon 5D Mk II - Canon EF 17-40mm F/4.0 L USM - Canon EF 300mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 400mm F/5.6 L USM - Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 1.4x III Extender - Sigma 150mm F/2.8 EX APO DG MACRO HSM

                    Comment


                    • #11
                      Re: Statief

                      Hoi,

                      Jan610, je statief kan voor de lichtere cameracombinatie (systeemcamera) redelijk bruikbaar zijn.
                      Echter, de maximale belasting is 4 kg.
                      Als u (Jan610) uw schommelkop én uw Sigma 150-600 Sport daarop zet, is de grens al snel bereikt.
                      (ik verwacht met het opklappen van uw spiegeltje van de camera, dat u beweging krijgt...)
                      U legt het lot van uw camera + een €1900,- kostende lens in "handen" van een verscheidene tientjes kostend statief...
                      Persoonlijk vind ik dat gevaarlijke zuinigheid.
                      Míjn statief (ook m'n 4e... ) kan 20 kg hebben, m'n balhoofd 25 kg en m'n schommelkop ook 25 kg.
                      Statief en balhoofd wegen samen 2,1 kg, kosten samen een slordige € 615,- (+ € 185,- voor mijn schommelkop, 1,35 kg)
                      Daarmee wil ik niet zeggen dat u zo'n statief aan moet kopen, dat is een keuze.
                      Maar u zult wel begrijpen dat het verschil tussen uw Hama traveller compact pro en mijn Sirui N3204X groot is...
                      Stevigheid, stabiliteit heeft een prijs... (mijn dunste pootje is als uw dikste...)
                      Als ik het werken met zware lenzen (telelenzen) buiten beschouwing laat, is een goed statief aan te kopen voor pakweg €200,-

                      Adrie

                      Excuus Jan610... ik lees net dat u zelf ook reeds tot de conclusie komt dat het statief te licht is.
                      Ook ik ben met zo'n licht statief begonnen, dus raad ik mensen die eerste stap af en voor m'n 2e stap te gaan...
                      Dus geen ultra licht, enkele tientjes kostend statief, welke maar enkele kg kan hebben.
                      Maar meteen een goed statief wat tussen de 8 en 12 kg kan hebben, dan kun je een behoorlijke uitbreiding voorruit.
                      Last edited by adrie; 4 maart 2016, 06:46.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Statief

                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        Ik weet dat dit hier een gevoelig onderwerp is, maar eerlijk gezegd gebruik ik zelden of nooit een statief.
                        En voor de keren dat je het nodig hebt, er liggen er genoeg ongebruikt stof te vergaren (en met een eenvoudige Manfrotto, Velbon enz ben je goed en goedkoop gesteld).
                        Ik ook niet, ik heb er een hekel aan.
                        Ik ben al langer dan de meesten met urbex bezig en samen met Urbanbruges zowat de enige die geen statief gebruikt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Statief

                          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                          Ik ben al langer dan de meesten met urbex bezig en samen met Urbanbruges zowat de enige die geen statief gebruikt.
                          Als je echt op locaties bent waar je beter niet gezien wordt, en waar je snel moet kunnen vertrekken, lijkt een statief mij inderdaad meer een hindernis dan een hulpmiddel (tenzij in geval van zelfverdediging )
                          Maar gebruik je dan alternatieven zoals een rijstzak, of zet je je toestel gewoon ergens op? Of schiet je dan echt volledig uit de hand en desnoods op hogere iso?
                          Pieter
                          --
                          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Statief

                            Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht

                            Excuus Jan610... ik lees net dat u zelf ook reeds tot de conclusie komt dat het statief te licht is.
                            Ook ik ben met zo'n licht statief begonnen, dus raad ik mensen die eerste stap af en voor m'n 2e stap te gaan...
                            Dus geen ultra licht, enkele tientjes kostend statief, welke maar enkele kg kan hebben.
                            Maar meteen een goed statief wat tussen de 8 en 12 kg kan hebben, dan kun je een behoorlijke uitbreiding voorruit.
                            Geen probleem adrie ��
                            Canon 7D Mk II - Canon 5D Mk II - Canon EF 17-40mm F/4.0 L USM - Canon EF 300mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 400mm F/5.6 L USM - Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM - Canon EF 1.4x III Extender - Sigma 150mm F/2.8 EX APO DG MACRO HSM

                            Comment


                            • #15
                              Re: Statief

                              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                              Ik ook niet, ik heb er een hekel aan.
                              Ik ben al langer dan de meesten met urbex bezig en samen met Urbanbruges zowat de enige die geen statief gebruikt.
                              Zijn de resultaten ook beter als van de 'meesten'?

                              Comment

                              Working...
                              X