Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RF-Remote's voor nieuw flits-systeem: Wat nu…?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • RF-Remote's voor nieuw flits-systeem: Wat nu…?

    Aangezien ik me voor het eerst wil verdiepen in het gebruik van meerdere flitsers en hun techniek, zit ik met het volgende probleem

    Ik ben in het bezit van een Olympus OM-D E-M1 met de kleine bijgeleverde FL-LM2 (kit flits) en een TTL-HSS flits Panasonic FL360L.
    Deze zeer compacte lichtgewicht flitsers (zitten steeds in mijn tas), bieden me de mogelijkheid om de grote flits ook off-camera te gebruiken en deze te activeren via de kit flits die fungeert als een remote trigger … een ideale reis-combi dus

    Echter kent dit systeem ook zijn nadelen……..
    Aangezien de informatieoverdracht wordt uitgevoerd dmv een flitsontsteking van de camera en het positioneringsbereik van de flitser steeds mee met de camera varieert is een ideale opstelling niet altijd mogelijk en kan men in grote ruimten of buiten bij veel licht, het RC systeem niet altijd vertrouwen! Ook zorgt die fel flikkerende witte led (in RC-modus) op locatie dikwijls voor de nodige irritaties.

    Vanwege bovenstaande beperkingen …..vraag ik me af of het systeem van Metz een betere en betaalbare oplossing kan bieden?

    De Metz flitsers hebben blijkbaar een zeer goede reputatie en lijken alles te kunnen doen wat de Panasonic FL360L of Olympus FL600R ook kan.
    Alleen lees ik dat de METZ 52 AF-1 niet kan fungeren als Master Controller voor andere flitsers?? Alleen de FL-600R en de FL-LM2 (kit flitser van de camera) kan dit.
    Indien zo, dan is de enige oplossing om de METZ 52 AF-1 of meerdere bij grotere afstanden via de de FL-600R te laten triggeren.

    Of zijn er betere en betaalbare alternatieven die ik momenteel niet in gedachten heb?
    Last edited by Moris; 4 maart 2016, 15:52.
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

  • #2
    Re: Keuze flits-systeem: Wat nu…?

    (ook) Niet goedkoop:
    check: http://www.metzflash.co.uk/downloads...ril%202015.pdf

    review: https://www.ephotozine.com/article/m...h-review-26036

    prijzen (NL): http://tweakers.net/pricewatch/48042...anasonic).html

    Check of alles werkt zoals jij het wilt.

    Comment


    • #3
      Re: Keuze flits-systeem: Wat nu…?

      Oorspronkelijk geplaatst door andre@home Bekijk bericht
      Hmmm, die Metz 64 AF-1 is wel een beest van een flitser en zeker dus off-camera te gebruiken

      Als ik het goed heb zou de Metz-configuratie er dan zo kunnen uit zien…
      De Metz 64 AF-1 inzetten als MASTER en de Metz 52 AF-1 of de Metz 44 AF-1 kunnen dan fungeren als SLAVE. Via de Master kan ik manueel de lichtsterkte van de slave’s aanpassen of dit volledige automatisch via TTL laten verlopen, toch
      Sony A7 mkIII
      Is all I need :-)

      Comment


      • #4
        Re: Keuze flits-systeem: Wat nu…?

        Euh...... niemand hier die me de bovenstaande zaken kan bevestigen of enkele goeie tips kan geven?
        Sony A7 mkIII
        Is all I need :-)

        Comment


        • #5
          Re: Keuze flits-systeem: Wat nu…?

          Ben zelf te onervaren, maar bij mijn eigen zoekacties kwam ik ze tegen, vandaar de vermelding.

          Comment


          • #6
            Re: Keuze flits-systeem: Wat nu…?

            Omdat ik met het huidige flits-systeem (remote triggeren dmv voorflits) tegen beperkingen aanloop, zou een RF-systeem een beter alternatief voor me kunnen betekenen.
            Zo ging ik met de gedachten de winkel binnen om me te informeren over de mogelijkheden van de Cactus v6 en zijn compatibiliteit met de Olympus EM-1.

            Euh…? De verkoper stelde me toch al vlug een ander en beter alternatief dan de Cactus v6 voor, namelijk de “Hähnel Captur Transmitter Receiver Set" die volledig compatibel zou moeten zijn met Olympus ….“m43”. De set zou dan bestaan uit enkele Metz flitsers en de set Hähnel Captur.

            Enige nadeel aan de Hähnel Captur is dat je de flitsers allen manueel dient in te stellen, dus op afstand zou het flitsvermogen niet te regelen zijn? Wat dus betekent dat je de flitsers steeds in de softbox dient te af te stellen. Althans kan ik hierover in de zeer beknopte handleiding helaas niets over terug vinden. http://www.hahnel.ie/cont...Captur%20Manual%20A41.pdf
            Jammer, want bij de Cactus v6 is het op afstand bedienen van het flitsvermogen wel beter geregeld, maar wordt door de verkoper niet warm aanbevolen, vreemd….?

            Iemand die me hier aub door het land van de remote's kan loodsen
            Sony A7 mkIII
            Is all I need :-)

            Comment

            Working...
            X