Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zon in lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zon in lens

    Hallo,

    onlangs zag ik dat mijn moeder mijn nieuwe digitale camera gebruikt had om een zonsondergang te fotograferen. Op de foto's kan je lens flare zien (je weet wel zo kleine en grote kringen die vanuit de zon vertrekken naar de onderkant van het beeld toe). Mijn ma beweert niet op de zon te hebben scherpgesteld, maar kan dit eigenlijk kwaad om te focussen op de zon zelf? Ik denk van wel...

  • #2
    Re: Zon in lens

    Met een (D)SLR zal dat nogal meevallen, aangezien de film/sensor maar kort blootgesteld wordt aan het zonlicht (maar vooral de HITTE). Met een digitale consumer, prosumer (niet spiegelreflex zeg maar) is de sensor continu open! Daar moet je dus wel oppassen dat je geen schade toebrengt aan de sensor! En of je nu focust op de zon of ergens in de buurt: de zonnestralen komen via je lens binnen, recht op de sensor...

    Trouwens flare is niet echt problematisch, die kun je zelfs krijgen terwijl je cam niet naar de zon gericht staat, is louter een weerkaatsing van licht (kan dus ook van een lantaarnpaal of iets dergelijks gebeuren)...

    Trouwens wat doet je moeder met jouw camera
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      Re: Zon in lens

      Het is namelijk zo dat je schermpje totaal rare kleuren en strepen begint te vertonen als je je lens nog maar in de buurt van de zon brengt. Het scherm krijgt dan zo'n paarsblauwe verticale strepen. Als je een foto neemt is de foto clean. Ik heb dit 1 keer getest maar nu laat ik het maar beter zo hoor.

      Mijn moeder prutst ALTIJD met mijn camera.

      Comment

      Working...
      X