Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macrolens voor canon 70 d

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macrolens voor canon 70 d

    Ik zou graag een macro lens aanschaffen en ik twijfel tussen Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro OS HSM Canon en de Tokina AT-X 100mm F2.8 Macro AT-X M100 AF PRO D Canon. Sigma heeft stabilisatie en de tokina niet. Ik fotograaf ook zonder statief en gebruik dan een bonenzak of leun ergens op aangezien mijn statief niet zo laag tegen te grond kan. Momenteel gebruik ik voorzetlens van Raynox 250. Is de stabilisatie nuttig of niet.
    Ik kies deze lenzen omdat ze in mijn budget liggen en ik heb van deze 2 goede reviews gelezen.

    Groetjes Wendy

  • #2
    Re: macrolens voor canon 70 d

    Bij een lens met stabilisatie kan je die indien nodig uit zetten ... bij een lens zonder stabilisatie kan je die nooit aan zetten ...

    Wanneer zet je stabilisatie af ? Op statief, op een bonenzak, op tafel, ...

    Wanneer is het een extra : bij gebruik uit de hand met een onderwerp dat niet beweegt en men ofwel sluitertijd wil verlengen ofwel ISO verlagen, en dergelijke.

    Een macro lens is immers ook een goede prime lens.

    En bij Sigma OS stabilisatie zit er altijd een minieme beweging van het beeld in de viewfinder en daar mag je je dus beter niet over ergeren, het heeft immers geen effekt op de kwaliteit van de genomen foto's. Maar het kan en zal sommige mensen danig storen.
    Last edited by Empe; 25 februari 2016, 17:47.

    Comment


    • #3
      Re: macrolens voor canon 70 d

      Ik heb onlangs de Tamron 90 mm met stabilisatie gekocht en ben daar wel tevreden over.
      De prijs komt wat overeen met de sigma dacht ik.

      Ik denk wel dat je geen slechte keuze kan maken.
      - A Point Of View -

      Comment


      • #4
        Re: macrolens voor canon 70 d

        Wie gebruikt er de tokina lens op dit forum . Ik heb gelezen dat deze een mooiere bokeh heeft dan de sigma. Ik zou de lens voornamelijk gebruiken voor insecten, planten en lego fotografie.

        Comment


        • #5
          Re: macrolens voor canon 70 d

          Hier gebruik ik ook een tamron 90mm f2.8 VC op een 600D en een 70D. Mooi scherp en niet héél duur...
          In de tas: Canon 70D - Canon 50mm f1.8 - Sigma 17-50mm f2.8 - Tamron 70-300 VC USD

          Comment


          • #6
            Re: macrolens voor canon 70 d

            Oorspronkelijk geplaatst door wendy81 Bekijk bericht
            Wie gebruikt er de tokina lens op dit forum . Ik heb gelezen dat deze een mooiere bokeh heeft dan de sigma. Ik zou de lens voornamelijk gebruiken voor insecten, planten en lego fotografie.
            Mijn zoon heeft er een.
            Is er zeer content over. Zeer degelijk gebouwd en prachtig scherp.
            Als je alleen insecten (dus macro) fotografeert heb je geen stabilisatie nodig. Want je werkt dan immers bijna altijd van statief.
            Klein nadeeltje is dat de frontlens naar buiten komt, en dus minder stofdicht zou kunnen zijn. Maar nog geen klachten van mijn zoon, daarvan gehoord.
            Als je wel voor stabilisatie kiest, kan je jezelf echt niet in je vingers snijden bij een Sigma of Tamron.
            Lood om oud ijzer. Maar dan heb ik toch een lichte voorkeur voor de Sigma, vanwege die 15 mm meer. Je hebt dan immers ook een prachtige tele-prime in bezit.
            En je bent net wat verder verwijdert van de " beestjes".
            Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

            Vriendelijke groeten, Johan

            Comment


            • #7
              Re: macrolens voor canon 70 d

              Bij de Tokina komt het frontelement wel een heel stuk naar buiten als die heel dicht bij moet scherpstellen.
              Dat is een nadeel als je actieve beestjes wil fotograferen, want dan zullen die nog gemakkelijker wegvliegen (of weglopen).
              Hier zie je hoe ver dat frontelement naar voor komt: http://www.photozone.de/nikon--nikko...w--test-report

              Voor het fotograferen van actieve beestjes is een langere macrolens gewoonlijk beter omdat de afstand dan wat groter is.
              De Sigma 150mm kan dan een betere keuze zijn dan een 90-105mm macrolens.
              Voor de wat grotere beestjes (grotere vlinders en libellen) kan je ook telelens met een redelijk korte scherpstelafstand gebruiken (bij Canon is bijvoorbeeld de nieuwe 100-400 heel interessant voor dat soort foto's).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: macrolens voor canon 70 d

                Als ik op deze site kijk : http://www.the-digital-picture.com/R...mp=0&APIComp=0
                dan valt voor mij de Tokina meteen af. Als ik de Canon 100mm macro lens in de vergelijking toevoeg dan lijkt die me toch een scherper beeld te geven.
                Veel hangt natuurlijk af van wat je wil fotograferen... ik volg hier helemaal de vorige commentaar (#7 van Black B@ndit), ik haalde toch ook al mooie macro-resultaten met de 100-400 II. Vraag is uiteraard ook welk budget er beschikbaar is...
                "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

                Comment


                • #9
                  Re: macrolens voor canon 70 d

                  Bedankt voor al jullie reacties, de canon 100-400 II ligt ver boven mijn budget. Ik heb momenteel 500€ budget voor een macrolens. De sigma 150mm lijkt me super maar ligt momenteel boven mijn budget dus het zal waarschijnlijk de sigma 105mm worden omdat deze toch stabilisatie heeft als ik uit vrije hand wil fotograferen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: macrolens voor canon 70 d

                    Een tweedehands macrolens is ook wel te vinden, dan kan je voor 500 euro misschien wel een 150mm kopen.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: macrolens voor canon 70 d

                      Voor 500 euro ga je helaas geen Sigma met IS te pakken krijgen. Wel een zonder, maar dat is niet aan te raden. Je mist de IS en kwalitatief een stuk minder. Sinds kort heb ik er een met IS, maar reken dan op 600 tot 800 euro.



                      Verstuurd vanaf mijn HUAWEI G6-U10 met Tapatalk
                      Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                      Vriendelijke groeten, Johan

                      Comment


                      • #12
                        Re: macrolens voor canon 70 d

                        Het is de sigma 105mm geworden,iedereen bedankt voor de reacties

                        Comment


                        • #13
                          Re: macrolens voor canon 70 d

                          Veel plezier gewenst, Wendy. Mooie aankoop !
                          Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                          Vriendelijke groeten, Johan

                          Comment

                          Working...
                          X