Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bank overstap

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bank overstap

    Kent er iemand de termijn van een bankoverstap?

    Ik ben van bank a naar bank b gegaan en heb zelf online de spaarrekening overgeboekt.
    Er stond enkel nog wat op de zichtrekening, maar ik ben nu al 3 weken aan het wachten tot dit bedrag bij de nieuwe bank staat.
    Lijkt mij toch vrij lang.
    Groetjes,
    Dominic

  • #2
    Re: Bank overstap

    Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
    Kent er iemand de termijn van een bankoverstap?

    Ik ben van bank a naar bank b gegaan en heb zelf online de spaarrekening overgeboekt.
    Er stond enkel nog wat op de zichtrekening, maar ik ben nu al 3 weken aan het wachten tot dit bedrag bij de nieuwe bank staat.
    Lijkt mij toch vrij lang.
    "In den tijd" (5jaar geleden) heeft dat bij mij een kleine week geduurd en heb alles door de bank laten doen...
    Gewoon bij de nieuwe bank papiertjes in gevuld en na een week was alles inorde...
    Het geld was de dag erachter al overgeschreven...
    ţú söngst til mín, svo hljótt... "ég ţakka ţér ţá von sem ţú gafst mér"
    Freelance bedrijfsfotograaf
    klikerdeklik hier voor mijn website!

    Comment


    • #3
      Re: Bank overstap

      Resterend bedrag in bank a gaan ophalen (als het nog kan) en in bank b op de rekening gaan plaatsen (als bank a en/of b tenminste geen woekerkosten aanrekenen om geld aan het loket op de rekening te zetten of er af te halen).
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Re: Bank overstap

        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Resterend bedrag in bank a gaan ophalen (als het nog kan) en in bank b op de rekening gaan plaatsen (als bank a en/of b tenminste geen woekerkosten aanrekenen om geld aan het loket op de rekening te zetten of er af te halen).
        Dat is al te laat. Die rekening is 3 weken geleden afgesloten.
        Ik ga morgen toch maar eens bellen wat er van is.
        Groetjes,
        Dominic

        Comment


        • #5
          Re: Bank overstap

          Waarom heb je de oude rekening al afgesloten ?
          Was de nieuwe rekening al wel operationeel ?
          Stel dat om één of andere reden de overschrijving is geweigerd in de nieuwe bank, kan ze ook niet meer automatisch teruggeboekt worden (en zit het geld ergens op een wachtrekening).
          Spaarrekeningen zijn in principe geen betaalrekeningen (alhoewel elke bank dat een beetje anders invult), het is verstandiger om van spaar naar zicht, van zicht naar zicht, en dan terug naar de nieuwe spaarrekening te gaan (dat gaat gemakkelijk online).
          Wettelijk moet een overschrijving in België binnen de 24 uur op de rekening van de bestemmeling staan, er is duidelijk iets verkeerd gegaan.
          Last edited by palombian; 25 februari 2016, 19:36.

          Comment


          • #6
            Re: Bank overstap

            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            Waarom heb je de oude rekening al afgesloten ?
            Was de nieuwe rekening al wel operationeel ?
            Stel dat om één of andere reden de overschrijving is geweigerd in de nieuwe bank, kan ze ook niet meer automatisch teruggeboekt worden (en zit het geld ergens op een wachtrekening).
            Spaarrekeningen zijn in principe geen betaalrekeningen (alhoewel elke bank dat een beetje anders invult), het is verstandiger om van spaar naar zicht, van zicht naar zicht, en dan terug naar de nieuwe spaarrekening te gaan (dat gaat gemakkelijk online).
            Wettelijk moet een overschrijving in België binnen de 24 uur op de rekening van de bestemmeling staan, er is duidelijk iets verkeerd gegaan.
            Zoals gezegd had ik de spaarrekening al in orde gebracht online.
            Enkel het bedrag op de zichtrekening bij de oude bank diende nog overgezet te worden.
            De oude en nieuwe rekening liepen al een paar maanden samen en alles was in orde voor de rest.
            De mevrouw van de oude bank heeft het rekeningnummer van de nieuwe bank genoteerd om het bedrag op over te zetten.
            Waarom zou mijn nieuwe bank wel een te ontvangen bedrag weigeren?
            Morgen bel ik
            Groetjes,
            Dominic

            Comment


            • #7
              Re: Bank overstap

              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              Resterend bedrag in bank a gaan ophalen (als het nog kan) en in bank b op de rekening gaan plaatsen (als bank a en/of b tenminste geen woekerkosten aanrekenen om geld aan het loket op de rekening te zetten of er af te halen).
              Word je direct aangegeven bij de anti-witwascel.

              Comment


              • #8
                Re: Bank overstap

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Word je direct aangegeven bij de anti-witwascel.
                Om te beginnen regel 3 van de eerste post eens aandachtig lezen: Er stond enkel nog wat op de zichtrekening, maar ik ben nu al 3 weken aan het wachten tot dit bedrag bij de nieuwe bank staat.

                Als "wat" voor Zibor natuurlijk 100000 euro of zo zou zijn heb je gelijk met je anti-witwascel.
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • #9
                  Re: Bank overstap

                  Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
                  De oude en nieuwe rekening liepen al een paar maanden samen en alles was in orde voor de rest.
                  De mevrouw van de oude bank heeft het rekeningnummer van de nieuwe bank genoteerd om het bedrag op over te zetten.
                  Toch niet hé: ik zou gewacht hebben tot het resterende bedrag overgezet was en pas dan de oude rekening afgesloten hebben.
                  Als de dame van je oude bank bv. één cijfer gemist heeft bij ingave van de overschrijving.... Trouwens, je oude spaarrekening maak je elektronisch leeg, je oude zichtrekening blijkbaar aan het loket. Kan natuurlijk zijn reden hebben, maar lijkt mij toch een beetje bizar.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bank overstap

                    Ja je hebt een foutje gemaakt door het zo te doen. De molen van de burocratie.
                    Je zit nu in de procedure van afsluiten van een rekening.
                    Ze onderzoeken nu of er nog schulden te betalen zijn (bv creditkaarten, lopende opdrachten,beslag,...)
                    En pas als ze dan tot de conclusie komen dat het saldo vrij gemaakt kan worden, dan pas gaan ze het overboeken op een tegenrekening bij je nieuwe bank.
                    Ik heb dit eens laten doen bij de Fortis en dat heeft me toch zeker meerdere maanden geduurd voordat het saldo op mijn tegenrekening stond.
                    Gelukkig was het een rekening waar niet veel op stond en ik gebruikte de rekening toch niet.

                    Je had beter slimmer geweest en eerst zelf alles overgeboekt en dan pas naar de bank gaan om de rekening af te sluiten.
                    Trouwens ik vind dat geen interessante procedure om "over te stappen geregeld door de bank".
                    Best is dit volledig zelf te doen manueel zeg maar.

                    Het is bij uitstek de gelegenheid om van domicilieringen af te geraken.
                    Je opent een nieuwe rekening bij bank b, scrijft alles over van bank a. En dan pas ga je de rekening a sluiten.
                    Zo kan je voor elke domiciliering die je nog wil die opnieuw doorgeven aan uw leveranciers.

                    Ik hoop dat je geen pensioen moet krijgen of zo want het kan maanden duren voordat je inkomsten gaat zien op je nieuwe rekening!
                    Heel dom wat je gedaan hebt dan.
                    Last edited by buurmanBert; 26 februari 2016, 00:21.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bank overstap

                      Dat van die domiciliëringen zou ik toch eens nakijken.
                      Het is net door die procedure dat je ze makkelijk overzet zonder dat je zelf die leveranciers moet verwittigen.

                      Als ik van bank zou willen overstappen zou ik het gewoon zelf doen.
                      Nieuwe rekening openen, zorgen dat je inkomsten daar terecht komen, en dan één voor één de lopende en active domi's die je wil overzetten door die leveranciers zelf te verwittigen.
                      Dan maak je die oude rekening leeg op 3 € na, en sluit je ze af na een paar maand.

                      Dan pas ven je van slapende domiciliëringen af.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bank overstap

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        Dat van die domiciliëringen zou ik toch eens nakijken.
                        Het is net door die procedure dat je ze makkelijk overzet zonder dat je zelf die leveranciers moet verwittigen.

                        Als ik van bank zou willen overstappen zou ik het gewoon zelf doen.
                        Nieuwe rekening openen, zorgen dat je inkomsten daar terecht komen, en dan één voor één de lopende en active domi's die je wil overzetten door die leveranciers zelf te verwittigen.
                        Dan maak je die oude rekening leeg op 3 € na, en sluit je ze af na een paar maand.

                        Dan pas ven je van slapende domiciliëringen af.
                        Zo is het.
                        Wat je zelf doet doe je beter.

                        Het essentiële verschil tussen de oude Belgische en de nieuwe Europese domiciliering (SEPA direct debit) is dat ze bij de leverancier (crediteur) wordt bijgehouden en niet meer bij de bank van de klant (debiteur).
                        Het is ook geen probleem meer om ze online te herroepen of te schrappen (dit ontslaat je echter nooit van het contract dat je getekend hebt met de tegenpartij).

                        Daarom is m.i. de bankoverstapdienst niet op zijn plaats voor domicilieringen, je bank heeft er namelijk niets meer mee te maken.
                        En zoals uit de ervaring van TS blijkt riskeer je in een tijdrovende procedure terecht te komen.

                        De meeste banken (zeker internetbanken) gaan nooit spontaan een rekening afsluiten, dat staat slecht in de statistieken van de marketing.
                        Je moet natuurlijk correct blijven, als je bv een kredietkaart hebt of domicilieringen moet je zien dat er genoeg geld op je zichtrekening blijft staan of je wordt een dubieuze debiteur.
                        (het is tegen dergelijke slimmeriken dat de banken zich moeten wapenen)
                        Als je op de zwarte lijst geraakt ga je moeilijk nog bij een andere bank een rekening kunnen openen.
                        Last edited by palombian; 26 februari 2016, 09:38.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bank overstap

                          Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                          Ja je hebt een foutje gemaakt door het zo te doen. De molen van de burocratie.
                          Je zit nu in de procedure van afsluiten van een rekening.
                          Ze onderzoeken nu of er nog schulden te betalen zijn (bv creditkaarten, lopende opdrachten,beslag,...)
                          En pas als ze dan tot de conclusie komen dat het saldo vrij gemaakt kan worden, dan pas gaan ze het overboeken op een tegenrekening bij je nieuwe bank.
                          Ik heb dit eens laten doen bij de Fortis en dat heeft me toch zeker meerdere maanden geduurd voordat het saldo op mijn tegenrekening stond.
                          Gelukkig was het een rekening waar niet veel op stond en ik gebruikte de rekening toch niet.

                          Je had beter slimmer geweest en eerst zelf alles overgeboekt en dan pas naar de bank gaan om de rekening af te sluiten.
                          Trouwens ik vind dat geen interessante procedure om "over te stappen geregeld door de bank".
                          Best is dit volledig zelf te doen manueel zeg maar.

                          Het is bij uitstek de gelegenheid om van domicilieringen af te geraken.
                          Je opent een nieuwe rekening bij bank b, scrijft alles over van bank a. En dan pas ga je de rekening a sluiten.
                          Zo kan je voor elke domiciliering die je nog wil die opnieuw doorgeven aan uw leveranciers.

                          Ik hoop dat je geen pensioen moet krijgen of zo want het kan maanden duren voordat je inkomsten gaat zien op je nieuwe rekening!
                          Heel dom wat je gedaan hebt dan.
                          Hoho, niet te hard van stapel lopen

                          Ik heb zelf alles manueel gedaan.
                          Nieuwe rekening geopend bij nieuwe bank.
                          Oude laten lopen gedurende aantal maanden.
                          Ondertussen zelf alle domicilieren overgezet.
                          Geld van spaarrekening zelf overgezet naar nieuwe bank.
                          Dan nog 2 maanden laten lopen om te kijken of ik niets vergeten was, ondertussen wat op de rekening laten staan voor onvoorziene zaken.
                          Dan kwam ik begin februari toevallig langs de bank en dacht ik even binnen te springen om ze nu definitief te laten afsluiten.
                          Nieuwe rekeningnr werd genoteerd en geld zou dezelfde week nog op de nieuwe rekening staan.

                          Ondertussen ben ik net terug van de oude bank en nu bleek dat ze dat geld tegenwoordig niet meer zelf mogen overschrijven. De mevrouw die mij begin februari geholpen had wist dat blijkbaar niet.
                          Mijn envelopje lag al 2 weken klaar. Dat ze mij even contacteerden was blijkbaar teveel gevraagd.
                          Gelukkig is alles in orde nu.
                          Groetjes,
                          Dominic

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bank overstap

                            Dus het geld stond nog op je oude rekening ?

                            Uit je eerste post zou je afleiden dat het ergens tussenin was blijven hangen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bank overstap

                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              Dus het geld stond nog op je oude rekening ?

                              Uit je eerste post zou je afleiden dat het ergens tussenin was blijven hangen.
                              Neen, de oude rekening was afgesloten. Het geld dat voorheen nog op de rekening stond zat nu in een envelopje met mijn naam erop
                              Groetjes,
                              Dominic

                              Comment

                              Working...
                              X