Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon d300s en nikon 50mm 1.8g

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon d300s en nikon 50mm 1.8g

    Dag allemaal
    Ik heb dit lens pas nieuw gekocht. Vandaag ging ik buiten om te proberen en nu ben ik hier om helpen te vragen.
    Het licht is niet slecht en ik heb alle mogelijkheid geprobeerd. ISO verhoog, f-stop, A, S, M, P. Maar keer op keer moest ik een seconde of 2 wachten zoals ik photo neem met lange sluitertijd. Niet vloot zoals andere nikon lens.
    Mijn Nederlandse is niet goed maar ik hoop dat jullie begrepen wat ik bedoelde? Kan dat dat de probleem komt van de lens?
    Ik hoop dat jullie mij kan helpen.
    Mvg Su


    Sent from my SM-G920F using Tapatalk

  • #2
    Re: Nikon d300s en nikon 50mm 1.8g

    Bedoel je dat je de ontspanknop indrukt, en dat de foto pas na een 2-tal seconden wordt gemaakt?
    Je hebt toevallig toch per ongeluk geen timer functie geactiveerd?
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Nikon d300s en nikon 50mm 1.8g

      Ja als ik ontspanknop druk. Dat duurt een seconde of 2. En nee,ik heb geen timer aangezet

      Sent from my SM-G920F using Tapatalk

      Comment


      • #4
        Re: Nikon d300s en nikon 50mm 1.8g

        Dit is mijn eerste prime lens. Misschien moet ik de lens nr infinity zetten als ik de aperture van mijn camera wil veranderen? Want met A heb ik het meeste probleem.
        Misschien kunnen jullie mij wat tips kunnen geven voor instellingen van de camera samen met dit 50mm prime lens?

        Sent from my SM-G920F using Tapatalk

        Comment


        • #5
          Re: Nikon d300s en nikon 50mm 1.8g

          Dit is een G-lens, dus zonder diafragma-ring. Bovendien zou die relatief snel moeten scherpstellen.
          Ik kan mij niet meteen een scenario voorstellen waarbij er zoveel vertraging zou optreden. Het veranderen van je aperture is maar een setting die bij het nemen van de foto wordt toegepast.

          De vertraging zit toch tussen afdrukken en foto maken he? Je bedoelt toch niet dat de lens gaat 'hunten' (heen en weer over het scherpstelbereik) en geen punt vindt om op scherp te stellen? Dergelijke lens gaat al niet snel hunten omdat ze zo lichtsterk is, maar als je toestel op focus priority staat, gaat die geen foto nemen zolang de autofocus niet gelockt is op een bepaald punt. Als je toestel de vertraging veroorzaakt, zou dat dus ook moeten gebeuren als je de lens op manueel scherpstellen zet.

          Ofwel is er iets met de communicatie tussen body en lens, ofwel speelt er ergens een instelling mee die je over het hoofd ziet (zoals die 2s timer/delay de oorzaak had kunnen zijn).
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Nikon d300s en nikon 50mm 1.8g

            Nee ik denk niet van de lens maar van de body. En ik vind toch raar dat gebeurt vooral bij A setting . Als ik afdruk dan ''hunten'' die voor een seconde of 2.
            Ik ga straks nog proberen zoals wat jij gezegd hebt. Hopelijk verander iets.
            Thumps up

            Sent from my SM-G920F using Tapatalk

            Comment


            • #7
              Re: Nikon d300s en nikon 50mm 1.8g

              Op welke autofocus settings staat je D300s?

              Schakelaartje vooraan, op S, C of M?

              Zet voor een test eens op M, dat is manuele focus.
              Heb je dan nog een 2sec vertraging?

              Indien ja, dan heeft het niets met autofocus te maken
              Indien nee, dan zoeken we verder naar autofocus problemen...
              Nikon D300 & een beetje glas...
              Iets kleiners als carry everywhere

              Comment


              • #8
                Re: Nikon d300s en nikon 50mm 1.8g

                Op M heb ik geen probleem. Op S heb ik ook geen vertraging maar onder belicht. Op P en A heb ik het meeste probleem.

                Sent from my SM-G920F using Tapatalk

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon d300s en nikon 50mm 1.8g

                  Ik denk dat ik de eerste probleem gezien heb. De sluitetijd staat altijd heel laag. 1'' of 2''en 2,5'' als in P, A of M sta. Maar als ik in S sta, zet ik hogere sluitertijd tot 500, krijg ik een donker foto, als ik hoger zet, krijg ik een zwart foto.
                  Ik heb alles geprobeerd. Van ISO tot WB.....
                  Zou het met technische te maken of mijn camera heeft echte probleem? Ik hoop van niet.
                  Help mij aub.


                  Sent from my SM-G920F using Tapatalk

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon d300s en nikon 50mm 1.8g

                    Oorspronkelijk geplaatst door suong le Bekijk bericht
                    Ik denk dat ik de eerste probleem gezien heb. De sluitetijd staat altijd heel laag. 1'' of 2''en 2,5'' als in P, A of M sta. Maar als ik in S sta, zet ik hogere sluitertijd tot 500, krijg ik een donker foto, als ik hoger zet, krijg ik een zwart foto.
                    Ik heb alles geprobeerd. Van ISO tot WB.....
                    Zou het met technische te maken of mijn camera heeft echte probleem? Ik hoop van niet.
                    Je hebt dus gewoon te weinig beschikbaar licht. (Je zei in het begin nochtans dat het licht niet slecht was...) De spiegel klapt op (viewfinder heeft geen beeld meer) als je de ontspanknop indrukt, maar het duurt een tweetal seconden om de opname te maken. Daarom is je foto ook zwart als je de sluitertijd op 1/500s vastzet: je ISO kan niet hoog genoeg en je diafragma kan niet ver genoeg open om voldoende licht binnen te krijgen op die korte tijd.

                    Als je in aperture priority (A) wil werken, moet je zelf je sluitertijden in de gaten houden. Wanneer de sluitertijden te traag zijn, moet je de ISO omhoog brengen om snellere sluitertijden mogelijk te maken bij je gekozen diafragma. Het zijn die 3 parameters die samen je belichting bepalen: diafragma, sluitertijd en lichtgevoeligheid (ISO). Als je camera het toelaat, kan je ook gebruik maken van auto-ISO: zo bepaal je binnen welke grenzen de camera zelf de ISO waarde mag aanpassen, en hoef je de ISO niet zelf steeds bij te stellen. Ikzelf gebruik tegenwoordig meestal manuele sluitertijd en diafragma (M-stand) in combinatie met auto-ISO.

                    Om het normale gedrag van je lens en body te testen, neem gewoon een foto in daglicht buiten. Zet je toestel op A als je daar het liefste mee werkt, en kies een normale waarde - bijvoorbeeld f/4 of f/5.6. Druk even op de ontspanknop om scherp te stellen en kijk welke sluitertijd je krijgt. Als die te traag is voor jouw lens (neem 1/125s of sneller), verhoog dan je ISO totdat je een sluitertijd krijgt die wel aanvaardbaar is. Op een bewolkte dag als vandaag moet dat perfect lukken bij ISO400, lijkt me.
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon d300s en nikon 50mm 1.8g

                      Fel bedankt. Ik denk dat jij gelijk hebt. Ik ga straks nog eens proberen.
                      Have a nice day

                      Sent from my SM-G920F using Tapatalk

                      Comment

                      Working...
                      X