Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Boom, Maan, Avond.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Boom, Maan, Avond.


    Deze boom gebruik ik voor een oefening in de school. Met een tooltje dat ik heb had ik echter gezien dat de maan pal achter de boom ging opkomen gisterenavond. Ikke daar dus naar toe, en nog eens zoals in de good old days met statiefje en optisch materiaal (toen sterrenkijker, nu mijn kodakske) wat fotookes getrokken.
    Uiteraard is de maan veel te helder om én de maan én de boom deftig in beeld te krijgen. Dus wat moeten "illegaal foesjelen" om het min of meer in orde te krijgen. Wel niet makkelijk met die takken, maar voor een beginnerke op PS niveau ben ik relatief content.

    Heb de kwalificatie wel maar op "Oordeel" durven zetten, maar alle tips zijn - zoals altijd - zeker en vast welkom.




    Een update, ttz export vanuit LR met de optie "verscherpen voor scherm". Voor de halo heb ik (tot nu toe) geen oplossing. is te ingewikkeld. heb al teen en tander geprobeerd, en er scheelt dan altijd vanalles aan de takken van het boompje.
    Misschien brengt een wijze wind raad vannacht, en anders so be it.




    De nachtwind is opgestoken, is gaan liggen, en heeft dit opgeleverd. Credits bewerking : Stoffograaf.





    (kga nog veel moeten leren in PS, amaj, maar dees was wel een moeilijk geval, zal nog wel eens herproberen ksta liever in de kou fotos te pakken dan PS'en)

    iets grotere versie op mijnen flickr

    Last edited by Iegienie; 24 februari 2016, 21:34.
    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

  • #2
    Re: Boom, Maan, Avond.

    Door de donkere band onderaan krijg ik meer het gevoel dat de opname scheef staat, al staat de boom wel recht
    Ik vind die donkere halo rond de maan niet zo mooi
    De grote versie is wel een héél pak scherper dan deze die hier te zien is

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Boom, Maan, Avond.

      Sieg, die donkere halo is een foutje van me. ben aan het kijken daarnaar.
      waarom er een scherpheidsverschil is weet ik zo niet direct. heeft misschien wel te maken met de korrel die op de oorspronkelijke opname zit, en het verkleinen naar BD formaat is dan misschien een probleem. de export is gewoon op identiek dezelfde manier gebeurd, alleen ander aan tal pixels voor de lange rand. kzal straks ook eens daarnaar zien.

      (tis een "oordeel" prentje he, geen "SC", ter info)
      mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

      Comment


      • #4
        Re: Boom, Maan, Avond.

        In ieder geval een maantje dat mooi doortekend is. De update is mooier scherp !
        Ik vind de schuinte ook voor onrust zorgen, maar ik mis vooral de basis van de boom.
        Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

        Vriendelijke groeten, Johan

        Comment


        • #5
          Re: Boom, Maan, Avond.

          tja, die horizon. ik denk dat jullie een beetje te veel zeefoto's trekken. in een ander gedeelte van de wereld ligt de horizon niet vlak. en als je van ver genoeg kijkt is die zelfs altijd rond. aja !

          Speciaal voor de Johan heb ik een andere foto van dit boompie opgesnord (is een project voor de school), en hier dus in detail de voet van de boom :


          Hope this helps.
          mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

          Comment


          • #6
            Re: Boom, Maan, Avond.

            Ik vind de derde wel wat hebben
            groeten, Kristof
            Canon EOS 5D mkII

            Comment


            • #7
              Re: Boom, Maan, Avond.

              Wat me vooral frappeerde was dat ik heel heel lang gewerkt heb om die maan zo goed mogelijk te krijgen, het is net iets moeilijker dan het op het eerste zicht lijkt. De maanfoto zelf had nog net een paar takjes voor zich, en de eigenlijke foto van maan plus boom bevatte uiteraard een totaal overbelichte maan. De halo die ikzelf gecreeerd heb rond maan was niet zozeer om het licht te dimmen, maar om de takkies goed te krijgen. En voor mij was dat dan gewoon een wolk die wat voor de maan zat. Heb me PS aangeschaft "in proefperiode", maar zal nog veel moeten trainen.

              En dan komt Kristof af met zo'n gaaf afgewerkte versie. chapeau vond ik dat.

              Nu, fotografisch klopt de foto niet volgens jullie (ik heb de opmerkingen gelezen, ben wel absoluut niet akkoord met een aantal, maar dat is niet erg), kwa "opvallen" is het iets anders. De foto is blijkbaar net wel/net niet in Explore terecht gekomen op Flickr. Het zal geen zo'n succes zijn als de foto van de bomenrij in Lauw (bijna 25000 views op één dag), maar als verjaardagsgeschenkje toch fijn.
              mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

              Comment


              • #8
                Re: Boom, Maan, Avond.

                De zwartwitte is ok voor mij .
                Je maakt wel rare wolken rond de maan moet ik zeggen, die zijn uniek
                Bij deze toch proficiat met je verjaardag al ben ik precies al wat laat ...
                bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                Comment


                • #9
                  Re: Boom, Maan, Avond.

                  De laatste zwart-wit versie zeker de beste van alle 3....Heel mooi geworden..Knap resultaat..
                  Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
                  MIJN WEBSITE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Boom, Maan, Avond.

                    grappig geworden op flickr. De vorige "explore" die ik had - de bomenrij in lauw - had 25000 views, en ongeveer 400 likes, deze heeft "maar" een kleine 7000 views, maar wel al 475 likes. telkens in dezelfde periode van één dag.

                    zo zie je maar, dat een foto er anders uitziet in functie van zijn doelpubliek. De "pure" fotografen zien toch wel wat minpuntjes (ik ook hoor, don't worrie), maar de "pure" kijkers die storen zich dan weer niet aan die minpuntjes en vallen voor de simpliciteit van de foto, en het maanbeeldje.

                    Om maar te zeggen, alles is relatief. alleen te warme soep, dat is te, maar al de rest is relatief.
                    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Boom, Maan, Avond.

                      Die zwart wit versie is top hoor (misschien nog een huilende wolf vragen volgende keer om te komen poseren )

                      Wat betreft de kritische noten op BD. Ik denk dat we daar allemaal veel van leren dus dat zit wel goed. Soms is die kritiek echter wat wisselend en soms wat wisselvallig zoals ons belgisch weertje
                      Meer van mijn fotootjes te zien op Flickr http://www.flickr.com/photos/64612467@N04/
                      Groeten
                      Kurt

                      Comment


                      • #12
                        Re: Boom, Maan, Avond.

                        Oorspronkelijk geplaatst door K.photo Bekijk bericht
                        Die zwart wit versie is top hoor (misschien nog een huilende wolf vragen volgende keer om te komen poseren )

                        super goed idee, jammer dat ik nu op het werk zit
                        groeten, Kristof
                        Canon EOS 5D mkII

                        Comment


                        • #13
                          Re: Boom, Maan, Avond.

                          In zwart wit vind ik hem heel goed overkomen
                          mvg Christophe

                          Comment


                          • #14
                            Re: Boom, Maan, Avond.

                            De z/w vind ik heel mooi. Eigenlijk de mooiste !
                            Ik moest best even glimlachen om het bijgeplaatste fotootje.
                            Omdat ik denk dat je mijn opmerking over de basis van de boom, niet helemaal begreep, een retorische vraag: Zou je een fotomodel met alleen haar voeten uit het zicht, van bijv. een muurtje, als pluspunt zien ?
                            Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                            Vriendelijke groeten, Johan

                            Comment


                            • #15
                              Re: Boom, Maan, Avond.

                              kon het niet laten

                              awooooeeehhh!!
                              groeten, Kristof
                              Canon EOS 5D mkII

                              Comment

                              Working...
                              X