Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Communicatie Camera / Flitser: Mislukt regelmatig? pfffff....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Communicatie Camera / Flitser: Mislukt regelmatig? pfffff....

    Ik heb een flitser Panasonic FL360L in combinatie met een Olympus E-M1, deze combi werkte voorheen steeds zonder problemen. (contacten van flits en camera zijn nog schoon).

    Van de een op andere dag lijken de camera en flitser niet meer met elkaar te willen communiceren. Het is te zeggen dat dit probleem zich niet altijd even consistent voordoet en dat is nu net het vervelende aan de situatie.

    De flitser werkt als test "op zichzelf" tot op heden foutloos, maar van zodra ik deze op de camera zet, mislukt de communicatie tussen beiden af en toe en leidt de flits soms een eigen wil te hebben.

    Symptomen bij de flits zijn o.a.:
    - De witte led begint uit zichzelf na enkele opnamen te knipperen, alsof de flits in RC-modus staat?
    - De witte led brandt na enkele opnamen uit zichzelf, alsof de camera in video-modus staat?
    - Flits springt uit zichzelf van TTL-modus naar A en andersom.

    Symptomen bij camera zijn o.a.:

    - Tussen een reeksopname met flits heb je opeens een opname de volledig is overbelicht, nochtans zijn alle instellingen onveranderd gebleven?
    - Wanneer ik deze exif-gegevens van deze opnamen bekijk, zit er opeens een opname tussen die in de modus portret is genomen, nochtans stond de camera in modus diafragmavoorkeuze “A” of zou volgens de exif-gegevens de flits niet afgevuurd zijn wat uiteraard aan de zeer strek overbelichte foto te zien wel duidelijk het geval is?

    Voordat ik de flits of camera onder garantie naar de fabrikant/hersteldienst zend, is er een manier om te achterhalen of het probleem nu bij de camera of flits ligt
    In afwachting van enkele projecten wil ik het terug zenden van de camera liefst nog uitstellen
    Last edited by Moris; 24 februari 2016, 15:45.
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

  • #2
    Re: Communicatie Camera / Flitser: Mislukt regelmatig? pfffff....

    Euh...... niemand hier die een tip in de goede richting kan geven
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

    Comment


    • #3
      Re: Communicatie Camera / Flitser: Mislukt regelmatig? pfffff....

      Collega zoeken met ook een 4/3 camera en flitser en combinatie uitproberen...

      Kan je al helpen om te weten of het je camera en flitser is...
      Nikon D300 & een beetje glas...
      Iets kleiners als carry everywhere

      Comment


      • #4
        Re: Communicatie Camera / Flitser: Mislukt regelmatig? pfffff....

        Oorspronkelijk geplaatst door Infernoken Bekijk bericht
        Collega zoeken met ook een 4/3 camera en flitser en combinatie uitproberen...
        Kan je al helpen om te weten of het je camera en flitser is...
        Als er kandidaten in de omgeving Antwerpen zijn, hou ik me via PM graag aanbevolen

        Kleine update:
        Wanneer ik de Panasonic FL360L niet gebruik, werkt bij me gelukkig wel alles probleemloos.
        Ook wanneer ik gebruik maak van de kleine bijgeleverde opzet-flister werkt alles naar behoren, hierbij moet men wel een duidelijk onderscheid maken dat de kleine opzet-flits Olympus FL-LM2 zijn stroom via de body krijgt en de communicatie niet via de standaard flits-contacten verloopt.

        RC communicatie tussen Olympus FL-LM2 en Panasonic FL360L gaat ook geheel probleemloos.
        Sony A7 mkIII
        Is all I need :-)

        Comment


        • #5
          Re: Communicatie Camera / Flitser: Mislukt regelmatig? pfffff....

          Ik heb uw verzuchting ook zien passeren maar wou niet reageren omdat ik vooral goed kan meepraten over Canon (en ook een beetje Nikon).
          En als ik dan niets nuttig kan zeggen over uw toestel dan brengt dat ook geen meerwaarde.

          Wat je eventueel eens kan proberen is het volgende:
          Neem een harde gom en ga eens goed over alle contacten zowel op de flits als op uw body.
          Het is niet omdat contacten er proper uit zien dat die dat ook zijn.
          Zo heb ik al veel dingen terug aan de praat gekregen in electronica want ook goud of zilver contacten oxideren !!!

          Anderzijds kan het ook zijn dat er in 1 van beiden een slecht contact zit binnenin. Helaas kan je daar niet veel aan doen.
          Testen met ander hardware dat wel werkt kan je zo elimineren waar de storing zit.

          Comment


          • #6
            Re: Communicatie Camera / Flitser: Mislukt regelmatig? pfffff....

            Beide apparaten zijn een paar maanden oud, dus gelukkig is er van oxidatie nog geen sprake
            Toch heb ik de flitscontacten van de camera als die van de flitser (met speciale elektronica spray voor de veertjes) volledig proper gemaakt, helaas zonder resultaat

            Het zou handig zijn om met een 2de flitser of camera de fout te kunnen achterhalen, helaas heb ik deze niet in het bezit.
            Als er kandidaten in de omgeving hier van Antwerpen zijn, hou ik me via PM graag aanbevolen
            Sony A7 mkIII
            Is all I need :-)

            Comment


            • #7
              Re: Communicatie Camera / Flitser: Mislukt regelmatig? pfffff....

              Limburg...
              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

              Comment


              • #8
                Re: Communicatie Camera / Flitser: Mislukt regelmatig? pfffff....

                Probeer eens de flitser vast te houden (neer te drukken op de camera).
                Als er dan geen problemen zich voordoen dan zou het kunnen dat de Hotshoe van je camera wat opengebogen is (komt voor bij veel fotograferen in portretstand).
                Dan zit de flitser er een beetje losser op en ontstaat er een slechte contact.
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment


                • #9
                  Re: Communicatie Camera / Flitser: Mislukt regelmatig? pfffff....

                  Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                  Probeer eens de flitser vast te houden (neer te drukken op de camera).
                  Als er dan geen problemen zich voordoen dan zou het kunnen dat de Hotshoe van je camera wat opengebogen is (komt voor bij veel fotograferen in portretstand).
                  Dan zit de flitser er een beetje losser op en ontstaat er een slechte contact.
                  Met wat prutswerk heb ik de flitser in de flitsschoen wat steviger kunnen aandrukken, hierbij merkte ik wel op dat de voet van de flits toch wel behoorlijk wat spelling in de flitsschoen heeft
                  Na het experiment om de flitsvoet met splinters van een tandenstoker aan te drukken heb ik sindsdien geen uitval meer in de communicatie gehad?
                  Verder lijkt me de hotshoe wel volledig intact te zijn en zie nergens iets van een opengebogen hotshoe
                  Sony A7 mkIII
                  Is all I need :-)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Communicatie Camera / Flitser: Mislukt regelmatig? pfffff....

                    Intussen heb ik met spoed de flits uit herstelling terug in handen, waarbij de reparatieomschrijving het volgende omschrijft “CPU Printboard vervangen.

                    Zonet de flitser terug op mijn camera aangesloten met helaas nog steeds hetzelfde resultaat 'slechte communicatie tussen camera en flits'

                    Hier alvast het resultaat


                    Denk dat het duidelijk mag zijn dat de flits gewoon voor om een omruiling vraagt, toch
                    Sony A7 mkIII
                    Is all I need :-)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Communicatie Camera / Flitser: Mislukt regelmatig? pfffff....

                      CPU print vervangen??? LOL.
                      Lijkt mij toch behoorlijk duidelijk een slecht contact als ik het filmpje zie. (mogelijks intern in de flits of in de camera)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Communicatie Camera / Flitser: Mislukt regelmatig? pfffff....

                        Inderdaad
                        Wanneer ik de camera vanuit een horizontale naar verticale positie kantel of naar voor of achteren hel, valt de communicatie zeer regelmatig weg
                        Lijkt me dan toch wel duidelijk aan de flits te liggen?
                        Sony A7 mkIII
                        Is all I need :-)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Communicatie Camera / Flitser: Mislukt regelmatig? pfffff....

                          Kan in de camera zijn ook hoor. Heb het al gezien bij zeer dure Canon toestellen dat de hotshoe los komt.

                          Ik zou ermee naar de winkel trekken en daar via eliminatie proberen te achterhalen welke van de twee storing heeft.
                          Uw flits op een ander body, een ander flits op uw body en je gaat het al snel weten welke van de twee het is.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Communicatie Camera / Flitser: Mislukt regelmatig? pfffff....

                            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                            Kan in de camera zijn ook hoor. Heb het al gezien bij zeer dure Canon toestellen dat de hotshoe los komt.

                            Ik zou ermee naar de winkel trekken en daar via eliminatie proberen te achterhalen welke van de twee storing heeft.
                            Uw flits op een ander body, een ander flits op uw body en je gaat het al snel weten welke van de twee het is.
                            Thnx
                            Als alles goed verloopt gaan we met deze methode vandaag in de winkel trachten te achterhalen wie de boosdoener is.
                            Sony A7 mkIII
                            Is all I need :-)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Communicatie Camera / Flitser: Mislukt regelmatig? pfffff....

                              Toch wel handig dat er nog fysieke winkels bestaan :-)

                              Wanneer de defecte flits terug op de camera werd gemonteerd en ik de camera vanuit een horizontale naar verticale positie kantelde of naar voor of achteren helde, viel de communicatie in de winkel gelukkig weer met enige regelmaat weg.
                              Bij het plaatsen van een nieuwe flits waren de problemen gewoon van de baan, deze test maakte duidelijk wie hier de schuldige was.
                              Helaas gaat de flits onder garantie gelukkig voor een 2de reparatie binnen
                              Sony A7 mkIII
                              Is all I need :-)

                              Comment

                              Working...
                              X