Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onscherpe foto's door IS?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onscherpe foto's door IS?

    Goeiedag Allemaal,

    Ik heb sinds 2012 een Canon ef 70-300mm is usm. Altijd een zeer scherpe lens geweest tot nu; bijna elke foto die ik maak is onscherp, het lijkt bewegingsonscherpte,
    Zou het kunnen dat het met de Image Stabilizer te maken heeft? maar waarom had ik dat dan vroeger niet...
    Heeft iemand ervaring met dit probleem?

    Ik ga in Mei naar Namibië en ben een beetje aan het panikeren :-)

    Bedankt alvast

  • #2
    Re: Onscherpe foto's door IS?

    Als je een statief gebruikt, kan je best de stabilisatie uitschakelen bij de wat oudere lenzen. Anders kan je inderdaad wel bewegingsonscherpte krijgen net door de stabilisatie. De nieuwere canon objectieven zouden hier geen last meer van hebben, maar uitzetten op statief kan nooit kwaad.
    Als je echter onscherpe foto's maakt uit de hand met de stabilisatie aan, kunnen misschien uit sluitertijden te lang zijn, analiseer deze eens en kort ze indien nodig in (krik de iso omhoog bv.) Als deze kort genoeg zijn kan een andere oorzaak een slechte (niet acurate) autofocus zijn. De lens of camera kan ook stuk zijn, als het vroeger wel perfect lukte en alle andere oorzaken in orde zijn...

    Probeer ook eens foto's te maken met zeer korte sluitertijden met IS uit?

    Comment


    • #3
      Re: Onscherpe foto's door IS?

      Oorspronkelijk geplaatst door Alice83 Bekijk bericht
      Goeiedag Allemaal,

      Ik heb sinds 2012 een Canon ef 70-300mm is usm. Altijd een zeer scherpe lens geweest tot nu; bijna elke foto die ik maak is onscherp, het lijkt bewegingsonscherpte,
      Zou het kunnen dat het met de Image Stabilizer te maken heeft? maar waarom had ik dat dan vroeger niet...
      Heeft iemand ervaring met dit probleem?

      Ik ga in Mei naar Namibië en ben een beetje aan het panikeren :-)

      Bedankt alvast
      Ik zou eerst een aantal foto's maken met een korte sluitertijd, bijvoorbeeld 1/1000 s, en met de IS uit. Zijn deze onscherp, dan ligt het in ieder geval niet (alleen) aan de IS. Verder kan IS inderdaad de geest geven; ik heb dat twee keer ondervonden met de Canon 17-55 IS USM maar volgens mij leidde dat niet tot onscherpe foto's.

      Comment


      • #4
        Re: Onscherpe foto's door IS?

        post eens een voorbeeld foto, liefst met exif.
        A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

        Comment


        • #5
          Re: Onscherpe foto's door IS?

          Ik heb geen idee hoe ik hier foto's moet posten... zal het zo eens proberen
          foto getrokken in 2013:
          http://www.facebook.com/photo.php?fb...type=3&theater

          foto getrokken in 2016:

          Meld je aan bij Facebook om te delen en contact te maken met je vrienden, familie en mensen die je kent.


          en deze is al scherper gemaakt.

          Comment


          • #6
            Re: Onscherpe foto's door IS?

            Ik zie niets hoor. (facebook laat niets zien)

            Comment


            • #7
              Re: Onscherpe foto's door IS?

              anno 2012

              anno 2016 en na veel verscherpen.

              Comment


              • #8
                Re: Onscherpe foto's door IS?

                dit lukt ook niet zeker?

                Comment


                • #9
                  Re: Onscherpe foto's door IS?

                  Ik heb de lens getest op 1/800 s zonder IS en de scherpte is ok bij onderwerpen op 1 à 2 meter afstand en op 300mm als ik verder ga bv 10m afstand is de foto weer onscherp.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Onscherpe foto's door IS?

                    Facebook geeft als foutmelding "Sorry, this content isn't available right now
                    The link you followed may have expired, or the page may only be visible to an audience you're not in."

                    Wat ze willen zeggen is dat de fotos waarschijnlijk prive staan. En omdat wij geen vrienden zijn op FB kunnen we dus niets zien.

                    Maar uit uw nieuwe comment heb ik een klein vermoeden dat het wel eens een focusprobleem zou kunnen zijn.

                    Probeer eens een foto manueel scherp te stellen. Dus AF uitzetten op de lens.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Onscherpe foto's door IS?

                      ik heb mijn privacy instellingen op fb even openbaar gemaakt.
                      wat de autofocus betreft het is bij af en mf hetzelfde, en ik zie ook nergens anders de focus liggen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Onscherpe foto's door IS?

                        Zie je de lens scherpstellen als die op autofocus staat?
                        Als dat niet gebeurt, dan is de autofocus defect, als dat wel gebeurt, dan is het mogelijk dat de AF niet meer correct werkt.
                        Als de sluitertijd kort genoeg is (1/800 sec is kort genoeg), dan speelt de beeldstabilisatie geen grote rol, en als de foto's dan nog niet scherp zijn, dan moet het probleem in de autofocus worden gezocht.
                        Tenzij de beeldstabilisatie zodanig defect is dat die juist voor extra trillingen zorgt (maar dan zie je dat ook in de zoeker).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Onscherpe foto's door IS?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Alice83 Bekijk bericht
                          dit lukt ook niet zeker?

                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Onscherpe foto's door IS?

                            Beste Alice, je kan gratis een account openen op https://www.flickr.com/
                            Deze site is echt heel eenvoudig om je foto's op te zetten en dan via een link te delen.

                            Vergeet eerdere post, die is nog van het stenen tijdperk. Hier de nieuwste versie met hoe je foto's online kan krijgen:
                            Forum voor testen en uitproberen in het algemeen, maar wel foto-gerelateerd. Je kan hier proberen of een koppeling naar een foto op uw site goed werkt, je eerste testfoto's met je nieuwe camera bekijken e.d.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Onscherpe foto's door IS?

                              Ik kan nog steeds je fotos niet zien hoor Alice.

                              Probeer het eens met de tip van Sultana.

                              Comment

                              Working...
                              X