Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon's eerste zoomlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon's eerste zoomlens

    Wie kent er de zoomlens van Nikon,( Zoom- Nikkor 43-86mm 1:3.5} ik heb ooit gelezen dat dat de eerste zoomlens van Nikon zou zijn kunnen dat hier mensen bevestigen . ik heb er een foto mee genomen en valt goed mee .



    hier een tweede lens maar dan de AI uitvoering
    Last edited by koen1950; 23 februari 2016, 16:17.

  • #2
    Re: Nikon's eerste zoomlens

    Bijna Koen, de 85-250 F f4-4.5 is iets eerder gemaakt, 1959 tot 1961.

    Eerste 43-86 zijn van 1963 Koen, deze van U is van bouwjaar tussen 1971 en 1974, maar ook nog de F vatting.
    Last edited by Guest42; 23 februari 2016, 17:04.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon's eerste zoomlens

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Bijna Koen, de 85-250 F f4-4.5 is iets eerder gemaakt, 1959 tot 1961.
      Dat is eigenlijk best wel een mooi bereik en fraaie lichtsterkte voor die tijd... ervan uitgaand dat de kwaliteit behoorlijk is.
      Ook die foto van Koen ziet er fraai uit, met zo te zien een aantrekkelijk bokeh.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Nikon's eerste zoomlens

        kenrockwell zegt het volgende ;De 43-86mm kwam in twee versies. Deze eerste verschrikkelijke versie heeft de letters in het filter ring. De latere versie (1975-1982) is een compleet andere lens, en is prima. Het heeft zijn belettering buiten de filter ring. dan is dat bij mij de non ai versie, maar begrijp de serie nummer's niet, de non AI versie nr 789295 heeft een hoger nummer, dan de AI versie ,nr 506806 dat is de tweede foto de non AI ziet er wel jonger uit, heeft al een plastiek filter ring , de AI lens heeft een metalen filter ring en ziet er ouder uit, wat ze waarschijnlijk niet is
        Last edited by koen1950; 23 februari 2016, 19:20.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon's eerste zoomlens

          Opgelet met Ai en Non Ai.
          De Non-Ai lenzen kon je laten ombouwen naar de Ai. De diafragmaring werd dan vervangen door een kunststof ring met Ai.

          Ik heb zelf nog oude Non Ai lenzen omgebouwd naar Ai.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon's eerste zoomlens

            Is dat dan niet te zien dat ie omgebouwd is of dat het een originele lens is ,denk dat dat moet te zien zijn aan de serie nr's

            Comment


            • #7
              Re: Nikon's eerste zoomlens

              De non ai versie kan de contacten van je toestel slopen, opgepast dus.

              Hier het verschil tussen none ai, ai, ai-s:
              This website is for sale! kehblog.com is your first and best source for all of the information you’re looking for. From general topics to more of what you would expect to find here, kehblog.com has it all. We hope you find what you are searching for!


              En hier de informatie over de lens:



              En ja, tussen de oudere lenzen van Nikon zitten nog pareltjes (en het zijn FF lenzen!)

              Groeten,
              Eric

              Comment


              • #8
                Re: Nikon's eerste zoomlens

                Hier vind je al de serial numbers van de Nikkor objetieven, met de datum enz.....

                http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html
                Fujifilm X-T2..........
                https://www.flickr.com/photos/ajev/

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon's eerste zoomlens

                  ik heb er al zo veel gebruikt non ai en nog nooit last gehad ik zou ook niet weten hoe dat kan contacten zitten aan de binnen kant, ik heb ze alle twee AI en non AI in de werking is er geen verschil , ik heb dat ook al dikwijls gelezen maar dat is fel overdreven , ik gebruik veel non AI met mijn D700

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon's eerste zoomlens

                    dan moet mijn AI lens met serie nr 506806 een aangepaste versie zijn, want ze heeft een vorkje met twee gaatjes in en dat heeft aan dat het AI is naar het schijnt zou de non AI beter glas hebben

                    Comment

                    Working...
                    X