Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Problemen met PC

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Problemen met PC

    Iemand die kan helpen ?

    Ik krijg regelmatig een foutmelding dat één van mijn harde schijven een fout bevat.
    Ook bij het opstarten van de pc krijg ik een foutmelding en blijft hij in het scherm hangen totdat ik F1 ingedrukt heb
    Doch als ik deze schijf op fouten controleer is er niks mis mee ?
    Iemand een idee aan wat dit zou kunnen liggen ?
    Ik heb enkele printscreen's gedaan om te verduidelijken





    Alvast bedankt voor eventuele antwoorden

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

  • #2
    Re: Problemen met PC

    Uw schijf zit overvol ? of heeft "smart" problemen ?

    BTW uw tweede beeld toont de details van een "on-line" diskcheck ? .. meestal als men een volledige check vraagt dan wordt de controle pas uitgevoerd na een reboot (schijf is gelockt) en voordat er ook maar iets "geladen" wordt ..

    Comment


    • #3
      Re: Problemen met PC

      Neen Regulus er is maar 87GB van de 1TB in gebruik
      De tweede afbeelding is een controlecheck van Windows zelf, schijfcontele

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: Problemen met PC

        Zorg er eerst en vooral voor dat je een backup hebt van de data op die disk, dan kan je daarna verder zoeken naar de oorzaak...
        "De gustibus et coloribus non est disputandum"

        Comment


        • #5
          Re: Problemen met PC

          De fabrikant van de HD heeft over het algemeen tooltjes die je kan gebruiken om de gezondheid van je schijf te testen (o.a. uitlezen van S.M.A.R.T. gegevens).
          Zorg wel eerst dat je data safe zijn, kopieer je bestanden naar een andere PC, NAS, externe HD.... (dat doe je trouwens ook best als er geen problemen zijn )
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

          Comment


          • #6
            Re: Problemen met PC

            Bedankt voor het meedenken alvast !
            Er zijn sowieso dubbele back-ups gemaakt van deze schijf vorige maand (trouwens van elke schijf die in m'n PC zit worden dubbele back-ups gemaakt, behalve de C schijf)
            Doch krijg ik een foutmelding bij het maken van een recente back-up (Freefilesync), namelijk het PST bestand van Outlook kan hoegenaamd niet gekopieerd worden, ook niet als ik dit handmatig probeer.

            Heb hier trouwens nog een schermafdruk gemaakt van het Intel Rapid storage
            Daar komt de fout dus bij de desbetreffende schijf te staan als een smart gebeurtenis
            Wat dit eigenlijk juist inhoudt heb ik totaal geen benul van, ben niet zo'n computer kenner



            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Problemen met PC

              SMART is een monitorsysteem dat in schijven is ingebouwd.
              Een detail van de gebeurtenissen zou misschien kunnen uitleggen wat er verkeerd is.

              Gebeurt de fout enkel bij startup ?

              Comment


              • #8
                Re: Problemen met PC

                Bij het opstarten heeft het systeem aan dat er een fout is met één van de schijven
                Als ik op F1 druk kom ik dan in het ASUS scherm
                Met escape kom ik dan gewoon verder in het opstartscherm van Windows
                Dan gaat het eigenlijk goed maar krijg wel regelmatig de pop-up foutmelding zoals in m'n openeningstopic getoond

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: Problemen met PC

                  Soms is het al voldoende om uw schijf eens af te koppelen en terug aan te koppelen of opnieuw te laten dedecteren door de BIOS.
                  Op voorwaarde da de HD niet effectief stuk is.
                  Als de fout blijft, is uiteindelijk vervangen aangewezen.
                  Ge kunt ook altijd eerst eens zoeken naar een firmware-update.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Problemen met PC

                    Bedankt VerSeg, er is blijkbaar geen firmware update voor deze schijven
                    Dit is het type ; WDC WD1003FBYX-01Y7B1

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Problemen met PC

                      SMART zijn een aantal interne parameters van de harde schijf die in het oog gehouden worden. Wanneer zich SMART fouten voordoen gaat één of meerdere van deze parameters over een bepaalde vooraf gedefinieerde grens. In de praktijk wil dat zeggen dat de harde schijf het waarschijnlijk 'niet zo lang' meer zal uithouden. Het is een soort voorafgaande waarschuwing voor een nakend defect dus.

                      Vaak kan je in het BIOS/UEFI menu van je systeem instellen of je SMART waarschuwingen wil in- of uitschakelen. (Te) vaak staat deze optie uit, zodat een gebruiker geen waarschuwing krijgt en vaak voor voldongen feiten komt te staan. Langs de andere kant zullen schijven soms ook 'ineens' stuk gaan zonder SMART waarschuwing. Het is een hulpmiddel...

                      Erik
                      "De gustibus et coloribus non est disputandum"

                      Comment


                      • #12
                        Re: Problemen met PC

                        Oorspronkelijk geplaatst door erikthijs Bekijk bericht
                        SMART zijn een aantal interne parameters van de harde schijf die in het oog gehouden worden. Wanneer zich SMART fouten voordoen gaat één of meerdere van deze parameters over een bepaalde vooraf gedefinieerde grens. ...
                        Zo is dat ... het is een veeg teken dat er ergens iets niet in de haak is. het is echter een bijzonder "pissige" situatie omdat men niet weet hoe kritiek de situatie is of kan zijn. Ik heb destijds, maar op eigen risico, schijven met uitgeschakelde "smart" monitoring gedurende een aantal jaren in gebruik gehad tot ze afgevoerd/vervangen werden, maar het blijft erg riskant omdat het licht dus idd plots kan uitgaan zonder enige verwittiging. Een dagelijkse "image" is dan ook geen overbodige luxe als dat geen uren duurt.
                        Ik weet niet of alle bios versies nog toelaten om "smart" uit te schakelen maar wat ik wel weet is dat de "smart" parameters van een HD niet kunnen gereset worden, ik heb het talloze keren geprobeerd .. mocht het toch mogelijk zijn dan hoor ik het graag hoe dat dan wel moet !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Problemen met PC

                          Ik treed bij met erikthuijs en regulus. De schijf staat op de rand van zijn graf en geeft daar melding van.
                          Kan je niets aan doen.
                          Vervangen is de enige optie.
                          Met wat geluk kan je nog een backup maken.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Problemen met PC

                            Als het niet je C: schijf is en je een backup hebt van alles wat er nu op staat,(wat zo is dacht ik te zien) zou ik die schijf om te beginnen eens "traag" formatteren, dus als er een vinkje staat bij "snel formatteren" dit uitvinken. Als er geen probleem optreed tijdens het formatteren (kan een hele tijd duren zo'n trage format !) dan is er een kans dat je probleem ook weg is. Anders containerpark of binnengeven als ze nog in garantie is.
                            Dit uitproberen is niet zo'n groot risico vermits alle inhoud gebackupped is. Ook als de schijf er naderhand toch de brui aan geeft is het voor u geen drama.
                            Last edited by nete; 23 februari 2016, 23:17.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • #15
                              Re: Problemen met PC

                              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                              De schijf staat op de rand van zijn graf en geeft daar melding van.
                              Kan je niets aan doen.
                              Vervangen is de enige optie.
                              Die kans bestaat natuurlijk, maar dit is niet altijd zo.

                              Ik heb ooit het probleem gekend met Seagate schijven, op een paar dagen tijd gaven 4 nieuwe schijven onterecht een error.
                              Met een tooltje kon de melding gereset worden (ook met een Low Level Format), maar iets erna was het weer identiek.
                              Ik kreeg nieuwe schijven van de winkel maar na een paar dagen was het weer zover.
                              Na een mailtje aan Seagate kreeg ik het antwoord dat dit in combinatie met sommige controllers en BIOS-versies kon gebeuren.
                              De oplossing was een firmware update.
                              Dus niet altijd is de HD echt stuk of de melding echt kritiek (dikwijls wel geen goed teken).

                              Nu bij TS is het maar 1 HD en bestaat de kans dat die echt een probleem heeft en voorzichtigheid is wel aangewezen.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X