Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

toestemming nodig van iedereen om foto's teamsporten in online portfolio te plaatsen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • toestemming nodig van iedereen om foto's teamsporten in online portfolio te plaatsen

    Ik zou graag enkele foto's toevoegen in mijn online portfolio. Dit zijn foto's van een voetbalwedstrijd van een neefje.
    Hij is dus zichtbaar op de foto maar natuurlijk ook enkele andere teamspelertjes en spelertjes van de andere ploeg.
    Nu is mijn vraag: heb ik toestemming nodig van al de ouders vooraleer ik deze foto's mag publiceren. Meestal is de neef het beste in beeld en zie je op de achtergrond
    andere spelertjes.
    Heeft iemand hier ervaring mee?

  • #2
    Re: toestemming nodig van iedereen om foto's teamsporten in online portfolio te plaat

    strikt genomen volgens de Belgische wet:

    De auteur of de eigenaar van een portret dan wel enige andere persoon die een portret bezit of voorhanden heeft, heeft niet het recht het te reproduceren of aan het publiek mede te delen zonder toestemming van de geportretteerde of, gedurende twintig jaar na diens overlijden, zonder toestemming van zijn rechtverkrijgenden.

    in scholen bv. zie je vaak dat de leerlingen (of hun ouders) moeten ondertekenen of foto's waarop de kinderen zichtbaar zijn, gepubliceerd mogen worden.

    dus: ja, je hebt toestemming nodig. je kan daarvan afwijken als de andere spelers niet scherp genoeg zijn of als de spelers al zo'n reputatie hebben dat het publieke figuren zijn.

    je kan het ook gewoon aan je laars lappen en de kans is groot dat er nooit problemen ontstaan. maar strikt gezien...
    Voor de lol.

    Comment


    • #3
      Re: toestemming nodig van iedereen om foto's teamsporten in online portfolio te plaat

      Meestal als ik voor zo'n dilemma sta en het is voor mijn eigen site publiceer ik die en stuur ik de club (of de mensen die er op staan) een mailtje met de link. In de meeste gevallen zal niemand iets zeggen. Als ze vragen om te verwijderen moet je dat dan ook doen natuurlijk.
      Ik krijg in tegendeel meestal positieve reacties en zelf nogal eens de vraag of ze die foto mogen hebben waarna ik ze mooi een afdruk toestuur met een factuurtje (dat dan natuurlijk wel geen stukken van mensen kost he). Iedereen tevree en je kweekt zo heel veel contacten.

      Strikt gezien heb je toestemming nodig, maar als je de betrokkenen betrekt in je publicatie heb je die dan ook vaak zo.
      FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

      Comment


      • #4
        Re: toestemming nodig van iedereen om foto's teamsporten in online portfolio te plaat

        Gewoon op het net zetten hoor.
        Waarschijnlijk hoor je er niets van.
        mocht er toch bezwaar worden gemaakt, kan je de opnamen als nog verwijderen.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: toestemming nodig van iedereen om foto's teamsporten in online portfolio te plaat

          Zo doe ik dat met rode lichten, snelheidslimieten, aanrijdingen (zeker met kinderen !) ook, gewoon negeren en waarschijnlijk hoor ik er niets van.

          Prima advies toch ?

          Comment


          • #6
            Re: toestemming nodig van iedereen om foto's teamsporten in online portfolio te plaat

            Negeren zou ik niet direct doen. Maar als je de betrokkenen contacteert is er meestal geen probleem. Als ze daar wel een probleem mee hebben heb je je daar natuurlijk naar te schikken.
            Idealiter laat je alle betrokkenen een formulier "afstand portretrecht" of een gebruiksovereenkomst tekenen, maar dat is niet altijd mogelijk, zeker niet als je reportagefotografie doet.
            FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

            Comment


            • #7
              Re: toestemming nodig van iedereen om foto's teamsporten in online portfolio te plaat

              Ik vraag mij af hoe ze dat doen bij de VRT, VTM,... bv.

              Stel ze maken een reportage centrum Gent op de grote markt. Er staan tientallen mensen mee op beeld.
              Moeten die dan allemaal even tekenen voor het op uitzending gaat? I dont think so.

              Er moet hier een achterpoortje aan zijn als het om publieke ruimte gaat. (is toch mijn vermoeden)

              De snede uit de wetgeving die aangehaald wordt spreekt over een portret en niet over een reportage. Dus is die wet wel van toepassing op een groep voetballende kinderen?

              Comment


              • #8
                Re: toestemming nodig van iedereen om foto's teamsporten in online portfolio te plaat

                Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                Ik vraag mij af hoe ze dat doen bij de VRT, VTM,... bv.

                Stel ze maken een reportage centrum Gent op de grote markt. Er staan tientallen mensen mee op beeld.
                Moeten die dan allemaal even tekenen voor het op uitzending gaat? I dont think so.

                Er moet hier een achterpoortje aan zijn als het om publieke ruimte gaat. (is toch mijn vermoeden)

                De snede uit de wetgeving die aangehaald wordt spreekt over een portret en niet over een reportage. Dus is die wet wel van toepassing op een groep voetballende kinderen?
                Daarvoor gebruiken ze de noemer "nieuwsgaring". Dan mag er veel meer :-) Maaaaar, dat is ook weer aan regels gebonden. Je mag dat enkel gebruiken als je de foto's ook als nieuws publiceert.
                FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                Comment

                Working...
                X