Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste DSLR (Beginner)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste DSLR (Beginner)

    Beste,

    Ik ben op zoek naar tips over het aanschaffen van mijn eerste DSLR camera. (+ lens)
    De grootste reden is dat ik vaak op vakantie ga en ik wat uitgekeken ben op mijn compacte camera.
    Ik weet zo goed als niets van DSLR's maar zou het graag leren. 1 ding waar ik zeker van ben dat ik wil kunnen is foto's schieten met een geblurde achtergrond (focus). Ik heb gelezen dat ik daarvoor dan beter enkel de body van de camera koop en daarnaast nog een aparte lens met een lage 'f' waarde als ik het goed heb.

    Nu, mijn budget is vrij laag. Ik had graag onder de 500 euro gebleven voor de camera en de lens.
    Het is dan ook niet voor professioneel gebruik maar meer voor het plezier, instagram en dergelijke.

    Ik las ook dat de lens zeer, of zelf meer, belangrijk(er) is dan de DSLR zelf.
    Ik heb eens naar de camera's gekeken maar er zijn er zooo veel. Ik zag dat de body van de Nikon D3300 te koop stond bij bol.com voor zo'n 320euro. Dan zou ik nog een 200euro overhebben voor een lens die zorgt voor de blurred achtergrond.


    Samengevat:
    - Ik zoek een camera EN lens (BUDGET: 500)
    - Wordt vooral gebruikt voor landschapfoto's en soms eens portraitfoto's.
    - Lens moet zorgen voor blurred achtergrond


    Zijn mijn wensen te hoog voor mijn budget of zou dit lukken?
    Ik vind zelf 500euro al vrij veel om steeds mee te nemen op reis, laatstaan dat ik met een DSLR van meer dan 1000 euro zou moeten rondlopen.


    Ik hoor het wel,
    Alvast bedankt voor jullie tijd!

  • #2
    Re: Eerste DSLR (Beginner)

    Eén van de goedkoopste lichtsterke lenzen is de Sigma 30mm f/1.4 EX DC.
    De oude versie dus, ze schijnt nog te koop te zijn oa bij Art & Craft, maar zoek zeker tweedehands.
    Deze werkt alleen op een zgn crop- of APS-C camera, maar gezien je budget ligt dat voor de hand.
    Als je de lens voor €200-250 kan vinden heb je nog 250-300 over voor een (eveneens tweedehandse) camera, dat moet lukken.

    Volgens deze test is ze niet zoveel slechter dan de nieuwe versie 30mm 1.4 DC HSM.

    There is a bit of confusion regarding the names of the old versus new version of Sigma's 30mm DX (crop sensor) lens. The original version is officially the Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM, while the new one is the Sigma 30mm f/1.4 DC HSM A1. I think. I do want to thank them for [...]
    Last edited by palombian; 21 februari 2016, 14:54.

    Comment


    • #3
      Re: Eerste DSLR (Beginner)

      Dit lijkt me een mooie set om mee te beginnen,

      Canon 1200D + 18-55 + 75-300
      Canon 50/1.8
      Kom je uit op ong. 500€.

      Je zegt dat je een onscherpe achtergrond wilt maar dan zeg je dat je voornamelijk landschappen trekt en dat gaat meestal niet samen. Bij een landschap heb je alles scherp omdat je focuspunt ver weg ligt. Bij portretten krijg je wel een onscherpe achtergrond. Hiervoor gebruik je de 50/1.8 maar met een telelens krijg je ook een mooie bokeh als je die op het lange eind gebruikt.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: Eerste DSLR (Beginner)

        Hallo,
        De Nikon D3300 wordt als kit verkocht samen met de 18-105mm lens.
        Die blurred achtergrond kan je met die lens ook prima realiseren en ze heeft een beter bruikbaar bereik dan de 18-55mm.

        Enkele Voorbeelden met de Nikon 18-105mm lens:



        (panning)

        Jaja
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

        Comment


        • #5
          Re: Eerste DSLR (Beginner)

          Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
          Hallo,
          De Nikon D3300 wordt als kit verkocht samen met de 18-105mm lens.
          Die blurred achtergrond kan je met die lens ook prima realiseren en ze heeft een beter bruikbaar bereik dan de 18-55mm.

          Enkele Voorbeelden met de Nikon 18-105mm lens:



          (panning)

          Jaja
          Bedankt!
          Maar dan moet ik nog eens een andere 'normale' lens ook kopen neem ik aan? Voor zegmaar gewoone, landschap's-foto's?

          Comment


          • #6
            Re: Eerste DSLR (Beginner)

            Met deze 18-105 kun je perfect landschappen nemen
            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

            Comment


            • #7
              Re: Eerste DSLR (Beginner)

              Ow oke thanks
              Ik heb hem gevonden bij een winkel hier dicht bij me.



              Of koop ik hem beter ergens anders? (lagere prijs ergens?)
              Er staat wel nog '' VR '' achter de lens, dit is oké neem ik aan?

              Alvats bedankt

              Comment


              • #8
                Re: Eerste DSLR (Beginner)



                Bij konijn is hij toch goedkoper...
                þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
                Freelance bedrijfsfotograaf
                klikerdeklik hier voor mijn website!

                Comment


                • #9
                  Re: Eerste DSLR (Beginner)

                  Hallo,

                  VR staat voor Vibration Reduction en dat is de stabilisatie van Nikon, die erg goed werkt.

                  Jaja


                  Oorspronkelijk geplaatst door Noobiee Bekijk bericht
                  Er staat wel nog '' VR '' achter de lens, dit is oké neem ik aan?
                  Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                  Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                  Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eerste DSLR (Beginner)

                    Oorspronkelijk geplaatst door appelboom Bekijk bericht
                    http://www.fotokonijnenberg.nl/nikon...3-5-5-6-g-ed-4

                    Bij konijn is hij toch goedkoper...
                    Ow inderdaad, dankje. Zijn er al mensen die hier bij besteld hebben? Ik heb er namelijk nog nooit iets besteld.


                    + als iemand me nog zou kunnen vertellen welke geheugenkaart ik hier het beste zou insteken, dat zou handig zijn!
                    Last edited by Noobiee; 21 februari 2016, 18:08.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eerste DSLR (Beginner)

                      Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                      Hallo,

                      VR staat voor Vibration Reduction en dat is de stabilisatie van Nikon, die erg goed werkt.

                      Jaja
                      Dankje

                      + als iemand me nog zou kunnen vertellen welke geheugenkaart ik hier het beste zou insteken, dat zou handig zijn!
                      Last edited by Noobiee; 21 februari 2016, 18:08.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eerste DSLR (Beginner)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Noobiee Bekijk bericht
                        Ow inderdaad, dankje. Zijn er al mensen die hier bij besteld hebben? Ik heb er namelijk nog nooit iets besteld.


                        + als iemand me nog zou kunnen vertellen welke geheugenkaart ik hier het beste zou insteken, dat zou handig zijn!
                        ik denk dat 90% van het forum hier al iets besteld heeft of in turnhout iets gaan halen is ;-)
                        Bij geheugenkaarten moet je kijken...
                        Welk type past erin...
                        Hoeveel gigabyte wil ik? (bepaald hoeveel foto's je kan opslagen)
                        En de snelheid (mb/sec) (bepaald hoe snel je je foto's kan wegschrijven)

                        Die 2 dingen bepalen de prijs....


                        Ik werk nooit met zeer grote geheugenkaarten...
                        Maar ik gebruik meerdere wat handiger is voor mijn opdrachten.
                        En schrijfsnelheid is belangrijk als je met burst wilt werken...
                        Last edited by appelboom; 21 februari 2016, 18:48.
                        þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
                        Freelance bedrijfsfotograaf
                        klikerdeklik hier voor mijn website!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Eerste DSLR (Beginner)

                          Oorspronkelijk geplaatst door Noobiee Bekijk bericht
                          + als iemand me nog zou kunnen vertellen welke geheugenkaart ik hier het beste zou insteken, dat zou handig zijn!
                          De kaart die het beste presteert met de D3300 is de Sandisk Extreme Pro 95MB/s UHS-I.
                          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                          Mijn bird foto's en urbex foto's

                          Comment


                          • #14
                            Re: Eerste DSLR (Beginner)

                            Alright bedankt allemaal! Ben veel wijzer geworden alweer!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Eerste DSLR (Beginner)

                              Ik heb deze 2 weken geleden gekocht (zelfde promo pack), toen stond hij wel 399,00.



                              Heb ondertussen nog een nieuwe "nikon 55-200mm g af-s dx vr ed" op de kop getikt.
                              Last edited by Bomans; 21 februari 2016, 20:27.

                              Comment

                              Working...
                              X