Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp gevraagd ivm onscherpe foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp gevraagd ivm onscherpe foto's

    Hoi,

    ik ben een loutere hobby-fotograaf en in 2015 overgestapt van een Nikon D40 met Tamron 28-300mm... lens naar NikonD5500 met Tamron 16-300mm... lens.
    Toestellen telkens nieuw gekocht met de kitlens 18-55mm en de Tamrons telkens 2de hands gekocht.
    Bij de foto's met de nieuwe combinatie D5500 en Tamron 16-300) heb ik altijd al het gevoel gehad dat deze voor het grote deel minder scherp waren dan die van het D40-tijdperk. Heb nu de afgelopen week foto's van beide toestellen bekeken op een groot scherm (50 inches) , samen met de echtgenote en beide hebben we de idee dat de foto's minder goed (scherp) zijn.

    Mijn vragen nu zijn of er iemand wat raad of tips kan geven ivm :
    - zijn de foto's echt minder scherp ? Let op : ben een pure hobby-fotograaf dus compositie, lichtsterkte en dergelijke zijn op hobby-nivo
    - ligt het aan de lens dat de foto's minder scherp zijn ? Ik zie nochtans foto's van andere mensen passeren die dit niet hebben ...
    - ligt het aan de fotograaf die een gebrek aan kennis heeft ?
    - heeft iemand tips waar ik info kan vinden om beter te leren fotograferen (liefst online, geen cursus volgen, heb al te weinig vrije tijd )

    Indien effectief de lens de boosdoener zou zijn, wat raden jullie als alternatief aan ? Ik gebruik het toestel om foto's te maken van de kleinzoon tijdens feestjes en wandelingen, landschappen tijdens de vakanties, maar ook bij fotograferen van wildlife tijdens reizen naar Afrika (daarom gekozen voor de TAMRON omdat die een bereik heeft van 16mm tot 300mm ...). Qua budget : kwaliteit kost natuurlijk geld, maar heb ik iets beneden €500 ? Desnoods minder bereik ..