Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp gevraagd ivm onscherpe foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp gevraagd ivm onscherpe foto's

    Hoi,

    ik ben een loutere hobby-fotograaf en in 2015 overgestapt van een Nikon D40 met Tamron 28-300mm... lens naar NikonD5500 met Tamron 16-300mm... lens.
    Toestellen telkens nieuw gekocht met de kitlens 18-55mm en de Tamrons telkens 2de hands gekocht.
    Bij de foto's met de nieuwe combinatie D5500 en Tamron 16-300) heb ik altijd al het gevoel gehad dat deze voor het grote deel minder scherp waren dan die van het D40-tijdperk. Heb nu de afgelopen week foto's van beide toestellen bekeken op een groot scherm (50 inches) , samen met de echtgenote en beide hebben we de idee dat de foto's minder goed (scherp) zijn.

    Mijn vragen nu zijn of er iemand wat raad of tips kan geven ivm :
    - zijn de foto's echt minder scherp ? Let op : ben een pure hobby-fotograaf dus compositie, lichtsterkte en dergelijke zijn op hobby-nivo
    - ligt het aan de lens dat de foto's minder scherp zijn ? Ik zie nochtans foto's van andere mensen passeren die dit niet hebben ...
    - ligt het aan de fotograaf die een gebrek aan kennis heeft ?
    - heeft iemand tips waar ik info kan vinden om beter te leren fotograferen (liefst online, geen cursus volgen, heb al te weinig vrije tijd )

    Indien effectief de lens de boosdoener zou zijn, wat raden jullie als alternatief aan ? Ik gebruik het toestel om foto's te maken van de kleinzoon tijdens feestjes en wandelingen, landschappen tijdens de vakanties, maar ook bij fotograferen van wildlife tijdens reizen naar Afrika (daarom gekozen voor de TAMRON omdat die een bereik heeft van 16mm tot 300mm ...). Qua budget : kwaliteit kost natuurlijk geld, maar heb ik iets beneden €500 ? Desnoods minder bereik ..

    Nu het belangrijkste, de foto's. Ik heb ze op een dropbox-locatie gezet, zie hieronder. Durf ze hier niet posten wegens de beperkingen rond formaat enz. De foto met de twee afrikaanse dames is uit het D40 tijdperk, die met de eendjes uit het D5500 tijdperk. In beide gevallen plaatjes genomen op een bewolkte dag.



    Alvast bedankt voor de tips !!!

    Danny

  • #2
    Re: Hulp gevraagd ivm onscherpe foto's

    Die tamron 16-300 is goed van scherpte tot ongeveer 200mm, alles daarboven gaat ten koste van de scherpte, zeker aan de randen.
    Als je de exif's even vermeld kan er wat gerichter commentaar gegeven worden.
    Groetjes,
    Dominic

    Comment


    • #3
      Re: Hulp gevraagd ivm onscherpe foto's

      De eerste foto is 1,1 Mb groot, de tweede slechts 313 Kb, het is redelijk normaal dat die minder details bevat.
      Komen ze recht uit de camera ?
      Kijk in dat geval je instellingen eens na.

      Comment


      • #4
        Re: Hulp gevraagd ivm onscherpe foto's

        Dom van mij : ik had een testje gedaan en de foto's via WIFI van de D5500 binnengehaald. Ondanks het feit dat dit snel loopt, niet gedacht aan de grootte van het bestand.... Via WIFI leest hij een miniatuur binnen.
        Ik heb nu de originelen ingeladen en via CAPTURE NX-D een klein beetje meer licht in de foto gebracht. Ze zien er nu (voor mij althans) veel beter uit, ze zijn nu ook +/- 13MB groot. Een update staat op de dropbox link van hierboven.
        Nu kan ik alvast verder met deze hardware, maar als ik weer wat geld te spenderen heb kan ik investeren in (een) andere lens(zen).
        Bedankt alvast voor jullie hulp !

        Comment


        • #5
          Re: Hulp gevraagd ivm onscherpe foto's

          je foto op dropbox, is 6000 op 4000 ... en is 2,8mb. dus dat is niks...
          ( fotos uit mijne canon 6000 op 4000 zijn in jpg tussen de 16 en 21 Mb , dus ik denk meer aan het opslaan, dat hij die jpg , op 6..8 kwaliteit saved.)
          maar zoals hierboven, er staat niks van exif in, dus... kan evengoed met f: "open" genomen zijn en dan zijn de meeste lenzen "onscherp". Dus welk diafragma, welke tijd , iso.... ??

          Comment

          Working...
          X