Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geen low-pass filter: positief of negatief ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Geen low-pass filter: positief of negatief ?

    Allereerst mijn excuses als dit niet op de juiste plek staat, maar ik wist niet meteen waar ik het anders zou kunnen posten.

    Er komen steeds meer en meer DSLR toestellen op de markt waarbij ze de low-pass filter verwijderen voor meer scherpte en detail te verkrijgen. De kans op moiré is hierdoor wel wat groter.
    Zelf heb ik nog een toestel mét low-pass filter, maar is de kwaliteit van de foto zoveel beter zonder zo'n filter ? Of is het niet echt de moeite waard om enkel hiervoor te "upgraden" van toestel ?
    Nikon D90 + Speedlight SB-700
    AF-S 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR DX // AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G ED VR

  • #2
    Re: Geen low-pass filter: positief of negatief ?

    enkel daarvoor lijkt me sowieso geen reden...

    Comment


    • #3
      Re: Geen low-pass filter: positief of negatief ?

      Enkel hiervoor upgraden is uiteraard niet nodig, het beeld is enkel scherper
      De enkele keren dat ik moire gespot heb zijn op 1 hand te tellen dus dit valt zeer goed mee

      Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Geen low-pass filter: positief of negatief ?

        Bij sommige reviews heb je de mogelijkheid om beelden te vergelijken tussen het "oude" model met filter en het nieuwe waar zo geen filter voor de sensor zit.
        Voor zover ik dat daar kan beoordelen zijn de verschillen héél klein, je zal dat misschien wel zien als je heel grote afdrukken laat maken, maar dan eigenlijk alleen maar als er afdrukken van dezelfde foto van beide camera's net naast elkaar hangen.

        Als je naar de pixeltjes gaat kijken, dan is er dus een heel klein verschil, maar als je een foto bekijkt, dan ga je normaalgezien niet op zoek naar de pixeltjes...

        Het is voor mij zeker geen reden om een nieuwe camera te kopen, maar als je ooit wel een andere camera koopt, dan zal het nieuwere model altijd wel een klein beetje geëvolueerd zijn ten opzichte van de oudere generaties.
        Camera's worden geleidelijk beter, heel grote (r)evoluties zijn er niet meteen te verwachten.
        En als die grote verbeteringen toch mogelijk zijn, dan zullen de camerafabrikanten die wel spreiden over meerdere versies omdat ze elk jaar (of om de 2-3 jaar) weer een nieuw model uit die reeks op de markt willen kunnen brengen om de verkoop weer aan te zwengelen.
        Door die verbeteringen te spreiden is het gemakkelijker om telkens weer met "iets nieuws" uit te komen...(net zoals bij Smartphones, dan moeten er weer in de rij gaan staan om als eerste de nieuwste smartphone te kunnen bemachtigen).
        Last edited by Black B@ndit; 21 februari 2016, 13:12.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Geen low-pass filter: positief of negatief ?

          De Sony RX1RII heeft een variabele low pass filter, dus je kiest zelf wanneer die actief is en je kan hem uitschakelen.

          Het scherpteverschil is inderdaad minimaal.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment

          Working...
          X