Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EID - kaartlezer aanschaffen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • EID - kaartlezer aanschaffen

    Ik zou me een EID kaartlezer willen aanschaffen.

    Is hier veel verschil tussen en waar koop ik die best ?
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: EID - kaartlezer aanschaffen

    Ik heb geen idee of er (veel) verschil is in het aanbod en waar je die best koopt.
    De prijzen beginnen vanaf een 9,99 euro tot een 15 à 20 euro, denk ik. Of één van 20 euro dubbel zo goed is of dubbel zoveel kan ???
    Maar er zijn ook duurdere eID lezers die dan meer bieden, zoals toetsenborden met eID lezer of (SD en andere)kaartlezers die eID ondersteunen. Het aanbod is ruim.

    Heb je al gekeken of je er misschien toch al één hebt?
    Mijn bankkaartlezer (Digipass 870 : http://shop.vasco.com/du/) ondersteunt namelijk ook eID. Die gebruik ik tegenwoordig als ik mij moet inloggen met mijn identiteitskaart. Ik heb ook een "echte" eID lezer maar die komt niet meer uit zijn doosje.

    Comment


    • #3
      Re: EID - kaartlezer aanschaffen

      Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
      Ik zou me een EID kaartlezer willen aanschaffen.

      Is hier veel verschil tussen en waar koop ik die best ?
      In de Mediamarkt is er een hele rayon met Eid lezers, zelfs met het belgische tax logo op de verpakking
      YMMV
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: EID - kaartlezer aanschaffen

        De Zetes E-Id kaartlezer bij Switch te koop voor 17,90 euro. Voor Windows en Mac.

        Comment


        • #5
          Re: EID - kaartlezer aanschaffen

          Bij sommige banken zoals bv. Belfius heb je een kaartlezer met USB kabel,
          met dat ding kan je perfect ook je ID kaart uitlezen en gebruiken.

          Comment


          • #6
            Re: EID - kaartlezer aanschaffen

            Dank U voor de reacties.
            Met mijn kaartlezer van de bank kan ik geen identiteitskaart lezen.
            Ik heb er nu eentje van Vasco besteld.
            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
            Si non, on devient bonbon
            Et les gens nous mangent !"

            Comment


            • #7
              Re: EID - kaartlezer aanschaffen

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Bij sommige banken zoals bv. Belfius heb je een kaartlezer met USB kabel,
              met dat ding kan je perfect ook je ID kaart uitlezen en gebruiken.
              Bedankt voor de opmerking.
              Omgekeerd gaat ook, één USB slot gewonnen.

              Comment


              • #8
                Re: EID - kaartlezer aanschaffen

                Ik zou gelukkig zijn als mijn eID kaartlezer net zoals mijn bankkaartlezer zonder USB-aansluiting was geweest. Dan zou ie altijd werken, ongeacht het platform of gebruikte browser. Om naar "My Pension" te gaan, moet ik nu de eID kaartlezer (voor PC én Mac) aansluiten via USB, Firefox gebruiken als browser (en laat nu net die browser bijna maandelijks een update uitbrengen), proberen verbinding te maken met de achterlijke computersystemen van de overheid, eerst alles opnieuw te installeren qua drivers, browserupdates, e.d., om dan iets te lezen dat ik nog altijd op papier toegestuurd krijg (bv. Jaarlijkse 'opslag', jaarlijks overzicht voor de belastingen, enz.). Met mijn kaartlezer van de bank (of zelfs met het toestel van mijn vrouw) kan ik op eender welk toestel, of eender waar onloggen en mijn ding doen. Dus: liever afschaffen, die USB-dinges.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: EID - kaartlezer aanschaffen

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Ik zou gelukkig zijn als mijn eID kaartlezer net zoals mijn bankkaartlezer zonder USB-aansluiting was geweest. Dan zou ie altijd werken, ongeacht het platform of gebruikte browser. Om naar "My Pension" te gaan, moet ik nu de eID kaartlezer (voor PC én Mac) aansluiten via USB, Firefox gebruiken als browser (en laat nu net die browser bijna maandelijks een update uitbrengen), proberen verbinding te maken met de achterlijke computersystemen van de overheid, eerst alles opnieuw te installeren qua drivers, browserupdates, e.d., om dan iets te lezen dat ik nog altijd op papier toegestuurd krijg (bv. Jaarlijkse 'opslag', jaarlijks overzicht voor de belastingen, enz.). Met mijn kaartlezer van de bank (of zelfs met het toestel van mijn vrouw) kan ik op eender welk toestel, of eender waar onloggen en mijn ding doen. Dus: liever afschaffen, die USB-dinges.
                  Ai, dan ben ik weer te snel geweest.

                  Inderdaad Les, een "losse" reader is in dat geval beter.
                  Op de site van Vasco staat er ééntje, maar die kost 55 euro...... dat is al drie keer zoveel dan diegene die ik bestelde
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #10
                    Re: EID - kaartlezer aanschaffen

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Ik zou gelukkig zijn als mijn eID kaartlezer net zoals mijn bankkaartlezer zonder USB-aansluiting was geweest. Dan zou ie altijd werken, ongeacht het platform of gebruikte browser. Om naar "My Pension" te gaan, moet ik nu de eID kaartlezer (voor PC én Mac) aansluiten via USB, Firefox gebruiken als browser (en laat nu net die browser bijna maandelijks een update uitbrengen), proberen verbinding te maken met de achterlijke computersystemen van de overheid, eerst alles opnieuw te installeren qua drivers, browserupdates, e.d., om dan iets te lezen dat ik nog altijd op papier toegestuurd krijg (bv. Jaarlijkse 'opslag', jaarlijks overzicht voor de belastingen, enz.). Met mijn kaartlezer van de bank (of zelfs met het toestel van mijn vrouw) kan ik op eender welk toestel, of eender waar onloggen en mijn ding doen. Dus: liever afschaffen, die USB-dinges.
                    Inderdaad, net nog aan het worstelen geweest met de certificaten van Intervat, hoe doen ze het.
                    Maar die lezer heb ik wel gratis van de overheid gekregen, die van de bank ook.

                    Voor My Pension ed kan je anders wel je burger token gebruiken, werkt ook altijd en overal.

                    Comment


                    • #11
                      Re: EID - kaartlezer aanschaffen

                      Ik moet ook regelmatig op overheidswebsites (vooral die van Financiën) inloggen met eID en moest inderdaad al een paar keer een update doen van de eID software tijdens de laatste jaren. De laatste keer is nu toch al lang geleden (van mei-juni 2015, zoiets?, misschien al langer zelfs). Maar dat moet ik zeker niet iedere maand (als Firefox update) doen.
                      MyPension heb ik het laatste jaar ook al meermaals bezocht (ben van die leeftijd ik moest gegevens van hen verifiëren en hun post lezen) en daarbij heb ik geen inlog probleem ondervonden - behalve toen onlangs iedereen op dezelfde dag wou weten wanneer hij/zij op pensioen mocht, toen was het overbezet.
                      Wanneer ik inlog met de eID lezer, die van de Overheid of die van Belfius, maakt het niet uit, dat gebeurt altijd met de kabel in de PC. Welke PC maakt inderdaad niet uit. Voor bankverrichtingen is niet altijd een fysieke aansluiting (USB) nodig. eGOV LogIn gaat enkel via een aangesloten kaartlezer.
                      Kijk maar : https://eservices.minfin.fgov.be/por...ddocs/personal
                      Volgens mij kan je met die losse kaartlezer van 55 euro niet inloggen op een website, laat staan één waarbij je je moet identificeren. Die dient enkel om de eID uit te lezen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: EID - kaartlezer aanschaffen

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Ik zou gelukkig zijn als mijn eID kaartlezer net zoals mijn bankkaartlezer zonder USB-aansluiting was geweest.
                        Maar zonder aansluiting aan de PC kan er niets gelezen worden van uw eID ... certificaten en persoonlijke gegevens o.a..
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: EID - kaartlezer aanschaffen

                          Da's juist natuurlijk...(en daaraan had ik niet eens gedacht ), maar de vraag is dan of dat niet zou kunnen vervangen worden door een elektronische handtekening, zoals dat bij de bankkaart wel het geval is. In principe beschikt de overheid toch over mijn persoonlijke gg, niet?
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: EID - kaartlezer aanschaffen

                            Ik vermoed dat het probleem toch vooral bij de veiligheid ligt en de waarborg dat het jouw (officiële) eID is en geen gedupliceerde, zoals bij bankkaartfraude nog al eens gebeurt.
                            Identiteitsfraude/diefstal is volgens mij veel moeilijker te bestrijden dan bankkaartfraude en een gebrek aan veiligheid werkt net die fraude in de hand.
                            Alhoewel, waarom heeft men dan het "token" uitgevonden?

                            Een electronische handtekening is (dacht ik) vervat in (of gekoppeld aan? - maar dan is een verbinding met een database nodig) je eID gegevens en de veiligste methode om die gegevens te verifiëren is nu éénmaal een rechtstreekse (USB) verbinding om de gegevens uit te lezen. Draadloos zou kunnen, maar kan nu een maal onderschept worden en dus misbruikt.
                            Een systeem zoals de bankkaart soms toelaat zonder USB verbinding (met cijfercodes in combinatie met je pincode) is haalbaar maar dan is je handtekening vervangen door een steeds wisselende code. Is dat dan nog je eigen unieke handtekening ? En: is het een bewijs dat jij je handtekening onder een contract hebt gezet waar je niet meer onderuit kan?
                            Last edited by nabi; 22 februari 2016, 11:04.

                            Comment


                            • #15
                              Re: EID - kaartlezer aanschaffen

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Da's juist natuurlijk...(en daaraan had ik niet eens gedacht ), maar de vraag is dan of dat niet zou kunnen vervangen worden door een elektronische handtekening, zoals dat bij de bankkaart wel het geval is. In principe beschikt de overheid toch over mijn persoonlijke gg, niet?
                              Klopt, maar werken met een certificaat is in principe nog veiliger ... al kan een hacker er dan eventueel aan indien fysiek verbonden.
                              Dat is ook de reden waarom banken overstappen naar losse lezers ... hackers kunnen dan niet ongemerkt zonder uw weten een code genereren.
                              Een bankkaart werkt dan ook weer eenvoudiger zonder certificaat.
                              Maar soit, zonder paranoia te zijn is een kaartlezer zonder verbinding eenvoudiger in gebruik, net als het kaartje met tokens.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X