Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom

    Hej iedereen,

    Ik ben momenteel bezig met een cursus digitale fotografie en ik sta op het punt om een software programma aan te kopen. Welke moet ik nemen?
    Mij is aangeraden om Lightroom te nemen. Maar welke kan ik het best nemen? De 6 of de CC? en waarom?
    Ik zou denken de CC omdat dit de nieuwste versie is? of is het gewoon het zelfde? En ik veronderstel dat je hier ook makkelijk watermerken enz kunt toevoegen aan foto's en moet dit dan 1 voor 1 of kan dit in "bulk".
    Last edited by Kampers; 20 februari 2016, 14:34.
    Canon EOS 70D | Canon EF 50mm f/1.8 STM | Canon EF 70-200mm f/2.8L USM | Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM | Manfrotto 055XDB

  • #2
    Re: Lightroom

    Het grote verschil tussen LR 6 en LR CC is dat je bij LR 6 het programma koopt en bij LR CC huur je het van Adobe. Voor LR 6 betaal je één keer ongeveer 130€ en voor de CC versie huur je een fotografiepakket met daarin Lightroom CC en Photoshop voor 12€/maand van Adobe.

    De CC versie heeft wel enkele zaken die LR6 niet heeft, het is aan jou om uit te maken of je die zaken nodig hebt en daarom de CC versie zal moeten nemen.

    Klik hier voor de verschillen tussen Lichtroom 6 & CC

    Zowel in LR 6 als in LR CC kan je bij het exporteren kiezen om je watermerk op alle geselecteerde foto's te laten plaatsen. Je moet dit dus niet foto per foto doen.
    http://www.flickr.com/photos/wimmeke76/

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom

      Oorspronkelijk geplaatst door Wimmeke76 Bekijk bericht
      Het grote verschil tussen LR 6 en LR CC is dat je bij LR 6 het programma koopt en bij LR CC huur je het van Adobe. Voor LR 6 betaal je één keer ongeveer 130€ en voor de CC versie huur je een fotografiepakket met daarin Lightroom CC en Photoshop voor 12€/maand van Adobe.

      De CC versie heeft wel enkele zaken die LR6 niet heeft, het is aan jou om uit te maken of je die zaken nodig hebt en daarom de CC versie zal moeten nemen.

      Klik hier voor de verschillen tussen Lichtroom 6 & CC

      Zowel in LR 6 als in LR CC kan je bij het exporteren kiezen om je watermerk op alle geselecteerde foto's te laten plaatsen. Je moet dit dus niet foto per foto doen.
      thx, dus eigenlijk vooral die Photoshop CC en de mobile diensten..
      heb je PS nodig als je LR hebt?
      Canon EOS 70D | Canon EF 50mm f/1.8 STM | Canon EF 70-200mm f/2.8L USM | Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM | Manfrotto 055XDB

      Comment


      • #4
        Re: Lightroom

        Oorspronkelijk geplaatst door Kampers Bekijk bericht
        thx, dus eigenlijk vooral die Photoshop CC en de mobile diensten..
        heb je PS nodig als je LR hebt?
        Die cc zorgt er ook voor dat je met de nieuwste camera's ook je raws kan bewerken, bij de lr6 zal je na verloop van tijd een nieuwere versie moeten aanschaffen indien je een nieuwere camera koopt...
        Ps heb je nodig voor in lagen te werken en ingewikkelde selecties op een zeer eenvoudige manier te doen
        Ik vind voor portretten dat je ook beter af bent met ps

        Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Lightroom

          Denk er wel aan dat als je je abonnement op CC stopt (iemand al geprobeerd? valt echt niet mee!) je je programma kwijt bent. Je foto's uiteraard niet.
          Naast Lightroom (v.6.4), dat ik toch meer en meer gebruik ipv ACR (Adobe Camera Raw, tussen Bridge en Photoshop), zou ik Photoshop (CS6) niet kunnen missen. Maar er zou geen CS7 meer komen, en dus ben ik al volop op zoek naar alternatieven. Er zijn een aantal waardige kandidaten, maar als het op "ingewikkelde selecties" aankomt, is er nog geen dat aan Photoshop kan tippen... Zijn er PS-concurrenten (nee, niet GIMP) die penselecties kunnen doen?
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Lightroom

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Denk er wel aan dat als je je abonnement op CC stopt (iemand al geprobeerd? valt echt niet mee!) je je programma kwijt bent. Je foto's uiteraard niet.
            Naast Lightroom (v.6.4), dat ik toch meer en meer gebruik ipv ACR (Adobe Camera Raw, tussen Bridge en Photoshop), zou ik Photoshop (CS6) niet kunnen missen. Maar er zou geen CS7 meer komen, en dus ben ik al volop op zoek naar alternatieven. Er zijn een aantal waardige kandidaten, maar als het op "ingewikkelde selecties" aankomt, is er nog geen dat aan Photoshop kan tippen... Zijn er PS-concurrenten (nee, niet GIMP) die penselecties kunnen doen?
            Dag LesC, mag ik een kleine nuance toevoegen? Het programma ben je niet kwijt, wel de mogelijkheid tot bewerken.

            Voor de TS: bij de CC krijg je toegang tot nieuwe mogelijkheden, extra functie's. Voor mij was dat het waard.
            ...leeg...

            Comment


            • #7
              Re: Lightroom

              Dank voor de rechtzetting, Lieven. Maar verandert mijn mening over CC niet.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Lightroom

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Dank voor de rechtzetting, Lieven. Maar verandert mijn mening over CC niet.
                Dat is ook mijn bedoeling niet Les. Iedereen kiest dat voor zich.
                ...leeg...

                Comment


                • #9
                  Re: Lightroom

                  Ik heb juist een eerste jaar Lightroom erop zitten, maar sorry hoor voor de aanhangers, CS6 is toch stukken beter om foto's te bewerken.
                  Ik heb de twee LR en PS en LR mag van mij de deur uit, dit is geen toevoeging aan Bridge.
                  En net als Les ben ik op zoek naar een ander pakket mocht adobe er aan denken CS6 niet meer te ondersteunen.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lightroom

                    Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                    Ik heb juist een eerste jaar Lightroom erop zitten, maar sorry hoor voor de aanhangers, CS6 is toch stukken beter om foto's te bewerken.
                    Ik heb de twee LR en PS en LR mag van mij de deur uit, dit is geen toevoeging aan Bridge.
                    En net als Les ben ik op zoek naar een ander pakket mocht adobe er aan denken CS6 niet meer te ondersteunen.
                    De gustibus et coloribus non disputandum est!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lightroom

                      Heb je nog PS nodig als je LR hebt ?
                      ...hangt er van af wat je wil doen. Om het heel erg eenvoudig te zeggen is LR een programma dat je toelaat je foto te ontwikkelen én het heeft een zeer uitgebreid systeem om je foto's te catalogeren (en dus ook terug te vinden). Ik vind dit beter dan Bridge.
                      PS laat je toe om je foto's desnoods tot op pixelniveau te wijzigen/bewerken. Als je bv iets wil wegklonen dan gaat dat meestal makkelijker in PS, collages maken, dimensies aanpassen, kleur (selectief) aanpassen... noem het en PS kan het.
                      Maar het zijn twee verschillende dingen... die wel heel complementair zijn...
                      De CC-versie heeft het voordeel dat het altijd up-to-date is en dat je ook de laatste toevoegingen (zoals nevel verwijderen/toevoegen, bij panoramafoto's heb je in CC ook een extra functie om de "gaten" intelligent op te vullen) hebt, en die krijg je niet bij de off-line versie.
                      Bij de CC versie heb je voor je huurgeld ineens ook PS er bij.
                      Als je dus veelvuldig dit of deze programma's gaat gebruiken, dan zou ik eerder voor de CC-versie gaan. Als je er slechts sporadisch gebruik van maakt, of helemaal niet zeker bent dat je het volgend jaar nog gebruikt, dan zou ik voor de off-line versie kiezen.
                      De kostprijs voor één jaar is vergelijkbaar, vanaf het tweede jaar is de online-versie dus duurder maar daarvoor krijg je dan ook steeds de laatste versie én PS.
                      Het is me nog niet helemaal duidelijk of je voor de online versie steeds over een internetverbinding beschikken of niet (lijkt me logisch van wel, maar kan dus ook een beperkende factor zijn als je je foto's wil bewerken en je al dan niet toevallig geen internetverbinding hebt).

                      Volgende link kan misschien ook interessant zijn als gratis alternatief voor LR :
                      Last edited by ifiamminghi; 22 februari 2016, 15:44.
                      "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lightroom

                        Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                        Ik heb juist een eerste jaar Lightroom erop zitten, maar sorry hoor voor de aanhangers, CS6 is toch stukken beter om foto's te bewerken.
                        Ik heb de twee LR en PS en LR mag van mij de deur uit, dit is geen toevoeging aan Bridge.
                        En net als Les ben ik op zoek naar een ander pakket mocht adobe er aan denken CS6 niet meer te ondersteunen.
                        Dag Luc,

                        bedoel je nu CC of CS6?
                        En heb je CC in gebruik met LR en PS en Bridge, of niet?
                        Ga je voor CS7 (daar ga ik van uit) weer xxxc€ uitgeven?
                        Last edited by Lieven Lema; 22 februari 2016, 17:04.
                        ...leeg...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lightroom

                          Ik heb een abonnement op CC à 12 Euro/maand en ben daar erg tevreden mee.
                          Ik gebruikte vooral PS voor beeldbewerking. Aan de academie volg ik een opleiding digitale beeldbewerking en de nadruk ligt er niet op fotografie. Bridge en PS worden daar gepromoot.
                          Inmiddels heb ik LR bestudeerd via een abonnement op de PhotoFacts Academy van Piet Van den Eynde.
                          LR lijkt mij bijna onmisbaar voor fotografen. Het catalogeren van je vele foto's is daar uitgebreid in voorzien.
                          Je RAW's ontwikkelen kan zowel in LR als in PS. Dezelfde engine maar ander interfaces.
                          Mij is het inmiddels duidelijk dat PS bepaalde taken beter aankan dan LR. Zeg maar alles wat op pixelniveau moet gebeuren.
                          Wie vooral fotograaf is heeft genoeg aan LR volgens mij. Wie met beeldbewerking bezig is doet dat beter in PS. (Je kan geen lagen gebruiken in LR)

                          Wat vooral goed nadenken met zich meebrengt is fotos vanuit LR naar PS brengen om er daar wijzigingen in aan te brengen om ze daarna terug naar LR te brengen.
                          Daar moet je je verstand bijhouden of het loopt mis.

                          Verder moet je LR goed begrijpen vooraleer je ermee aan de slag gaat. Bewerkingen die je doet in LR worden nl. niet op de originele foto zelf gedaan. Ze worden in een soort codetaal in een database bijgehouden. Dat heet de catalogus. De fysieke bestanden die elders op een schijf staan blijven onaangeroerd. Dat is even wennen.
                          Backup's maken doe je tweemaal. Je foto's zelf en dan ook de catalogus. Dit zijn echt twee aparte dingen die je goed uit elkaar moet houden.

                          Mijn voorlopige conclusie is dat ik alle bewerkingen in PS blijf doen (ook de RAW-conversie), maar dat ik LR ga gebruiken om afgewerkte foto's te catalogeren en te doorzoeken.
                          Foto's en beelden waar nog aan gewerkt wordt zal ik via Bridge naar PS brengen en zal ik buiten LR houden tot het academiejaar afgelopen is.

                          Hopelijk heb je hier wat aan en als je het echt allemaal compleet wil doorgronden raad ik je de betalende videoopleiding aan van PhotoFactsAcademy. Zeer de moeite waard en niet enkel voor LR.
                          Straatfotograaf in Antwerpen

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lightroom

                            Al eens gedacht aan Corel Aftershot Pro 2? Niet duur en degelijk.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lightroom

                              Ik gebruik zowel photoshop als lightroom en nog enkele andere als plugin. Voor mij is lightroom de basis en vandaar uit ga ik naar photoshop. het grote voordeel van lightroom is dat het snel en simpel werkt. Het is ook mogelijk snel grote aantallen foto's op dezelfde manier af te werken.
                              A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                              Comment

                              Working...
                              X