Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ochtendlijke mist over de famenne, nu met 16:9, en ook een zwartwitte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] Ochtendlijke mist over de famenne, nu met 16:9, en ook een zwartwitte



    Een opname die ik een tijdje heb laten rijpen. Moest wat nadenken over het exacte kleurenpalet, maar uiteindelijk zeer dicht gebleven bij de originele opname.
    Het oranje was echt zo, misschien zelfs nog iets oranjerderder. Ik was ergens naar toe op weg, en zag door de bomen heen rechts van me dat oranje roepen "kom kijken kom kijken". Ikke eerste baantje rechts ingeslegen, 50m verder, bam, dit zicht.







    Een 16:9 versie kijkt als dit :





    En nu we toch bezig zijn, een 16:9 versie, in zwart wit met :





    Iets grotere versie : La Famenne, revisited

    Last edited by Iegienie; 24 februari 2016, 15:45.
    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

  • #2
    Re: Ochtendlijke mist over de famenne.

    De lagen nevel tussen de heuveltoppen met de gelaagde bewolking en de schemeringslucht leveren u een ijzersterk en zeer mooi beeld op.
    Het landschap zou m.i. ook zeer sterk geweest zijn in een foto met een ruimere compo in een meer panoramisch kader.

    Verrassend hoe, in vergelijking met de vorige nevelige ochtendopnames uit de Famenne, niettegenstaande dezelfde elementen aanwezig zijn, deze opname een totaal andere sfeer uitademt.
    Een geheel andere opname, maar evenzeer de moeite waard .

    Mvg.,
    Smets84.

    Comment


    • #3
      Re: Ochtendlijke mist over de famenne.

      De laagjes, de mist en het licht vormen een heel mooi geheel.
      Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

      Comment


      • #4
        Re: Ochtendlijke mist over de famenne.

        Helemaal mijn ding dit....Hou erg van dit soort laagjes foto's...Zeker als je dan nog wat gelukt hebt met wat mist...Mooi..
        Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
        MIJN WEBSITE

        Comment


        • #5
          Re: Ochtendlijke mist over de famenne.

          Prachtig! Zeer mooi die laagjes, goed gezien en vastgelegd
          groeten, Kristof
          Canon EOS 5D mkII

          Comment


          • #6
            Re: Ochtendlijke mist over de famenne.

            Op de juiste plaats op het juiste moment
            Mvg

            Comment


            • #7
              Re: Ochtendlijke mist over de famenne.

              knap inderdaad juiste plaats op het juiste moment (maar dan moet je wel de foto nog maken)
              nikon coolpix s9100

              Comment


              • #8
                Re: Ochtendlijke mist over de famenne.

                knappe foto met veel sfeer , doen me verlangen om naar de andere zijde van ons landje te rijden
                Meer van mijn fotootjes te zien op Flickr http://www.flickr.com/photos/64612467@N04/
                Groeten
                Kurt

                Comment


                • #9
                  Re: Ochtendlijke mist over de famenne.

                  hoeft niet veel commentaar ,prachtig vastgelegd !! helemaal mijn ding

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ochtendlijke mist over de famenne.

                    Zeker heel mooi. Prachtige laagjes en sfeer !
                    De Flickr-versie oogt volgens mij alleen wat scherper ?
                    Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                    Vriendelijke groeten, Johan

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ochtendlijke mist over de famenne.

                      fijne commentaren, leuk.

                      Twee antwoordjes ter discussie, en een derde dat ook door mijn hoofd spookte :
                      1. Wijder ?
                      Deze foto is genomen met mijn 135mm. Ik gebruik die lens om stukjes uit een landschap te knippen die me opvallen, stukjes die iets bij me oproepen. Ik fotografeer graag dingen in een landschap, niet altijd het landschap an sich.
                      Een 35 of nog breder geeft inderdaad een wijdser overzicht, maar je verliest er imho soms wel wat detail mee, of de details overrompelen het beeld, of er komt te veel visuele vervuiling in beeld. Als ik me goed herinner dan was het beeld op 35mm hier idd niet zo interessant, juist wegens die vervuiling

                      Een andere mogelijkheid was meer naar 16:9 gaan, maar mij stond deze crop (die er geen is, ik denk dat het ongeveer het ganse beeld is) het meest aan kwa evenwicht.

                      2. Scherper op Flickr ?
                      Ik zou niet weten waarom, twee keer export uit LR, eenmaal op 1020px andermaal op 2250p (of zoiets). Ik gebruik nu dropbox, en die toont imho de foto "as is". Dus dat zal wel een illusie zijn.
                      Eén van de overwegingen op dit beeld was hoe veel verscherping, of eigenlijk lokale verscherping via het schuivertje "helderheid" er nodig was. Ik ben bij het overdenken van het beeld meer en meer ge-evolueerd naar een versie zonder extra verscherping. Behoudt meer de gedoessige sfeer van het moment. De jacht naar de scherpste blik is hier niet van toepassing, vind ik persoonlijk van mijn foto.

                      --> Johan : tenzij je verwijst naar een iets oudere versie van de foto die al een tijdje op mijn flickr staat, die is idd. iets meer verscherpt, dit hier vind ik persoonlijk beter.

                      En nu we toch bezig zijn.
                      3. Hoeveel oranje ?
                      Ook daar is er nogal wat evolutie geweest. Het hoort eigenlijk bij de witbalans van de mist. De niet beschenen mist wilde ik zo neutraal mogelijk, maar wilde wel wat oranje toets op de wolken wel behouden, zonder te vervallen in een te rozig ochtendbeeld.
                      En daarna de hoeveelheid oranje. Te weinig was niet goed, want waar komt de weerkaatsing op de wolken dan vandaan, en het was ook zo dat er op dat moment heel veel oranje was, ik had het beeld anders nooit gevonden. Te veel, ook niet goed, want dan wordt het te aggressief.

                      uiteraard wel te bekijken op een gecalibreerd scherm, op mijn gewone laptop is het oranje te fel. zou die ook eens moeten calibreren.
                      Last edited by Iegienie; 20 februari 2016, 10:24.
                      mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ochtendlijke mist over de famenne.

                        Heel mooi beeld dit! Voor mij is alles mooi in balans.

                        Mvg John
                        http://www.flickr.com/photos/johncoopmans/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ochtendlijke mist over de famenne.

                          De vorige versies van die omgeving die dag zijn heel erg mooi maar deze krijgt mijn voorkeur. Hier hou ik van !
                          Ik ben het helemaal eens met de analyse van Smets84 ...
                          Ik ben ook stikjaloers dat ik zoiets nog niet uit mijn cam kon laten rollen
                          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ochtendlijke mist over de famenne.

                            De mooie laagjes en het contrast tussen het blauwgrijze en het oranje vallen meteen op. Prachtige foto.
                            Geniet van foto's maken

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ochtendlijke mist over de famenne.

                              goed dat je dat baantje bent ingereden, voor deze mooie plaat te maken.
                              ik hou wel van die kronkelende nevel, mi mach er boven nog een boordje aan af.

                              Comment

                              Working...
                              X