Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De nieuwe Full Frame Pentax K1

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De nieuwe Full Frame Pentax K1

    Pentax wil zijn deel van de koek.
    Dat lijkt me alvast een mooie start.

    Uitgebreide weerbestendigheid
    Tilt-screen in zowat alle richtingen. Uniek !
    Led verlichting om te werken in low light

    Eerste FF DSLR met in body stabilisatie
    Geen AA filter (AA filter simulatie aanwezig)

    36MP resolutie
    Compacte Body
    Pixel Shift
    GPS en Astrotracer

    Zeer interessante Prijs ..... 2000 euro

    http://tweakers.net/nieuws/108311/de...r-staan-online.
    Last edited by Funcky; 19 februari 2016, 08:24. Reden: Schrijffout Astrotracer
    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

  • #2
    Re: De nieuwe Full Frame Pentax K1

    Fantastische camera.
    En alle lenzen die ooit gemaakt zijn kunnen (zij het beperkt) nog gebruikt worden, dat geld zelfs voor de batterijen.
    Ook de flits snelheid is nu 200.
    De prijs zal nog zakken na enkele maanden, de concurrentie zal moeten volgen, zo niet zullen veel hobby-fotografen die niet veel
    bagage hebben wel eens kunnen overstappen op deze K1.
    Met vriendelijke groeten.

    Comment


    • #3
      Re: De nieuwe Full Frame Pentax K1

      Inderdaad erg aantrekkelijk toestel! Ik spreek vanzelfsprekend als Pentax-gebruiker als ik zeg dat ik het erg moeilijk heb om deze aan me voorbij te laten gaan. Ik heb immers een reeks van een dozijn vaste brandpunten die het erg goed zouden doen op deze K-1.

      Maar ik moet eerlijk zijn: ik gebruik voor 75% van m'n fotografie (outdoor reis/natuurfotografie in weer en wind) zo licht en compact mogelijke weerbestendige zooms en daar blijft een voor APS-C geöptimaliseerd systeem handiger. Ik blijft voorlopig dus bij m'n K-3II met APS-C zooms. Dat de DFA150-450 voor het langere wildlife werk door de APS-C crop een voor mij veel beter bereik geeft in vgl met FF is een bijkomend argument.

      Hoewel ik graag een K-1 voor een occasioneel uitstapje met m'n FA limiteds zou hebben, kan ik me de (weliswaar relatief lage) kost van de K-1 als tweede body niet rechtvaardigen. Mss na een jaartje sparen als de prijs (nog) wat lager is? Maar m'n handen jeuken toch fameus...

      Alternatief: hopelijk (waarschijnlijk) komen enkele van de nieuwe features ook in de APS-C opvolger van de K-3II terecht, en maakt dat me wat zekerder in m'n (voorlopige) besluit bij APS-C te blijven?

      Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • #4
        Re: De nieuwe Full Frame Pentax K1

        Lijkt me idd een fantastische FF camera, zeker al de extra functies die ze hebben kunnen toevoegen aan de sensor stabilisatie, 36Mp met echte volledige RGB registratie, goede waterbestendigheid en dat allemaal voor die prijs: wow! (wel jammer dat hij weer een pak duurder is in € dan in $, maar dat is helaas zo voor de meeste merken)
        Voor de mensen die graag sterrenhemels fotograferen is de functie om de aardrotatie met hulp van GPS te compenseren ook wel een geweldige toevoeging, ik denk dat een statiefkop die dat kan ook niet bepaald goedkoop is, maar die kan wel een pak verder/langer meedraaien neem ik aan.
        Al bij al niks voor mij omdat de meeste van mijn lenzen er niet op passen (en ik nog jaren hoop te doen met mijn A7), maar voor iemand die nu wil overschakelen naar FF en zeker voor iedereen die bij Pentax is gebleven lijkt me dit zeker een van de beste keuzes van het moment!
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

        Comment


        • #5
          Re: De nieuwe Full Frame Pentax K1

          Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
          Voor de mensen die graag sterrenhemels fotograferen is de functie om de aardrotatie met hulp van GPS te compenseren ook wel een geweldige toevoeging, ik denk dat een statiefkop die dat kan ook niet bepaald goedkoop is, maar die kan wel een pak verder/langer meedraaien neem ik aan.
          Inderdaad. De Astrotracer werkt wel erg goed, maar afhankelijk van de gebruikte brandpuntsafstand kan de sensor tot maximum 5 minuten meedraaien (op de K-3II, mss langer op de K-1?). Dat scheelt toch al snel wat als je weet dat zonder ja deze functie slechts een 15s à 20s hebt om met een 24mm op FF een opname te maken zonder sterrensporen (en nog minder lang naarmate je een langer brandpunt gebruikt). Vermits de nominale brandpuntafstand soms ietsje van de werkelijke brandpuntsafstand afwijkt (je kan voor een manuele lens deze manueel instellen, maar soms niet op het exact juiste aantal mm) is het in praktijk echter sowieso aan te bevelen niet voor de volle 5 minuten te gaan.

          De afhankelijkheid zo exact mogelijk de brandpuntsafstand in rekening te moeten houden, is overigens het "zwakke" punt van deze aanpak. Een aparte meedraaiende statiefkop moet immers enkel de hele camera meedraaien, en daarbij is het onbelangrijk welk objectief erop staat.

          Maar je moet niets extra meesleuren, en het werkt!

          Voorbeelden:

          K-3II met FA50/2.8 en een belichting van 90s (gecombineerde opname met (voor de sterren) en zonder (voor het landschap) Astrotracer)


          K-3II met DA*50-135/2.8 op 135mm en een belichting van 40s

          mvg, Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #6
            Re: De nieuwe Full Frame Pentax K1

            Wow, knap! Ik wist niet dat ze dit al op eerdere body's hadden toegepast, dat vind ik geweldig aan Pentax, die vinden altijd zaken uit die je nooit eerder gemist had, maar eens ze bestaan zou je ze absoluut zelf ook wel willen hebben!
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

            Comment


            • #7
              Re: De nieuwe Full Frame Pentax K1

              Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
              Eerste FF DSLR met in body stabilisatie
              bestaat al bijna 6 jaar !

              Niet tegenstaande dat prachtig toestel, tegen zeer aantrekkelijke prijs. (zelfde sensor als nikon d810 )
              Indrukwekkende beeldkwaliteit
              Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.

              Comment


              • #8
                Re: De nieuwe Full Frame Pentax K1

                ziet er mooi uit qua specs, helaas is het design van pentax nog altijd even mooi als een kartonnen doos.
                A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                Comment


                • #9
                  Re: De nieuwe Full Frame Pentax K1

                  Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                  Ik sla ééntje over dan ? Kan zijn dat mijn geheugen mij in de steek laat

                  Welke ?
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: De nieuwe Full Frame Pentax K1

                    Er is ook bv. automatische horizon correctie ... als je de camera een heel klein beetje scheef houdt, kantelt de sensor intern zodat hij toch perfect waterpas ligt. Je hoeft dit dus niet meer softwarematig te corrigeren achteraf. (Dit is optioneel.)
                    Ik had liever een lichter, kleiner toestel gezien, met minder pixels, maar je krijgt in elk geval waar voor je geld; en als mijn huidige camera de geest geeft, ga ik deze zeker overwegen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: De nieuwe Full Frame Pentax K1

                      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      bestaat al bijna 6 jaar !

                      Niet tegenstaande dat prachtig toestel, tegen zeer aantrekkelijke prijs. (zelfde sensor als nikon d810 )
                      Indrukwekkende beeldkwaliteit
                      http://www.dpreview.com/sample-galleries/9969263190
                      Staat natuurlijk in schril contrast met hetgeen je altijd altijd beweerd nl. "het is niet meer verstandig om nog te investeren in een DSLR"
                      Bij deze dus... ziet er idd een heel interessant toestel uit die bewijst dat DSLR nog belange niet uitgestorven is.

                      Mij gaat het om wat Pentax gebruikers vinden van deze camera en wat hun ervaringen zijn rond Pentax in het algemeen.

                      De opmerking van Sensor "Nikon D810" doet niks terzake en zegt eigenlijk niks over het toestel zelf maar is uiteraard een zeer goede basis om te vertrekken...
                      De term "prachtig toestel" is voorbarig, een term die je alleen kan gebruiken als je hem daadwerkelijk in handen hebt en ermee fotografeert.
                      Ik zou zeggen " zeer interessant toestel" met de gegevens die nu al voorhanden zijn.

                      Wat de K1 betreft ... die niet de eerste FF DSLR zou zijn met IBIS en volgens jou dit al 6 jaar bestaat vraag ik me nog altijd af welk toestel je bedoeld ? .... maar ik kan verkeerd zijn natuurlijk.

                      Bij deze al bedankt aan ishpuini voor de uitgebreide toelichting over de astroracer
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: De nieuwe Full Frame Pentax K1

                        Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                        Wat de K1 betreft ... die niet de eerste FF DSLR zou zijn met IBIS en volgens jou dit al 6 jaar bestaat vraag ik me nog altijd af welk toestel je bedoeld ? .... maar ik kan verkeerd zijn natuurlijk.
                        Sony A900 (september 2008 - dus al meer dan 7 jaar)

                        Comment


                        • #13
                          Re: De nieuwe Full Frame Pentax K1

                          Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                          Sony A900 (september 2008 - dus al meer dan 7 jaar)
                          Bedankt Timefreezer .... deze had ik over het hoofd gezien vandaar dat ik ook schreef dat ik verkeerd kan zijn.. (was echt niet 100% zeker) maar had ergens wel een heel licht vermoeden dat het van Sony zou komen (SLT's niet meegerekend)

                          Dus ook bij deze ... je hebt gelijk Puerte
                          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: De nieuwe Full Frame Pentax K1

                            Voor een FF camera heb je natuurlijk ook objectieven nodig, en voorlopig heeft Pentax vooral voor APS-C een erg volledig aanbod. FF is eerder beperkt, hoewel voor de meeste behoeften wel glas bestaat.

                            Allereerst zijn er de FA limiteds, die nog steeds worden gemaakt: FA31/1.8, FA43/1.9 en FA77/1.8 (deze hebben een bijzonder plekje in m'n hart, ze opnieuw voor hun oorspronkelijke bereik gebruiken zal mooi zijn)
                            Ook nog gemaakt: FA35/2, FA50/1.4

                            Vervolgens zijn er recentere DA en DFA objectieven die ook op FF de volledige sensor zullen afdekken: DFA50/2.8 macro, DFA100/2.8 macro, DA*200/2.8, DA*300/4, DA560/5.6

                            Specifiek voor deze K-1 heeft Pentax al het volgende klaar:
                            - DFA24-70/2.8 (op basis van de Tamron)
                            - DFA150-450/4.5-5.6 (deze heb ik zelf al: prachtig objectief maar erg groot en zwaar, zeker naar Pentax normen)

                            Binnenkort komt er nog (allicht zelfde timing als de K-1):
                            - DFA70-200/2.8
                            - DFA28-105/3.5-5.6 (kitlens naar analogie met de 35-105/3.5 die indertijd met de LX werd geleverd)
                            - DFA15-30/2.8 (opnieuw op basis van de Tamron)

                            En op de vanaf vandaag op CP+2016 getoonde lens roadmap (vanaf "2017 or Later"):
                            - Wide-Angle Single Focus Lens
                            - Large Aperture Standard Single Focus Lens (ter vervanging van de DA*55/1.4 die net iets zou vignetteren)
                            - Large Aperture Medium Tele Single Focus Lens
                            - Large Aperture Ultra Wide-Angle Single Focus Lens
                            - Fish-Eye Zoom Lens (een klassieker bij Pentax)

                            Over die laatste reeks allicht meer nieuws op Photokina 2016.

                            Wim

                            PS: voor nog meer mogelijkheden: alle oude objectieven uit de FA-reeks werken ook perfect (natuurlijk mogelijk niet optimaal want die zijn niet voor digitaal gemaakt, hoewel vele uit deze reeks op APS-C al hun pluimen verdienden). Hetzelfde geldt voor de F-reeks (maar zonder lenscorrecties omdat de chips uit die generatie nog geen MTF info hadden). De A-reeks laat volledig automatische belichting toe, maar geen AF. En tenslotte de M- en oorspronkelijke K-reeksen, waarbij je in manuele modus dient te werken (met stopdown lichtmeting via de groene knop).
                            PPS: voor manueel glas met "digitale" coating is er tenslotte nog Samyang. Die maken enkele beauty's (disclaimer: ik ben een fan ).
                            Last edited by ishpuini; 25 februari 2016, 10:59.
                            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                            Comment

                            Working...
                            X