Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon af-s 80-400mm vr nano

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon af-s 80-400mm vr nano

    Hallo
    Ik heb deze lens op de forum gekocht bijna een jaar geleden. Maar hij heeft nog een maand of 2 garantie.
    Van het begin heb ik al wat stof binnen kant van de glas gezien. Maar nu is het te opvallende.
    Mijn vragen: zou die problemen kunnen bezorgen op het beeld kwaliteit?
    En kan ik de lens nr de winkel brengen om te onderhouden? En waar?
    Mvg Su



    Sent from my SM-G920F using Tapatalk

  • #2
    Re: Nikon af-s 80-400mm vr nano

    Ik denk niet dat stof in je lens onder garantie valt. Garantie is meestal enkel voor productiefouten niet voor slijtage door gebruik, wat stof eigenlijk is. Meestal zie je er op de foto's niet van terug. Hoewel ik al verhalen gehoord heb van mensen die beweren dat ze bij fel tegenlicht bepaalde artefacten kregen.
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: Nikon af-s 80-400mm vr nano

      Wat unalom zegt: in extreme en uitzonderlijke gevallen kan stof in de lens een beetje invloed hebben. Althans, dat zegt men, en in theorie kan het ook haast niet anders, maar of en wanneer je dat ziet...?

      Sommige mensen zijn daar freaks in. Ik heb zo eens iemand gehad die mijn zoomlens niet wilde kopen omdat hij een paar stofjes zag zitten wanneer hij er met de flashlight van zijn smartphone doorheen zat te schijnen. Hij heeft ze niet eens op zijn toestel willen zetten om te testen Eerlijk gezegd, ik heb al nieuwe lenzen gezien die meer stof bevatten dan mijn 28-135 van 2001. Ik heb nog nooit iets in mijn foto's gemerkt dat door stofjes werd veroorzaakt, en ik weet zelfs niet hoe ik artefacten door stof zou moeten onderscheiden van andere imperfecties.

      Een 80-400 heeft een redelijk stevige barrel die wel wat beweegt, en dus lucht verplaatst. Als je lucht binnentrekt, kan je uiteraard ook stofjes mee krijgen, ook al zijn die lens barrels meestal relatief goed afgedicht. Ik heb er mij nooit zorgen over gemaakt, ook omdat het volgens mij nooit schoon te maken is zonder de lens grotendeels de demonteren en opnieuw te monteren (en calibreren). Het zal niet onder garantie vallen en het gaat veel tijd en werk (en dus geld) kosten.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Nikon af-s 80-400mm vr nano

        Je kan altijd eens naar Procirep in Evere gaan en informeren.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon af-s 80-400mm vr nano

          Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
          Je kan altijd eens naar Procirep in Evere gaan en informeren.
          Die zullen waarschijnlijk tegen vergoeding willen schoonmaken, maar of dat wat uitmaakt?????
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Nikon af-s 80-400mm vr nano

            Ik zou mij ook geen zorgen maken,je zal het waarschijnlijk nooit zien op uw foto's.

            Mvg Yves.
            What you see is what you get

            Comment


            • #7
              Re: Nikon af-s 80-400mm vr nano

              Ik denk niet(uit ervaring)dat stofdeeltjes de beeldkwaliteit zal beinvloeden MAAR opgelet dat er geen schimmel intreed want daardoor heb ik flinke kosten gehad...

              Comment


              • #8
                Re: Nikon af-s 80-400mm vr nano

                Fel bedankt allemaal voor de goeie raden en nu ben ik wat gerust.
                En dan zou ik ook nog een vraagje stellen. Misschien is het beetje dom maar ik ken nog niet echt veel van....
                Van waar komen de schimmel en hoe kan ik dat vermijden?
                Nogmaals bedankt aan iedereen
                Su

                Sent from my SM-G920F using Tapatalk

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon af-s 80-400mm vr nano

                  Oorspronkelijk geplaatst door suong le Bekijk bericht
                  Van waar komen de schimmel en hoe kan ik dat vermijden?
                  Helemaal geen slechte vraag... ik vermoed een combinatie van vocht en 'onzuiverheden', maar mijn kennis van biologie is op de schoolbanken achtergebleven

                  Vocht door condensatie in de lens is waarschijnlijk onvermijdelijk als je al eens met grote temperatuurschommelingen te maken hebt, dus het is belangrijk om je spullen toch te bewaren in een normale kamertemperatuur bij normale vochtigheidsgraad. Ik vergelijk het met een auto die in een garage overnacht in plaats van buiten op straat: afhankelijk van het weer kan dat een groot verschil maken. Het kan een idee zijn om zakjes silica gel in je cameratas te stoppen om het vocht wat op te slorpen. Als je die af en toe eens een nachtje op de verwarming legt (of een tweetal uurtjes op lage temperatuur in een oven) dan is het vocht er grotendeels uit en doen ze weer beter hun werk.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon af-s 80-400mm vr nano

                    Heel vriendelijk van jou over jouw kennis te delen. Ik fotografeer heel graag maar mijn kennis en tijd zijn te beperken. Maar de laatste tijd kreeg ik zo een dwang om op pad te gaan. Normaal doe ik graag wildlife maar in België is heel beperk. Maar ondanks het weer wil ik toch overal nr toe gaan om te fotograferen. Dan moet ik toch voorzichtig zijn om de problemen voor mijn lenzen te vermijden.
                    Ik ga de product die jij gezegd hebt kopen om te beginnen.
                    Merci en fijne dag nog.
                    Grts Su

                    Sent from my SM-G920F using Tapatalk

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon af-s 80-400mm vr nano

                      Als je hier in een normaal verwarmd huis woont en geen last hebt van vochtige kasten, hoef je niet bang te zijn voor schimmel. Dit treedt op bij langdurige vochtigheid: regenwoud, zuiden US enz..
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon af-s 80-400mm vr nano

                        Wij gaan heel vaak op reis in afgelegen plaatsen in de wereld. Zoals de jungel in asia, amazon enzo. Meestal niet aangenaam omstandigheden voor elektrische dingen. Ken jij ook wat goeie producten tegen vochtige temperatuur? Alle advies zijn welkom want ik ben een echte probi in de fotografie wereld.
                        Grts su

                        Sent from my SM-G920F using Tapatalk

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon af-s 80-400mm vr nano

                          Je hebt pakjes in allerlei formaat met silica gel er in. Deze korrels zullen het vocht opnemen en je toestel in zekere mate beschermen. Wanneer deze gesatureerd zijn kan je ze bv. in een oven leggen op zeer lage temperatuur om het water eruit te laten verdampen alhoewel je je soms moet afvragen wat voordeliger is: stroomverbruik vs. een nieuw pakje (tenzij je beperkt bent in mee te sleuren bagage op trektochten bv.)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon af-s 80-400mm vr nano

                            Gewoon een pakje rijst , is het beste om vocht op te nemen , goedkoopst en overal verkrijgbaar

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon af-s 80-400mm vr nano

                              Vocht, kamfer en naftaleen zijn dingen die je moet mijden als de pest wat betreft schimmel .

                              Comment

                              Working...
                              X