Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

te gek : Sony RX10 gekocht 12/2013, nooit gebruikt en nu te koop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • te gek : Sony RX10 gekocht 12/2013, nooit gebruikt en nu te koop

    Gosh,
    op 2dehands is er nu een zoekertje van een RX10. Die mensen hebben dat gekocht en dat nooit gebruikt, want ze hadden al een goeie camera zeggen ze. Toen was dat bijna 1000 euro ! Ze vragen nog 600 euro...
    Zou ik het riskeren? Of toch niet? Er is vaneigens geen garantie meer op.
    Know what you know, and don't know what you don't know.

  • #2
    Re: te gek : Sony RX10 gekocht 12/2013, nooit gebruikt en nu te koop

    Ik heb de 1ste en 2de versie van de RX10 kort geprobeerd en ik vond het zeer aangename toestellen.
    Vergelijkbaar met de Panasonic FZ1000, maar met een kortere zoomlens. Je krijgt er wel een reeks toeters en bellen van Sony bij, want de beeldverwerkingssoftware van die toestellen is uitstekend.
    Let wel, de foto's die eruit rollen, zullen zeer vergelijkbaar zijn met die van de RX100-III...
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: te gek : Sony RX10 gekocht 12/2013, nooit gebruikt en nu te koop

      Ik heb die advertentie ook gezien. Bijzonder aanlokkelijk vind ik...
      Knap stuk techniek, o.a. vanwege die toplens.
      Maar ik heb hier ondertussen 5 andere camera's liggen, dus deze daar toch maar niet aan toevoegen...
      Last edited by K-2; 15 februari 2016, 20:16.
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: te gek : Sony RX10 gekocht 12/2013, nooit gebruikt en nu te koop

        De Sony RX10 lijkt mij op heel veel gebieden een no brainer. Mijn enig bezwaar blijft de 1" sensor heeft.
        Bekijk de beelden op 100% en vergelijk ze met een APSC-sensor beeld en je begint (terecht) te twijfelen volgens mij.
        Straatfotograaf in Antwerpen

        Comment


        • #5
          Re: te gek : Sony RX10 gekocht 12/2013, nooit gebruikt en nu te koop

          Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
          De Sony RX10 lijkt mij op heel veel gebieden een no brainer. Mijn enig bezwaar blijft de 1" sensor heeft.
          Bekijk de beelden op 100% en vergelijk ze met een APSC-sensor beeld en je begint (terecht) te twijfelen volgens mij.
          Bof .. ik heb een RX100II en een A6000 en ik wil u die beelden wel eens naast mekaar leggen ... ne straffe die dat verschil kan zien ...

          Comment


          • #6
            Re: te gek : Sony RX10 gekocht 12/2013, nooit gebruikt en nu te koop

            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
            Let wel, de foto's die eruit rollen, zullen zeer vergelijkbaar zijn met die van de RX100-III...
            Lol, ik snap wat je bedoelt, ik had het ook al zitten denken, de RX10 is een RX100 met een langere zoomlens eh...
            Know what you know, and don't know what you don't know.

            Comment


            • #7
              Re: te gek : Sony RX10 gekocht 12/2013, nooit gebruikt en nu te koop

              Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
              Mijn enig bezwaar blijft de 1" sensor heeft.
              Bekijk de beelden op 100% en vergelijk ze met een APSC-sensor beeld en je begint (terecht) te twijfelen volgens mij.
              +1
              En niet alleen bij hogere ISO's.

              Comment


              • #8
                Re: te gek : Sony RX10 gekocht 12/2013, nooit gebruikt en nu te koop

                Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                Bof .. ik heb een RX100II en een A6000 en ik wil u die beelden wel eens naast mekaar leggen ... ne straffe die dat verschil kan zien ...
                Is er zo nergens een site die adhv foto's het verschil tussen de diverse sensors kan aantonen?
                Know what you know, and don't know what you don't know.

                Comment


                • #9
                  Re: te gek : Sony RX10 gekocht 12/2013, nooit gebruikt en nu te koop

                  klopt. ik heb al heeeeel vaak getwijfeld of ik mijn a6k zou houden of niet. er is natuurlijk wel een verschil maar dankzij de lichtsterke lens op de rx is verschil al klein, de jpg engine vind ik op de rx veel beter en formaat speelt ook enorme rol. ik heb heel goede lenzen op de a6k maar de rx is echt wel onwaarschijnlijk goed hoor. eigenlijk vind ik de a6k enkel beter als ik echt werk steek in raw bewerking.
                  Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: te gek : Sony RX10 gekocht 12/2013, nooit gebruikt en nu te koop

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Bof .. ik heb een RX100II en een A6000 en ik wil u die beelden wel eens naast mekaar leggen ... ne straffe die dat verschil kan zien ...
                    Scherptediepte. Dat is de reden dat ik bij APS-C blijf en zelfs geen micro-4/3 overweeg.
                    Maar voor veel toepassingen heeft de 1-inch evenveel troeven. Hoge ISO hoort daar in principe niet bij, maar veel hangt af van de afmetingen van je eindresultaat en hoe accuraat je oorspronkelijke belichting was.
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Re: te gek : Sony RX10 gekocht 12/2013, nooit gebruikt en nu te koop

                      Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
                      Lol, ik snap wat je bedoelt, ik had het ook al zitten denken, de RX10 is een RX100 met een langere zoomlens eh...
                      Hehe
                      Maar je moet vooral naar de body kijken, denk ik, want de sensor en de engine zullen zeer weinig van mekaar verschillen tussen die twee toestellen. De RX10-II lijkt mij nog wat betere beelden af te leveren, en wellicht geldt dat ook voor de RX100-IV.
                      Het is een zeer mooie lens, en dat is vooral mogelijk door de body die iets heeft van een kleine SLR. Daarmee zit je meteen bij het zwakke punt van dit type toestel: vrij grote body voor een 1-inch sensor... je vraagt je af of daar geen APS-C in kon.
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #12
                        Re: te gek : Sony RX10 gekocht 12/2013, nooit gebruikt en nu te koop

                        die sensor kan erin, maar de lens zou 4x zo groot/zwaar zijn
                        Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: te gek : Sony RX10 gekocht 12/2013, nooit gebruikt en nu te koop

                          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                          je vraagt je af of daar geen APS-C in kon.
                          Misschien wel, maar dan zou je een heel wat grotere oplossing krijgen als je er een lens met eenzelfde bereik en constante f-waarde in zou stoppen [emoji6].
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment


                          • #14
                            Re: te gek : Sony RX10 gekocht 12/2013, nooit gebruikt en nu te koop

                            Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                            Misschien wel, maar dan zou je een heel wat grotere oplossing krijgen als je er een lens met eenzelfde bereik en constante f-waarde in zou stoppen [emoji6].
                            Jep, door de afgelopen weken/maanden veel te lezen over sensors en lenzen en systeemcamera's en compacts-for-enthousiasts heb ik ook begrepen dat er een vrij rechtstreeks verband bestaat tussen de sensorgrootte, de lensgrootte en de zoomrange.
                            - in een kleine platte compact met een grote zoomrange zit een kleine sensor
                            - steken we in diezelfde kleine platte compact een grotere sensor dan wordt de zoomrange een pak korter
                            - willen we in diezelfde kleine platte compact een grote sensor én een grote zoomrange dan wordt de lens een pak groter, da's misérie, dus gebruiken ze een bridge, die idd een grotere lens heeft dan een kleine platte compact.
                            - in diezelfde kleine platte compact past ook een full-frame sensor, maar dan is de lens ofwel niet verwisselbaar of juist wel, maar dan zit je in het systeemcamera-vakje

                            Een mooi voorbeeld van het verband tussen zoomrange en sensor kan je bvb bij sony vinden:

                            1) HX90V : mini-sensor - enorme zoom
                            2) RX100: 1" sensor - al veel minder zoom
                            3) DSC-RX1R : full-frame sensor - fixed lens

                            Da's drie keer dezelfde body waarbij ze telkens een grotere sensor monteren, en je ziet de zoomrange zo afnemen. Bij andere merken zal dat ook zo wel zijn, maar daar heb ik geen voorbeeld van.

                            Dat gezegd zijnde is de TZ100 dus een heel straf toestel: (middel)grote sensor in kleine platte compact en toch zoomrange tot 250. Maar - helaas en te verwachten - de lens is niet zo bijster lichtsterk.
                            Know what you know, and don't know what you don't know.

                            Comment


                            • #15
                              Re: te gek : Sony RX10 gekocht 12/2013, nooit gebruikt en nu te koop

                              Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
                              Dat gezegd zijnde is de TZ100 dus een heel straf toestel: (middel)grote sensor in kleine platte compact en toch zoomrange tot 250. Maar - helaas en te verwachten - de lens is niet zo bijster lichtsterk.
                              Niet meteen straffer dan de andere hé. Zoals je zelf zegt: wat je wint aan bereik verlies je aan lichtsterkte.
                              De wetten van de fysica gelden voor elke ingenieur evenveel .
                              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                              Comment

                              Working...
                              X