Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitser nodig voor Nikon D3200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitser nodig voor Nikon D3200

    Hey allen,

    Nikon D3200
    Nikon dx af-s nikkor 18-105mm 1:3.5-5.6G ED

    Heb me eindelijk wat ingelezen in basis-fotografieboeken, en het lijkt me duidelijk dat ik een externe flitser moet aanschaffen .

    Voornaamste doel: foto's in iets donkerdere bossen (dieren) en indoor sportevenementen (snel bewegende atleten, relatief weinig licht). Meestal is het te fotografen object 10 a 30m ver en brandpuntsafstand rond de 100mm.

    Ik twijfel tussen:

    - Nikon SB-700 (279,- euro): zou ik vooral kiezen omdat het Nikon zelf is, een gevestigde waarde, en in de hoop dat het het best kan communiceren met mijn Nikon D3200 (maar dit kan de volgende kit ook?). De dome en filters zijn mooi meegenomen.

    - Nissin Di700A kit Nikon + Air 1 NAS TTL-commander (249,- euro): hoger richtgetal dan de Nikon SB-700 (54 ipv 38), ondersteunt ook iTTL als ik het goed begrijp, spijtig dat er geen dome/filters bij zitten. Of ik de Air-1 veel zal gebruiken in het begin, weet ik nog niet echt, maar dan heb ik het alvast voor later.

    Jullie advies?

  • #2
    Re: Flitser nodig voor Nikon D3200

    Ik denk dat je meer zult zijn met een lichtsterke lens en vooral ervaring!
    Eenmaal je wat ervaring zult opgedaan hebben zul je tegen de limieten van je toestel aanlopen voor sport
    Flitsen is een vak apart en als beginner ga je u erin verslikken,
    Sport binnen is sowiezo een van de moeilijkere onderwerpen van fotografie, en geloof maar niet dat je flitser 30 meter verder nog veel effect zal hebben, en bij dieren wordt dit gewoon niet gedaan...

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Flitser nodig voor Nikon D3200

      Oorspronkelijk geplaatst door spinningrom Bekijk bericht
      Voornaamste doel: foto's in iets donkerdere bossen (dieren) en indoor sportevenementen (snel bewegende atleten, relatief weinig licht). Meestal is het te fotografen object 10 a 30m ver en brandpuntsafstand rond de 100mm.
      Als je huidige lens een 18-105mm F3.5-5.6 is en je neemt meestal foto's op 100mm, dan zal je diafragma op F5.6 staan, zeker niet lichtsterk...

      Beste opties die je hebt op hier iets aan te doen zonder te investeren:
      - ISO omhoog, zelfs tot aan ISO3200 (als het echt moet ISO6400) om je sluitersnelheid omhoog te krijgen.
      - In RAW fotograferen zodat je achteraf de ruis nog beter onder controle kan houden.

      Dan volgende stap, nog meer licht binnenkrijgen:
      - lichtsterke lenzen, bv een 70-200 F2.8 krijgt al 2 stops meer licht binnen dan een F5.6 lens, dus je sluitersnelheid weer 4x omhoog hierdoor.

      Dan pas zou ik naar een flits kijken want:
      - atleten vinden het absoluut onprettig als er geflitst wordt omdat hun concentratie gebroken wordt, dieren schrikken hier nogal wat van en dat is toch niet de bedoeling.
      - En zoals je zelf aangeeft, op een afstand van 10-30m heeft een flits bijna geen enkel effect, dit is gewoon te ver.

      Hoe neem je nu eigenlijk foto's?
      Staat je ISO al hoog ingesteld, neem je al foto's in RAW?

      Heb je een sample die je dan sharen?

      Mvg,
      Nick
      Nikon D300 & een beetje glas...
      Iets kleiners als carry everywhere

      Comment


      • #4
        Re: Flitser nodig voor Nikon D3200

        Ik begrijp je opmerking, hoor. Met mijn f5.6 zit ik quasi continue klem. Anderzijds kan je zeggen dat een vb 24-70mm f2.8 met stabilisatie me toch snel meer dan 1000 (maar eerder richting 2500) euro zal kosten. En dan heb ik amper 2 f-stops gewonnen. En dat geld heb ik momenteel echt niet.
        Is het dan niet een betere optie om niet meer vanop 30m te fotograferen, wat dichter te komen en toch te flitsen (dit laatste met vallen en opstaan)?

        Ivm dieren hoor ik verschillende boodschappen. Hier lees ik vb dat het niet wordt afgeraden om te flitsen bij dieren:
        Heeft mijn huisdier er hinder van als ik het fotografeer met een flitser? En kan dat zelfs schadelijk zijn voor zijn ogen? Shoot gaat op zoek naar het antwoord.

        Comment


        • #5
          Re: Flitser nodig voor Nikon D3200

          Een 24-70 F2.8 is natuurlijk wel direct extreem hé...

          Voor een Nikon D3200 zou ik eerder naar een 70-200 F2.8 die nu nieuw rond de 1000€ (Sigma) staat (tweedehands voor serieus wat minder te vinden)
          Of als standaard zoom een 17-50 F2.8 die rond de 300€ staat (Tamron zonder stabilisatie) of rond de 400€ (Tamron met stabilisatie)

          Mvg,
          Nick
          Nikon D300 & een beetje glas...
          Iets kleiners als carry everywhere

          Comment


          • #6
            Re: Flitser nodig voor Nikon D3200

            Infernoken,
            - nee, niet in RAW.
            - ISO staat meestal al rond de 3200.
            - lichtsterke lenzen: daar heb ik momenteel echt het geld niet ver.
            - ivm atleten: dit soort atleten vraagt om gefotografeerd te worden, dus storen zich minder aan een flits (gelukkig heb ik dit puntje in mijn voordeel)
            - sample zal ik straks eens proberen te zoeken.

            Comment


            • #7
              Re: Flitser nodig voor Nikon D3200

              Hi,

              op je reactie:
              - lichtsterke lenzen: daar heb ik momenteel echt het geld niet ver.
              Ik zie toch dat je denkt aan flitsers van ~250€?
              Dan is een tweedehands 17-50 F2.8 echt wel haalbaar in tweedehands:
              bv. http://www.2dehands.be/foto-camera/l...273764643.html

              Maar ik heb zo het gevoel dat je keuze al vaststaat op te flitsen, als dat zo is, neem dat deze met het hoogste richtgetal, je zal het nodig hebben bij F5.6...

              Mvg,
              Nick
              Nikon D300 & een beetje glas...
              Iets kleiners als carry everywhere

              Comment


              • #8
                Re: Flitser nodig voor Nikon D3200

                Nee, helemaal nog niet zeker beslist voor de flitser, maar ik vind het wel interessant om alles eens te bespreken .
                Ik heb er inderdaad al aan gedacht om vb een Nikon AF-S 50mm f/1.8G te kopen (is ook rond de 250), maar als ik zo kijk op mijn 'gemiddelde' foto's gebruik ik toch vooral focus rond de 100mm, en een +-100mm al dan niet vast brandpunt die snel is, betaal je toch al snel meer (richting de 1000).

                Ik probeer even wat dropbox-foto's te delen, hopelijk lukt het:


                Comment


                • #9
                  Re: Flitser nodig voor Nikon D3200

                  Wat ik zou doen,is naar een meer lichtsterke lens kijken.
                  Flitsen is niet altijd evident (zeker niet op 30 of 20 meter,tenzij met een tele.maar dikwijls heb je dan een overbelichte voorgrond erbij) om mooie foto's te nemen.Dikwijls meenemen van de omgevingsbelichting etc.,wat niet lukt met minder lichtsterke lezen.Flitsen in sporthall wordt meestal niet met dank afgenomen.
                  Lukt het niet ,dan kun je deze nog met plezier verder gebruiken.Lukt het flitsen niet,dan blijft de flits liggen en heb je er maar sporadisch plezier van.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Flitser nodig voor Nikon D3200

                    in de gym zal de beste optie voor jou de 18-35 f1.8 zijn denk ik...
                    of een 35mm f1.8, een 50mm zal te weinig allround zijn
                    dieren in een donker bos? net na zonsondergang ofzo? en welke dieren dan?
                    in het bos als de dieren stillstaan (herten die grazen etc.) zou ik gewoon beginnen met een goed statief....
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Flitser nodig voor Nikon D3200

                      Hey, super bedankt voor de antwoorden. Hier leer ik uit!

                      - dieren in het bos: haha, sorry, ik was erg onduidelijk, besef ik net. Ik bedoelde: we gaan vaak wandelen met onze honden in dicht begroeide bossen (dus weinig licht dat doorvalt). De leukste foto's zijn natuurlijk de actiefoto's (lees: veel beweging in dus niet zeer fel verlichte omgeving). Met een statief staan sleuren is niet handig voor deze setting: de rest van de groep wandelt verder, ik moet soms snel een foto kunnen nemen, etc...

                      - die "35mm ipv 50mm"-opmerking snap ik niet goed. Waarom is een 35mm meer allround? (Als ik nu naar mijn gemiddelde foto kijk, dan werk ik vaker rond de 90mm brandpuntsafstand).

                      - stel dat ik voor een f1.8 ga, dan win ik op 50mm +-2 a 3 f-stops. Ik verlies echter +-2 stops doordat er bij de Nikon AF-S 50mm f/1.8G geen beeldstabilisatie is. Voor de stops moet ik het dus amper doen, of zie ik dit verkeerd?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Flitser nodig voor Nikon D3200

                        Oorspronkelijk geplaatst door spinningrom Bekijk bericht
                        - die "35mm ipv 50mm"-opmerking snap ik niet goed. Waarom is een 35mm meer allround? (Als ik nu naar mijn gemiddelde foto kijk, dan werk ik vaker rond de 90mm brandpuntsafstand).

                        - stel dat ik voor een f1.8 ga, dan win ik op 50mm +-2 a 3 f-stops. Ik verlies echter +-2 stops doordat er bij de Nikon AF-S 50mm f/1.8G geen beeldstabilisatie is. Voor de stops moet ik het dus amper doen, of zie ik dit verkeerd?
                        Om even antwoord te geven: een 35mm op een APS sensor staat ~equivalent aan een 50mm om full frame, dus een standaardlens, vandaar dat deze als meer 'all-round' kan beschouwd worden. Een 50mm op APS is ~75mm in full frame, dus ietwat meer tele, maar als jouw applicatie daarom vraagt, neem dan gerust de 50mm...

                        - Voor de 50mm F1.8 zie je het wat mij betreft verkeerd tov optische stabilisatie... Een F1.8 laat veel meer licht binnen en zal je dus toelaten met hogere sluitersnelheden te trekken om zo ook beweging bevriezen. Optische stabilisatie laat lagere sluitersnelheden toe door bewegingen te compenseren, maar dat geld alleen maar voor statische objecten, zodra een onderwerp beweegt heb je er dus weinig tot niets aan...
                        (Lees, je omgeving zal scherp lijken en je bewegend onderwerp bewogen)

                        Hangt dus zeker af van in welke situatie jij wil fotograferen.

                        + wat minder relevant in dit topic, maar een F1.8 laat een mooie scherptediepte toe die toch wat meer aan je foto's kan bijdragen.
                        Nikon D300 & een beetje glas...
                        Iets kleiners als carry everywhere

                        Comment


                        • #13
                          Re: Flitser nodig voor Nikon D3200

                          Hey, van die scherptediepte op f1.8 is inderdaad ook iets waar ik zeker rekening mee hou.

                          Heb net een Nikon 50mm F1.8G AF-S voor 120.- euro gevonden, goede staat volgens de verkoper, dus als die meevalt..

                          Comment


                          • #14
                            Re: Flitser nodig voor Nikon D3200

                            Zal je veel plezier aan beleven!

                            Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                            portfolio en workshops:
                            https://www.bennybulke.com/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Flitser nodig voor Nikon D3200

                              Oorspronkelijk geplaatst door spinningrom Bekijk bericht
                              Hey, van die scherptediepte op f1.8 is inderdaad ook iets waar ik zeker rekening mee hou.

                              Heb net een Nikon 50mm F1.8G AF-S voor 120.- euro gevonden, goede staat volgens de verkoper, dus als die meevalt..
                              Kijk ook eens om het te koop van het forum:

                              85mm F1.8 aan 250€ !

                              (Maar denk eerlijk gezegd denk ik dat de 50mm ook best zal voldoen en je hier meer onderwerpen mee zal aankunnen)
                              Nikon D300 & een beetje glas...
                              Iets kleiners als carry everywhere

                              Comment

                              Working...
                              X