Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een tweede 'zon'...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een tweede 'zon'...

    Ik heb een wat vreemd vraagje voor jullie:

    Ons papa is heel geïnteresseerd in het heelal en fysica. En onlangs kwam hij deze pagina tegen; http://niburu.co/index.php?option=co...rsum&Itemid=48 waarbij men ervan overtuigd is de planeet Niburu gezien te hebben net naast de zon. Merk op dat de zon op de foto telkens wordt gehinderd door bomen of een raam. Maar we hebben er een beetje onze bedenkingen bij.. Vooral omdat het een fenomeen is dat toch echt wel duidelijk zou moeten te zien zijn, papa is zelfs vaak naar zonsopgangen gaan kijken maar heeft het nooit gezien.
    Nu is onze vraag, kan de tweede en kleinere 'zon' een optisch effect zijn?

    Het is een hele vreemde vraag, ik weet het, maar ik ben toch wel heel benieuwd naar het antwoord.

    Groetjes,
    Zoë

  • #2
    Re: Een tweede 'zon'...

    tuurlijk is dat een optisch effect, lijkt me gewoon flare van de lens.

    een tweede zon die vlakbij onze zon zou staan is gewoon flauwekul.
    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

    Comment


    • #3
      Re: Een tweede 'zon'...

      En wat veroorzaakt die flare van de lens dan? Het feit dat er telkens iets voor staat? In dit geval de bomen en de ramen.

      Comment


      • #4
        Re: Een tweede 'zon'...

        een 2de zon zouden we ondertussen ook al eens moeten weten hé, technologie en al....
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Een tweede 'zon'...

          @ bulke41: Inderdaad. We geloven het ook niet hoor, maar we waren gewoon nieuwsgierig naar hoe je dat dan toch kon bereiken.

          Comment


          • #6
            Re: Een tweede 'zon'...

            Oorspronkelijk geplaatst door Zoë C. Bekijk bericht
            Ik heb een wat vreemd vraagje voor jullie:

            Ons papa is heel geïnteresseerd in het heelal en fysica. En onlangs kwam hij deze pagina tegen; http://niburu.co/index.php?option=co...rsum&Itemid=48
            Amaai... Dat is dus een probleem met het internet. Hoe onderscheid je echte informatie van fictie? Heb even op die website rondgekeken en ik vrees dat er daar wat teveel hennepsapjes gedronken worden.

            Comment


            • #7
              Re: Een tweede 'zon'...

              hihi inderdaad ja! Papa kwam de site tegen door een vriend van hem die blijkbaar heel goedgelovig is. Papa wist natuurlijk dat dat bull**** was en wou het graag bewijzen.

              Comment


              • #8
                Re: Een tweede 'zon'...

                Oorspronkelijk geplaatst door Zoë C. Bekijk bericht
                Ik heb een wat vreemd vraagje voor jullie:

                Ons papa is heel geïnteresseerd in het heelal en fysica. En onlangs kwam hij deze pagina tegen; http://niburu.co/index.php?option=co...rsum&Itemid=48 waarbij men ervan overtuigd is de planeet Niburu gezien te hebben net naast de zon. Merk op dat de zon op de foto telkens wordt gehinderd door bomen of een raam. Maar we hebben er een beetje onze bedenkingen bij.. Vooral omdat het een fenomeen is dat toch echt wel duidelijk zou moeten te zien zijn, papa is zelfs vaak naar zonsopgangen gaan kijken maar heeft het nooit gezien.
                Nu is onze vraag, kan de tweede en kleinere 'zon' een optisch effect zijn?

                Het is een hele vreemde vraag, ik weet het, maar ik ben toch wel heel benieuwd naar het antwoord.

                Groetjes,
                Zoë
                Beste,

                Ik ben geen expert in die dingen in die zin dat ik geen diploma heb in de wetenschappen. Ik volg het gewoon graag.
                Maar je stelt deze vraag op een fotografieforum dus je verwacht eerder onderbouwde meningen dan een uitleg van deskundigen.
                Ik zal je m’n persoonlijke mening geven.

                De site waar je link me heenvoerde spreekt over een minizonnestelsel rond een tweede zon dicht bij ‘onze’ zon.

                Sinds de jaren 1960 hebben NASA (en vanaf de jaren 1990 ook de ESA) met verscheidene onbemande ruimtesondes de zon zeer dicht kunnen naderen.
                Een tweede zon hebben ze bij mijn weten niet gevonden…

                Met de planeetbaanwetten van Kepler en de zwaartekrachtswetten van Newton en bij uitbreiding Einstein kan de wetenschap voor een groot deel begrijpen hoe het heelal werkt en waarom het is zoals het is.
                Als er zich in de nabijheid van de zon een minizonnestelsel zou bevinden dan druist dat in tegen in de wetenschap algemeen aanvaarde en bewezen theoriën.
                Mocht dit minizonnestelsel, waarvan sprake op die site, bestaan, dan zou dit invloed hebben op de zon en de planeetbanen van bvb. Mercurius en Venus.
                Er is, voor zover ik weet, geen enkele wetenschappelijk gestoelde aanwijzing dat er een dergelijk systeem zou bestaan.

                Er bestaan ook optische fenomenen ten gevolge van ijskristallen hoog in de lucht, bvb. bijzonnen.
                In dit geval denk ik ook dat het gewoon lensflare is.

                En dan is er nog de aard van die bedenkelijke website…
                Even vluchtig scrollen en ik wist al genoeg…
                In de wetenschap werkt men met wetenschappelijk-empirische onderbouwde stellingen, maar op die site gaat het enkel over wat (vooringenomen) getuigen ervan vertellen.
                Verder zag ik iets van ‘Meldpunt UFO’s’ en toen wist ik pas echt hoe laat het hier is.

                Weer zo’n typische ‘believer’-materie, conspiracy-theorieën,…
                De mens is een wezen dat zich wonderbaarlijk graag dingen laat wijsmaken.
                Als mensen hun tijd willen besteden aan het geloven van dergelijke verzinsels of moeite hebben met het uit elkaar houden van realiteit en science fiction… Mij niet gelaten, zolang het maar onschuldig blijft.
                In ieder geval denk ik dat de wetenschappelijke wereld van dit soort onzin niet echt onder de indruk zal zijn.

                Zo denk ik er over.
                Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad.

                Mvg.,
                Smets84.
                Last edited by Smets84; 14 februari 2016, 23:58.

                Comment


                • #9
                  Re: Een tweede 'zon'...

                  Mij zijn alleen 2 zonnen bekend op de planeet Tatooine - dit is een feit: kijk maar:



                  YMMV

                  Er bestaat wel een weerverschijnsel dat zoiets voorstelt:



                  Exif: onbekend.
                  Last edited by Nerdifant; 15 februari 2016, 09:22.
                  Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Een tweede 'zon'...

                    Er zijn vele sterrenstelsels met twee zonnen maar daarom draaien er niet steeds planeten omheen
                    Het sterrenstelsel Gliese 667 bvb is er eentje met twee zonnen en daar draaien ook planeten rond.
                    Dus het is niet alleen mogelijk in films ;-)

                    Wat jouw vraag betreft, ik denk dat we dat al heel lang zouden opgemerkt hebben toch met de technologie van vandaag
                    Die site waarnaar je linkt lijkt me ook niet echt betrouwbaar ....

                    Niettegenstaande dat er bijna dagelijks nieuwe dingen ontdekt worden
                    Zo is er onlangs nog maar het idee bevestigd dat ons zonnestelsel toch een 9de planeet zou kunnen hebben (dwergplaneet Pluto niet meegerekend)
                    Alleen de tijd zal het uitwijzen of dit enkel theorie blijft of ook daadwerkelijk zo is

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Een tweede 'zon'...

                      Oorspronkelijk geplaatst door Smets84 Bekijk bericht
                      Verder zag ik iets van ‘Meldpunt UFO’s’ en toen wist ik pas echt hoe laat het hier is.
                      Maar UFO's bestaan hoor. Je mag het alleen niet over "vliegende schotels" hebben. Een Unidentified Flying Object wordt regelmatig waargenomen, meestal is er dan ook vlug een verklaring gevonden (ISS, meteoriet, weerballon, vliegtuig ...) soms echter niet maar dat wil niet zeggen dat het aliens zijn.
                      bye, Maurice
                      https://on4bam.com/
                      Nikon D7500

                      Comment

                      Working...
                      X