Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Haspengouw, lauw, andere kant van het dorp

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] Haspengouw, lauw, andere kant van het dorp


    Nog eentje van mijn wandeling van donderdag.




    Volgens de nieuwe forumregels mag ik "maximaal 3 foto’s van éénzelfde onderwerp" .
    Aldus denk ik dat ik een andere foto van een paar minuten eerder ook mag tonen, ivm de interessante suggestie van frakske :








    Hier grotere versie, van het origineel

    Last edited by Iegienie; 14 februari 2016, 12:54.
    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

  • #2
    Re: Haspengouw, lauw, andere kant van het dorp

    Heerlijke plaat met mooie diepte. Een mooie plek om foto's te maken met verschillende weers- en lichtomstandigheden
    http://www.smuttynose.nl

    Comment


    • #3
      Re: Haspengouw, lauw, andere kant van het dorp

      Ik vind het licht belangrijker dan de sporen, daarom had ik waarschijnlijk eerder gezocht om dat licht meer op een plaats in beeld te brengen waar mijn gevoel zich goed bij voelt want bij die plaatsing wringt het mij toch wat
      Als ik er onderaan 1/4e van weghaal dan kijkt het mij al veel prettiger misschien ook deels omdat er dan geen lijn ergens echt uit een hoekje(boekje) komt ...
      bedankt om te kijken of te reageren, frans !

      Comment


      • #4
        Re: Haspengouw, lauw, andere kant van het dorp

        Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
        Ik vind het licht belangrijker dan de sporen, daarom had ik waarschijnlijk eerder gezocht om dat licht meer op een plaats in beeld te brengen waar mijn gevoel zich goed bij voelt want bij die plaatsing wringt het mij toch wat
        Als ik er onderaan 1/4e van weghaal dan kijkt het mij al veel prettiger misschien ook deels omdat er dan geen lijn ergens echt uit een hoekje(boekje) komt ...
        interessant !
        ik had nog een andere foto van ongeveer zelfde moment. Volgens de nieuwe forumregels zou het geen probleem mogen zijn om die hier ook te plaatsen, denk ik.

        Hier ligt de horizon wel wat lager, ik denk dat dat eigenlijk niet mag ?
        Maar gezien de wolken er boven toch maar zo gelaten.
        mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

        Comment


        • #5
          Re: Haspengouw, lauw, andere kant van het dorp

          Mooi hoor, vooral de tweede spreekt me erg aan vanwege het lichtspel op de heuvels

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Haspengouw, lauw, andere kant van het dorp

            beeld 2 oogt mij veeeeeeeele beter !

            Oorspronkelijk geplaatst door Iegienie Bekijk bericht
            Hier ligt de horizon wel wat lager, ik denk dat dat eigenlijk niet mag ?
            en van wie niet ?
            bedankt om te kijken of te reageren, frans !

            Comment


            • #7
              Re: Haspengouw, lauw, andere kant van het dorp

              Paar dagen geleden die opmerking gekregen, toch ?

              Ik vond dat dat inderdaad kon, maar blijkbaar vermijdt men dat liever is me uitgelegd geweest. Ik denk die foto half zee half lucht met de paaltjes, van Johan of Jos, als ik me goed herinner.
              mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

              Comment


              • #8
                Re: Haspengouw, lauw, andere kant van het dorp

                Mijn ideale zit er niet bij.
                De sporen met het licht van de 2e. Dat was voor mij DE foto.
                Maar zonder meer, zeer mooie momenten en foto's Pieter.
                Ja, ja, geef die Ollanders weer maar de schuld.
                Dat iets niet mag heb ik niet beweerd. Maar een foto met de horizon exact in het midden, heeft in zich, dat het niet prettig kijkt.
                Niet voor niets hanteren alle beeldkunstenaars de Gulden snede, ofwel de regel van derden. Maar dat moet je ook weer niet te letterlijk nemen.
                En zeker per foto bekijken. Dus bij mijn foto van de pier, vond ik het ongewenst.
                Bij sommige foto's (zoals Gasthuisbevang) is het juist heel mooi om de horizon ongeveer in het midden te zetten.
                Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                Vriendelijke groeten, Johan

                Comment


                • #9
                  Re: Haspengouw, lauw, andere kant van het dorp

                  Ik begin een beetje verschillende stromingen te ontdekken hier op BD, interessant !
                  Den ene wil de sporen uit de hoek, de andere wil dat niet. Den ene vind dat horizon in het midden kan, de andere vind dat dat niet kan, maar soms wel.

                  Vrijdag zal het in de landschapsles over "De Gulden Snede" gaan, ben curieus wat er daar naar voor zal komen. Zal proberen een paar keer een knuppel in het hoenderhok te gooien, geeft wat animatie in de les. hihi.


                  Mijn eigen persoonlijk gedacht over die regel van derden is dat je riskeert van nogal stereotiepe beeldjes te creeren.

                  Het basisprobleem is dat het beoordelen van een foto per definitie een subjectief gegeven is. Die regeltjes (landschapsfoto moet scherp zijn, geen zwarte oogkassen, horizon op 1/3de, regel van derden) zijn echter (meestal) objectieveerbare hulpjes, maar, soms zijn ze niet van toepassing.
                  Wanneer niet ? Awel, dat is weer subjectief. En zo is de cirkel rond...


                  Zie maar naar de verschillende opmerkingen die hier de ronde doen over deze foto's.

                  En wie heeft dan gelijk ? Iedereen en niemand zeker ? Zoals gewoonlijk ! maar ik vind het wel interessant, zeker weten.


                  Terug naar de foto in kwestie.
                  Ikzelf ga dus voor de eerste foto, omdat het licht daar meer de ondulatie in het landschap benadrukt. Maar, ik had er misschien beter wat voorgrond afgeknipt, en ik ben er nog niet 100% uit of ik de sporen nu uit het hoekje wil zien vertrekken, of niet. Zal er nog eens over nadenken, en dan later een update doen.
                  mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Haspengouw, lauw, andere kant van het dorp

                    Twee heerlijke foto's mijn gedacht, met lichte voorkeur voor nr2
                    Meer van mijn fotootjes te zien op Flickr http://www.flickr.com/photos/64612467@N04/
                    Groeten
                    Kurt

                    Comment


                    • #11
                      Re: Haspengouw, lauw, andere kant van het dorp

                      ik zit ook ergens tussen de twee in qua keuze, dat wordt dus photoshop
                      heel mooie lijnen en lichtspel
                      de eerste heeft wat meer contrast, dat vind ik mooi.
                      groeten, Kristof
                      Canon EOS 5D mkII

                      Comment


                      • #12
                        Re: Haspengouw, lauw, andere kant van het dorp

                        De eerste is perfect van compo, de tweede is perfect qua licht. Maar het zijn allebei heel sterke beelden.

                        Wat regeltjes betreft, en vooral de regel van derden, daar moet je je niet altijd strikt aan houden. Zolang je maar een bewuste keuze maakt waar je je beeldelementen plaatst en weet waarom je die net daar plaatst.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Haspengouw, lauw, andere kant van het dorp

                          ik denk dat ik ga passen.
                          Te veel contradicties in de raadgevingen opmerkingen en bevindingen, ik stel voor dat gewoon beide prentjes volgende week in de HoF opgenomen worden. nah.
                          mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Haspengouw, lauw, andere kant van het dorp

                            Dan nog extra stof tot nadenken voor u :
                            Vergeet niet dat jij in dit beeld stond, de kijker niet, die moet het stellen met alleen die foto en die voelt dan ook de omgeving niet waar jij je eigenlijk niet van kan losmaken.
                            Als kijker komen mij de glooiingen van het landschap door die harde lichtlijnen in beeld 1 eerder over als zijn het bijna trappen waar de glooiingen in beeld 2 een veel natuurlijker overkomen.
                            bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Haspengouw, lauw, andere kant van het dorp

                              de bovenste vind ik de beste door de mooiere lichtinval op de glooiingen, wat er misschien ontbreekt is nog wat zonlicht vooraan in de foto.
                              groeten, Kristof
                              Canon EOS 5D mkII

                              Comment

                              Working...
                              X