Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flikkerende LCD + EVF Fuji X-T10

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flikkerende LCD + EVF Fuji X-T10

    Beste,


    Ik heb een nogal vervelend probleem met de LCD en EVF van mijn X-T10.
    Wanneer belichtings preview bij manuale modus aanstaat, en de belichting ondermaats is (te korte sluitertijd, of te kleine diafragma) voor de hoeveelheid licht, gaat het scherm + EVF flikkeren, net als een CRT scherm, of de refreshrate van TL lampen.
    Op de foto zelf is niets te zien, gelukkig maar.
    Op mijn X-Pro1 heb ik dit probleem totaal niet, bij dezelfde belichtingsinstellingen.

    Heeft iemand van jullie eenzelfde probleem? Heeft iemand hiervoor eventueel een oplossing?

    Groet,
    Andreas

  • #2
    Re: Flikkerende LCD + EVF Fuji X-T10

    heb op m'n X-T10 net hetzelfde bij donkere omstandigheden
    Foto merk je er idd niks van

    Comment


    • #3
      Re: Flikkerende LCD + EVF Fuji X-T10

      Zelfde probleem op de x-t1, storend dat wel maar gelukkig niet van invloed op de foto

      Comment


      • #4
        Re: Flikkerende LCD + EVF Fuji X-T10

        Dat is volgens mij omdat Fuji de gevoeligheid omhoog haalt en de refreshrate naar beneden om zoveel mogelijk licht nog te capturen en naar de EVF te sturen.
        Dit effect hebben de meeste EVF's en daar is Fuji geen uitzondering, de X-T10 heeft zelfs één van de betere EVF's op dat vlak.
        Nikon D300 & een beetje glas...
        Iets kleiners als carry everywhere

        Comment


        • #5
          Re: Flikkerende LCD + EVF Fuji X-T10

          Bedankt voor alle reacties. Ik blijf het vervelend vinden, maar zo weet je gelijk als je foto onderbelicht is of niet

          Comment


          • #6
            Re: Flikkerende LCD + EVF Fuji X-T10

            Ik heb dat precies niet op mijn X-T1.
            Of misschien kom ik niet in gelijkaardige omstandigheden of stoort het mij gewoon niet

            Wat ik wel zie, is een fijne trilling in het beeld wanneer ik de ontspanknop half indruk en de beeldstabilisatie van de lens begint te werken.
            Maar nogmaals, niets dat mij echt stoort of de beoordeling van het beeld in de zoeker moeilijker maakt.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Flikkerende LCD + EVF Fuji X-T10

              Ik heb het net nog eens getest en met onderbelichting in een normale lichtomgeving (buiten/geen kunstmatig licht) is er totaal geen probleem.
              Bij licht met halogeen dimbare lampen of LED lampen is er wel een probleem.
              Zal dus louter aan de refreshrate en de lampen liggen dan.

              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
              Ik heb dat precies niet op mijn X-T1.
              Of misschien kom ik niet in gelijkaardige omstandigheden of stoort het mij gewoon niet

              Wat ik wel zie, is een fijne trilling in het beeld wanneer ik de ontspanknop half indruk en de beeldstabilisatie van de lens begint te werken.
              Maar nogmaals, niets dat mij echt stoort of de beoordeling van het beeld in de zoeker moeilijker maakt.

              Comment


              • #8
                Re: Flikkerende LCD + EVF Fuji X-T10

                Oorspronkelijk geplaatst door AndreasD Bekijk bericht
                Bij licht met halogeen dimbare lampen of LED lampen is er wel een probleem.
                Zal dus louter aan de refreshrate en de lampen liggen dan.
                Ik zal er eens op letten bij mijn toestel...

                Wat dat kunstlicht betreft: als je de elektronische sluiter zou gebruiken, bestaat de kans wel degelijk dat je bij bepaalde sluitertijden rare dingen ziet verschijnen in je foto's. Dat heeft dan effectief met de frequentie van het kunstlicht te maken. Er zijn al toestellen die de opname met een aantal milliseconden vertragen als ze dergelijke lichtomstandigheden detecteren, precies om ervoor te zorgen dat de belichtingstijd en de frequentie van de verlichting op elkaar afgestemd zijn, of toch geen interferentie geven.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment

                Working...
                X