Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnebril filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zonnebril filter

    Ik rij veel auto en draag bij zonnig weer een zonnebril.
    Wat mij opvalt is dat de te felle luchten worden gereduceerd en dat het contrast toeneemt.
    Als ik fotografeer dan heb ik vaak te maken met te felle lichten wat dodelijk is met digitaal (film is wat toleranter). Over het algemeen vind ik de beelden die ik zie met zonnebril op mooier dan zonder.

    Dus waarom niet een fliter plaatsen die hetelfde effect heeft als mijn zonnebril. Heeft iemand ervaring met zo'n filter?

  • #2
    Re: Zonnebril filter

    Ik denk dat een Polarisatiefilter je kan helpen, dit vermindert de reflecties van de zon (op bv bladeren, glas etc) en versterkt de blauwe luchten enzo...

    Kijk hier maar es voor meer info :


    dpFWIW: A non-commercial user-to-user digital photography help site offering practical, experience-based articles, some of general interest and others of interest primarily to Oly Camedia users.

    D7000 en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Zonnebril filter

      Daar heb ik oko aan gedacht, maar een polarisatie filter geeft duidelijk andere resultaten dan het zonnebril effect. Er treedt wel verbetering op, maar niet voldoende naar mijn zin.
      Wat er ook in het stukje staat is een beschrijving van een GND filter.
      Dus bedankt voor je links. Een GND filter lijkt het bereik van de CCD te vergroten, nou je door de hoge lichten te filteren (het eigenlijke CCD bereik blijft natuurlijk hetzelfde).

      Graduated Neutral Density (GND) Filters

      These Galen Rowell favorites are dark gray at one end and clear at the other. Like a tinted car windshield, GNDs or "grads" typically serve to balance out bright skies against darker foreground scenes, as in the shot of San Francisco Bay below. In doing so, GNDs help narrow the gulf between the human eye's incredible 15 stops of dynamic range and the relatively meager 5-8 stop dynamic ranges found in today's CCDs and color slide films.

      To get an idea of what a GND can do for your camera, use your forearm to block the sky on a sunny day and note how much better foreground details and colors come through. If taming the bright sky helps those 15-stop eyes of yours that much, imagine what it can do for even a 7-stop CCD.

      A GND filter with spot metering on the grass at right would definitely have improved this sunny shot of San Francisco Bay.
      With an amenable scene like this one and a single 3-stop GND filter, you could stretch a 7-stop CCD's effective dynamic range to a factor of 1054 (10 stops) by compressing the dynamic range of the scene by a factor of 8 before it even hits the CCD.
      Eigenlijk is het een ND filter die ik op mijn Canon G3 standaard kan inschakelen.
      Daar ga ik eens mee experimenteren.
      Last edited by brenzef; 23 augustus 2004, 22:00.

      Comment


      • #4
        Re: Zonnebril filter

        Een ND-filter zoals op je G3 gaat licht tegenhouden zodanig dat je enkele stops trager bent.
        Het is bvb handig als je beweging wilt vastleggen waar er teveel licht is waardoor je een te snelle tijd moet instellen als je al uitgediafragmeed bent.
        Het is echter zoals de naam het aanduid een NEUTRAAL filter, wat wil zeggen dat hij niks aan de kleur van de foto veranderd.
        Het GND is een gradueel ND-filter wat wil zeggen dat deze slechts gedeeltelijk is afgedonkerd. Soms is dat bruikbaar maar in de meeste gevallen zit je niet met een mooie rechte lijn op de horizon waardoor ook andere zaken worden afgedonkerd.
        fredje

        Comment


        • #5
          Re: Zonnebril filter

          Een polarisatiefilter is een filter die het licht slechts in één richting doorlaat.
          Licht trilt in alle richtingen en de filter pikt er slechts één uit. Je kan zelf een experimentje doen met 2 pola-filters of met 2 polaroïd brillen: als je de twee achter mekaar plaatst zul je zien dat de lichtdoorgang kan geregeld worden van nul tot alles al naargelang de stand van beide elementen.
          Dit betekent dat een polarisatie-filter moet gedraaid worden (zoals de wijzer van een uurwerk) in een bepaalde stand om effectief te werken. (je kan het effect bestuderen op reflecties in vensters bv. en ook op de blauwe lucht)
          Als je een dergelijke filter dus in de toekomst gebruikt op je camera, gelieve deze dan te draaien tot hij voldoening geeft.
          Henri
          lidnummer: BD0435BE

          Comment


          • #6
            Re: Zonnebril filter

            Bestaan er eigenlijk GND filters die over de hele lens dezelfde werking geven, dus net zoals ik bijvoorbeeld bij zonnebril voor de lens houd?
            Dat is eigenlijk waar ik naar zoek.
            Nog even dit: ik wil het filter gebruiken op mjn D70.

            Comment


            • #7
              Re: Zonnebril filter

              Oja, de gewone ND-filters, je kunt ze verkrijgen in verschillende gradaties van afdonkering.
              Nogmaals, ze zijn neutraal en hebben dus geen invloed op het beeld maar op het fotograferen ervan.
              Voorbeeld: Je fotografeert in het zonlicht een windmolen - je wil het draaien van de wieken vastleggen maar je bent uitgediafragmeerd en zit nog aan een tijd van 1:125sec. In dat geval resten er slechts twee mogelijkheden !
              Je kan terugkeren als het iets donkerder wordt of je kan een ND-filter voorschroeven. Een filter die twee stops afdonkerd zal je dus op 1:30sec brengen, goed om die beweging vast te leggen.
              Hoge contrastverschillen in fel zonlicht zal het filter niet opheffen !
              Als deze contrasten veranderen met je zonnebril op dan zal deze gepolariseerd zijn en misschien daarbovenop nog gekleurd.
              fredje

              Comment


              • #8
                Re: Zonnebril filter

                Vergeet je auto-witbalans niet af te zetten als je met getinte filters werkt

                Comment


                • #9
                  Re: Zonnebril filter

                  Hoge contrastverschillen in fel zonlicht zal het filter niet opheffen !
                  Maar dat is nu net waar ik naar op zoek ben.

                  Dus welk filter heb ik nodig om hoge contrast verschillen te elimineren en daardoor het aantal stops te verhogen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zonnebril filter

                    Dàt zou de droomfilter zijn, Brenzef... maar jammergenoeg bestaat die niet !
                    Wanneer je het dynamisch bereik van je cam overschrijdt, dan moet je de truukendoos bovenhalen:

                    * Ofwel werken met een ND-filter
                    * Ofwel combineren van een aantal opnames achteraf in PS (bracketing op de belichting kan hier soelaas brengen + het werken in RAW-formaat)

                    Als je de kleurtonen wil beïnvloeden (wat een zonnebril doet), dan kan je dit het best in nabewerking doen (Photoshop); want aan de bron sleutel je liefst zo weinig mogelijk... kwestie van nog alle kanten op te kunnen.

                    En uiteraard: een polarisatiefilter hoort eigenlijk tot de standaarduitrusting! Dàt is een effect dat je achteraf niet kan toepassen op je foto's (reflecties etc...)


                    Die ideale filtering bestaat dus wel, maar hij vraagt wel wat werk...
                    Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zonnebril filter

                      Opgelet je verwisselt ND (neutral density) filters met polarisatiefilters:

                      1. ND-filter absorbeert licht overal: een densiteit van 30 absorbeert de helft van het licht en dus moet je je diafragma 1 stop openen; hierna een vb met als vertrekwaarde diafragma 11:
                      bij gebruik van 30 ND gaat diafragma van 11 naar 8
                      bij gebruik van 60 ND gaat diafragma van 11 naar 5,6
                      bij gebruik van 90 ND gaat diafragma van 11 naar 4

                      2. een polarisatiefilter absorbeert niets maar laat het licht door in één trilrichting en kan dus hinderlijke reflecties wegnemen en ook de hemel veel gesatureerder laten overkomen:
                      een polarisatiefilter verandert niets aan het diafragma maar moet wel in een bepaalde richting gedraaid worden op het objectief (proefondervindelijk vast testellen, gezien effect o.a. afhangt van opnamerichting en stand van filter op het objectief
                      Henri
                      Last edited by kodachrome; 24 augustus 2004, 22:55.
                      lidnummer: BD0435BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zonnebril filter

                        Ik begrijp dat een GND filter geen soelaas bied.
                        Das jammer, toch vraag ik mij af wat mijn zonnebril allemaal doet met het licht.
                        Zou mooi zijn om dat te kunnen gebruiken.

                        Comment

                        Working...
                        X