Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70 Macro - tele - zoom Graag verduidelijking

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D70 Macro - tele - zoom Graag verduidelijking

    Yo BD-ers,

    'k heb hier de laatste weken al heel wat opgestoken in de verschillende topics. Ik ben namelijk een paar maanden eigenaar van de D70 met de 18-70 kitlens. En na mijn eerste +/- 2000 shots merk ik dat ik voor sommige zaken echt niet mijn ding kan doen met de kitlens. (Ge hoort mij hier zeker niet klagen oder de kitlens, gewoon prachtig, maar soms wil ik wel wat meer tele/macro)

    Dus ik ijverig op zoek naar info over een macro lens (voor de bloempjes en de bijtjes) en een tele/zoom lens voor alles een beetje dichter te krijgen.

    Eerste vraagje: Wat is het verschil tussen tele en zoom ?? Soms zie je lensen vermeld onder tele soms onder zoom.... Kan iemand kort uitleggen wat het verschil is ?

    Tweede vraag: En dan wist ik het helemaal niet meer toen ik een sigma 70-300 lens met macro zag staan. Ik dacht altijd dat ge voor macro een echte macro lens nodig had ? Kan je die sigma lens dan voor beide gebruiken ?
    En wat zijn hier dan de voor en nadelen van ?

    Groeten,
    Erik
    D70; new AF-S 18-200mm VR; AF-S 18-70mm 1:3.5-4.5G;

  • #2
    Re: D70 Macro - tele - zoom Graag verduidelijking

    * Zoomlens: lens met een variabele brandpuntafstand (dus zowel een 80-400 als een 18-70 zijn zoomlenzen)
    * Tele: zo ongeveer alles wat een maximum brandpuntsafstand boven de 200 mm heeft wordt als zoom bestempeld...

    * Macro: in principe alles wat een vergroting heeft van 1 op 1 of groter. Bij een aantal lenzen (zoals in je voorbeeld) wordt daarmee aangeduid dat ze geen grote scherpstelafstand nodig hebben, en daardoor in de buurt kunnen komen van een 1 op 1 vergroting...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment

    Working...
    X