Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"ruimterimpels". hoe kon Einstein weten dat ze er waren....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • "ruimterimpels". hoe kon Einstein weten dat ze er waren....

    ...zónder alle technologie waarover we vandaag beschikken?
    Wie gaf hem de ultieme "tip"?
    Maw: hoe ontdek ik iets waarvoor ik de middelen nog niet heb om het te ontdekken?
    Wie lost dít raadsel voor mij op?

  • #2
    Re: "ruimterimpels". hoe kon Einstein weten dat ze er waren....

    Waarschijnlijk zijn er aliens op bezoek geweest bij Einstein (of was hij er zelf een ...).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: "ruimterimpels". hoe kon Einstein weten dat ze er waren....

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Waarschijnlijk zijn er aliens op bezoek geweest bij Einstein (of was hij er zelf een ...).
      En zeggen dat ik "het woord" bewust niet heb gebruikt.

      Comment


      • #4
        Re: "ruimterimpels". hoe kon Einstein weten dat ze er waren....

        Een slimme mens kan van a naar c redeneren via b, een genie heeft b niet nodig.
        De ruimterimpels waren een onderdeel van zijn hele relativiteitstheorie hé. Een deel trouwens waar hij later zelf over gaan twijfelen is. Maar de praktijk heeft hem nu toch gelijk gegeven.

        Dezelfde vraag kun je over zoveel stellen. Het higgsdeeltje is ook zoiets. Of denk je dat newton echt die appel op zijn kop gekregen heeft?

        Omgekeerd kun je ook stellen: de theoreticus stelt een theorie op en dan gaat men op zoek naar bewijzen of antibewijzen ervoor. Stel dat Einstein deze theorie nooit geformuleerd had, dan waren we er wss nooit naar op zoek geweest...

        Comment


        • #5
          Re: "ruimterimpels". hoe kon Einstein weten dat ze er waren....

          Dat is gewoon hoe echte wetenschap werkt. Je ziet iets en wil dat begrijpen en verklaren vanuit onderliggende princiepes. Daarvoor moet je een theorie opstellen. Eenmaal je die hebt dan moet je vanuit die theorie dat wat je wil verklaren kunnen "uitrekenen". Je moet door redeneren/rekenen/logica van je theorie naar de waarneming kunnen gaan en die moeten binnen nauwe grenzen "kloppen". Dan is je theorie levensvatbaar. Volgende stap is dat je nu vanuit je theorie zaken gaat voorspellen die ofwel nog niet waargenomen zijn ofwel nog niet verklaard zijn. Je gaat een voorspelling doen.

          Dat is wat Einstein hier gedaan heeft. Hij heeft een voorspelling gemaakt op basis van zijn theorie. Dan zijn er verschillende mogelijkheden. Ofwel vind je dat die voorspelling fout is, dan is er iets mis met de theorie (kan volledig ernaast zitten of enkele een randgeval beschrijven of iets missen). Ofwel vind je dat die voorspelling correct is. In dat geval geeft het een heel sterke bevestiging van je theorie. Dat geeft dan ook weer een impuls om naar andere voorspellingen te kijken die misschien technologisch moeilijker te verwezenlijken zijn. Maar als al de andere voorspellingen juist zijn, dan is de kans groot dat die ook juist is.

          De algemene relativiteitstheorie van Einstein heeft zo verschillende voorspellingen gedaan die pas later bevestigd zijn, zwaartekrachtlenzen was de een van de eerste spectaculaire ervan.

          Higgs boson is zo'n voorspelling van het "standaard model". Dat is een model (theorie) die beschijft hoe elementaire deeltjes met elkaar interageren en welke eigenschappen ze hebben en beïnvloeden. Omdat een groot deel van de fysica rond dit model draait (omdat er tot nu toe geen beter is) en dat model voorspelt dat er een deeltje moet zijn met bepaalde massa en eigenschappen zijn ze op zoek gegaan naar dat onbekende deeltje. En ze hebben het gevonden daar waar het voorspeld was. Dus een bevestiging dat het standaard model "juist" is.

          Een "concurerende" theorie van het standaard model is "snaartheorie" (string theory). Daar stellen ze dat er meer dimensies zijn dan de 4 die wij kunnen waarnemen (tot 39 of zoiets) en dat die "opgerold" zijn naar minder dimensies. Zeer ingewikkelde wiskunde. Wat is nu het probleem met die theorie? Wel tot nu toe kunnen ze wel beschrijven wat het standaard model doet. Maar men kan geen enkele voorspelling doen die niet door het standaard model kan gedaan worden of bewezen/gemeten kan worden. Stel nu dat zowel het standaard model als snaartheorie een voorspelling doen over een deeltje maar 1 eigenschap is verschillend. Als men dan dat deeltje vindt dan kan men weten welke de "betere" theorie is.

          Comment


          • #6
            Re: "ruimterimpels". hoe kon Einstein weten dat ze er waren....

            Nu ben ik voldaan!
            Of, hoe iets eenvoudig kan uitgelegd worden!
            Bedankt aan alle "geleerden"!

            Comment


            • #7
              Re: "ruimterimpels". hoe kon Einstein weten dat ze er waren....

              Ik heb wel een ander vraagje.

              What would have been Einstein, 4000 years ago ....
              Of eenvoudiger, wat zou er van Einstein geworden zijn indien hij 4000 geleden was geboren. Zou hij eveneens inteligente eskapades gehad hebben op de wetenschap van toen ?
              Er zou wel geen relativiteitstheorie geweest zijn, maar wat dan wel in de geest van toen.
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #8
                Re: "ruimterimpels". hoe kon Einstein weten dat ze er waren....

                Socrates, Aristoteles, Pythagoras...

                Comment


                • #9
                  Re: "ruimterimpels". hoe kon Einstein weten dat ze er waren....

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Socrates, Aristoteles, Pythagoras...
                  Ken ik ook wel, maar waarmee zou hij bezig geweest zijn ?
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #10
                    Re: "ruimterimpels". hoe kon Einstein weten dat ze er waren....

                    Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                    ...zónder alle technologie waarover we vandaag beschikken?
                    Wie gaf hem de ultieme "tip"?
                    Maw: hoe ontdek ik iets waarvoor ik de middelen nog niet heb om het te ontdekken?
                    Wie lost dít raadsel voor mij op?
                    Toen ik nog jong en onverstandig was heb ik die zwaartekrachtrimpels nu en dan zelf ervaren..........

                    Comment


                    • #11
                      Re: "ruimterimpels". hoe kon Einstein weten dat ze er waren....

                      antwoord op de originele vraag : wiskunde. alles is wiskunde.

                      de taal van de fysica is de wiskunde, en de algemene relativeitstheorie is een beschrijving via de wiskunde (tensorrekenen) van de invloed van de zwaartekracht op de ruimte en de tijd.

                      Een schitterend voorbeeld van hoe fundamenteel onderzoek fantastische resultaten kan opleveren. Via fundamenteel onderzoek werden meetbare voorspellingen gedaan, niemand dacht echter van die ooit te kunnen meten, maar dat is toch gelukt.

                      Juist hetzelfde als de quantummechanica. In eerste instantie puur fundamenteel onderzoek, maar wat is daar allemaal niet uit voorgekomen kwa praktische dingen (dank maar aan je computer, maar eigenlijks is alles wat een beetje naar technologie ruikt de dag van vandaag schatplichtig aan de quantummechanica)


                      En zeggen dat ons pollentiekers aan het duwen zijn om al dat fundamentele onderzoek af te schaffen, "niet nuttig". tja. Zegt heel heel heel veel over het niveau van de pollentiekers.
                      mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: "ruimterimpels". hoe kon Einstein weten dat ze er waren....

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                        Ken ik ook wel, maar waarmee zou hij bezig geweest zijn ?
                        Akkoord met hierboven.
                        Sterrenkunde en quantumfysica is wiskunde.

                        Hij zou daar wel eerst wat stappen in gezet hebben vooraleer verder te geraken.

                        Ieder genie staat op de schouders van zijn voorvaderen met hun bestaande kennis.
                        Daarom is het zo belangrijk dat kennis doorgegeven wordt.

                        Het genie uit het verleden waar ik het minst respect voor heb is Stradivarius. Die heeft ongetwijfeld goede violen gebouwd, maar wel zijn geheim meegenomen in zijn graf.

                        Comment


                        • #13
                          Re: "ruimterimpels". hoe kon Einstein weten dat ze er waren....

                          Dus
                          Einstein heeft met zijn Algemene Relativiteits Theorie verkondigd dat er een 4-dimensioneel iets is dat Ruimte-Tijd noemt. Deze Ruimte-Tijd wordt verbogen/vervormd door de zwaartekracht. Dit is een verklaring waarom oa. planeten rond de zon draaien.
                          Dit was al langer proefondervindelijk bewezen (nb in 1919 met een proefopstelling tijdens een totale zonsverduistering/ Einstein was toen nog onder ons en dit maakte hem natuurlijk onsterfelijk - nog straffer is dat hij een paar jaar later de Nobelprijs mocht ontvangen voor iets totaal anders). Een gevolg daarvan is dat het mogelijk moet zijn door een externe impuls, en met behulp van enorme massas een 'rimpel' in de Ruimte-Tijd te creëren, zoiets als een steen die in het water valt.. Maw de ruimte tijd is op een gegeven moment ietekes korter en een ander moment ietekes langer. Een 3-dimensionele 'rimpel' noemt men een golf, een 4-dimensionele golf een gravitatiegolf. Dit is nu aangetoond met extreem preciese meetappartuur. Dat ietekes korter / langer in de ruimte-tijd gaat dus effectief over de diameter van een proton.
                          De externe impuls, met gigantische massas, was blijkbaar een fusie van twee zwarte gaten.

                          YMMV
                          Last edited by Nerdifant; 12 februari 2016, 13:56.
                          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                          Comment


                          • #14
                            Re: "ruimterimpels". hoe kon Einstein weten dat ze er waren....

                            Citaat JPVR.

                            Sinds 14 september 2015 gonsde het in wetenschapskringen van de geruchten dat er effectief zwaartekrachtsgolven, als honderd jaar eerder voorspeld door Albert Einstein in het kader van zijn algemene relativiteitstheorie, zouden zijn waargenomen. Zo wist men dat 1,3 miljard jaar geleden, in het zuidelijk deel van het universum, twee zwarte gaten ongeveer 75 keer per seconde om elkaar heen tolden, alvorens met elkaar te fuseren. De fusie staat in de sterrenkunde bekend onder de naam GW150914. Die twee zwarte gaten hadden een massa van respectievelijk 35 en 30 maal de massa van de zon. Bij de botsing ontstond een nieuw zwart gat met niet 65 keer, maar 62 keer de zonmassa. Volgens de theorie van Einstein – en dus ook van Erik Verlinde & Cie – was er bij die botsing de massa van drie zonnen omgezet in pure trillingen in de ruimtetijd. Een hardnekkig gerucht wilde dat wetenschappers verbonden aan LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory) in Livingstone, LA en Hanford, WA vrijwel gelijktijdig radiogolven hadden opgevangen van die botsing – golven die de aarde pas nu bereikten omdat de botsing op 1,3 miljard lichtjaar geleden gebeurde en de golven zoveel tijd nodig hadden om de aarde te bereiken. Hoewel ongeveer 1.400 medewerkers en 40 instanties betrokken zijn bij het in 1992 opgestarte LIGO experiment konden de resultaten van de waarnemingen tot 11 februari 2016 geheim worden gehouden, tot het met 99,99994 procent betrouwbaarheid vaststond dat de waargenomen trillingen enkel afkomstig konden zijn van zwaartekrachtgolven. Pas na de aankondiging verscheen het eerste van een reeks verduidelijkende wetenschappelijke artikels - GW150914: First results from the search for binary black hole merger (B.P. Abott, 2016). Dezelfde dag verschenen nog twaalf andere wetenschappelijke bijdragen over GW 150914. De ontdekking betekent een grote doorbraak in de astrofysica die onderzoekers in staat moet stellen om door het beluisteren van radiogolven meer informatie in te winnen over wat er met het heelal gebeurde tijdens de eerste 300.000 jaar na de oerknal.

                            Comment


                            • #15
                              Re: "ruimterimpels". hoe kon Einstein weten dat ze er waren....

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Toen ik nog jong en onverstandig was heb ik die zwaartekrachtrimpels nu en dan zelf ervaren..........
                              Was je toen vooral met oudere dames in de weer?
                              Vriendelijke groet,

                              Jos

                              Comment

                              Working...
                              X