Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eindelijk...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Eindelijk...

    Eindelijk eens een gat in die eindeloos grijze hemel. En net in dat gat een prachtige maansikkel. Dus rap rap de telescoop op het dak en voor de eerste keer de a6000 erop. Moest allemaal wat rap gaan, maar ben toch content van het resultaat.



    February moon

    by Wim Bollein, on Flickr

    Skywatcher P130 ; Sony a6000 ; E Pz 16-50 ; ISO 6400 ; F/5 ; 1/80 sec

  • #2
    Re: Eindelijk...

    altijd fascinerend zulke foto's
    best wel nog je CA wegwerken en wat verscherpen?
    groeten, Kristof
    Canon EOS 5D mkII

    Comment


    • #3
      Re: Eindelijk...

      de maan is aan !

      welke telescoop heb je gebruikt ?
      mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

      Comment


      • #4
        Re: Eindelijk...

        Mooi Wim maar ik denk dat je vergeten bent na te verscherpen
        Ook wat last van Chromatische Abberatie, duidelijk te zien aan de randjes uiteraard
        Altijd intrigerend zulke beelden, dus ook wel benieuwd met welke telescoop je deze gemaakt hebt

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Eindelijk...

          Mooi, zo'n sikkeltje.
          De onscherpte valt inderdaad op. Misschien te voorzichtig geweest met verscherpen, omdat de ruis dan meer tevoorschijn komt ? (ik heb nl. even doorgeklikt)
          Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

          Vriendelijke groeten, Johan

          Comment


          • #6
            Re: Eindelijk...

            Allemaal hebben jullie gelijk :-). Fascinerend altijd, maar...

            - Die AC. Ligt volgens mij vooral aan de gebruikte lens vooral, ik heb vandaag trouwens een ring gekocht om mijn 50mm prime er op te kunnen zetten, zou moeten helpen. In nabewerking... Help, ben een nitwit daarin, hoe krijg ik dat weg???
            - De onscherpte. Valt volgens mij al bij al mee, maar is er inderdaad. Grootste reden: de instabiliteit van mijn statief. Puur met het oog geen probleem, maar voor foto's nefast. Jammer genoeg geen tijd gehad om mijn deftig systeem op te zetten. En idd Johan, ik heb naverscherpt, maar heel beperkt omdat ik persoonlijk vond dat de ruis ergerlijker werd dan de beperkte onscherpte.

            Voor de geïnteresseerden: telescoop is een Skywatcher met diameter 130mm en brandpuntsafstand van 650mm. Oculair van 16mm.

            En ik maak steeds dezelfde conclusie: blijven oefenen. Het geluk is dat het plezant is

            Comment


            • #7
              Re: Eindelijk...

              Alles begint bij stabiliteit bij fotografie via telescoop. Denk er bijvoorbeeld aan om zeker en vast je spiegel op te klappen. ik herinner me dat ik vroeger een OM-1 had van olympus omdat die de sluiter had die het minst beweging veroorzaakte.

              Ik begrijp niet goed wat je met je prime zal doen bij de telescoop ? Hoe minder glas hoe beter toch ? Je telescoop dient om zoveel mogelijk licht te vangen, je oculair om de "vergrooting" ofte het beeldveld in te stellen, en dan je sensor van je camera. Zo weinig mogelijk tussen plaatsen.
              Last edited by Iegienie; 12 februari 2016, 17:08. Reden: tikfout
              mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

              Comment


              • #8
                Re: Eindelijk...

                Wim, misschien dat mijn veronderstelling mis is, maar misschien is de sluitertijd wel de boosdoener.
                Ik heb weleens met 300mm op de maan gericht, en was toen al verbaasd hoe snel de maan "beweegt".
                Spiegelvoorontspanning gebruikt? Dat scheelt ook veel bij telelenzen en/of trage sluitertijden.
                Succes
                Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                Vriendelijke groeten, Johan

                Comment


                • #9
                  Re: Eindelijk...

                  Met een mirrorless zal het niet nodig zijn om de spiegel vooraf op te klappen hé , ik deed dat wel met mijn 7100. Maar idd Johan, 1/80sec zou mss wel net te lang kunnen zijn, als ik door mijn telescoop kijk, zie ik de maan effectief wegschuiven uit het gezichtsveld.

                  Iegienie, vroeger werd het idd zo gedaan zoals jij beschrijft. De praktijk heeft ondertussen wel aangewezen dat je betere, en vooral beter controleerbare, resultaten krijgt als je het fototoestel op het oculair bevestigd. Toch voor amateurtelescopen...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eindelijk...

                    Oorspronkelijk geplaatst door WimBollein Bekijk bericht

                    Iegienie, vroeger werd het idd zo gedaan zoals jij beschrijft. De praktijk heeft ondertussen wel aangewezen dat je betere, en vooral beter controleerbare, resultaten krijgt als je het fototoestel op het oculair bevestigd. Toch voor amateurtelescopen...
                    En wat is de functie van die prime dan tussen telescoop en sensor ? Ik versta het niet. Of laat je dan je oculair weg ? leg eens uit, het intrigeert me !
                    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eindelijk...

                      @Iegienie, sorry even weggeweest tijdens het weekend...

                      De opstelling is teleschoop - oculair - objectief fototoestel - sensor. Toch zoals ik het nu doe. Op de telescoop die ik momenteel heb, kan ik niet anders, want als ik oculair en objectief weglaat (zoals normaal gebeurt), krijg ik nooit scherp beeld. Dit omdat de scherpstelzone op mijn telescoop daar waar het oculair/fototoestel zit, te lang is. Hoop dat dat met mijn nieuwe telescoop in de toekomst beter zal gaan trouwens.

                      Dus ja, ik zit met extra glas tussen hoofdspiegel en sensor, maar het kan en geeft zelfs over het algemeen mooie en zeer controleerbare resultaten.. Alleen geeft het je dan meer kans op de hier zichtbare AC. Nu heb ik er goede hoop dat dit te wijten is aan de kwaliteit van de kitlens die ik nu gebruikt heb. Die is welisweer zeker zeer goed, maar in deze situaties wordt het kleinste foutje afgestraft. Gezien een mijn prime 50mm toch nog altijd van een stukken betere kwaliteit is, hoop ik het dus opgelost te krijgen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eindelijk...

                        heb je al eens geprobeerd om enkel het oculair te gebruiken, en niet de kit/prime lens ?
                        mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                        Comment

                        Working...
                        X