Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Capture One hooglichten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Capture One hooglichten

    Ik ben net overgestapt naar Capture One.

    Ik heb gemerkt dat een foto in C1 ok kan zijn en dat LR verwittigt voor hooglichten.
    Vandaag heb ik me voor het eerst uit de Beginnershoek gewaagd met een foto in "natuur en landschappen".
    Daarin zat een uitgebrand wolkje, terwijl C1 geen probleem aangaf. Ik vertrouwde op de software ipv mijn ogen, maar anderen zagen ook dat dat stukje uitgebrand was.

    De waarden voor het verwittigen voor "clipping" zijn instelbaar. Kan iemand me zeggen welke waarden ik het best gebruik ?
    Nu staat alles gewoon op de standaardwaarden.

    Dank
    Last edited by philitalia; 11 februari 2016, 09:34.
    Mvg Philip

  • #2
    Re: Capture One hooglichten

    Oorspronkelijk geplaatst door philitalia Bekijk bericht
    Vandaag heb ik me voor het eerst uit de Beginnershoek gewaagd met een foto in "natuur en landschappen".
    Daarin zat een uitgebrand wolkje, terwijl C1 geen probleem aangaf. Ik vertrouwde op de software ipv mijn ogen, maar anderen zagen ook dat dat stukje uitgebrand was.
    Eigenaardig, want elk programma (zo veronderstel ik toch) gaat uit van dezelfde waarden.
    Alvast gefeliciteerd met je overstap, velen durven dat niet, en dat hoeft geen probleem te vormen.
    Als LR verwittigd voor hooglichten kan dat om soms zeer kleine zone's gaan (maar verbrand is verbrand natuurlijk), C1 is daar misschien minder duidelijk in (meer gemiddeld gemeten dan zone's, zou kunnen). Staat dynamiek hetzelfde ingesteld?

    Je schrijft dat de waarden voor clipping instelbaar zijn, dan bedoel je in C1? Nee?
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: Capture One hooglichten

      Inderdaad in C1 kan dat allemaal manueel aangepast worden.
      Nu staan ze op standaardwaarden :
      exposure warning : 250
      auto levels clipping thresholds 0,10%

      Ik weet niet welke waarden ik het best aanpas en met hoeveel.
      Ik heb in LR gezocht welke waarden zij gebruiken om die dan eventueel over te nemen in C1, maar ik vind die niet.

      Ik kan natuurlijk ook wel na het bewerken de foto in LR controleren, maar dat is toch wel wat omslachtig.

      Mijn ervaring met C1 is heel beperkt en ik ben er heel blij mee, maar ik vind het toch wel straf dat een programma van dat niveau een uitgebrande vlek niet aanduidt (met de standaardwaarden van het programma).

      edit : Ik heb ondertussen ook ontdekt dat de waarschuwing voor schaduwen handmatig moet ingesteld worden.
      Last edited by philitalia; 11 februari 2016, 09:34.
      Mvg Philip

      Comment


      • #4
        Re: Capture One hooglichten

        De "auto levels clipping thresholds" heeft eigenlijk niets met de exposure warning te maken. Het laat alleen C1 weten hoe veel over / under exposure je toelaat wanneer je de Auto adjust (exposure) gebruikt. 0,10 is een goeie startwaarde. 0 laat geen over / underexposure toe (op voorwaarde dat uw RAW data niet over of onder belicht is) en bv 5 laat dat wel toe maar laat dus ook meer contrast toe.

        De waarden bij exposure (en shadow) warning:

        Geef daar 255 en 0 in als je wil zien wat er echt over / onder belicht is in uw bewerking.

        C1 laat toe dat aan te passen naar bv 250 en 5 als je bv weet dat je de foto afdrukt en uw printer vanaf 250 toch alles wit afdrukt en alles onder 5 zwart. Op die manier kan je daar rekening mee houden met uw bewerking.
        Idem voor bekijken op een scherm. Als jij op een zeer goed scherm werkt dat ook zeer goed is ingesteld maar uw foto's zullen bekeken worden op een gemiddeld scherm: veel schermen kunnen de donkerste waarden niet tonen en veel schermen staan te helder zodat alles vanaf bv 250 wit is .

        Comment


        • #5
          Re: Capture One hooglichten

          Dank voor de duidelijke uitleg.
          Het is een beetje wennen aan de software en ik ben ook onlangs overgestapt van een 7 jaar oude HP naar een Macbook Pro.
          Ik kan mijn ogen soms niet geloven bij het zien van oude foto's

          De onderbelichting herkennen is niet echt een probleem. Voor de overbelichting steun ik toch op de waarschuwing en ik vond het bizar dat bij het openen in LR van sommige in C1 bewerkte foto's er plots de waarschuwing voor overbelichting verscheen.
          Mvg Philip

          Comment


          • #6
            Re: Capture One hooglichten

            De exposure warning voor hooglichten staat default op 250 en staat af voor de schaduwen. Je kunt deze desnoods best aanpassen aan je printer of scherm zoals timefreezer reeds heeft beschreven.
            250 is heel licht en als je scherm iets te licht staat lijkt dat als zijnde uitgebrand. Denk dat verschil tussen 250 en 255 praktisch niet te zien is.
            Daar zijn verschillende manieren dat je kunt verifiëren dat een area overbelicht is, in jou geval dat wolkje.
            -via de histogram (no overflow langs de rechtse zijde)
            -via de color, levels, curve .... of WB-picker door deze op de verdachte area te plaatsen. C1 toon dan de overeenkomstige RGB waardes in tool-tab balk, en je zal zien als die waardes hoger zijn dan ingesteld (bvb 250) dat ook getoond zal worden via exposure warning als zijnde overbelicht. Via HDR -> highlights kun je dit dan proberen te recoveren zonder de rest van het beeld al te veel te beïnvloeden.

            Comment


            • #7
              Re: Capture One hooglichten

              Dank Puerte
              De nabewerking van foto's is iets waar ik sinds kort veel meer aandacht aan ben beginnen besteden. Dankzij de foto's die hier zie ben ik wel een stuk kritischer voor mezelf geworden, maar er is nog véél ruimte voor verbetering ;-)
              Ik ben zeer enthousiast over C1, maar 't is wat wennen.
              Ik moet ook opletten voor oververscherping met die presets in C1 - iets waar ik voordien geen probleem mee had.
              Maar ontdekken en leren is plezant.
              Mvg Philip

              Comment


              • #8
                Re: Capture One hooglichten

                Capture One biedt heel veel mogelijkheden en je kent of begrijpt niet alle functies , allez ik toch niet, op een paar dagen of zelfs een paar maanden. Maar eens je de filosofie achter het programma doorhebt wordt alles veel duidelijker, en eenvoudiger. Het is in principe vrij eenvoudig om mee te werken maar je moet enkel die knop kunnen omdraaien.
                Zo heb je misschien al gemerkt dat je het menu praktisch volledig kunt aanpassen aan je eigen workflow en dat je heel wat correctie tools ook rechtstreeks op je beeld kunt plaatsen.
                Wat ik wel mis is een history file zoals in LR.

                Misschien kan het volgende nuttig zijn om je bereik van je scherm of printer te controleren en af te stellen.


                Komt uit dit artikel:

                Comment

                Working...
                X