Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RX100 iii alweer verkocht na drie maand

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • RX100 iii alweer verkocht na drie maand

    Afin,
    enkele maanden geleden heb ik via dit forum een RX100iii kunnen kopen, enkel dat toestel meegenomen op reis naar Jamaïca, een hoop foto's thuis genomen, en dan toch maar weer verkocht.

    De redenen:
    - het ding werd regelmatig warm rond het batterijcompartiment, daar verschoot ik wel van
    - zelfs met twee batterijen geraakte ik niet op 't einde van de dag :-(
    - de zoom was nogal kort, dat wist ik natuurlijk op voorhand, dat miste ik wel wat
    - het toestel schakelt altijd uit als je de EVF er terug in steekt, iets wat je altijd wilt doen nadat je het gebruikt hebt om het niet te beschadigen
    - die ring rond de lens kan voor vanalles dienen natuurlijk, zoals bvb voor exposure compensation, maar als je wat rondloopt met dat toestel in je handen, dan verdraait die ring zonder dat het merkt, en dan duurt het natuurlijk enkele foto's eer je dat ingezien hebt. :-/ Je kan de ring gelukkig ook uitschakelen. ;-)
    - toch spijtig dat het uitklapbare scherm niet "fully articulated" is gelijk ze zo schoon in 't engels zeggen, dat miste ik ook wel
    - ik was wat teleurgesteld in de DR, ondanks de 1"-sensor, het is nu wel zo dat het harde licht van Jamaïca met al die zeer harde schaduwen natuurlijk ook een enorme uitdaging is voor zo'n sensor... misschien wil ik wel wat teveel op dat vlak
    - in dat felle licht is die LCD-rug echt geheel waardeloos, en die EVF trekt de accu nog rapper leeg dan gewoonlijk. Argh.
    - ik had ook wat strubbelingen met de autofocus, die soms wel een ander had gedacht dan ik....


    er zijn ook pro's natuurlijk:
    - machtig prachtig zo'n lichtsterke lens
    - die MR-opties zijn wel handig, je kan zo wat instellingen bij elkaar zetten, mijn MR1 was bvb zwart-wit foto's met resolutie 6400, NR bij hoge ISO uitgeschakeld, en wat extra contrast erbij. Dat gaf leuke foto's!
    - Door de aspect ratio toe te kennen aan de C-knop, kon ik voor elke foto snel de leukste aspect ratio kiezen. Ik heb genoten van het 1:1 en het 16:9 formaat !
    - De Fn-button toverde een resem settings op het scherm die zich snel lieten aanpassen, dat was leuk.
    - lekker klein en licht ! Beetje té klein misschien zelfs.... 't is ook nooit goed :-)

    Kortom:
    - ik miste zoom
    - ik was (helemaal) niet tevreden van de accuduur
    - ik vond de DR niet goed genoeg

    Dus ga ik nu even op zoek naar een ander toestelletje... wat spelen met een LX100 misschien, misschien eens een FZ1000 proberen, misschien toch twee toestelletjes combineren zoals ik al eerder in gedachten had (LX100 en TZ70). De D5100 met 18-200 ga ik voorlopig even aan de kant houden... die is te goed om al meteen te verkopen.
    Know what you know, and don't know what you don't know.

  • #2
    Re: RX100 iii alweer verkocht na drie maand

    Straffe gast die zijn camera leert kennen op minder dan 3 maand ... chapeau !! Mijn RX100II wordt nooit warm en ik wil wel toegeven dat ik zelden veel méér dan 2-300 fotos maak in één dag maar ik heb nog nooit een batterij moeten vervangen om verder te kunnen alhoewel ik een el cheapo spare heb. YMMV ! oh well !

    Comment


    • #3
      Re: RX100 iii alweer verkocht na drie maand

      Als een camera je niet ligt, moet je die weer wegdoen. Punt.
      Ik kan je ergens volgen wat betreft het batterijverbruik en de ergonomie. De vergelijking met een SLR is logischerwijze ver te zoeken.

      Toch heb ik nog niets onoverkomelijks gevonden aan het toestel. Het veel te delicate schermpje, het omslachtige typische Sony menu en het ontbreken van rechtstreekse toegang tot sleutelfuncties hebben mij nog niet meer dan wat minimale ergernis bezorgd. Als 2 batterijen niet zouden volstaan, zou ik er gewoon een 3de bijkopen om een hele dag door te komen.

      Dynamisch bereik? Mijn raws laten zich bijna even goed nabewerken als die van mijn andere toestellen met grotere sensors. Contrastrijke, zonnige foto's zijn nog minder een probleem dan hoge ISO beelden.
      Autofocus? Eigenlijk vergelijkbaar met mijn Fuji in zone-AF, waarbij ik de keuze van 1 klein focuspunt wel eens mis. Missers kom ik echter heel weinig tegen.

      Van de problemen die je opsomt, heb ik persoonlijk weinig klagen. Het bereik van de lens kan je uiteraard niet oplossen.
      Maar nogmaals: als het toestel je niet ligt, dan kan je maar beter iets anders zoeken.

      Wat je alternatieven betreft: de LX100 heeft misschien een sensor die dichter bij je verwachtingen ligt (alhoewel...) maar is verder ook klein en met vergelijkbare beperkingen door het formaat; en een FZ1000 is een 1-inch sensor in een doos op SLR formaat. Die TZ70 zal qua beeldkwaliteit al helemaal niet leveren wat die RX100 biedt... Misschien moet je je huiswerk echt eens helemaal opnieuw maken voordat je iets nieuws aanschaft?
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: RX100 iii alweer verkocht na drie maand

        Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
        Misschien moet je je huiswerk echt eens helemaal opnieuw maken voordat je iets nieuws aanschaft?
        Daar ben ik dan ook mee bezig.
        @ regulus: waar schrijf ik dat ik die camera al helemaal ken? Afin, laat maar zitten.
        Know what you know, and don't know what you don't know.

        Comment


        • #5
          Re: RX100 iii alweer verkocht na drie maand

          Ik heb ook een liefde haat met de rx100. Beelden en mogelijkheden super, formaat fantastisch.
          Maar ik haat de handling, hij ligt me gewoon niet fijn in de hand. Heb er al eentje laten vallen!
          Ieder zijn ding zeker ?

          Comment


          • #6
            Re: RX100 iii alweer verkocht na drie maand

            Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
            Daar ben ik dan ook mee bezig.
            @ regulus: waar schrijf ik dat ik die camera al helemaal ken? Afin, laat maar zitten.
            En als je 3 maand zou moeten leren, pfff.....is dat dan wel een goede camera?

            Comment


            • #7
              Re: RX100 iii alweer verkocht na drie maand

              @Muug

              Ik vind het al heel moedig van je om je verhaal hier neer te pennen.
              Voor je het weet krijg je hier weer bakken kritiek over je.
              Je hoeft je voor niemand te verantwoorden.
              Zoals Pieter al zei... als een camera je niet ligt moet je hem wegdoen.
              Ik geef ook Regulus een beetje gelijk... dat je toch een bepaalde inloop periode nodig hebt.

              Tenslotte kan jij voor jezelf alleen maar uitmaken wat het beste voor jou is... een ander moet (en kan) daar eigenlijk niet over oordelen.
              En als geld geen probleem vormt... Waarom zou je u eigen dan tekort doen met iets dat je niet bevalt ?
              Ik heb er in ieder geval geen probleem mee
              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

              Comment


              • #8
                Re: RX100 iii alweer verkocht na drie maand

                @Muug je moet je niet verantwoorden waarvoor je de Rx100 m3 wegdoet ieder zijn ding. Ik heb hem zelf en oké hij is klein, heeft weinig zoom en nog wel een paar nadelen maar ik ben altijd blij als ik zie welke plaatjes eruit komen...Voor mij 1 van de beste compacten.
                D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                Comment


                • #9
                  Re: RX100 iii alweer verkocht na drie maand

                  Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  Straffe gast die zijn camera leert kennen op minder dan 3 maand ... chapeau !!

                  Dit is slap gezever. Meeste nadelen , die hij opnoemt, kom je na een paar dagen al achter.
                  D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                  Comment


                  • #10
                    Re: RX100 iii alweer verkocht na drie maand

                    Inderdaad, een toestel ligt je, of ligt je niet wat de technische opportuniteiten mogen zijn.
                    Soms is het wel eens leuk om gedurende een lange periode te noteren wat je wilt fotograferen, wat je uiteindelijk hebt gefotografeerd en wat nadien je ergenissen of plezierkes aan dat fotograferen had.
                    Jawel, meten is ook een grote stap bij het weten.
                    Nadien eens alle gedane foto's onderwerpen aan metingen (type lens, iso, diafragma, sluitertijd ...) waarbij ook de verliezen geteld worden.
                    Ik heb dat twee jaar gedaan en het laatste jaar (lees 2015) voor een systeemcamera.
                    Heb ik enorm veel uit geleerd, maar ook die metingen zijn puur subjectief, lees persoonlijk. Als ik morgen met een groepje mensen de natuur in trek, dan heeft iedereen naast natuur, ook wel eigen verwachtingen wat verklaart waarom fotomerk X met fotolens Y voor de ene grandioos is en voor een andere catastrofaal. De ene ligt gedreven en bijna euforisch 3 uur in het slijk, tewijl de andere knorrig amper de modderpoel wil bereiken.
                    Heb ik allemaal gedaan. Metingen, duizenden, uitgezet in grafiekjes ... en dan besproken met vrienden ... (Je weet maar nooit dat je ergens toch iets fouts doet en zo leert iedereen over jouw manier van werken)
                    Conclusie: Mijn investeringen in DSLR waren verantwoord en zijn dat nog.
                    De investering in een systeemcamera, ook wel, maar dan wel in mindere mate en dan vooral nuttig in een beperktere speelruimte.
                    Men kan hierover oneindig lang babbelen, zeveren of correct argumenteren, maar hoe dan ook blijft een heel pak subjectieve insteek. Het enige wat in feite telt is dat je geniet van je materiaal en daar bestaan helaas geen cijfers, regels voor. En misschien gelukkig maar. Stel je voor dat we allemaal enkel merktype NI hadden en allen lenstypes KON en we allemaal met hezelfde ISO, sluitertijd, diafragma ... bezig waren. Het kleurpalet, diversiteit zou tamelijk flauw uitvallen.

                    Spijtig dat het allemaal zo duur is. Ik zou me anders ook wel eens meer begeven op het try-out verhaal zodat ik uiteindelijk mij goed vind bij dit of dat.
                    Last edited by Wim.Vanmaele; 11 februari 2016, 06:27.
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #11
                      Re: RX100 iii alweer verkocht na drie maand

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                      En als je 3 maand zou moeten leren, pfff.....is dat dan wel een goede camera?
                      [sarcasm]Laat ik nu toch wel geen geloof hebben in al die high speed super intelligenten zeker .. kijk maar eens naar de vragen die hier op het forum passeren net zoals het idem ditto aan beelden ... Ik moet nog steeds het eerste gebruiksvriendelijk en logische menu tegen komen in welke camera dan ook ! Sorry fanboys ! [/sarcasm]

                      Comment


                      • #12
                        Re: RX100 iii alweer verkocht na drie maand

                        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        [sarcasm]Laat ik nu toch wel geen geloof hebben in al die high speed super intelligenten zeker .. kijk maar eens naar de vragen die hier op het forum passeren net zoals het idem ditto aan beelden ... Ik moet nog steeds het eerste gebruiksvriendelijk en logische menu tegen komen in welke camera dan ook ! Sorry fanboys ! [/sarcasm]
                        DIt klinkt me heel bekend. Ik begrijp en volg je Regulus
                        https://www.fotospotter.be
                        Je suis content d’être heureux

                        Comment


                        • #13
                          Re: RX100 iii alweer verkocht na drie maand

                          Probeer die Panasonic Lumix LX-100 maar. Ik denk dat hij u zal bevallen. Sinds december 2014 maak ik ermee foto's voor de cultuurconsument in museums. Het is een van de betere compact camera's die ge tegenwoordig kunt kopen.

                          https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

                          Comment


                          • #14
                            Re: RX100 iii alweer verkocht na drie maand

                            Ik heb de RX100, eerste versie, ook geprobeerd en betrekkelijk snel weer aan de kant gezet.
                            Ik vond hem onhandig klein !!! En laat dat nu net de hoofdreden zijn waarom ik hem kocht.
                            Versie 1 had geen EVF en ik kon maar niet wennen aan die twee uitgestoken armen om te kadreren.
                            Inmiddels is dat natuurlijk opgelost en kan je het lcd-scherm ook uitklappen.
                            Maar ook de 1" sensor is niet mijn ding. Ik verlang toch meer en ik krijg dat nu ook van mijn Fuji XT-1 en zijn schitterende lenzen.
                            Ik wil de collega reactiegevers bijtreden die stellen dat wat je niet ligt maar van de hand moet doen.
                            Ik heb nog getwijfeld om de RX100 te vervangen door een LX100, maar ik had mijn twijfels over de sensorgrootte en de mogelijkheid om een kleine DOF te realiseren.
                            Maar als het echt compact moet zijn, dan zou ik de LX100 mee naast de RX100 zetten, ook al is de LX100 niet echt compact meer te noemen.
                            Straatfotograaf in Antwerpen

                            Comment


                            • #15
                              Re: RX100 iii alweer verkocht na drie maand

                              Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
                              Ik heb de RX100, eerste versie, ook geprobeerd en betrekkelijk snel weer aan de kant gezet.
                              Ik vond hem onhandig klein !!! En laat dat nu net de hoofdreden zijn waarom ik hem kocht.
                              Versie 1 had geen EVF en ik kon maar niet wennen aan die twee uitgestoken armen om te kadreren.
                              Inmiddels is dat natuurlijk opgelost en kan je het lcd-scherm ook uitklappen.
                              Maar ook de 1" sensor is niet mijn ding. Ik verlang toch meer en ik krijg dat nu ook van mijn Fuji XT-1 en zijn schitterende lenzen.
                              Ik wil de collega reactiegevers bijtreden die stellen dat wat je niet ligt maar van de hand moet doen.
                              Ik heb nog getwijfeld om de RX100 te vervangen door een LX100, maar ik had mijn twijfels over de sensorgrootte en de mogelijkheid om een kleine DOF te realiseren.
                              Maar als het echt compact moet zijn, dan zou ik de LX100 mee naast de RX100 zetten, ook al is de LX100 niet echt compact meer te noemen.
                              Hey Eduardo, ik dacht wel dat ik niet de enige zou zijn...
                              Ivm die 1"-sensor....ook ik had bij die RX100 redelijk rap door dat die aps-c sensor van mijn Nikon me blijkbaar meer kon bevredigen. En tuurlijk is het logisch om te verkopen wat je niet ligt. Je gaat een auto of een matras of wat dan ook toch niet blijven houden als het niet klikt. ;-) En zéker met een fototoestel moet het klikken.

                              "als het echt compact moet zijn.... " ah.... het moet erg lichtsterk zijn, en de beeldkwaliteit moet erg goed zijn. Maar of het ook ultracompact moet zijn, heb ik na mijn ervaring met de RX100 opnieuw twijfels. Ik sta op een viersprong zeg maar : zowel de LX100 als de RX10 staan momenteel op 2dehands.be en beide voor een lekkere prijs. Maar een derde optie is zo'n Fuji X-toestel, met APS-C sensor en lichtsterke lens. Of, ten vierde: simpelweg een 35mm f1.8 DX kopen voor m'n D5100, dan heb ik ook een compact toestel Het ziet er naar uit dat er de komende maanden diverse opties uitgetest gaan worden....
                              Know what you know, and don't know what you don't know.

                              Comment

                              Working...
                              X